Raskaaksi 2025

Ai, että ois kyllä ihana yllätys se miehelle! 😍

Oon ite kans miettiny miten kertoisin miehelle jotenki hienosti sit, että oon raskaana, mutta luultavasti en malta sit vaan kerron heti, ku plussa pärähtää testiin 🤣

Ja joo parasta ois, ku malttais oottaa testailun kaa mahd pitkään, mutta ei aina malta, ku alkaa miettii, että mitä jos ja joko näkyis 🫣😂
Juu voi kyllä olla että jos mies kotona kun teen testin niin että heti kerron tai jos töissä niin kerron heti kun töistä tulee kotiin. Enkä varmaan malta maanantaihin odottaa jos sieltä positiivinen tulis jo aiemmin. 😆

Musta tuntuu, että edellisessä ja tässä kierrossa on vihdoin tullut kunnon ovulaatio ja uskon että voin kiittää raudan tankkaamista. Mulla on ferritiinit tosi alhaiset niin ovista ei vaan tullut.

Nyt ois ehkä just ovis mutta en oo varma kannattaako tilaisuus hyödyntää, on vielä tuota raudanpuuteuupumusta ja yksi lääketieteellinen ongelma jonka haluaisin selvitellä ensin. Mutta huomaa kyllä miten vauvakuume nousee.

Oon iloinen että tuntuu että kroppa toimii hyvin, mutta taas on myös nämä endometrioosioireet tässä välillä olleet aika pahat.

Just järjestelin kaappeja ja totesin et meillä ois kaikki tarvittavat asiat ensimmäiseksi pariksi kolmeksi vuodeksi uudelle lapselle jo olemassa kun ei olla myyty rattaita tai muutakaan.

Mä en ookaan ajatellut matala ferritiini vois olla syynä ovuloimattomuuteen. Mulla löytyi tammikuussa matala ferritiini ja söin koko kevään rautaa. Nyt huhtikuun lopulla oli uusintamittaus ja ferritiini noussut normaaliksi. Ja tein tosiaan positiivisen raskaustestin tällä viikolla. Itse epäilen et tuolla ferritiinillä oli suurin vaikutus siihen et testi näytti plussaa. Yleensä siis tunnen ovulaation mut nyt tässä kierrossa oli aikoa kerta kun huomasin tutut ovisoireet. Alkuvuodesta niitä ei ollut.

Mä täällä valittelin, kun julkiselle joutui odottelee kierukan poistoa (2,5kk, mut vauvakuumeessa tuntuu liian pitkälle), niin kävin yksityisellä poistaa ja nyt olikin kelakorvaus noussut 70e, niin maksoi vain 100e! Jos joku painiskelee samaa ongelmaa, niin siksi mainitsen. 😊 Nyt sit odotellaan kierron palautumista, jännää!

Tuntuuko muilla, että kroppa keksii joka kierrossa jotain uutta oiretta? 🙄 Mulla oli viime kierrossa yöheräilyä, nyt alkoi eilen kämmenien ja jalkapohjien jäätävä hikoilu. Varsinkin kämmenet, ihan pisaroivat hikeä vaikkei mitään tekisikään. On mulla toki joskus aiemminkin ollut lämpimät kädet, mutteivät kyllä hiestä märät.

Toki mullahan on lääkitys nyt ja sekin kai voi aiheuttaa hikoilua, olen kyllä syönyt sitä vuosia sitten isommalla annoksella eikä silloin samaa ongelmaa ollut.

Mä en ookaan ajatellut matala ferritiini vois olla syynä ovuloimattomuuteen. Mulla löytyi tammikuussa matala ferritiini ja söin koko kevään rautaa. Nyt huhtikuun lopulla oli uusintamittaus ja ferritiini noussut normaaliksi. Ja tein tosiaan positiivisen raskaustestin tällä viikolla. Itse epäilen et tuolla ferritiinillä oli suurin vaikutus siihen et testi näytti plussaa. Yleensä siis tunnen ovulaation mut nyt tässä kierrossa oli aikoa kerta kun huomasin tutut ovisoireet. Alkuvuodesta niitä ei ollut.
Mulla on kans yleensä ollut todella hyvin tuntuvat ovulaatiot ja mietin että miksi mitään ei tunnu. Nyt sen eron kyllä todella huomasi!

Vihdoin alkoi menkat! Oon iloinen, koska nyt pääsee laskeskelemaan kunnolla kiertoa.

Kivut vaan jäätävät endon takia, mutta tää olikin odotettavissa. Täällä olikin hyvää keskustelua noista kipulääkkeiden käytöstä, koska sitä oon just miettinyt et mitä nappeja voi vedellä kun kivut alkaa. Tosin tais olla puhetta oviksen aikohin käytettävistä lääkkeistä, mutta kuitenkin.

Mulla alkaa nyt siis ensimmäinen kunnon kierto sitten kierukan poiston. En tiedä onko vieläkään tasoittunut tuo kierto, mutta kierukan teho oli jo selkeästi alkanut jo hiipumaan, kun kierukkaa käyttäessä noin 5 vuoden menkattomuuden jälkeen pari-kolme kuukautta tulleet menkat ihan normaalisti.

Latasin Flo-apin. Tilasin myös sen kk-maksulla, koska halusin päästä käsiksi noihin artikkeleihin. Jostain täältä luin että ei oo välttis kauheen luotettava hedelmällisten päivien suhteen? Pitää merkata ovis tuonne, jos sen onnistun bongaamaan tikuttamalla. Olikohan muilla täällä appeja käytössä.

Haluaisin just tietää et mikä on se optimaalisin tallettelutahti ja missä vaiheessa, et tärppäis. Flo näyttää tollasta hurjat 11 päivän hedelmällistä jaksoa tohon, mutta onkohan vaan sen takia, kun ei oo kierrosta vielä tarkempia tietoja.😂

Täällä monilla ollut ovis lähiaikoina, plussatuulia kaikille!💕

Latasin Flo-apin. Tilasin myös sen kk-maksulla, koska halusin päästä käsiksi noihin artikkeleihin. Jostain täältä luin että ei oo välttis kauheen luotettava hedelmällisten päivien suhteen? Pitää merkata ovis tuonne, jos sen onnistun bongaamaan tikuttamalla. Olikohan muilla täällä appeja käytössä.

Haluaisin just tietää et mikä on se optimaalisin tallettelutahti ja missä vaiheessa, et tärppäis. Flo näyttää tollasta hurjat 11 päivän hedelmällistä jaksoa tohon, mutta onkohan vaan sen takia, kun ei oo kierrosta vielä tarkempia tietoja.😂

Täällä monilla ollut ovis lähiaikoina, plussatuulia kaikille!💕
Kaikki ovulaatiolaskurit voi ainoastaan arvata ovulaatioaikaa edellisten kiertojen perusteella. Jos on joka ikinen kierto tismalleen samanpituinen ja ovulaatio aina samana kiertopäivänä, sittenhän se laskuri toimii, mutta käytännössähän kaikilla on vähän variaatiota kierroissa. Se laskuri ei ole ovulaatiotesti, joka katsoisi sun hormonit juuri tällä hetkellä. Se ainoastaan arvaa päiviä tyyliin "Viime kuussa sun ovis oli KP14, joten arvaan että se on tässäkin kuussa KP14!", mutta tosiaan, eihän se välttämättä ole. Mutta kiertojen laittaminen ylös on joka tapauksessa hyvä idea niin voi pitää silmällä että onko ne kierrot lyhyitä vai pitkiä ja onko luteaalivaihe oviksen jälkeen sopivan pituinen vai liian lyhyt, jne. Eli sovelluksen käyttö on ihan suotavaa mutta yksinään se ei osaa kertoa, milloin oikeasti ovuloit, joten siihen ei kannata luottaa sokeasti! Siihen ne ovulaatiotestit ja aamulämmön mittaaminen auttaa. :smiling-eyes:

Tallettelupäivistä juuri kyselin täällä lähiaikoina, taisi useampi lähde todeta että juuri päivä ennen ovulaatiota on paras mahis, mut hyvä jos sitä tekee useampana päivänä, esim. kerran päivässä tai joka toinen päivä. Huom, siinä kestää 24-36 tuntia ennen kuin miehen lasti täyttyy uudelleen, eli siitä ei ole hyötyä jos monta kertaa päivässä yrittää talletella. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja Ovumian lääkärin pitämässä luennossa tällä viikolla oli puhetta että jos siemennesteessä on ongelmia, niin lyhyempi pidättäytymistauko on parempi. Eli ei kannata sperman seistä kiveksissä viikon ajan, vaan mieluummin pitää sitä tuoreempana. Gynelle tällä viikolla selitin että 3 päivän välein yritetään ennen ovista talletella jotta pysyy sperma tuoreena, ja heti kun tulee ovistestistä plussa, talletellaan pari päivää putkeen kerran päivässä, ja gyne vahvisi että se on oikein hyvä suunnitelma. Täällä myös vinkattiin että nykysperma on sen verran heikkolaatuista että se ei välttämättä ihan viittä päivää pysy hedelmöittymiskuntoisena naisen kehossa, eli mitä lähempänä ovulaatiota tallettelee, sen parempi.

Toivon mukaan selvensi! Mä oon aina tällanen informaatiopommittaja kun oon ensin kerännyt sitä tietoa itseeni kuin pesusieni. :rolling:

Kaikki ovulaatiolaskurit voi ainoastaan arvata ovulaatioaikaa edellisten kiertojen perusteella. Jos on joka ikinen kierto tismalleen samanpituinen ja ovulaatio aina samana kiertopäivänä, sittenhän se laskuri toimii, mutta käytännössähän kaikilla on vähän variaatiota kierroissa. Se laskuri ei ole ovulaatiotesti, joka katsoisi sun hormonit juuri tällä hetkellä. Se ainoastaan arvaa päiviä tyyliin "Viime kuussa sun ovis oli KP14, joten arvaan että se on tässäkin kuussa KP14!", mutta tosiaan, eihän se välttämättä ole. Mutta kiertojen laittaminen ylös on joka tapauksessa hyvä idea niin voi pitää silmällä että onko ne kierrot lyhyitä vai pitkiä ja onko luteaalivaihe oviksen jälkeen sopivan pituinen vai liian lyhyt, jne. Eli sovelluksen käyttö on ihan suotavaa mutta yksinään se ei osaa kertoa, milloin oikeasti ovuloit, joten siihen ei kannata luottaa sokeasti! Siihen ne ovulaatiotestit ja aamulämmön mittaaminen auttaa. :smiling-eyes:

Tallettelupäivistä juuri kyselin täällä lähiaikoina, taisi useampi lähde todeta että juuri päivä ennen ovulaatiota on paras mahis, mut hyvä jos sitä tekee useampana päivänä, esim. kerran päivässä tai joka toinen päivä. Huom, siinä kestää 24-36 tuntia ennen kuin miehen lasti täyttyy uudelleen, eli siitä ei ole hyötyä jos monta kertaa päivässä yrittää talletella. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ja Ovumian lääkärin pitämässä luennossa tällä viikolla oli puhetta että jos siemennesteessä on ongelmia, niin lyhyempi pidättäytymistauko on parempi. Eli ei kannata sperman seistä kiveksissä viikon ajan, vaan mieluummin pitää sitä tuoreempana. Gynelle tällä viikolla selitin että 3 päivän välein yritetään ennen ovista talletella jotta pysyy sperma tuoreena, ja heti kun tulee ovistestistä plussa, talletellaan pari päivää putkeen kerran päivässä, ja gyne vahvisi että se on oikein hyvä suunnitelma. Täällä myös vinkattiin että nykysperma on sen verran heikkolaatuista että se ei välttämättä ihan viittä päivää pysy hedelmöittymiskuntoisena naisen kehossa, eli mitä lähempänä ovulaatiota tallettelee, sen parempi.

Toivon mukaan selvensi! Mä oon aina tällanen informaatiopommittaja kun oon ensin kerännyt sitä tietoa itseeni kuin pesusieni. :rolling:
Oli pakko kommentoida et nyt oli kyl kattava tietopläjäys pelkkää asiaa! Ite mietin kuin pitkästi jaksan alkaa näpytellä mut sit luin et sä olit jo kirjoittanut kaiken tarvittavan 🤣😍

Hei cyclojen käyttäjät! Mun pitäisi yrittää pidentää luteaalivaihetta cycloilla ja tässä lukee "2 kertaa päivässä, aloitus 3 päivää ovulaation jälkeen". Kävin gynellä pari päivää sitten ja näkyi ultrassa ovulaatio ihan just tulossa ja sanoi sen perusteella että voi varmuuden vuoksi laskea cycloja varten tämän päivän (torstai) ovulaatipäiväksi ettei ainakaan aloita niitä liian aikaisin.
Mutta nyt aloin ylianalysoimaan tätä "3 päivää ovulaation jälkeen". :rolling:
3 kokonaista päivää ovulaation jälkeen? Vai kolmantena päivänä ovulaation jälkeen? Eli jos ovis on gynen mukaan (ja varmuuden vuoksi) torstai, laskenko pe 1, la 2 ja su 3 ja aloitan ne sunnuntaina, vai aloitanko vasta maanantaina?
Sunnuntai-iltana kompromissiksi...?? :rolling:
Kiitos etukäteen :red-heart:

Hei cyclojen käyttäjät! Mun pitäisi yrittää pidentää luteaalivaihetta cycloilla ja tässä lukee "2 kertaa päivässä, aloitus 3 päivää ovulaation jälkeen". Kävin gynellä pari päivää sitten ja näkyi ultrassa ovulaatio ihan just tulossa ja sanoi sen perusteella että voi varmuuden vuoksi laskea cycloja varten tämän päivän (torstai) ovulaatipäiväksi ettei ainakaan aloita niitä liian aikaisin.
Mutta nyt aloin ylianalysoimaan tätä "3 päivää ovulaation jälkeen". :rolling:
3 kokonaista päivää ovulaation jälkeen? Vai kolmantena päivänä ovulaation jälkeen? Eli jos ovis on gynen mukaan (ja varmuuden vuoksi) torstai, laskenko pe 1, la 2 ja su 3 ja aloitan ne sunnuntaina, vai aloitanko vasta maanantaina?
Sunnuntai-iltana kompromissiksi...?? :rolling:
Kiitos etukäteen :red-heart:

Siis mulle annettiin ohje että aloitus (mulla nyt ekaa kertaa Cyclogestit, vain iltaisin 1x, seuraavassa kierrossa oltaisi kokeiltu aamuin illoin, jos ei ois tärpännyt) 2 päivää ovisplussasta! Jokunen sitä palstoilla ihmettelikin, et yleensä kuulemma ohjeistus on just 3-4 päivää siitä. Lapsettomuuspolin käynnillä sanottiin aloitus 2-3 päivää ovisplussasta, sit varmistin jälkeen sen sieltä, niin sanottiin et aloita vaikka toisena päivänä plussan jälkeen. Eli sehän olis dpo1. Jos ovis tapahtuu plussasta 24 h sisällä, kun haarukka voi olla 12-36h. Ymmärsin kuitenkin, et heidän mielestään suurimmalla osalla tapahtuu sen 24h sisällä. Mut sain ovisplussan illalla klo 23 jälkeen, niin en uskaltanut aloittaa siitä toisen päivän iltana, vaan aloitin sit kolmannen päivän aamupäivästä, eli dpo 2. Pääasia kuitenkin on, et ovis on ehtinyt tapahtua, ettei keltarauhashormoni häiritse sitä.

Siis mulle annettiin ohje että aloitus (mulla nyt ekaa kertaa Cyclogestit, vain iltaisin 1x, seuraavassa kierrossa oltaisi kokeiltu aamuin illoin, jos ei ois tärpännyt) 2 päivää ovisplussasta! Jokunen sitä palstoilla ihmettelikin, et yleensä kuulemma ohjeistus on just 3-4 päivää siitä. Lapsettomuuspolin käynnillä sanottiin aloitus 2-3 päivää ovisplussasta, sit varmistin jälkeen sen sieltä, niin sanottiin et aloita vaikka toisena päivänä plussan jälkeen. Eli sehän olis dpo1. Jos ovis tapahtuu plussasta 24 h sisällä, kun haarukka voi olla 12-36h. Ymmärsin kuitenkin, et heidän mielestään suurimmalla osalla tapahtuu sen 24h sisällä. Mut sain ovisplussan illalla klo 23 jälkeen, niin en uskaltanut aloittaa siitä toisen päivän iltana, vaan aloitin sit kolmannen päivän aamupäivästä, eli dpo 2. Pääasia kuitenkin on, et ovis on ehtinyt tapahtua, ettei keltarauhashormoni häiritse sitä.
Onpa jännää että näissä on näin paljon eroja! Kun ohjeistus eroaa 2-4 päivän haarukalla. Ja miksiköhän mulla laitettiin suoraan tuo tuplamäärä aamuin illoin? 🤔 Luteaali on kyllä sentään ollut 10 pv, mikä se sulla oli?
Mutta kiitos tästä, mietin tämän pohjalta sitten että olisko sunnuntai sit varma paikka aloitukselle kun osuu tuohon haarukan keskelle!

Onpa jännää että näissä on näin paljon eroja! Kun ohjeistus eroaa 2-4 päivän haarukalla. Ja miksiköhän mulla laitettiin suoraan tuo tuplamäärä aamuin illoin? 🤔 Luteaali on kyllä sentään ollut 10 pv, mikä se sulla oli?
Mutta kiitos tästä, mietin tämän pohjalta sitten että olisko sunnuntai sit varma paikka aloitukselle kun osuu tuohon haarukan keskelle!
Niimpä! Mulla synnytyksen jälkeen luteaali näissä kierroissa ennen plussaa 8-10 päivää, ennen viime raskautta 9-13 pv vaihdellen.

Kiitos paljon vastauksesta, nyt olen viisaampi! Mieletön tietopaketti ja etenen tän mukaan. Tuli itselle uutta tietoa esim. tuo sperman uusiutumisaika.

Nyt toivotaan, että saan oviksen tikutettua, jotta saan arvioitua tarkemmin ne kaikista hedelmällisimmät päivät.😌

Meneepä päivät hitaasti. Vasta dpo3 luultavemmin. 🙊 Ei mitään oireita tai no ei voisi olla vieläkään niin toisaalta hyvä etten kuvittelekkaan mitään. 😅 Katsotaan miten viikonloppu sujuu että meneekö ihan madellen. Nyt olisi ollut hyvä jos ovulaatio olisikin ollut aikaisemmin kun oltaisiin pidemmällä dpo:n suhteen. Jos ekasta ovulaatio epäilystä lasken niin olisikin jo varmaan dpo8. 😆 Huomaan kyllä että alan jo innostumaan enemmän ja toivoa alkaa myös olemaan enemmän kun testailut lähestyy... Toivottavasti saisi vain positiivisia uutisia ensi viikolla. 🩷

Meneepä päivät hitaasti. Vasta dpo3 luultavemmin. 🙊 Ei mitään oireita tai no ei voisi olla vieläkään niin toisaalta hyvä etten kuvittelekkaan mitään. 😅 Katsotaan miten viikonloppu sujuu että meneekö ihan madellen. Nyt olisi ollut hyvä jos ovulaatio olisikin ollut aikaisemmin kun oltaisiin pidemmällä dpo:n suhteen. Jos ekasta ovulaatio epäilystä lasken niin olisikin jo varmaan dpo8. 😆 Huomaan kyllä että alan jo innostumaan enemmän ja toivoa alkaa myös olemaan enemmän kun testailut lähestyy... Toivottavasti saisi vain positiivisia uutisia ensi viikolla. 🩷
Täällä kans dpo 2/3, ihan varmuutta ei oo mutta suunnilleen. Ajoin pyörällä ja mietin et käviköhän tärinä vähän rintoihin ja hieman ol tunnetta alavatsassa. Siis ihan samoja mitä aina mut nyt jotenki taas kerran kuulostelee et josko oiski ihan tärppiin liittyviä 🫠🫣

Mulla todennäköisesti sama tilanne kierron kanssa eli dpo2 tai 3. Mulla yhtäkkiä alkoi etova olo ja alavatsa on eilisestä lähtien ollut kipeä menkkamaisella tavalla. Mieli tekee varmaan kepposia ja kuvittelen nämä osittain mutta pitäisi minunkin malttaa odotella joku 10 päivää, että voisi testin tehdä. Elämme kyllä jänniä aikoja😍

Menee kyllä aika liian hitaasti! Dpo5 täällä ja oisin ihan valmis jo testailee, mutta en tietenkään tee sitä, koska on liian aikaista, vaan odotan ainakin keskiviikkoon 🫣😂 Mulla tuli tänään hirveet tissikivut ja alamahaa juilii, mutta sama oli viime kierrossa joten ei uskalla ei haaveilla noiden olevan oireita tärpistä 😩😅 Toivottavasti ens viikolla pärähtäisi paljon plussia kehiin! 😍🥳

Hei meitähän on nyt monta samassa tilanteessa! Toivotaan et ryminällä nyt plussia sitten kun testaamisen aika tulee <3 Millos aatteltti testailla? @Tipsi89 @Sartsukkas @aamusade Mullla yleensä tullu menkat niin odotettuun aikaan etten oo testannu ennen ku ne sit on pärähtäny... Muutamasta kierrosta epäilen et olis kemiallinen kun kierto venyny 5-7 päivällä ja tooooosi runsaat ja kipeet, mitä ei yleensä siis oo.

Juu mulla alavatsa kipeä kyllä mutta en jaksa uskoa että olisi oire että tärppää. Luulen vain että stressi vatsakipua kun kaikenlaisia huonoja uutisia tullut. 😵‍💫 Ja rinnat kyllä tuntuu vähän aremmilta kuin normaalisti mutta luulen että kuvittelen senkin. 😆 Hirveen väsynyt olo kyllä jo pari päivää ollut mutta sekin voi muusta johtua.

Aattelin itse testata aikaisintaan ens keskiviikkona mutta yritän odottaa ens viikon perjantaille.

Takaisin