Raskaaksi 2025

Onnea ja tarrasukkia @Mamiksx5 😍

Ja tsemppiä @Toiveikas86 💛

Edit, lähti liian aikaisin, piti vielä omanapailla: tänään dpo 9 ja juuri mitään oireita ei ole, jokapäiväisen päänsäryn ja nenän tukkoisuuden lisäksi. Jokaisessa viime kierrossa on jo tässä vaiheessa viimeistään alkaneet erilaiset vatsakivut, mutta nyt ei kyllä ole mitään. Tiedä sitten, onko hyvä vai huono merkki. Jos nyt ei tärppi ole käynyt, niin on kyllä hieman ärsyttävää tällainen vaihtelevuus näissä kierron oireissa, elättelee kyllä turhia luuloja ihan huolella 😅🥲

Pieneltä tauolta tulen taas näpyttelemään..

@ohdake oli ihana kuva raskaustestistä! 🥰 Onnea myös @Mamiksx5 , ihania uutisia!

Paljon tullut myös pettymyksiä tässä kierrossa. Rohkaisee, että täältä keskustelusta siirtyy odottavien joukkoon myös niitä pitkän ajan yrittäjiä, niin toivottavasti meille kaikille osuisi vielä vuoro ✨
@Kali vaikka välillä tuntuu raskaalta niin sanoitan, että on ihan ok pitää välillä taukoa varsinaisesta yrittämisestä, ilman että sitä kutsuu pyyhkeen kehään heittämiseksi.

Omaan lokiin pitkä merkintä: Tähän asti seksi jäänyt vähän etupainotteiseksi, mutta tässä kierrossa ehdittiin eka yritys ehkä just just ovulaatioon.
Sunnuntai-iltana ovulatiotesti positiivinen (yli 1,0), mulla yleensä nopea huippu.
--> Maanantaina sitten epätoivoiseen suunnitelmaan: Hain miehen lentokentältä josta ajettiin Tallinnan laivalle(työn takia suunta sinne), josta päädyttiin varaamaan hytti vaikka päivälaiva. Taapero annettiin mukana olleen sukulaisen hoitoon kun me mentiin "lounaalle" kahdestaan. 😂 Ilta olis voinut mennä jo liian myöhälle ja vieraassa paikassa taapero nukkumassa samassa sängyssä + ulkopuolinen samassa kämpässä aiheutti vähän lisäpohdintaa (pohdin jo suihkua ja olematonta parvekettakin). Ovulaatiotesti maanantaina iltapäivällä olikin jo 0,35. Toki seuraavallekkin päivälle talletus, joka hitaassa ovulaatiossa+hedelmöitymisessä voisi osua vielä aikaikkunaan.

Tässä kierrossa kokeiluun tuli Gelee Royalit. Etukäteen oli jo vähän luovutusfiilis kun epäilin, ettei ovulaatioon ehditä, mutta nyt taas se ylenmäinen toivo nousi eikä auta muuta kuin odottaa ✨

Edit: Lisään vielä kommentoimaan rohkaistuneille, että tervetuloa! 🌸 Kiva ettei tarvitse yksin täällä kaivaa omaa napaa, kiva lukea myös muiden tilanteista!

Muokattu viimeksi:
Kp 16. Eilen juili alavatsaa etenkin oikealta puolelta, mutta mitään selvää nipistystä en tuntenut. Halukkuus vähentynyt ja tänään ovistestissä keskiverto viiva. Mietin, että oliko ovulaatio eilen vai onko vielä odotettavissa myöhemmin 🤔 Jännittävää.

Täällä alkaa nyt yrityskierto 2. Toisin sanoen: Ei ole tulossa esikoista meille ainakaan ensi vuoden toukokuussa. Täti tuli aamulla käymään kellolleen. Erikoista tässä oli se, että yleensä mulla on rintojen arkuutta ja tiputtelua pari päivää ennen tädin vierailua (ei tosin aina), mutta nyt ei ollut mitään ennen kuin sit aamul vessareissulla kutsumaton vieras oli asettunut taloksi. Onneksi ei tapaa viipyä pitkään.

Yllättävän rauhallisin ja positiivisin mielin. Tässä kierrossa en tarkkaile ja etsi oireita ihan niin suurella pieteetillä, koska huomasin jo aika nopeasti, miten raastavaa on tarkkailla joka nipsahdusta, napsahdusta ja päänkivistystä. En halua, että kuukautiskierto pyörittää mua vaan että olen itse edelleen puikoissa. Toki tää oli mun aikuiselämän ensimmäinen kuukautiskierto, jossa ei käytetty minkäänlaista raskaudenehkäisyä, joten ihan senkin puolesta kokemus oli kiinnostava ja silmiä avaava, ja suhtaudun siihen ennen kaikkea uteliaasti.

Greippimehukuurin kyllä testaan tähän kiertoon, mutta muuten elän elämääni normaalisti siihen asti, kunnes/jos täti jossain vaiheessa noudattaa väliaikaista häätöpäätöstä ja pysyy poissa, kunnes toivotetaan takaisin tervetulleeksi. Toki tallettelut ovulaation aikoihin yms. jne., mutta noin muuten.

Hyvä puoli tässä on ehdottomasti se, että nyt voin hyvällä omallatunnolla mennä salille nosteleen punntteja ja treenaamaan ilman, että tarvii kantaa huolta mahdollisesti hedelmöittyneen alkion mahdollisesta kiinnittymisestä. Tähän asti oon nyt treenannut matalammalla tehollla, käynyt kävelyllä ja joogannut, mutta ihanaa päästä taas salille!

Onnea @Mamiksx5! ❤️

Meillä ei yhtä kiva aamu, PC samaa kuin eilen, RFSU antoi edelleen testiajan sisään hyvin haalean viivan mut miusta haaleampi kuin eilen. Herkkä CB:n digi oli negatiivinen, mikä oli kyllä täysi järkytys.
Oon nyt itkenyt silmät päästäni, et näinkö tässä nyt kävi. Toki ”vasta” dpo11 ja dpt7, mut kyllähän tää nyt jo vähän huonolta alkaa näyttää.
Oon tosi pahoillani. Toivotaan vielä että lähtee vahvistumaan. Voimia sinne piinailuun🫂🌈

Omaa napaa perään. Täällä aloitettu oviksen tikuttelu. Eilen ja toissapäivänä vielä tosi haalea viiva, mutta tänään näytti jo vahvistumisen merkkejä. Edelleen hailea siis. Premom ennustaa jo ylihuomiselle ovista. Katsotaan miten käy..😮 Olishan se kiva jos vähän aikaistuisi eikä olisi vasta n. viikon päästä niinkuin flo ennustaa. Tänään siis kp. 16. Eilen oli jo tosin vähän limantapaista. Ovistestipaketti siis klikattu huomisen kauppatilaukseen etteivät lopu kesken😆📲.

Onnea @Mamiksx5!

Täällä menossa kp11 ja aloitin tänään oviksen tikutuksen, kun en oo varma kierron pituudesta. Latasin samalla Premom sovelluksen kun bongasin täältä et siihen saa kuvan laitettua ja viivoista ennustaa suoraan onko ovisplussa vai ei. Ei tarvi itse pähkäillä miltä näyttää. Toki oli siis matala arvo vielä (0,07). Miten nuo arvot menee? Mikä arvo on ovisplussa? Mietin vaan et kuinka kaukana vielä on mahdollinen ovis. Toivon et ovis ajoittuisi aikaisintaan viikonloppuun, kun mies on töissä toisella paikkakunnalla ja palailee kotiin vasta perjantai-iltana.

Onnea @Mamiksx5!

Täällä menossa kp11 ja aloitin tänään oviksen tikutuksen, kun en oo varma kierron pituudesta. Latasin samalla Premom sovelluksen kun bongasin täältä et siihen saa kuvan laitettua ja viivoista ennustaa suoraan onko ovisplussa vai ei. Ei tarvi itse pähkäillä miltä näyttää. Toki oli siis matala arvo vielä (0,07). Miten nuo arvot menee? Mikä arvo on ovisplussa? Mietin vaan et kuinka kaukana vielä on mahdollinen ovis. Toivon et ovis ajoittuisi aikaisintaan viikonloppuun, kun mies on töissä toisella paikkakunnalla ja palailee kotiin vasta perjantai-iltana.
Premom antaa arvoja low, high ja peak. Viimeisin määritelmä tulee sitten, kun luku lähtee korkeimman arvon jälkeen laskuun. Peak day on siis yleensä päivä ennen ovulaatiota. High-arvot ovat hyviä tallettelupäiviä, totta kai. 🤭

Mä en ennättänyt käyttää sovellusta kuin kolme kiertoa, mun peak-lukemat olivat 1.13, 0.96 (en saanut huippua kiinni) ja tärppikierrossa luku oli huimat 1.62. Mulla high-lukemat lähtivät 0.85 alkaen, mutta toki luvut ovat yksilöllisiä.

Onnea @Mamiksx5!

Mulla kolmessa kierrossa ollut peak 0.8 ja 1.01 välillä. Vaikka testaan kahdesti päivässä tossa kohtaa. Mulla myös nousee ja laskee tosi jyrkästi.
...

Edelleenkin mietin tälläsiä perusjuttuja:
Ymmärränkö oikein, että kp1 on se päivä kun vuotoa tulee kunnolla? Tiputtelu ja tuhru ei ole vielä kierron alku?
Mulla oli tämän kierron alku tosi epämääräinen, vaikka yleensä tosi säännöllinen ja tavanomainen kierto. Pitkästi tuli vaan tuhrua ja voimakasta vuotoa ei oikein ollenkaan. Vähän hankala hahmottaa mikä oli kp1.

Ja sitten ovulaatiosta. En tunne mitään. Testaan testeillä ja seuraan valkovuotoa. Lasken dpo0 suoraan positiivisen testin jälkeiseksi päiväksi. Onko se sellainen perushyvä arvaus?

Onnea @Mamiksx5!

Mulla edellisen ovisplussan arvo oli 1,3. Mutta voi nousta nopeastikin. Toissapäivänä tein ihan haliuratestin 0,06 ja nyt vasta äsken illasta tein tälle päivälle toisen kun oli niin oppikirjalimoja ja testi näytti samalta kuin ovisplussaa edeltävänä päivänä eli pikkuisen kontrolliviivaa haaleampi. Arvo nyt 0,55. Edellisessä kierrossa vastaava testi oli 0,65. Tänään päivällä arvo oli vielä 0,21. Eli voipi olla että huomenna saan plussan! Jotenkin innoissaan tästä kierrosta. 🤩Kaksi aiempaa olleet vähän blaah oviksenkin aikoihin ja nyt jotenkin hyvä ja innostunut fiilis. Sama fiilis oli jo syntyneiden lasten plussakierroista, jos haluan siis olla taikauskoinen.✨🤞🏻 Toisaalta kierron lyhentyminen vihdoin (niinkuin nyt näyttäisi käyvän) voisi ehkä luvata hyvää hedelmällisyyden kannalta🤞🏻

Ymmärränkö oikein, että kp1 on se päivä kun vuotoa tulee kunnolla? Tiputtelu ja tuhru ei ole vielä kierron alku?
Mulla oli tämän kierron alku tosi epämääräinen, vaikka yleensä tosi säännöllinen ja tavanomainen kierto. Pitkästi tuli vaan tuhrua ja voimakasta vuotoa ei oikein ollenkaan. Vähän hankala hahmottaa mikä oli kp1.

Ja sitten ovulaatiosta. En tunne mitään. Testaan testeillä ja seuraan valkovuotoa. Lasken dpo0 suoraan positiivisen testin jälkeiseksi päiväksi. Onko se sellainen perushyvä arvaus?
Mäkin tenttasin tätä gyneltä. KP1 on se päivä kun tulee kirkkaanpunaista verta sen verran että tarvitsee sidettä. Mulla menkat yleensä alkoi nimenomaan epämääräisellä tuhrulla jota saattoi kestää parikin päivää niin sai kyllä välillä raapia päätään että missä kohtaa niitä voi menkoiksi kutsua, mutta kyllä se kunnon vuoto sieltä aina lopulta alkoi. Ja jos kirkkaanpunainen ja runsas vuoto alkaa vasta kello 18 jälkeen, KP1 lasketaan vasta seuraavalle päivälle.

DPO0 voisi olettaa olevan positiivisen ovistestin jälkeinen päivä, tosin riippuu kuinka pitkä se huippu sulla on. Ovis tapahtuu 12-36 tunnin kuluessa positiivisesta ovulaatiotestistä joten tarkka hetki on vaikea paikantaa. Mulla testi näyttää positiivista 2 päivää ja vasta sen jälkeen haalistuu ja lasken sen haalistumispäivän DPO0 (gyne vahvisti tän ultralla), eli mulla lienee lähemmäs 36 tuntia. Jos sulla jo seuraavana päivänä ekasta posista on haalea testi niin voisi olettaa että sulla se on lähempänä sitä 12-24 tuntia ja laskisin DPO0 juurikin sen positiivisen testin jälkeisen päivän. Paras arvaus ainakin :Smiling Face With Smiling Eyes:

Lyhimmässä tapauksessa, jos on nopea huippu (eli 12 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7 aamulla, niin periaatteessa on mahdollista että maanantaina kello 19 irtoaa munasolu. Se munasolu on siellä 12-24 tuntia odottamassa eli aikaisimmillaan tiistaina kello 7 mennessä saattaa jo olla poissa. Ja jos testaa vain kerran päivässä ja omaa nopeat huiput, niin onhan mahdollista että se huippu on alkanut vähän aikaisemmin (esim. edellisenä iltana).
Ja pisimmillään jos on se pitkä huippu (36 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7, munasolu irtoaisi vasta tiistaina kello 19, ja jos munasolu olisi kokonaiset 24 tuntia paikalla, keskiviikkona kello 19 olisi ovulaatio-ikkuna ohi.

Summa summarum, kun tulee positiivinen ovistestiin, on paras aika talletella! Seuraava päivä voi joissakin tapauksissa vähän liian myöhäinen, ellei sitten ovuloi hitaasti ja/tai munasolu pysy paikoillaan pidempään. Mutta toki silloinkin voi yrittää vielä jos staminaa riittää.
Toivon mukaan matikkaesimerkki selvensi asiaa! :rolling:

Mäkin tenttasin tätä gyneltä. KP1 on se päivä kun tulee kirkkaanpunaista verta sen verran että tarvitsee sidettä. Mulla menkat yleensä alkoi nimenomaan epämääräisellä tuhrulla jota saattoi kestää parikin päivää niin sai kyllä välillä raapia päätään että missä kohtaa niitä voi menkoiksi kutsua, mutta kyllä se kunnon vuoto sieltä aina lopulta alkoi. Ja jos kirkkaanpunainen ja runsas vuoto alkaa vasta kello 18 jälkeen, KP1 lasketaan vasta seuraavalle päivälle.

DPO0 voisi olettaa olevan positiivisen ovistestin jälkeinen päivä, tosin riippuu kuinka pitkä se huippu sulla on. Ovis tapahtuu 12-36 tunnin kuluessa positiivisesta ovulaatiotestistä joten tarkka hetki on vaikea paikantaa. Mulla testi näyttää positiivista 2 päivää ja vasta sen jälkeen haalistuu ja lasken sen haalistumispäivän DPO0 (gyne vahvisti tän ultralla), eli mulla lienee lähemmäs 36 tuntia. Jos sulla jo seuraavana päivänä ekasta posista on haalea testi niin voisi olettaa että sulla se on lähempänä sitä 12-24 tuntia ja laskisin DPO0 juurikin sen positiivisen testin jälkeisen päivän. Paras arvaus ainakin :Smiling Face With Smiling Eyes:

Lyhimmässä tapauksessa, jos on nopea huippu (eli 12 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7 aamulla, niin periaatteessa on mahdollista että maanantaina kello 19 irtoaa munasolu. Se munasolu on siellä 12-24 tuntia odottamassa eli aikaisimmillaan tiistaina kello 7 mennessä saattaa jo olla poissa. Ja jos testaa vain kerran päivässä ja omaa nopeat huiput, niin onhan mahdollista että se huippu on alkanut vähän aikaisemmin (esim. edellisenä iltana).
Ja pisimmillään jos on se pitkä huippu (36 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7, munasolu irtoaisi vasta tiistaina kello 19, ja jos munasolu olisi kokonaiset 24 tuntia paikalla, keskiviikkona kello 19 olisi ovulaatio-ikkuna ohi.

Summa summarum, kun tulee positiivinen ovistestiin, on paras aika talletella! Seuraava päivä voi joissakin tapauksissa vähän liian myöhäinen, ellei sitten ovuloi hitaasti ja/tai munasolu pysy paikoillaan pidempään. Mutta toki silloinkin voi yrittää vielä jos staminaa riittää.
Toivon mukaan matikkaesimerkki selvensi asiaa! :rolling:
Vau mikä vastaus. Tosi hyvä esimerkkejä. Tälläsen vastauksen vois lisätä tänne johonkin ilmoitustaululle, josta sitä voi aina käydä katsomassa. Oon saattanut jopa itsekkin kysyä tätä aikaisemmin, tuli vasta mieleen 😅

ovulaation ajoittumisesta: Tässä kierrossa olin tehnyt positiivisen lh testin pe 7:20, tuosta sit tuli ihan jäätävät kivut niin että vakavasti harkitsin päivystystä klo 16-18 välillä ja seuraavana aamuna lämmöt oli koholla ja jatkaneet kohollaan oloa. Aiemman sahauksen vuoksi lämmöt oli ollut lähtökohtaisesti korkeahkot niin hurjaa pomppua ei ollut.

Eli itsellä oli tosi nopea aikaikkuna. Sylki ovulaatiotesti oli ke aamuna näyttänyt positiivista niin sen perusteella tiesin hieman aiemmin jo lh:ta että nyt tapahtuu.

Mutta ei kannata stressata ovulaation tarkkaa ajankohtaa. Se että pääsee heiluttelee peittoja jossain muodossa ennen ovulaatiota riittää, kun siittiöt voi elää yllättävän kauan naisen kehossa. Meillä tehtiin kuppitalletus tekniikalla tuolla viikolla ti illalla, to illalla, pe aamulla ja su illalla (jos ne kivut pe oli vaikka matkustuksesta johtuva kramppi ja lämmöissä oli epävarmuutta). Aloitettiin tekee joka toinen päivä talletuksia samaan aikaan kun koin tarpeelliseksi alkaa tikuttaa lh:ta. Pääasiassa tehtiin vain kupeilla kun rehellisesti ei ollut kummallakaan motivaatiota mennä perinteisellä kovin usein tässä kierrossa 😅

Tietämätön kysyy, miten kuppitalletus käytännössä tapahtuu? Kyllähän tuosta nimestä voi jotain päätellä, mutta jos joku haluaisi tarkentaa? 😄

ovulaation ajoittumisesta: Tässä kierrossa olin tehnyt positiivisen lh testin pe 7:20, tuosta sit tuli ihan jäätävät kivut niin että vakavasti harkitsin päivystystä klo 16-18 välillä ja seuraavana aamuna lämmöt oli koholla ja jatkaneet kohollaan oloa. Aiemman sahauksen vuoksi lämmöt oli ollut lähtökohtaisesti korkeahkot niin hurjaa pomppua ei ollut.

Eli itsellä oli tosi nopea aikaikkuna. Sylki ovulaatiotesti oli ke aamuna näyttänyt positiivista niin sen perusteella tiesin hieman aiemmin jo lh:ta että nyt tapahtuu.

Mutta ei kannata stressata ovulaation tarkkaa ajankohtaa. Se että pääsee heiluttelee peittoja jossain muodossa ennen ovulaatiota riittää, kun siittiöt voi elää yllättävän kauan naisen kehossa. Meillä tehtiin kuppitalletus tekniikalla tuolla viikolla ti illalla, to illalla, pe aamulla ja su illalla (jos ne kivut pe oli vaikka matkustuksesta johtuva kramppi ja lämmöissä oli epävarmuutta). Aloitettiin tekee joka toinen päivä talletuksia samaan aikaan kun koin tarpeelliseksi alkaa tikuttaa lh:ta. Pääasiassa tehtiin vain kupeilla kun rehellisesti ei ollut kummallakaan motivaatiota mennä perinteisellä kovin usein tässä kierrossa 😅
Joo samaa mieltä että jos tallettelee noin joka toinen päivä menkkojen lopusta ovikseen asti, on parhaat mahikset! Ei kannata vaan siihen yhteen ovisplussapäivään asti odottaa niin ei tule liikaa paineita. 😅 Ja Dextran luennolla lääkäri vinkkasi että etenkin jos on sperman laadussa haasteita, yli viikon kiveksissä seissyt sperma ei välttämättä ole ihan priimaa. 36 tuntia kestää spermalastilla täyttyä uudelleen niin joka toisen päivän talletuksella saa hyvän tuloksen, pysyy lasti tuoreena ja joka lasti täysi. Tai toki voi myös joka päivä jos se tuntuu sopivalta, kyllä niitä sen verran kerkee tulla lisää esim 20 tunnissa, mutta ainakin meille se oli liian usein. 😅 Mutta mulla onkin aika pitkät kierrot, ihan ei pystynyt 20 päivää putkeen hommiin! Aloitettiin menkkojen jälkeen joka kolmannella päivällä ja sit kun tuli ovislimoja tai CB-testiin korkeaa (mutta ei vielä huippu), vaihdettiin joka toiseen päivään. Voi vähän säätää tahtia sen oman kierron ja omien libidojen mukaan!

Mulla kolmessa kierrossa ollut peak 0.8 ja 1.01 välillä. Vaikka testaan kahdesti päivässä tossa kohtaa. Mulla myös nousee ja laskee tosi jyrkästi.
...

Moi, mä oon joskus tosiaan lahjoittanut munasoluja, ja silloin hedelmöityshoitoklinikan lääkäri ohjasi määrittämään ensimmäisen kiertopäivän juuri noin eli siitä, kun vuoto alkaa kunnolla. Tiputtelua ja tuhrua ei siis hänen mukaansa lasketa vielä kuukautiskierron ensimmäiseksi päiväksi.

Edit: Tuo sama, mitä @Feronia sanoi, ohjattiin kans mulle eli jos illalla klo 18 jälkeen alkaa vuoto, niin sit merkitään eka kiertopäivä seuraavalle päivälle.

Mä en onnistunut viime kierrossa bongaamaan ovulaatiota sylki- enkä pissatestillä, mutta älysormus tunnisti ovulaation perusruumiinlämmön ja algoritmin mukaan. En tosin itse ole sen kanssa samaa mieltä ovulaatiopäivästä, sillä sormus tunnisti oviksen torstaille, mutta mulla oli ovulaatiovuotoa jo keskiviikkona. Yleensä mulla on tuntemuksia ja vuotoa, viime kierrossa ei ollut kuin vuotoa. Tuohon dpo0:n määrittelemiseen en siis oikein osaa sanoa mitään.

Oon löytänyt myös tosi paljon keskenään ristiriitaista tietoa siitä, milloin ovulaatiota kannattaisi pissatestillä alkaa "tikutella". Yhdessä lähteessä sanottiin, että kerran päivässä aina samaan aikaan iltapäivällä (koska LH:n määrä ip korkeimmillaan), mutta toisessa lähteessä sanottiin, että aamulla olisi parasta pissatestejä tehdä. Mene ja tiedä, kun Kätilön kahvitunti -podcastissa puolestaan neuvottiin tikuttelemaan kahdesti päivässä. Ota näistä nyt selvää.

Sosiaalisen median vaikuttaja Alexa Dagmar kertoi hänen ja Linda Juholan podcastissa käyneensä toista lasta yrittäessään akupunktiossa jonkun kätilön luona, mutta en nyt kuollaksenikaan muista kätilön nimeä. Lisäksi Helsingissä Runeberginkatu 26:ssa on pitkän linjan akupunktioklinikka Sini / Yulan Niu, jossa synnytystä kävivät käynnistämässä niin Vivian Nick kuin Kirsikka Simberg. Nickin synnytys käynnistyi pian akupuntion jälkeen. Simbergin tarina on toisenlainen, mutta akupunktiolla ei hänen tilanteeseensa olisi voinut vaikuttaa, sillä hänen lapsellaan oli hyvin lyhyt napanuora, mikä vaikutti synnytykseen.

Ehkä akupunktiosta olisi apua sullakin ovulaation vahvistamisessa/tunnistamisessa...?

Mä aloitin eilen greippimehukuurin, lasillinen joka päivä samaan aikaan ovikseen asti. Muuten ajattelin tässä kierrossa yrittää ottaa vähän rennommin ja olla suurempia laskelmoimatta hedelmällisiä päiviä ja muita. We shall see.

Muokattu viimeksi:
Tietämätön kysyy, miten kuppitalletus käytännössä tapahtuu? Kyllähän tuosta nimestä voi jotain päätellä, mutta jos joku haluaisi tarkentaa? 😄
Itse googlasin koti-inseminaatio ja sieltä löytyi tosi kiva ohje. Kävin kopioimassa siitä tänne tärkeimmät:

KONKREETTINEN TOIMINTA
• Ovulaation ajankohta varmistetaan ovulaatiotesteillä, joita saa mm. apteekeista, isoimmista marketeista ja netistä. Hintahaitari on suuri noin eurosta pariin kymppiin.
• Ovulaatioajankohdan määrittämistä voi harjoitella jo muutaman kierron ennen ”tositoimiin ryhtymistä”
• Kannattaa aloittaa noin kierron kymmenentenä päivänä eli kymmenen päivää edellisten kuukautisten alkamisajankohdasta. Näin aloittaa tarpeeksi ajoissa ja huomaa muutokset testeissä.
• Kun ovulaatiotesti näyttää ovulaation olevan tulossa, kannattaa inseminaatio tehdä ainakin arvioituun ovulaatioajankohtaan, eli plussatestiä seuraavana päivänä. Hyvä ajankohta on myös pian testin tekemisen jälkeen.
• Siittiöt suihkutetaan puhtaaseen astiaan ja viedään emättimeen ruiskun, kuukautiskupin tai muun vastaavan välineen avulla
• Kannattaa olla makuulla tai nostaa jalat pystyyn esim. seinää vasten n. 10-15 minuutiksi
• 14 vuorokautta inseminaatiosta raskaustesti. Testi kannattaa tehdä, vaikka
kuukautis(tyyppinen)verenvuoto alkaisikin. Joskus vuotoa tulee, vaikka olisikin raskaana.

Ja sit tuohon suositeltiin vielä erikseen kuukuppia tai muuta muovista astiaa, koska lasi on vilpoinen ja listii siittiöitä nopeammin. Itse valitsin lasisen shottilasin kun oli niin passelin muotoinen ja kokoinen. Lämmitin sen vain ennen käyttöä pitämällä ihoa vasten 🤭

Tänään ~dpo10 ja testi nega. Niin kovasti halusin jonkun viivanpaikan nähdä, mutta ei mitään.
Sama täällä, dpo 9 ja 10 testit puhtaat negat. Clearbluen ultravarhaseen oon ollut pettynyt, näyttää roskishaamuja, mutta vaan sellasia viiruja. Herättää toivetta tuollaiset vaikka testiajan jälkeen ei saisi niihin luottaa. Apteekin varhainen oli selkeästi parempi (pysyi negana).

Eka yrityskierto, mutta silti jotenkin kolahtaa noi negatiiviset. Mietin endon takia että käviskö omakustanteisesti tsekkaamassa munanjohtimien aukiolon vai malttaisko odottaa julkisen mahdollisiin hoitoihin asti.. ne menis kuitenkin vasta ens vuoden puolelle ja jos johtimet tukossa niin koko syksyn/talven yritykset menee hukkaan. 🤔

Takaisin