Raskaaksi 2025

@Maijjja Mä käytän Clearbluen dual hormoneja, ja oon tykännyt vaikka on kyllä hinnakkaita. Tykkään siitä, että ne tunnistaa laajemman hedelmällisen ikkunan, eli esim. neljä päivää. Mä katon aina täältä sivulta että milloin kannattaa aloittaa testaus: https://fi.clearblue.com/ovulaatiotestit/ovulaatiotestien-tekemisen-aloittaminen

Se riippuu tosiaan kierron pituudesta, ja itsellä kun kierto on pitkä niin testauskin alkaa lähempänä kp 20.

@*Ninni* hei tämähän onkin hyvä! Siinä ohjelapussa jostain syystä luki, että pitäis aloittaa kauhean aikaisin, jo kp 6 tai 7. Tämän mukaan vois aloittaa testaamisen sunnuntaina. Se tuntuu loogisemmalle itsestäkin. Toki mulla on tosi epäsäännöllinen kierto, mutta edellinen letro-kierto oli normaali, joten jos tääkin ois. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Pitääkin alkaa metsästää alennuksia noihin ovistesteihin ja varmaan raskaustesteihinkin. Tän CB-digitestipaketin ostin Lykolta ja oli alennuksessa 22 e. Ois pitänyt ottaa kerralla useampi. :tears:

Aloin tässä tänään miettimään oisko sittenkin oman mielenterveyden takia parempi luopua lapsi haaveesta koska en näitä pettymyksiä hirveän hyvin kestä. 🫤 Vaikka kovasti lapsia haluisinkin ja mies myös. Tosin tietty kaksi kiertoa keskenmenneen jälkeen vasta yritetty mutta alkoi kauhistuttamaan jos ei puolenkaan vuoden päästä tai pidemmänkin ajan päästä ole onnistanut millaisella mielialalla silloin ois koska epäilen ettei pää kestä. 😭

Kunnon piinaviikko kun maanantaina vasta töihin… millähän sitä malttais olla testaamatta liian aikasin? Aina oon jaksanu sinne dpo10 tienoille mut nyt ei meinaa jaksaa sinnekkään🤣
Kamalaa ku tekis miel tehä sata testiä

@aamusade
Itsellä helpotti alkuvuodesta kun olin muutaman kierron testaamatta ja miettimättä oireita. Naisten hormonitoimintaan tutustuminen myös auttoi, ja se että opin että progesteronitaso nousee jonnekin dpo9 asti (ja aiheuttaa raskausoireita), jonka jälkeen se lähtee laskuun (raskaudessa siis jatkaa nousuaan). Mullakin on kyllä usein tunne etten halua lapsia, koska en jaksa tätä jokakuukautista pettymystä. Haluan kuitenkin ensin nähdä, mitä apuja julkisella puolella on tarjottavana. En muista oliko sulle ajankohtaista edes miettiä hoitoja.

^^Tää toi hiukan lohtua, varsinkin tuo Tutkimuksemme antaa lapsettomuusselvittelyihin osallistuneille positiivisen viestin: suurin osa saa lapsen, ja onnistunut raskaus alkaa hoitomuodosta riippuen keskimäärin 6–10 kk:n kuluessa ensikäynnistä.
ja sitten se että kaikki julkisen puolen hoidot käynneistä vain 5% jäivät lapsettomiksi.

@aamusade
Itsellä helpotti alkuvuodesta kun olin muutaman kierron testaamatta ja miettimättä oireita. Naisten hormonitoimintaan tutustuminen myös auttoi, ja se että opin että progesteronitaso nousee jonnekin dpo9 asti (ja aiheuttaa raskausoireita), jonka jälkeen se lähtee laskuun (raskaudessa siis jatkaa nousuaan). Mullakin on kyllä usein tunne etten halua lapsia, koska en jaksa tätä jokakuukautista pettymystä. Haluan kuitenkin ensin nähdä, mitä apuja julkisella puolella on tarjottavana. En muista oliko sulle ajankohtaista edes miettiä hoitoja.

^^Tää toi hiukan lohtua, varsinkin tuo Tutkimuksemme antaa lapsettomuusselvittelyihin osallistuneille positiivisen viestin: suurin osa saa lapsen, ja onnistunut raskaus alkaa hoitomuodosta riippuen keskimäärin 6–10 kk:n kuluessa ensikäynnistä.
ja sitten se että kaikki julkisen puolen hoidot käynneistä vain 5% jäivät lapsettomiksi.
Kiitos pitää lukea tuo, itsellä ei ihan ajankohtaista nuo hoidot vielä varmaan kun käsittänyt olen että ensin pitäisi vuosi yrittää ensin. Ja se juuri siinä ahdistaakin että kestänkö niin kauan yrittää ja pettymyksiä. Ja tosiaan kaksi kuukautta vasta yllätysraskauden joka meni kesken heti alkujaan jälkeen yritetty. 😔

@aamusade miulla tuli silloin joskus puolen vuoden yrityksen jälkeen pieni ahdistus siitä, että onnistuuko tämä ollenkaan, mutta nyt reilu vuoden yrittämisen jälkeen alkaa olla vähän sellainen "onnistuu jos onnistuu" fiilis. Aika malttamaton testaaja kyllä olen vaikka joka kuukausi kroppa antaa tutut merkit siitä ettei ole tärpännyt (mm vatsa menee kuralle 😅 niin tietää, että keltarauhashormoni romahtanut).

Huomenna miulla aukkari niin siitä sitten selviää lähdetäänkö liikenteeseen insseillä vai mennäänkö suoraa päätä ivf:ään. En ole jaksanut ovista alkaa tikuttamaan, kun tulee varmaan pian aukkarin jälkeen, jos kierto pysyy normaalina eikä elimistö sekoa siitä invaasiosta. 😅 Jännittää kyllä vähän, että sattuuko ja mikä on tulos.

Liityn mukaan keskusteluun. Yritystä vasta tammikuusta asti ja plussasin jo näin nopeasti, mutta meni kesken. Yritys siis jatkuu sitten kun vuoto loppuu ja r-testi näyttää negatiivista. Nyt tuntuu, etten jaksa innostua ja testailla samalla tavalla kuin aiemmissa kierroissa vaan olen pessimistisemmin liikkeellä, testaan vasta kun menkat myöhässä ja varaan varhaisultran myöhemmille viikoille jos ollenkaan. Mieli varmaan muuttuu, kun päästään joskus taas piinapäiviin 😄

Te joilla on keskenmenoja taustalla, toimiiko terveydenhuolto teidän kunnissa näin huonosti? Soitin naistentautien poliklinikkalle, että uskon raskauden menneen kesken kun on monta päivää ollut vatsakipua ja runsasta vuotoa, niin eivät edes ultraa vaan pyysivät vain seuraamaan tilannetta kotona kun kuulostaa tulevan itsestään ulos. Sitten kun saa negatiivisen tuloksen r-testistä, voi yrittää uudelleen.

Olen kuitenkin kuullut, että usein kaikki raskausmateriaali ei tule itsestään ulos ja aiheuttaa sitten esim. tulehduksia. Ja jatkuvassakin raskaudessa voi olla kipuja ja vuotoja. En usko, että sikiö olisi elossa, mutta outoa, ettei sitä edes tarkistettu vaan uskottiin omaan arvailuuni.

Te joilla on keskenmenoja taustalla, toimiiko terveydenhuolto teidän kunnissa näin huonosti? Soitin naistentautien poliklinikkalle, että uskon raskauden menneen kesken kun on monta päivää ollut vatsakipua ja runsasta vuotoa, niin eivät edes ultraa vaan pyysivät vain seuraamaan tilannetta kotona kun kuulostaa tulevan itsestään ulos. Sitten kun saa negatiivisen tuloksen r-testistä, voi yrittää uudelleen.

Olen kuitenkin kuullut, että usein kaikki raskausmateriaali ei tule itsestään ulos ja aiheuttaa sitten esim. tulehduksia. Ja jatkuvassakin raskaudessa voi olla kipuja ja vuotoja. En usko, että sikiö olisi elossa, mutta outoa, ettei sitä edes tarkistettu vaan uskottiin omaan arvailuuni.
Juu mulla keskenmenneessä sama. Sanoivat vaan että itse pitää seurailla tilannetta ja tehdä raskaustesti myöhemmin varmistaakseen että negatiivinen. Käskivät sitten olla yhteyksissä jos vielä 4 viikon päästä positiivinen. 🫤

Okei, kiitos tiedosta aamusade! Joissain paikoissa vaan on lukenut, että pitäisi käydä tarkistamassa tilanne. Ehkä se ei sitten ole tarpeen ja tapahtuuhan keskenmenoja paljon. Kovasti toivon, ettei tule mitään komplikaatioita vaan pääsisi pian taas yrittämään. Yritämme esikoista.

Okei, kiitos tiedosta aamusade! Joissain paikoissa vaan on lukenut, että pitäisi käydä tarkistamassa tilanne. Ehkä se ei sitten ole tarpeen ja tapahtuuhan keskenmenoja paljon. Kovasti toivon, ettei tule mitään komplikaatioita vaan pääsisi pian taas yrittämään. Yritämme esikoista.

Mulla on takana yksi varhainen keskenmeno aikaisilla viikoilla. Kun vuoto ja kivut alkoi, oli mulla just lennolle lähtö varhain aamulla. Ottivat pitkin hampain vastaan naisten päivystykseen, ilman tuota lentoa eivät olis ottaneet. Kohtelu ei todellakaan ollut mitenkään lämmintä, esim ultratessa lääkäri otti vastaan jonkun puhelun. Toki ymmärrän, mun tilanne oli heille ö-luokan kiireellisyysluokassa ja langan päässä oli varmaan joku kiireisempi. Oli saika masentava keikka.

Ymmärsin että varhaisiin keskenmenoihin eivät tee ns.mitään ellei ole isoja, sietämättömiä kipuja. Muutoin eivät ota vastaan/ultraa tms. Kylmää oli kohtelu, vaikka toki itsekin ymmärsin että mitään ei pysty tekemään. Silti itselle ja miehelle iso kriisi.

Toivon sinulle jaksamista raskaaseen tilanteeseen 💗

Itsellä sama esikoista yritämme. Mutta toivottavasti ei mitään komplikaatioita sulle tule ja pääsette pian yrittämään uudelleen. Itsekkin sitä odotan että nyt kuukautiset nopeasti loppuisi ja voisi taas jatkaa yrittämistä. 😔 Ja pitänee vain ottaa se asenne ettei tämä helppoa tule olemaan. Ainakaan itselle... Mies tosin tuntuu rennosti ottavan. 🫠

Olen tosi pahoillani tilanteesta ❤️

Oma kokemukseni on ihan yhtä huono. Sain keskenmenon viikolla 11+2, ja kun soitin vuodosta naisten polille, sain kuulla, että valitettavasti näillä viikoilla ei tehdä tai tutkita mitään, soita arkena neuvolaan. No välissä soitin päivystykseen, koska verta tuli pelottavan paljon. Sinnekään ei oteta, ellei tule sokin oireita. Arkena soitin neuvolaan, joista ohje oli, että kuulostaa että tyhjeni hyvin, tee kuukauden päästä raskaustesti ja soita, jos on vielä positiivinen. Ei kuulemma tutkita, ellei vuoto jatku epänornaalin kauan tai R-testi 4 vk päästä positiivinen. Kävin omalla rahalla yksityisellä ultrassa, koska olin ihan sokissa, että ei saa mitään jälkitarkastusta. Se helpotti oloani henkisesti tosi paljon ja suosittelen, jos on taloudellisesti mahdollista.

Kuulostaapa ikäviltä nuo kokemukset keskenmenojen jälkeen. 😔 Olisihan se kiva, jos edes selityksen saisi puhelimessa miksi ei tutkita ja tarkat ohjeet mikä on sitten syy huolestua, jos ei kerran tarkistukseen pääse. Siinä varmasti on kuitenkin aikamoisessa mielen myllerryksessä niin pieni hetki asialliselle keskustelulle ei varmasti olisi liiallista varojen tuhlaamista ja voisi auttaa keskenmenon kokijaa.

Minä pääsin ultraan, ja vielä kahteen kertaan kun oli keskeytynyt keskenmeno. Tosin mulla oli siinä juuri matkalle lähtöä ja lapsettomuushoitojakin alla, joten en tiedä vaikuttiko nämä asiaan.

Kopioin oman tekstini toisesta ketjusta:

Eipä tehty tutkimusta. Eivät olleet ohjeistaneet ettei saisi harrastaa seksiä ja ovulaatio on liian lähellä/tapahtunut. Mitähän tekivät tiedolla minun kierrosta, jos sitä ei edes käytetä hoidon suunnittelussa. Armollisesti peruivat miehen vastaanottoajan, mutta minä saan muiden tulonmenetysten, bensojen ja parkkimaksun lisäksi maksaa tyhjästä. Lisäksi kaikki henkinen valmistautuminen ja lyhyeksi jääneet yöunet, kun tulin viime yönä vasta yöllä kotiin töistä.

Olo on nyt aika pettynyt ja harmittaa, kun menee taas kuukausi ylimääräistä käytännössä turhan takia.

Minä sain ekan keskenmenon 2014 RV7 ja pääsin ultraan, mutta palvelu oli tökeröä alkuun ja ei meinannut lääkäri edes uskoa minun olleen raskaana, kun kohtu oli jo tyhjä ja vasta, kun ottivat verikokeen ja näki hcg arvon, soitti perään ja pyysi anteeksi. 😮‍💨

Toisen kerran oli nyt vuoden vaihteessa niin, että sain positiivisen testiin 27.12., mutta testi ei vahvistunut ja 2.1. alkoi vuoto joka viikon jälkeen voimistui ja kivut oli aivan järkyttävät, niin pääsin päivystykseen ja sen kautta vielä naistenpolille missä tutkittiin hyvin ja samalla löytyi 5cm kysta oikeasta munasarjasta. Siellä onneksi oli hyvä palvelu ja tutkittiin kunnolla! 💕

Mutta olen kuullut myös itse paljon tuota, että sanotaan vaan ohjeiksi tarkkailla kotona ja odottaa testien muuttuvan negatiiviseksi.🥺

Takaisin