Kaikki ovulaatiolaskurit voi ainoastaan arvata ovulaatioaikaa edellisten kiertojen perusteella. Jos on joka ikinen kierto tismalleen samanpituinen ja ovulaatio aina samana kiertopäivänä, sittenhän se laskuri toimii, mutta käytännössähän kaikilla on vähän variaatiota kierroissa. Se laskuri ei ole ovulaatiotesti, joka katsoisi sun hormonit juuri tällä hetkellä. Se ainoastaan arvaa päiviä tyyliin "Viime kuussa sun ovis oli KP14, joten arvaan että se on tässäkin kuussa KP14!", mutta tosiaan, eihän se välttämättä ole. Mutta kiertojen laittaminen ylös on joka tapauksessa hyvä idea niin voi pitää silmällä että onko ne kierrot lyhyitä vai pitkiä ja onko luteaalivaihe oviksen jälkeen sopivan pituinen vai liian lyhyt, jne. Eli sovelluksen käyttö on ihan suotavaa mutta yksinään se ei osaa kertoa, milloin
oikeasti ovuloit, joten siihen ei kannata luottaa sokeasti! Siihen ne ovulaatiotestit ja aamulämmön mittaaminen auttaa.
Tallettelupäivistä juuri kyselin täällä lähiaikoina, taisi useampi lähde todeta että juuri päivä ennen ovulaatiota on paras mahis, mut hyvä jos sitä tekee useampana päivänä, esim. kerran päivässä tai joka toinen päivä. Huom, siinä kestää 24-36 tuntia ennen kuin miehen lasti täyttyy uudelleen, eli siitä ei ole hyötyä jos monta kertaa päivässä yrittää talletella.

Ja Ovumian lääkärin pitämässä luennossa tällä viikolla oli puhetta että jos siemennesteessä on ongelmia, niin lyhyempi pidättäytymistauko on parempi. Eli ei kannata sperman seistä kiveksissä viikon ajan, vaan mieluummin pitää sitä tuoreempana. Gynelle tällä viikolla selitin että 3 päivän välein yritetään ennen ovista talletella jotta pysyy sperma tuoreena, ja heti kun tulee ovistestistä plussa, talletellaan pari päivää putkeen kerran päivässä, ja gyne vahvisi että se on oikein hyvä suunnitelma. Täällä myös vinkattiin että nykysperma on sen verran heikkolaatuista että se ei välttämättä ihan viittä päivää pysy hedelmöittymiskuntoisena naisen kehossa, eli mitä lähempänä ovulaatiota tallettelee, sen parempi.
Toivon mukaan selvensi! Mä oon aina tällanen informaatiopommittaja kun oon ensin kerännyt sitä tietoa itseeni kuin pesusieni.