Mäkin tenttasin tätä gyneltä. KP1 on se päivä kun tulee kirkkaanpunaista verta sen verran että tarvitsee sidettä. Mulla menkat yleensä alkoi nimenomaan epämääräisellä tuhrulla jota saattoi kestää parikin päivää niin sai kyllä välillä raapia päätään että missä kohtaa niitä voi menkoiksi kutsua, mutta kyllä se kunnon vuoto sieltä aina lopulta alkoi. Ja jos kirkkaanpunainen ja runsas vuoto alkaa vasta kello 18 jälkeen, KP1 lasketaan vasta seuraavalle päivälle.
DPO0 voisi olettaa olevan positiivisen ovistestin jälkeinen päivä, tosin riippuu kuinka pitkä se huippu sulla on. Ovis tapahtuu 12-36 tunnin kuluessa positiivisesta ovulaatiotestistä joten tarkka hetki on vaikea paikantaa. Mulla testi näyttää positiivista 2 päivää ja vasta sen jälkeen haalistuu ja lasken sen haalistumispäivän DPO0 (gyne vahvisti tän ultralla), eli mulla lienee lähemmäs 36 tuntia. Jos sulla jo seuraavana päivänä ekasta posista on haalea testi niin voisi olettaa että sulla se on lähempänä sitä 12-24 tuntia ja laskisin DPO0 juurikin sen positiivisen testin jälkeisen päivän. Paras arvaus ainakin
Lyhimmässä tapauksessa, jos on nopea huippu (eli 12 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7 aamulla, niin periaatteessa on mahdollista että maanantaina kello 19 irtoaa munasolu. Se munasolu on siellä 12-24 tuntia odottamassa eli aikaisimmillaan tiistaina kello 7 mennessä saattaa jo olla poissa. Ja jos testaa vain kerran päivässä ja omaa nopeat huiput, niin onhan mahdollista että se huippu on alkanut vähän aikaisemmin (esim. edellisenä iltana).
Ja pisimmillään jos on se pitkä huippu (36 tuntia) ja saa ovistestiin maanantaina plussan kello 7, munasolu irtoaisi vasta tiistaina kello 19, ja jos munasolu olisi kokonaiset 24 tuntia paikalla, keskiviikkona kello 19 olisi ovulaatio-ikkuna ohi.
Summa summarum, kun tulee positiivinen ovistestiin, on paras aika talletella! Seuraava päivä voi joissakin tapauksissa vähän liian myöhäinen, ellei sitten ovuloi hitaasti ja/tai munasolu pysy paikoillaan pidempään. Mutta toki silloinkin voi yrittää vielä jos staminaa riittää.
Toivon mukaan matikkaesimerkki selvensi asiaa!