Raskaaksi 2025

En ollut kuullutkaan tollasesta että pitäs olla "tuoretta tavaraa"... 🤣 Normisti kerran viikossa jotain sänkyhommii puuhaillaan ja oviksen aikaan ehkä kaks. Ei millään kyllä jaksanu ole enempää että jos tuo totta niin huono juttu meille. 🤔

Joo katsoin sen Dextran lääkärin luennon miehen hedelmällisyydestä joka johonkin ketjuun linkattiin pari kk sitten, siinä todettiin että jo viikon seissyt sperma ei ole enää kovin laadukasta. Ja etenkin jos on siittiöiden laadun kanssa haasteita (ja nykyään on sperma vähän heikompilaatuisempaa kuin ennen), useamman päivän pidättäytyminen voi huonontaa tilannetta. Samaa sanoi gyne viime visiitillä. Eli menkkojen jälkeen ovikseen asti olisi hyvä touhuta 2-3 päivän välein jotta on tuoreita uimareita. Siitä en kyllä ole kuullut että jäisivät tukkeeksi, se on aika iso alue missä uida kun siittiöt ovat niin pieniä.

Miehen analyysin tulos oli kyllä hyvä, mutta ollaan silti yritetty pitää tavara tuoreena niin että heti menkkojen jälkeen on eka "lastin uusiminen". 🤭 Meillä on siis yleensä 2 viikon tauko oviksen jälkeen kun ei oikein huvita enempää. Mulla on tosin niin pitkä kierto että ei siinä heti menkkojen jälkeen vielä tapahdu mitään, hyvin voisi pyytää miestä hoitamaan lastin tyhjennyksen vaikka itsekseen menkkojen vikana päivänä ja aloittaa tallettelun vasta siitä parin päivän päästä. 😅 Tosin jos nyt tokassa letrokierrossa olisi viimein vähän lyhyempi odotus!

Mutta ei oo ollut helppoa, ennen yrityksen aloitusta oltiin oltu yhdessä jo vuosia ja tahti oli jäänyt noin kertaan kuussa, molemmat oli siihen tyytyväisiä. Mä oon silleen reaktiivinen että pystyn kyllä hommiin millon vaan jos on vähän lämmittelyä, mutta miestä ei ole huvittanut niin usein. Kun gyne meille sanoi että 4 päivän välein on vähän liian harvoin (se oli yritystahti ennen kuin tuli vuosi täyteen ja ensikäynti), on sitten sitkeästi yritetty parhaamme 2-3 päivän välein. Tää yrittäminen on kyllä sellainen työmaa että tallettelujaksoa ei odota innolla 🙈 Alla siitä mikä on auttanut meillä:
Onneksi mun ei tarvitse tulla, se on mulle välillä aika kiven alla eikä varmaan saataisi ikinä jälkikasvua jos olisi siitä kiinni 😂 Tosin mies oli kultainen ja puolen vuoden yrityksen jälkeen osti mulle vibran, "jotta mullakin olis kivaa, joko yksin tai yhdessä". Tuli ihan yllätyksenä! Ollaan oltu pelkkää vaniljaa ennen sitä ja vähän arastelin sen käyttöä, mutta turhaan, se on jäänyt todella aktiiviseen käyttöön. Käytetään sitä yhdessä ja sen avulla mäkin viimein saan tästä hommasta nautintoa, ja vieläpä helposti! Tätä ei olisi koskaan tapahtunut jos ei olisi alettu yrittämään eli kyllä kannatti 🤣 Kannustan rohkeasti kokeilemaan jos on vastaavanlaisia ongelmia, voi löytyä uutta pontta!

Muokattu viimeksi:
Tässä tutkiskelin asiaa, että jos se eka kerta vaikka pari pv ennen ovulaatiota on "vanhentuneita" siittiöitä niin ne menee sinne luukulle odottamaan ja se tuore lasti vaikka ovulaatiopäivänä ei enää mahdu sinne.
En tarkota että jäisi tukkeeksi, vaan ovat ne siittiöt jotka pääsee ensin hedelmöitymään mahdollisesti ja sitten poweri loppuu, eikä jaksa kiinnittyä tai pian kiinnityksen jälkeen sammuu, koska ovat heikkoja.

Joo katsoin sen Dextran lääkärin luennon miehen hedelmällisyydestä joka johonkin ketjuun linkattiin pari kk sitten, siinä todettiin että jo viikon seissyt sperma ei ole enää kovin laadukasta. Ja etenkin jos on siittiöiden laadun kanssa haasteita (ja nykyään on sperma vähän heikompilaatuisempaa kuin ennen), useamman päivän pidättäytyminen voi huonontaa tilannetta. Samaa sanoi gyne viime visiitillä. Eli menkkojen jälkeen ovikseen asti olisi hyvä touhuta 2-3 päivän välein jotta on tuoreita uimareita. Siitä en kyllä ole kuullut että jäisivät tukkeeksi, se on aika iso alue missä uida kun siittiöt ovat niin pieniä.

Miehen analyysin tulos oli kyllä hyvä, mutta ollaan silti yritetty pitää tavara tuoreena niin että heti menkkojen jälkeen on eka "lastin uusiminen". 🤭 Meillä on siis yleensä 2 viikon tauko oviksen jälkeen kun ei oikein huvita enempää. Mulla on tosin niin pitkä kierto että ei siinä heti menkkojen jälkeen vielä tapahdu mitään, hyvin voisi pyytää miestä hoitamaan lastin tyhjennyksen vaikka itsekseen menkkojen vikana päivänä ja aloittaa tallettelun vasta siitä parin päivän päästä. 😅 Tosin jos nyt tokassa letrokierrossa olisi viimein vähän lyhyempi odotus!

Mutta ei oo ollut helppoa, ennen yrityksen aloitusta oltiin oltu yhdessä jo vuosia ja tahti oli jäänyt noin kertaan kuussa, molemmat oli siihen tyytyväisiä. Mä oon silleen reaktiivinen että pystyn kyllä hommiin millon vaan jos on vähän lämmittelyä, mutta miestä ei ole huvittanut niin usein. Kun gyne meille sanoi että 4 päivän välein on vähän liian harvoin (se oli yritystahti ennen kuin tuli vuosi täyteen ja ensikäynti), on sitten sitkeästi yritetty parhaamme 2-3 päivän välein. Tää yrittäminen on kyllä sellainen työmaa että tallettelujaksoa ei odota innolla 🙈 Alla siitä mikä on auttanut meillä:
Onneksi mun ei tarvitse tulla, se on mulle välillä aika kiven alla eikä varmaan saataisi ikinä jälkikasvua jos olisi siitä kiinni 😂 Tosin mies oli kultainen ja puolen vuoden yrityksen jälkeen osti mulle vibran, "jotta mullakin olis kivaa, joko yksin tai yhdessä". Tuli ihan yllätyksenä! Ollaan oltu pelkkää vaniljaa ennen sitä ja vähän arastelin sen käyttöä, mutta turhaan, se on jäänyt todella aktiiviseen käyttöön. Käytetään sitä yhdessä ja sen avulla mäkin viimein saan tästä hommasta nautintoa, ja vieläpä helposti! Tätä ei olisi koskaan tapahtunut jos ei olisi alettu yrittämään eli kyllä kannatti 🤣 Kannustan rohkeasti kokeilemaan jos on vastaavanlaisia ongelmia, voi löytyä uutta pontta!
Pakko kommentoida ohiksena, että tuo spoiler alert on kätevä tuolla lopussa. 🤭

Itse aiheeseen. 😅 Meillä on aika hyvin riittänyt virtaa talletteluhommiin. Ongelmia tuo enemmänkin työt ja tuo parivuotias. Ihan kuin hän aavistaisi, että äidillä ja isillä on jäynät mielessä eikä suostu niinä iltoina nukkumaan hyvissä ajoin, kun meillä pitäisi olla talletteluja. 😅 En tiedä ollaanko jotenkin malttamattomia tai jotain ja lapsi huomaa sen.😂

Ei mitään lisäpaineita, mutta tiesittekö että siittiöiden pitäisi olla tuoreita siinä ekallakin ovulaatioseksillä? Tässä tutkiskelin asiaa, että jos se eka kerta vaikka pari pv ennen ovulaatiota on "vanhentuneita" siittiöitä niin ne menee sinne luukulle odottamaan ja se tuore lasti vaikka ovulaatiopäivänä ei enää mahdu sinne. Ei saisi pitää 4pv pidempää väliä, jos haluaa tavaran pysyvän priimana. Ei riitä että alkaa ovulaation kohdilla viikon tauon jälkeen sekstailemaan. Tiedettä tai uskomuksia, en osaa sanoa. 🙄
Hmm me talleteltiin 3kk ajan vain 1-2 krt kuukaidessa vain ovulaatioplussan / ajatellun ovulaation kohdilla ja tärppäsi silti eli ei se ainakaan täysin poissulje mahiksia.

-- en tiedä tarkkaan, milloin mies oli ennen talletteluja puuhaillut itsekseen, mutta kuitenkin. 😊
Tämä on hyvä pointti! Hihittelin jo hetken aikaa, eikö kukaan nosta esiin oman käden oikeutta. Masturbointi kuuluu ihan yhtä lailla parisuhteeseen kuin seksikin, ja on todella hyvä vaihtoehto uudistaa tuotantoa, jos seksiä tuntuu olevan "liikaa" jo ovisviikollakin.

Huvittavaa kun mies tänään kyseli milloin ovulaatio on että milloin ryhdytään hommiin siis. 🤣 No sanoin että epäilen että pian... Hän kuitenkin kysyi olenko testaillut niillä testeillä. No sanoin etten ole, johon hän sanoi pitäiskö niitä hakea. Sanoin etten jaksa. 😅 Hän vielä tarjutui maksamaan ne että hakisin. No olihan se pakko hakea itse tosin maksoin ne ja sanoin että voin ne kyllä maksaa. 😆

Täällä talleteltu oviksen lähellä parin päivän välein. Kyllä se vähän työstä jo kävi. Ja se että tuoretta pitää olla, mutta ei joka päivä kannata tulla. Siittiöitä määrällisesti taitaa olla liian vähän silloin.

Tein muuten varmuuden vuoksi ovistikun, vaikka nyt jo dpo n. 3. Aloin miettimään mitä jos sittenkin ovis olisi vasta nyt, vaikka testasin kyllä useamman testin viime viikolla. Yksi viiva piirtyi tikkuun kuten pitääkin.

Eka yrityskierto takana. Meinasin nyt ekaa kertaa tilata ovistestejä, jaksaisko kokeneet neuvoa miten kannattaa tikutella? Kierto melko säännöllinen(26-27pv) ja nyt kun ekaa kertaa limoista tarkkailin niin ovispäivä oli mun mielestä selkeä kp13.

Sen mukaan ovis osuisi su/ma, toivottavasti ei paljoa aikasemmin, koska mies työmatkalla ma-pe 😬 Pitää käskeä pitämään siittiöt tuoreena 🫢

Mä oon pyytänyt itsekseen hommailee ennen ovista että olis tuoretta tavaraa.
Ja harvoin on seksiä nyt kun lapset lomalla ja mä meen aikasin nukkuu kun pitää vauvan kans herätä niin aikaisin. Että jos nyt tärppää niin se on yhden pysähdyksen taktiikka taas ja autotallissa 😂 How romantic 😅🥰

Ja kun mua vähän ihmetyttää et mahtoiko ovis tulla oikeesti aikaisemmin keskenmenon jälkeen kuin normikierroissa niin testaan vähän pidempään varalta. Nyt on ainakin mennyt haaleemmaksi tasavahvojen viivojen jälkeen. Tänään olis dpo1. Ens viikolla sitten jo jännitys päättyy. Tai muuttaa hieman muotoaan jos sattuukin käymään iloisesti 🥰

Kirjoittelinkin aiemmin jo siitä, että epäilin ovulaationi tulleen poikkeuksellisen ajoissa. Nyt olen 100% varma, että se ei ole vielä ollutkaan ja on nyt jo noin viikon myöhässä. Ruumiinlämpö ei siis ole noussut ja tissit on pienemmät kuin ikinä. Ikinä ennen ei ole tällä tavalla käynyt eikä elämässäni ole mitään poikkeuksellista edes tapahtunut, joka selittäisi asiaa. Onko täällä muita, joille käynyt joskus näin? Tuleeko se enää ollenkaan vai tuleeko tällaisen ovuloimattoman kierron jälkeen menkat vai tarviiko tässä mennä lääkäriin? 🙆🏼‍♀️ Ihan järjettömän ärsyttävää, että nyt ei sit ole edes sitäkään vähää mahkuja mihinkään, jos ei edes ovuloi. 🥲

Eka yrityskierto takana. Meinasin nyt ekaa kertaa tilata ovistestejä, jaksaisko kokeneet neuvoa miten kannattaa tikutella? Kierto melko säännöllinen(26-27pv) ja nyt kun ekaa kertaa limoista tarkkailin niin ovispäivä oli mun mielestä selkeä kp13.

Sen mukaan ovis osuisi su/ma, toivottavasti ei paljoa aikasemmin, koska mies työmatkalla ma-pe 😬 Pitää käskeä pitämään siittiöt tuoreena 🫢
Testit kannattaa aloittaa muutama päivä ennen kuin arvelet ovulaation olevan, koska se voi vaihdella hieman kierrosta toiseen vaikka säännöllinen kierto olisikin. Testi suositellaan tekemään klo 10-20 välillä, mutta mulle on toiminut parhaiten heti herätessä tehty testi ihan vaan sen takia että näytettä ennen pitää olla 4h käymättä vessassa niin mulla ei se meinaa tulla täyteen päiväsaikaan. Jotkut tekee kaksi testiä päivässä sitten kun testiviiva alkaa selvästi vahvistua, koska joillain se huippu menee tosi nopee ohi. Mulla on päinvastoin, tikku pysyy positiivisena joskus kaksikin aamua.

Kannatta kokeilla eri merkkisiä että löytää itelle sopivan. Raskauskeijulta ainakin saa onestep-nimisiä halpiksia, joilla mäkin aloitin ku aloin opettelee koko hommaa. Sit ku pääsin vähän alkuun testasin apteekin ovulaatiotesteillä ja sit kokeilin Clearbluen digitestiä jonka totesin mulle parhaaksi. Se on vähemmän herkkä kuin muut testit yleensä. Eli sitä herkkyyttäkin voi tutkia ennen kuin tilaa. On tosi yksilöllistä mikä se oma lukema on. Googlaamalla löytyy ne vaihteluvälit.

Sit voi käyttää Premom-nimistä sovellusta joka arvioi testistä otetun valokuvan perusteella onko ovis lähellä. Mä en oo siitä kauheesti tykänny ku must se ei toimi loogisesti, mutta jotkut tykkää.

Niin ja vielä noi Clearbluen digit on apteekissa tosi kalliita (yli 50€) mutta tuolta raskauskeijulta ja kotitesti.filtä niitä saa noin 25€:lla.

Jos siinä jotain alkuun. Kysele lisää tarvittaessa!

@Pikkutytöt Vau, kiitti! 🤩 Tuossa tuli tosi paljon vinkkejä mitä netistä ei välttämättä löydä kun ohjeet virallisempia! Kai sitä vaan pitää lähteä kokeilemaan vaikka noilla raskauskeijun testeillä, ja kattoa mikä toimii itselle 😊

@Pikkutytöt Vau, kiitti! 🤩 Tuossa tuli tosi paljon vinkkejä mitä netistä ei välttämättä löydä kun ohjeet virallisempia! Kai sitä vaan pitää lähteä kokeilemaan vaikka noilla raskauskeijun testeillä, ja kattoa mikä toimii itselle 😊
Ja kannattaa kokeilla pregcheckin testejä, jos noilla on ongelmia saada ovis kiinni. Mie en oikein aina saanut noilla kiinni, mutta pc näyttää plussaa, jos vaan onnistun miun lyhyessä ikkunassa testaamaan oikeaan aikaan. 😅

Huhhh nyt alkaa olla vihdoin kemiallinen taputeltu ja vuoto loppumaan päin. Oli tuskaiset päivät 🫠 Saas nähdä kuinka viikot tästä eteenpäin lähtee menemään tuon pcos vuoksi. Toivottavasti joku ihme tapahtuisi ja tahtoisi ovuloida itsekseen 🙃😎

Kirjoittelinkin aiemmin jo siitä, että epäilin ovulaationi tulleen poikkeuksellisen ajoissa. Nyt olen 100% varma, että se ei ole vielä ollutkaan ja on nyt jo noin viikon myöhässä. Ruumiinlämpö ei siis ole noussut ja tissit on pienemmät kuin ikinä. Ikinä ennen ei ole tällä tavalla käynyt eikä elämässäni ole mitään poikkeuksellista edes tapahtunut, joka selittäisi asiaa. Onko täällä muita, joille käynyt joskus näin? Tuleeko se enää ollenkaan vai tuleeko tällaisen ovuloimattoman kierron jälkeen menkat vai tarviiko tässä mennä lääkäriin? 🙆🏼‍♀️ Ihan järjettömän ärsyttävää, että nyt ei sit ole edes sitäkään vähää mahkuja mihinkään, jos ei edes ovuloi. 🥲
No niinpä! Se kyllä harmittaa jos ei oo mahkuja kierrossa ovulaation puuttumisen takia lainkaan! Tsemppiä, oon tuskaillut itse samaa

Ymmärtääkseni yksittäiset ovuloimattomat kierrot on tosi yleisiä ja ihan normaalia. Itellä ainakin menkat kuitenkin tulleet niiden jälkeenkin, et vaikea on myös ollut erottaa milloin ovulaatio on ja milloin ei, ellei oo testaillut, eikä sekään kai anna satavarmaa tulosta.

Täällä dpo10 ja tuli rfsun vanha tuttu roskishaamu. Saanut näitä muutaman kerran ja vaikka ei positiiviseksi voi laskea ni piristää nähdä toinenkin viiva silloin tällöin 😆
20250702_081058.jpg

Takaisin