Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
@Maana Mannila ja @Kali oon pahoillani teidĂ€n kummankin tilanteesta đŸ„șđŸ–€ Maailma ei todellakaan ole oikeudenmukainen paikka. EikĂ€ itse oikein voi mitenkÀÀn vaikuttaa siihen, mitĂ€ tapahtuu!

Kuuntelin Spotifysta Kehtaanko kysyĂ€? -podia, jonka yhdessĂ€ hedelmĂ€llisyyttĂ€ koskevassa jaksossa haastateltiin sellasta henkilöÀ kuin Niina Suni (töissĂ€ sellaisessa firmassa kuin Hormonia). HĂ€n kertoi siinĂ€ podijaksossa kuinka auttaa naisia hormoniepĂ€tasapainon suhteen ja hedelmĂ€llisyyshaasteissa. KyseessĂ€hĂ€n ei ole lÀÀkĂ€ri, ja palvelut ovat tietysti maksullisia, mutta ainakin podijakson perusteella vaikutti asiantuntevalta. 😅

Itse olen "pÀÀttĂ€nyt", ettĂ€ oma raskaaksi tulemattomuuteni johtuu todennĂ€köisesti huonoista rauta-arvoistani. Olisinpa hoksannut asian jo viime kevÀÀnĂ€, kun aloin syömÀÀn foolihappoa, mutta parempi nyt kuin myöhemmin. ChatGPT:n mukaan rauta-arvojen ollessa huonot elimistö priorisoi raudan kĂ€yttöÀ elintĂ€rkeisiin toimintoihin, mikĂ€ voi aiheuttaa ovulaatiohĂ€iriöitĂ€, heikentÀÀ kohdun limakalvoa ja jopa lyhentÀÀ luteaalivaihetta. 👀
Mun gyne jolta saanut lÀhetteet julkiselle hoitoihin on kummallakin kerralla kehottanut syömÀÀn rautaa lapsettomuuteen. HÀnellÀ pitkÀ työura taustalla sekÀ tehnyt myös tutkimusta joten hÀnen sanaansa olen kyllÀ luottanut. PitÀisi mittauttaa taas ferrit kun en ole nyt pariin vuoteen kÀynyt. Oireista en ole pahasti kÀrsinyt, joten luulo on ainakin ettÀ ihan hyvÀllÀ tasolla tÀllÀ hetkellÀ.

On: maailman pienin tuhru tÀnÀÀn joten eiköhÀn se uusi kierto ala ihan parin pÀivÀn sisÀÀn.

Onnea kaikille plussanneille!😍 ja tsemppiĂ€ muille vaikeisiin hetkiin :red-heart:

TĂ€nne on tullut hirveĂ€sti viestejĂ€ viimeaikoina, paljon luettavaa. Toivottavasti plussa-aalto ottais mahdollisimman monta mukaansa❀

KÀvin papaseulonnassa, koska tosiaan parasta ennen on tÀmÀn vuoden aikana.

"Ja oliko raskauksia?"-kysymykseen oli aika helppo ottaa aasinsiltana se, ettÀ aika pitkÀstÀ yrityksestÀ huolimatta ei, ja myös se, ettÀ olen yrittÀnyt julkisellekin hakeutua, mutta nyt minut on unohdettu kiireettömÀÀn jonoon, jossa venaillessa todennÀköisesti tulevat sitten vastaan myöskin ikÀrajat. Olen tehnyt aiheesta muistutuksen (kaikki ohjeelliset aikarajat hoidon saamiselle ovat jo ylittyneet), johon sain vastauksen. Tilannetta pahoiteltiin, vastauksen mukaan aika pyritÀÀn jÀrjestÀmÀÀn mahdollisimman pian. Aikaa ei ole edelleenkÀÀn jÀrjestetty.

Itkuksihan se meni. Hoitaja katsoi pÀÀ kallellaan ja pahoitteli, myönsi ettei hÀn tiedÀ tÀstÀ puolesta oikein mitÀÀn, neuvolan tehtÀvÀ ei ole normaalisti hoitaa tÀtÀ puolta. Jossain vaiheessa hÀn sanoi, ettÀ hÀnelle tuli nyt hirmu surullinen olo tarinastani. SiinÀ kohti en oikein tiennyt mitÀ sanoa, v*ttu ei sen selostaminen varsinaisesti minulle itsellenikÀÀn mikÀÀn stand up-keikka ollut. EttÀ anteeksi nyt kun droppasin sun tunnelman. YmmÀrrÀn ettÀ hÀn varmaan tarkoitti sen empaattisesti, mutta jotenkin oli kyllÀ sellainen kÀynti ettÀ pÀÀllimmÀiseksi tunteeksi jÀi v*itutus ja ripsarit, no ne jÀi niihin nenÀliinoihin.

Muokattu viimeksi:
Hurjasti onnea plussanneille! 😍💕 Itse olen tĂ€mĂ€n kierron ajan lĂ€hinnĂ€ seurannut keskustelua sivusta, ihanaa kun tÀÀltĂ€ saa vertaistukea. đŸ„č

VĂ€hĂ€n ehkĂ€ random kysymys tĂ€hĂ€n vĂ€liin, mutta kuinka usein yleensĂ€ harrastatte seksiĂ€ oviksen aikaan? Me harrastetaan yleensĂ€ pĂ€ivittĂ€in noin 4 pĂ€ivÀÀ, mutta olen nyt taas lukenut ristiriitaista tietoa eri lĂ€hteistĂ€ tĂ€hĂ€n liittyen.. Jossain sanotaan ettĂ€ pĂ€ivittĂ€inen laukeaminen ei vaikuta miesten sperman laatuun ja sitten taas jossain sanotaan ettĂ€ vaikuttaa! Mietiskelen, ettĂ€ pitĂ€isikö ensi kierrossa vaihtaa taktiikkaa joka toinen pĂ€ivĂ€ malliin. đŸ€”

Hurjasti onnea plussanneille! 😍💕 Itse olen tĂ€mĂ€n kierron ajan lĂ€hinnĂ€ seurannut keskustelua sivusta, ihanaa kun tÀÀltĂ€ saa vertaistukea. đŸ„č

VĂ€hĂ€n ehkĂ€ random kysymys tĂ€hĂ€n vĂ€liin, mutta kuinka usein yleensĂ€ harrastatte seksiĂ€ oviksen aikaan? Me harrastetaan yleensĂ€ pĂ€ivittĂ€in noin 4 pĂ€ivÀÀ, mutta olen nyt taas lukenut ristiriitaista tietoa eri lĂ€hteistĂ€ tĂ€hĂ€n liittyen.. Jossain sanotaan ettĂ€ pĂ€ivittĂ€inen laukeaminen ei vaikuta miesten sperman laatuun ja sitten taas jossain sanotaan ettĂ€ vaikuttaa! Mietiskelen, ettĂ€ pitĂ€isikö ensi kierrossa vaihtaa taktiikkaa joka toinen pĂ€ivĂ€ malliin. đŸ€”
MÀ olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ mikÀli siemennesteen laadussa on ongelmia niin kannattaa harrastaa seksiÀ joka toinen pÀivÀ, mutta jos siemenneste on ok niin sitten voi harrastaa joka pÀivÀ ja se lisÀÀ mahdollisuuksia raskautumiseen.

MeillĂ€ on työn ja tuskan takana saada aikaa jĂ€rkĂ€ttyĂ€ joka pĂ€ivĂ€ niin ollaan saatu jĂ€rjestettyĂ€/jaksettu aina ovisplussapĂ€ivĂ€nĂ€, mutta nyt tĂ€ssĂ€ kierrossa on panostettu ja on onnistunut -3, -1 ja 0. 😆👌

MeillÀ kaikki raskaudet (neljÀ lasta) on alkaneet pÀivittÀisestÀ tallettelusta, joten ei olla muutettu tÀtÀ vaikka olen lukenut ettÀ suositus olisi joka toinen pÀivÀ. MeillÀ ei ole todettu tai tutkittu mitÀÀn hedelmÀllisyyteen liittyviÀ haasteita.

MÀ olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ mikÀli siemennesteen laadussa on ongelmia niin kannattaa harrastaa seksiÀ joka toinen pÀivÀ, mutta jos siemenneste on ok niin sitten voi harrastaa joka pÀivÀ ja se lisÀÀ mahdollisuuksia raskautumiseen.

MeillĂ€ on työn ja tuskan takana saada aikaa jĂ€rkĂ€ttyĂ€ joka pĂ€ivĂ€ niin ollaan saatu jĂ€rjestettyĂ€/jaksettu aina ovisplussapĂ€ivĂ€nĂ€, mutta nyt tĂ€ssĂ€ kierrossa on panostettu ja on onnistunut -3, -1 ja 0. 😆👌
Hei hyvĂ€ tietÀÀ! Ja ymmĂ€rrĂ€n kyllĂ€ hyvin tuon ettei meinaa löytyĂ€ aikaa ja jaksamista, kyllĂ€ se työstĂ€ kĂ€y. đŸ„” Ja varsinkin jos meinaa iskeĂ€ suorituspaineet.. MeillĂ€ oli helpompaa tĂ€ssĂ€ kierrossa kun en tikuttanut ovista, niin ei tullut suorituspaineita 🙏

Ja ihana kuulla @Toiveikkaana ettĂ€ teillĂ€ jo neljĂ€sti todistettu toimivaksi tĂ€mĂ€ taktiikka! 💕

Hei hyvĂ€ tietÀÀ! Ja ymmĂ€rrĂ€n kyllĂ€ hyvin tuon ettei meinaa löytyĂ€ aikaa ja jaksamista, kyllĂ€ se työstĂ€ kĂ€y. đŸ„” Ja varsinkin jos meinaa iskeĂ€ suorituspaineet.. MeillĂ€ oli helpompaa tĂ€ssĂ€ kierrossa kun en tikuttanut ovista, niin ei tullut suorituspaineita 🙏

Ja ihana kuulla @Toiveikkaana ettĂ€ teillĂ€ jo neljĂ€sti todistettu toimivaksi tĂ€mĂ€ taktiikka! 💕
HUSin naistetautien ja synnytysten ylilÀÀkĂ€ri sanoi jossain videotietoiskussa viime vuonna, ettĂ€ yhdyntöjĂ€ ”ei voi olla liian usein/paljon, jos yritetÀÀn raskautta”. HĂ€n myös sanoi, ettĂ€ asiantuntijan kehottavat pyrkimÀÀn joka toiseen pĂ€ivÀÀn, koska jokapĂ€ivĂ€inen pupuilu voi kĂ€ydĂ€ työstĂ€ ja jos ns. vaaditaan joka pĂ€ivĂ€ yhdyntöjĂ€, tulee just suorituspaineit helposti.

Siemennesteen laadusta hÀn ei puhunu, joten siitÀ en osaa sanoa sen enempÀÀ.

MÀ aina toivon ja yritÀn, ettÀ yhdyntöjÀ olisi oviksen aikoihin joka pÀivÀ tai joka toinen pÀivÀ, mutta miehestÀ se kovasti riippuu. Viime kierrossa tais olla -3 ja 0, mutta ei tarttunu ketÀÀn matkaan. Yritettiin -1, mutta lopetettiin kesken, kun homma kÀvi työstÀ ja muuttui sit jo aika kamalaksi. Se ei ollut kiva kokemus kummallekaan. Toivottavasti nyt onnistuisi esim. -2 ja 0 ainakin.

Kiitos kaikille empatiasta ja lĂ€mpimistĂ€ sanoista. ❀ Jotenkin vaikea kuvailla omaa tunnetilaa tĂ€l hetkel, kun samaan aikaan odotti tĂ€tĂ€ lopputulosta, mutta samaan aikaan on pettynyt ja turhautunt, kun ei vielĂ€kÀÀn tĂ€rpĂ€nnyt. En villeimmissĂ€ visioissakaan kuvitellut, ettĂ€ meillĂ€ meinisi nĂ€in kauan raskautua. Tosiaan viel heinĂ€kuus mies sanoi, ettĂ€ kierukanpoistoaika tulee liian nopeasti, jos otan sen jo silloin pois. đŸ„č

Maanantaina meen labroihin. YritĂ€n saada aukkarin varmaan keskiviikolle tai torstaille. EhkĂ€ mulla on molemmat putket tukossa, ja raskaus ei onnistu, koska siittiöt ei pÀÀse munasolun luo

@TĂ€htiin tuijottelija kuulostaapa ikĂ€vĂ€ltĂ€ sun kokemus neuvolassa. Vaikka hoitaja varmaan tosiaan tarkoitti olla empaattinen, niin ei kyl nyt mennyt ihan maaliin. ”MinĂ€ tulin surulliseksi”, ei oo kauhean hyvĂ€ lĂ€htökohta empatialle. On myöskin vÀÀrin, miten sua ja teitĂ€ on julkisella kohdeltu! Ton koneiston edessĂ€ on pieni ihminen kyllĂ€ yksin ja avuton, kun mitÀÀn ei voi tehdĂ€ kuin odottaa — ja sit hoito voidaan evĂ€tĂ€, koska ikĂ€rajat tulee vastaan, vaikka se johtuisi siitĂ€, ettĂ€ julkinen ei ole hoitanut omaa osuuttaan ajoissa ja kunnol. Suututtaa puolestasi!

Mua Ă€rsyttÀÀ vĂ€hĂ€n, kun ystĂ€vĂ€ oli sillain, ettĂ€ ”no jos ette saa lasta, ni teidĂ€n elĂ€mĂ€ on sit erilaista”. Oltiin tossa kohtaa yritetty vasta muutama kuukausi. Fiilis oli sillai, ettĂ€ kiitos kun uskot tĂ€hĂ€n ja kiitos empatiasta. Ihan kuin hĂ€n uskoisi, ettei voida saada lasta. HĂ€nellĂ€ on siis itsel lapsi, ja kun kerroin viimeks nĂ€hdessĂ€mme, ettĂ€ ollaan tutkimuksissa, ni sanoi itsekin suunnitelleensa, ettĂ€ menevĂ€t tutkimuksiin, jos ei tietyn ajan jĂ€lkeen tĂ€rppÀÀ. No sit hĂ€n plussas. Vitsaili jotain, ettĂ€ uhkaili munasolujaan ja heh heh. Vastasin, ettĂ€ mun solut on nĂ€köjÀÀn vĂ€hĂ€n lujempaa tekoa, ettĂ€ ne ei pelkĂ€stĂ€ uhkailusta sĂ€ikĂ€hdĂ€. Samalla kerroin lahjamunasoluistani saamani uutiset, niin ystĂ€vĂ€ ei edes kuunnellut loppuun vaan alkoi paasata siitĂ€, miten ”kai sĂ€ tiedĂ€t, ystĂ€vĂ€ rakas, ettĂ€ siihen vaikuttaa moni muukin asia ja ei kerro sun soluista mitÀÀn” ja blaa blaa blaa. VOISITKO V*TTU KUUNNELLA LOPPUUN, EN PUHU BIOLOGIASTA TÄSSÄ VAAN OMISTA TUNTEISTANI JA OMASTA KOKEMUKSESTA?!?!?!!!!!! No en sanonut noin, mutta sisĂ€isesti kiehuin. En oo tyhmĂ€ ja ymmĂ€rrĂ€n faktat, ei tarvi opettaa varsinkaan, kun itsellĂ€ on oma lapsi sylissĂ€.

Äiti puolestaan on ollut lĂ€hettĂ€mĂ€ssĂ€ meitĂ€ tutkimuksiin jo suunnilleen kahden yrityskierron jĂ€lkeen, mikĂ€ on Ă€rsyttĂ€vÀÀ. On tarjoutunut auttamaan maksuissa, mutta jotenki ajattelen, ettĂ€ haluan tĂ€llaset maksaa itse. Just jotenki se, ettĂ€ olis kiva, jos hĂ€nel olis edes vĂ€hĂ€n uskoa siihen, ettĂ€ voidaan onnistua ihan omin voimin.

Sit toinen ystĂ€vĂ€ puhui 5 minuuttia jotenki, ettĂ€ ”sĂ€ oot niin paljon paremmin perillĂ€ asioista kuin mĂ€, kun alettiin yrittĂ€Ă€â€ ja ettĂ€ ”miksei teil tĂ€rppÀÀ, niin no one knows”. Mietin mielessĂ€ni, ettĂ€ niin, kai sĂ€kin olisit perillĂ€, jos olisitte joutunu yrittÀÀ pitkÀÀn, ja ei, en kysynyt sulta, miksei meil tĂ€rppÀÀ tai ettĂ€ kuka sen vois tietÀÀ tai pyytĂ€ny mitÀÀn sÀÀliö. Kerroin, ettĂ€ ollaan tutkimuksissa, jotta saadaan tietoa omasta tilanteestamme.

Ja jos itse olen ihan luottavaisella mielellÀ sen suhteen, ettÀ saadaan oma lapsi miehen kans, ni voisko muutkin luottaa edes vÀhÀn?!

TiedÀn, ettei ihmiset tarkoita pahaa, mut pyydÀn neuvoja, jos haluan niitÀ. Ei kukaan yksittÀinen ihminen voi mua ja mun miestÀ lukuun ottamatta saada meille raskautta aikaiseksi, ni neuvojen sijaan vois vain kuunnella. Ei tarvis muuta.

Mies puolestaan on sitĂ€ mieltĂ€, ettei olla viel edes yritetty kauaa, ja hĂ€nestĂ€ otan tĂ€n liian tunteella. Kerroin sit, ettĂ€ yleinen suositus esim. Terveyskirjaston mukaan on, ettĂ€ tutkimuksiin mennÀÀn puolen vuoden jĂ€lkeen, jos nainen on yli 35. EttĂ€ en ole mitenkÀÀn yliaktiivisesti liikkeellĂ€ vaan ihan realistisesti. HĂ€nestĂ€ varmaan pitĂ€is yrittÀÀ vuosia enneku hakeutuu tutkimuksiin
 🙄

Ja tÀÀ turhautuminen ei siis johdu menkoista tai hormonivaihtelusta vaan nÀÀ asiat on ÀrsyttÀny mua jo pidempÀÀn, mutta nyt vasta ehdin tulla tÀnne avautuu aiheesta. Tuntuu, ettÀ tÀÀ palsta on ainoa paikka, josta voi edes odottaa saavansa jotain jÀrkevÀÀ kommenttia omaan tilanteeseen. Ei tietty aina, mutta useimmiten.

@Noora992 kiitos vinkistĂ€, oonkin miettinyt tuota rautalisÀÀja katselin torstaina Ruohonjuures rautalisiö. Oon menos ma sinne labroihin, ni lĂ€hetteellĂ€ tutkitaan myös rautavarastot. MĂ€ uskon, ettĂ€ mun tilanne on varmaan ihan hyvĂ€, kun oon sekasyöjĂ€ ja niukat menkat, mut sittehĂ€n sen tietÀÀ, kun on tutkittu. 🙏

Onnea plussasta @Pumperoinen ja tiukkaa vauvaliimaa! đŸ˜â€ïž

@Kali onko vuoto jo loppumaan pĂ€in? En oikein osaa sanoa mitÀÀn, niin noudatan omaa neuvoan ja en sano mitÀÀn. Olette ajatuksissani ja toivon, ettĂ€ ovulaatio ei kauheasti myöhĂ€styisi kemiallisen takia. ❀ Milloin teillĂ€ tulee vuosi viimeisestĂ€ keskenmenosta eli koska pÀÀsisitte tutkimuksiin?

Takaisin