Raskaaksi 2026

Mä syön D-vitamiinia ja folaattia, ja tänään tilasin rautalisää (sideral fortea, Olo-apteekista saa tilattua sitä suht edullisesti).

Täällä foorumilla onkin puhuttu paljon ferritiinistä, ja muakin vähän huolestuttaa oma ferritiinitaso. Se on mitattu vain kerran, ja siitäkin on jo 5 v. Silloin se oli 11. Olen ollut monta vuotta kasvissyöjä, minkä lisäksi mulla on lyhyehköt kierrot (23-28 pv, useimmiten 24 pv) ja noin viikon pituiset kuukautiset, joten saattaa liittyä siihen?

Hemoglobiini on myös ollut matalahko, muttei huolestuttava. Verta luovuttamaan mua ei kuitenkaan ole päästetty, vaikka olen monesti yrittänyt, kun hb on aina jäänyt just rajan alle. 😅 Vuosi sitten aloin syödä taas lihaa juuri tuon rauta-asian takia. Toivon, että ferritiini olisi sinä aikana noussut! Onko kukaan teistä testannut niitä apteekin ferritiinikotitestejä?

Hyvää uutta vuotta :Keycap Digit Two: :Keycap Digit Zero: :Keycap Digit Two: :Keycap Digit Six: ✨ :Four Leaf Clover::Two-hearts: kaikille!
Minäkin tänne tulin vaikka hetken emmin. Jotkut ehkä muistaa, että hiljenin 2025 -ryhmässä. Silloin oli menossa vaikea vaihe lapsettomuuden kanssa ja päätin siirtyä vallan lapsettomuuspuolen keskusteluihin. Se oli hyvä ratkaisu. Nyt on suurimmat koulustressit selätetty ja lomalla levätty. Mulla on myös mahtavia uutisia, eli jos tähdet osuu kohdilleen, niin päästään ensi kuussa ekaan ivf-hoitoon 🤞 Odotukset on korkealla. Tää on meidän vuosi 🤝 En suostu uskomaan mitään muuta. Jos tuun pilvilinnoista alas korkealta ja kovaa, niin olkoon sitten niin. Parempi luottaa täysillä kuin manata valmiiksi.
Luin jostain että positiivinen suhtautuminen ei pahenna pettymystä toisin kuin yleensä ajatellaan. 😊

@Kumpare mäkin painin sen kanssa, että saisin lopetettua nikotiinipussit. Ihan hirveä koukku... Rehellisesti en ole kyllä kertaakaan vielä tosissani yrittänyt lopettaa, niin jos nyt kokeilisi oikeasti kun tämä purkki loppuu. Ei houkuttele ajatus siitä, että jos plussan saisi, lopettaisi vasta siihen ja pitäisi mahdollisten raskausoireiden kanssa kärsiä vielä nikotiinin vieroitusoireista😅 mulla itse asiassa vielä aika samaa luokkaa tuo follikkelivaiheen pituus kun sullakin, vaihtelee noin 10-13 päivän välillä. Kierto yleensä 24 päivää.

Vitamiineina mulla menee joku Puhdistamon monivitamiini, joka sisältää mm. sitä tärkeää folaattia ja toki paljon muutakin. Tuon monivitamiinin lisäksi syön magnesiumia ja rautaa, ja nyt talvikuukausina extrana d-vitamiinia ja maitohappobakteereja. Ubininonia olen myös yrittänyt muistaa ottaa välillä. Raudan syöminen pitäisi saada paremmalle mallille, mutta vatsa ei meinaa kestää...

@hiiru Mulla meni pari kiertoa niin, että päätin lopettaa ovikseen, mutta sorruin aina ostamaan uuden purkin. Lopulta alkoi pelottaa mahdollisuus plussasta, kun olin käyttänyt nikotiinia niin paljon jo ennen plussaa. 😬

No nyt tuli vain olo, että loppuu tämä vatkaaminen. Lensi loput purkista vessanpönttöön ja nyt olen ollut vuorokauden ilman. Kuitenkin isompi mahdollisuus kiinnittyä, kun verenkierto kohdussa toimii. Ja vaikuttaahan nikotiini vaikka miten muutenkin.

Mulla on mama, Omega3 ja d-vitamiini. Mutta syön näitä niin satunnaisesti nykyään 🫣 Magnesiumia söin jossain välissä iltaisin.

Te joilla on määrätty estrogeeni- ja progesteronitukea, mitä oireita nää on teiltä korjannut? Mulla on nyt vahva fiilis että mulla olis näille tarvetta, ei viitsisi maksaa turhaa yksityisellä käyntiä tämän takia 🫠 Oireina lähinnä niukka ja lyhyt vuoto sekä ruskea tuhnua muutama päivä ennen kuukautisia. Kierto ja ovulaatio on kuitenkin suht säännölliset.
Mulla ollut käytössä ensin terolut sellaiseen tiputtelu/tuhruvuotoon ja pidentämään luteaalivaihetta. Siitä ei ollut apua ja vaihdettiin cyclogestiin, mikä toimi ja nyt vaihdettu lugesteroniin 😊

Muokattu viimeksi:
@Selah mulla lugesteron yksi illalla , viime kierto eka kun käytin dpo3(dpo2) alkaen. Ei tullut tiputtelua siinä kierrossa ja dpo12 kun testasin negan niin en ottanut illalla enää ja menkat alkoi dpo13. Ihan digilääkäri kirjoitti mulle kun pyysin kkm ja yhden kemiallisen vuoksi. Unohdin tosiaan mainita sen tiputtelun mutta kirjoitti ilman sitäkin. Ja tää oli joku röntgenlääkäri 😅

Minä kirjoittelen nykyään tuolla bbt ryhmässä mutta lueskelen ahkerasti muitakin ryhmiä .

Kohta 42v ja mies samaniköinen. Vielä haikaillaan yhtä pikkuista😍 12yk menossa ja niinkuin allekirjoituksesta näkyy niin pari menetystä tässä kerennyt olee.

Lisäravinteita on käytössä iso liuta. Nyt tilasin sit halvempaa ubikinonia, on tosi kallista se valmiiksi oikeassa muodossa oleva ubikinoli. Inositol menee kans ja lisäks monivitamiini, c,d, magnesium, sinkki, b vitskuja ,jodi,omega, kalkki, boswelliaa ,nac ja karnitiini. Nyt en muista oliko muuta 😅 aijuu oviksen jälkeen baby aspirin ja kokeilen nyt kun jäi joululta punaviinia ottaa pikku huikat kiinnittymiseen tässä luteaalivaiheessa 🤞

Maanantaina alkaa nivelreumaan uusi lääke,biologinen, toivon että veis tulehdukset veks ja auttaisi raskautumiseen.

Oon varhainen testailija mutta jos pystyis odottaa dpo9 asti ja sit annan itselleni luvan. Jos kauhee himo iskee ennen tota niin käytän ylijääneet ovistestit pahimpaan testaushimoo 🤣 Nyt dpo4 menossa.

Plussatuulia kaikille 😍

Oi täytyypä itsekin alkaa täydentämään vitamiinivarastoa! Mama-vitamiini jäi pois käytöstä kun pienempi päätti lopettaa imetysmatkan, ja nyt on tullut syötyö jotakin monivitamiineja kaapin perukoilta. Rautaa pitäisi syödä jatkuvasti, kun niiden kanssa on ollut ongelmia lapsesta saakka ja hb on hädintuskin sadassa, ferritiini muistaakseni 10. Foolihappoa olen yleensä popsinut heti kun vauvakuume on nostanut päänsä, mutta nyt en ehtinyt sitä aloittaa kun mies yhtäkkiä eilen kertoi että hänkin on nyt valmis josko kolmas haluaisi sieltä tärpätä.

Kunhan tästä flunssasta selvitään niin matkaan kyllä suoraa apteekkiin. 🥰 Täytyy alkaa seurailemaan ovulaatiota, niitä tikkuja löytyykin kuopuksen jäljiltä kaapista. Raskaustestit voisi yrittää jättää kauppaan, sillä olen ihan mahdottoman malttamaton niiden kanssa. 😅

@Toiveikas24 @Mamiksx5
Kiitos! Eli kyllä tää joltain tuen tarpeelta haiskahtaa. Tuli mieleen että kyselen tätä varmaan joka kuussa 😂😂 Sitten unohdan ja tulee taas mieleen, en tiedä pääsenkö ikinä sinne yksityiselle asti. Kun tietäisin että se yksi kerta riittää raskautumiseen niin maksaisin onnellisena, mutta pelkään että siitä tulee sellainen turha selvityskierre, joka ei sitten oikeasti edes vaikuta mihinkään.

Omaa napaa;
Olisikohan sitä vihdoin ovis tulossa, eggigsia ollut lähes pari viikkoa ja vaikka kuinka meinasin, että pelkkiä lämpöjä seuraamalla jatkan, niin oli ostettava ovisliuskoja, että näkee mitä ihmettä oikein tapahtuu.
Koko joulukuu meni aika kirjaimellisesti flunssassa +tietenkin eka kierto keskenmenon jälkeisen menkkojen jälkeen. 😅
Edellisessä, raskauteen johtaneessa kierrossa tuo liuskakin oli vaan 0,97 huipussaan, joka ollut itsellä se aika normi.

Liitteet

• Screenshot_20260103_090715_Premom.jpg
    Screenshot_20260103_090715_Premom.jpg
    71.4 KB · Katsottu: 36
@gooseberry Mahtava asenne, pidä toi! 💪💖 Aivan liikaa me suomalaisina ollaan pessimisti ei pety-asenteella. 🙈

Lisäravinteista. Mulla käytössä muutenkin D-vitamiini, Omega-3, iltaisin magnesium + sinkki. Nyt ollut jo ennen yritystä Mama-vitamiini ja lisäksi muutaman kuukauden ensin Ubikinon, nyt parin kuukauden ajan Ubikinol. Yli puoli vuotta ollut myös Gelee Royal, mutta en sitä taida enää jatkaa, kun loppuu.

Heips, mäkin ilmottaudun tänne! Välillä kirjoittelin vuoden 2025 ketjuun, mutta enemmän aktiivisena tuolla Esikoisen haaveilijoissa, ja etenkin Lapsettomuus-puolella. Yritystä yli vuosi takana, ja viime syksynä tutkimuksissa selvisi, että ilman järeitä hoitoja lapsen saanti on meille hyvin hyvin epätodennäköistä. Mutta vuodesta 2026 oon hyvin toiveikas, että päästään hoitoihin :Smiling Face With Smiling Eyes: :folded:

Tsemppiä paljon @Kali uuteen kiertoon! :Broken Heart: Ehkä nyt 2026 alkaa puhtaalta pöydältä, selkeällä uudella kierrolla keskenmenon jälkeen :red-heart:

Minäkin kuumeilen vielä hetken aikaa. Syksyisen km jälkeen oli mietinnässä että onko meidän lapsiluku täynnä, mutta niin se vaan tuntuu vauvakuumetta olevan vaikeista asioista huolimatta. Nyt menossa ehkä max dpo 7, ei oo varsinaisesti yritys päällä mutta joistain merkeistä epäilin ovulaation olleen viime viikonloppuna. Siinä oli parit tallettelut mutta nyt ollut kuiva kausi sen jälkeen. Sain rautainfuusion ennen joulua, joten jos ei plussaa tuu tässä tai seuraavassa kierrossa niin varmaan laitetaan pillit pussiin ja käyn laittamassa hormonikierukan raudanpuutteen hoitoon. Jännä siis nähdä, että mitä annettavaa elämällä on meille 🙏💫 joitain oireita tässä alkanut kuvittelemaan vaikka vasta tosiaan maks dpo 7...

Pitikö täällä esittäytyä uudelleen nyt kun vuosi vaihtuu? 😁 Ikää 31, miehellä kohta 36. Jos osaan oikein laskea, niin nyt käynnissä yk6 (oletettavasti yk7 alkamassa näillä näppäimillä), tosin yksi kierto välissä oli ikäänkuin taukoa mielen myllerryksen vuoksi. Mulla ja miehellä molemmilla reilusti ylipainoa, ja itsellä syksyllä todettu kilpparin vajaatoiminta, joten tässä saattaa kestää ns. normaalia pidempään. Nyt menossa dpo8 tai dpo13, vähän epäselvyyttä nyt tän kierron kanssa et milloinkas se ovulaatio on oikeasti ollut.

Nyt kuitenkin loppui! Kaadoin loput purkista vessanpönttöön.
Hienoa että lopetit, mutta pliis ei koskaan nikotiinipusseja minnekkään muualle kuin roskiin 🥺 (sori tää on mulle sydämen asia 😆)

@hiiru täällä toinen niksapussien käyttäjä 🙋‍♀️

Vitamiineista: mulla on kesästä asti ollut käytössä Makrobiosin MAMA-vitamiini, D-vitamiini 50µg ja magnesiumoksidi (vaihtuu toiseen kun purkki loppuu). Harkinnassa omega-3 ja D-vitamiinin aion vaihtaa rasvakapseleihin, kun purkki loppuu. Luin, että D-vitamiini imeytyisi paremmin rasvakapselista, koska se on rasvaliukoinen vitamiini, ja kuulostaa sinänsä ihan järkevälle.

Onpas ärsyttävää, vuotoa ei vieläkään ole tullut pyyhittäessä saati siteeseen asti. Huomasin vain kun alapään kautta mittaan lämmöt niin aamupäivällä verensekaista valkovuotoa. Niin siitä päättelin vuodon alkavan, mutta eipä mitään ole valunut vielä ulos. 😒 Ja reilu 6 tuntia sitten tuon huomasin... En kyllä yhtään ole enään kärryillä mikä dpo..... Ymmärrän kyllä että keskenmenon jäljiltä kierto/kuukautiset/vuoto kaikki voi olla sekaisin, mutta tämä on jo todella ärsyttävää. Ei nähtävästi mikään voi sujua hyvin nyt. 😕 Selkä kipukin jo helpottamaan päin. Ei mulla kyllä aiemmassa keskenmenossa tälläistä ollut, vaikka toki tapahtu aiemmin. Vaikkakin suunnilleen samankokoisia alkiot oli varmaan, kun tämä viimeisin selvisi vasta 8+2 mutta alkio vastasi 6+0 kokoa. 😖 Ja ekassa vuoto spontaanisti alkoi noin 6+0 viikolla...

Ilmoittaudun myös mukaan keskusteluun, 34-vuotias esikoisesta haaveilija täällä. 👋🏼

Meillä saatiin miehen siittiöt kuntoon (testosteroni korvaushoidon jäljiltä) marraskuussa, joten nyt on yk 3 käynnissä. Tuntuu kuitenkin siltä, että on yritetty jo vuosia, koska pieni toivo on aina elänyt, kun ei ole ollut varmuutta miehen siittiötilanteesta ja on ajateltu ”tulee jos on tullakseen”. Viime heinäkuussa saatiin tietää, että siittiöitä on pyöreät 0 joten eipä ihme, ettei ole ottanut tullakseen..

En ole ikinä syönyt pillereitä tai käyttänyt parisuhteessa kumppaneiden kanssa muuta ehkäisyä kuin keskeytetty yhdyntä, joten pieni epäilys on aina kalvanut, että onkohan itsellä kaikki kunnossa.

Kävin gynellä viikko sitten, ja kuulemma kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Käski alkaa tikuttaa ovulaatiota CB digitaalisilla. No, nyt on kp13 menossa ja ovulaatiotesti, jonka pitäisi näyttää 4 hedelmällistä päivää näyttää kokoajan negaa. 🥲 Ovulaatiolimaa tuli mielestäni kp10 ja kp11. Nyt on pää ihan pyörällä, miten voi limat tulla mutta ovulaatiota ei testin mukaan. 😓 Onko kellään kokemusta tälläisestä?

Ilmoittaudun myös mukaan keskusteluun, 34-vuotias esikoisesta haaveilija täällä. 👋🏼

Meillä saatiin miehen siittiöt kuntoon (testosteroni korvaushoidon jäljiltä) marraskuussa, joten nyt on yk 3 käynnissä. Tuntuu kuitenkin siltä, että on yritetty jo vuosia, koska pieni toivo on aina elänyt, kun ei ole ollut varmuutta miehen siittiötilanteesta ja on ajateltu ”tulee jos on tullakseen”. Viime heinäkuussa saatiin tietää, että siittiöitä on pyöreät 0 joten eipä ihme, ettei ole ottanut tullakseen..

En ole ikinä syönyt pillereitä tai käyttänyt parisuhteessa kumppaneiden kanssa muuta ehkäisyä kuin keskeytetty yhdyntä, joten pieni epäilys on aina kalvanut, että onkohan itsellä kaikki kunnossa.

Kävin gynellä viikko sitten, ja kuulemma kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Käski alkaa tikuttaa ovulaatiota CB digitaalisilla. No, nyt on kp13 menossa ja ovulaatiotesti, jonka pitäisi näyttää 4 hedelmällistä päivää näyttää kokoajan negaa. 🥲 Ovulaatiolimaa tuli mielestäni kp10 ja kp11. Nyt on pää ihan pyörällä, miten voi limat tulla mutta ovulaatiota ei testin mukaan. 😓 Onko kellään kokemusta tälläisestä?
Tervetuloa mukaan :Hugging Face: Mua kiinnostaisi, jos haluat kertoa, että millaisin toimenpitein miehen simppatasoja on parannettu? Kuulostaa huikealta jos ootte puolessa vuodessa päässyt nollista tavoitelukemiin :Smiling Face With Smiling Eyes: Meillä kans siittiöiden kanssa haastetta, niin siksi kiinnostaa :Nerd Face:

Valitettavasti joo, mun keho hinkkaa sen ovulaation kanssa varmaan reippaan viikon ennen kuin LH piikki viimein löytyy… limoja tulee ja menee sekalaisesti tuona aikana. Välillä käy niin että LH piikki löytynyt ja ei oo lainkaan ovulaatiolimaa 😅 ja kannattaa muistaa että joillain se LH piikki on niin matala, että näkyisi testissä vain joitain tunteja. Sulla kuulosti olevan yhdistelmä LH testi(?) niin sen pitäisi kyllä havaita LH piikki vaikka se olisi nopea… (ei omaa kokemusta noista tikuista mutta oon kuullut hyvää)

Estrogeeni aiheuttaa liman kehityksen ja sen pitäisi laukaista LH piikki, mikä aiheuttaa sit munasolun irtoamisen ja alkaa kehittymään progesteronia ylläpitämään kohdun kalvoja suotuisina kiinnittymiselle. Toki mikä tahansa tuossa putkessa voi tökätä syystä tai toisesta.

mulla on ongelmana liian myöhässä tuleva ovulaatio eli lyhyt kierto ja ovulaatio siihen nähden tulee alle 10 päivän sisällä kuukautisten alkamiseen. Tässä kierrossa viimeinen lugesteron kokeilu kuukautisten lykkäämisen ja sit pyydän vahvempia progesteroni lääkkeitä.

Oma napa valittelua: valeraskausoireet on tässä kierrossa äkäiset. Eilen kävin ostaa kanaa, valmistin ne uunissa ja sit en pystynyt syömään niitä kun tuli paha olo pelkästään niiden näkemisestä. Harmittaa kun ruokaa meni hukkaan. Tänään kaupassa iski äklötys taas lihaa nähdessä niin oon kokannut sit soijarouheesta kun en pysty valmistaa lihaa 😅 samoin tissit ihmeen arat ja ala selkä kiukuttelee niin että säteilee jo jalkaan. Hirveen turvonnut olo mukamas kans.

Mutta varmaan tänään ollut vaan ovulaatio korkeintaan kun eilen oli positiivinen LH testi. 😩 valeraskausoireet on hirveen turhauttavat.

Edit En voi olla raskaana kun edellisen kierron loppupuolella tein herkän testin, joka oli ilmiselvä nega ja kuukautiset oli mulle tavalliset.

Valitettavasti joo, mun keho hinkkaa sen ovulaation kanssa varmaan reippaan viikon ennen kuin LH piikki viimein löytyy… limoja tulee ja menee sekalaisesti tuona aikana. Välillä käy niin että LH piikki löytynyt ja ei oo lainkaan ovulaatiolimaa 😅 ja kannattaa muistaa että joillain se LH piikki on niin matala, että näkyisi testissä vain joitain tunteja. Sulla kuulosti olevan yhdistelmä LH testi(?) niin sen pitäisi kyllä havaita LH piikki vaikka se olisi nopea… (ei omaa kokemusta noista tikuista mutta oon kuullut hyvää)

Estrogeeni aiheuttaa liman kehityksen ja sen pitäisi laukaista LH piikki, mikä aiheuttaa sit munasolun irtoamisen ja alkaa kehittymään progesteronia ylläpitämään kohdun kalvoja suotuisina kiinnittymiselle. Toki mikä tahansa tuossa putkessa voi tökätä syystä tai toisesta.

mulla on ongelmana liian myöhässä tuleva ovulaatio eli lyhyt kierto ja ovulaatio siihen nähden tulee alle 10 päivän sisällä kuukautisten alkamiseen. Tässä kierrossa viimeinen lugesteron kokeilu kuukautisten lykkäämisen ja sit pyydän vahvempia progesteroni lääkkeitä.

Kiitos vastauksesta! Tosiaan CB 4 päivää testin pitäisi näyttää ensin estrogeenin nousu, niin vähän huonolta näyttää kun sitäkään ei ole ollut 🫣 Kauhee kun alko stressaa tämä, tekis mieli lopettaa koko testaus, mutta pakkohan se on että tietää sitten hakea lääkkeet jos ei ovulaatiota tapahdu useammassa kierrossa.

Takaisin