Raskaaksi 2025

Ärsyttää myös että vika testi jonka tein oli vähemmän herkkä noita pregcheckin testejä ja tietty siihen ilmestyi kymmenen minuutin sisällä viivanpaikan näköinen viiva kun katsoin sitä kylpyhuoneessa vielä ennen kuin heitin pois. 😂 Olisin voinut vain heittää pois heti kun mitään ei näkynyt eikä pyöritellä sitä eri valoissa. Melkein toivo heräsi mutta järkeilin että viivanpaikka sen pakko oli olla koska herkempään testiin ei mitään tullut aamulla.
1000006751.jpg

@Tipsi89
Tiedän tunteen liiankin hyvin, itsellä on jopa ollut itsetuhoisia ajatuksia aina silloin tällöin. Aina välillä tuntuu ettei vaan jaksa tätä samaa 💩. Pitäisi ehkä hankkia apua, mutta työterveydestä ei pääse ja kuormitan julkista nyt muutenkin. 😐 Yritän ajatella että ahdistuksen tunteet ovat aivojen viesti siitä että elämässä pitää muuttaa asioita, ja on ihan luonnollista että lapsettomuus ahdistaa. Vähän pelottaa miten jaksan käydä noi hoidot läpi kun jo tässä vaiheessa hajottaa näin paljon.

Noh, jospa helpottaisi kun pääsee toukokuussa käymään paikan päällä.

Samaistun siihen että hajottaa.. mä en jotenkin edes tunnu pääsevän siihen jännittävään piinailuvaiheeseen mun kierroissa, kun tunnen kroppani merkit sen verran hyvin että tiedän jo muutamaa päivää ennen menkkojen alkua, että menkat alkaa ja tuntuu ihan turhalta pitää toivoa yllä kierron loppuun saakka. Kun tulispa edes joskus sellainen olo, että whii nyt tuntuu tältä, onpa erikoista, pitäisiköhän tehdä raskaustesti! Joten täälläpä taas lannistuneena vaan odotellaan, että milloin se uusi kierto alkaa.

@Sinertävää onpa kummaa jos työterveydestä ei saa tuommoiseen apua, kun kyllähän se kokonaiskuormitus vaikuttaa merkittävästi työkykyyn ja burnout-riskiinkin minkä pitäisi kyllä kiinnostaa työterveyttä paljonkin! 🤔 Toivon ettei sun tarvitsisi huolehtia myöskään julkisen kuormittamisesta, eiköhän meille useimmille tule jaksoja joissa voidaan paremmin ja välillä taas tarvittaan enemmän palveluja ja tukea - kyllä ne kokonaiskuvassa elämänkaaren aikana sitten aika hyvin tasoittuvat, olet sitten taas nettomaksajana/-antajana siinä vaiheessa kun voit paremmin.

Samaistun siihen että hajottaa.. mä en jotenkin edes tunnu pääsevän siihen jännittävään piinailuvaiheeseen mun kierroissa, kun tunnen kroppani merkit sen verran hyvin että tiedän jo muutamaa päivää ennen menkkojen alkua, että menkat alkaa ja tuntuu ihan turhalta pitää toivoa yllä kierron loppuun saakka. Kun tulispa edes joskus sellainen olo, että whii nyt tuntuu tältä, onpa erikoista, pitäisiköhän tehdä raskaustesti! Joten täälläpä taas lannistuneena vaan odotellaan, että milloin se uusi kierto alkaa.
Mä voin lohduttaa, et mua ärsytti aina kans kun mun kaikki kierrot 2,5 vuotta oli aina tasan samanlaisia. Et olis edes tullut oireita, et vois kuvitella. Mut myös mun plussakierrossa oli ihan tasan samat oireet, kun aina ennenkin 🤣

Ärsyttää myös että vika testi jonka tein oli vähemmän herkkä noita pregcheckin testejä ja tietty siihen ilmestyi kymmenen minuutin sisällä viivanpaikan näköinen viiva kun katsoin sitä kylpyhuoneessa vielä ennen kuin heitin pois. 😂 Olisin voinut vain heittää pois heti kun mitään ei näkynyt eikä pyöritellä sitä eri valoissa. Melkein toivo heräsi mutta järkeilin että viivanpaikka sen pakko oli olla koska herkempään testiin ei mitään tullut aamulla.
View attachment 143368
Mä oon aina pitänyt näitä luottotesteinäni verraten esim rfsun, kun nää ei oo antanut turhia viivanpaikkoja, mut nyt viime aikoina oon saanu muutamankin näillä, vielä tästä räikeämpiä 🥺

@Yrttiteetä tekisi mieli
Niin, mutta meillä voi vissiin saada vain yhden psykologikäynnin tms ja lääkäri kehotti hakeutumaan julkiselle 🫠 Ehkä yritän siellä Tilkassa nostaa asiaa esille.
Voit pyytää työterveyslääkäriltä lähetteen psykiatrian polille julkiselle puolelle ja se yksikin psykologikäynti kannattaa käyttää ja kertoa rehellisesti olostaan. Ethän jää noiden ajatusten kanssa yksin.:red-heart:

Surullinen olo, kävin suihkussa yrittää koota itseni etten itkisi ja mies ihmettelisi. Vaikka toki hän varmasti ymmärtäisi. En siis lähinnä halua häiritä kun hän nukkumaan jo meni ja herättää. 🥲 Nyt sitten kaipa vain odottelemaan milloin kuukautiset loppuvat toivottavasti menisi aika nopeasti jota epäilen.

Onneksi tuli ovulaatiotestejä tilattua kun meni jo aiemmin usko tähän kiertoon. 🫤 Vaikka nyt en jaksa edes ajatella koko hommaa kun surettaa ja ärsyttää ja ahdistaa, kaikki nuo tunteet samaan aikaan. Saa nähdä miten itse saan unta tänä yönä.😭

Voimia kaikille, joilla ikäviä fiiliksiä. ❤️ Todennäköisyys saada se lapsi edes jollain aikavälillä on kuitenkin isompi kuin jäädä lapsettomaksi. Ja monet elävät hyvää elämää ilmankin.

@Sinertävää käy ihmeessä juttelemassa jossain, jos meinaa mietteet mennä noin syviin vesiin. Olen itsekin käyttänyt mielenterveyspalveluita vaikeiden asioiden äärellä, vaikka ei mitään varsinaista mielenterveyden ongelmaa olekaan. Sehän on nimenomaan sitä mielenterveyden hoitamista, kun menee ennenkuin on pääkoppa tulessa. 💪🏻

Osaako joku täällä kertoa millainen jonotilanne TYKSissä on tällä hetkellä lapsettomuushoitoihin? Entä jonottaako kaikki samalla lailla vai onko mahdollista päästä ns. välistä jos ikä tulis muuten vastaan ja on esim. endo?
Meistä teki yksityisellä gyne lähetteen tyksiin kun hänen määräämät hoidot eivät tuottaneet tulosta ja itse pyydetttiin. 2 kk päästä oli aika lähetteestä eli ei juurikaan jonoa.. Ollaan 31 ja 33 ja yritetty 2,5v eli en osaa sanoa pääseekö kiireemmin iän puolesta.

Voimia kaikille, joilla ikäviä fiiliksiä. ❤️ Todennäköisyys saada se lapsi edes jollain aikavälillä on kuitenkin isompi kuin jäädä lapsettomaksi. Ja monet elävät hyvää elämää ilmankin.

@Sinertävää käy ihmeessä juttelemassa jossain, jos meinaa mietteet mennä noin syviin vesiin. Olen itsekin käyttänyt mielenterveyspalveluita vaikeiden asioiden äärellä, vaikka ei mitään varsinaista mielenterveyden ongelmaa olekaan. Sehän on nimenomaan sitä mielenterveyden hoitamista, kun menee ennenkuin on pääkoppa tulessa. 💪🏻
Just näin. Ite käynyt keskustelemassa ensin psykiatrian polilla ja nyttemmin aikuisten vastaanotolla kohtukuoleman jälkeen ja ymmärtänyt että koko lapsettomuus tuonut sellaisia asioita mieleen, joita hyvä käsitellä ammattilaisen kanssa. Ja eipä tekis varmaan kenellekään huonoa kokeilla edes jossain vaiheessa elämää, kyllä kaikilla meillä jonkinasteisia möykkyjä ja kriisejä elämän varrella on ollut ja tulee vastaan.

Mäkin komppaan! Ihan ollut jees elämä eikä MT-diagnooseja, mutta väkivaltainen eksä jäi mietityttämään vuosia eron jälkeen (ymmärrettävää kun aika monta vuotta siihen luuseriin aikoinaan tuhlasin), niin kävin 2 x 75 min psykoterapeutilla. Ne kaksi kertaa riitti mulle, sain siitä lyhytterapiasta tosi paljon apua omien ajatusten ymmärtämiseen ja tsemppiä siihen että sittenkin kun on kaikki "ihan ok" pitää antaa itselleen aikaa toipumiseen, ikävät muistot ja niiden perusteella opetellut käyttäytymismallit ei katoa tosta vaan, pitää sinnikkäästi hankkia positiivisia kokemuksia tilalle ja olla itselleen armollinen.

Ennemmin suosittelen menemään siinä kohtaa kun on vielä voimavaroja käsitellä pulmiaan! Se on kuulemma paljon vaikeampaa sitten jos kunnon romahdus on jo tapahtunut ja on ihan riekaleina. Kyllä kaikki ansaitsee tulla kuulluksi, ei muuta kuin apua hakemaan heti jos siltä tuntuu ♥️ Meillä jo neuvolassa sanottiin että keskusteluapua on tarjolla ja sitä kannattaa hakea pienellä kynnyksellä!

Herännyt jo kaksi kertaa ja nukkunut vain 3 tuntia kello 3 mennessä. 🥲 Vuodosta ei voi enää erehtyäkään kun tummanpunaista. No kaipa se tästä pitää jatkaa eteenpäin. Vaikka todella surkea olo ja itkettää... Kun viikonloppuna vielä olin varma että nyt tärppäsi. 😭 Kun kaikenlaisia oireitakin, jotka siis kuvittelin nähtävästi lopulta.

Suosittelen myös kaikille hakeutumaan jonnekin ammattiavun piiriin juttelemaan, oli se sitten työterveyden kautta psykologille tai julkisen kautta. Joskus se yksikin kerta saattaa riittää! Itse olen aikanaan käynyt akuuttivastaanotollakin mt-puolella. Kävin muutaman kuukauden ajan n. 2-3 kertaa kuukaudessa ja asiat helpotti tosi paljon. Myöhemmin olen käynyt työterveyden kautta psykologilla aika herkästikin, koska sitä vartenhan ne palvelut siellä on. Olen saanut paljon apua näistä käynneistä. Tärkeimpänä sen, että jollekin ihan maksetaan siitä, että se kuuntelee mun murheita!

Mutta asiasta toiseen, onko täällä kokemuksia noista ClearBluen dual-hormone digitaalisista ovulaatiotesteistä? Tilasin niitä tuon kymppipaketin, jossa tulee siis se testilaite ja noita puikkoja. Tänään on kp 7, ja siinä kehoitettiin aloittamaan testaus jo kp 6? En kyllä aloittanut, mutta minkähän takia se kehottaa aloittamaan noin aikaisin?

@Tipsi89
Tiedän tunteen liiankin hyvin, itsellä on jopa ollut itsetuhoisia ajatuksia aina silloin tällöin. Aina välillä tuntuu ettei vaan jaksa tätä samaa 💩. Pitäisi ehkä hankkia apua, mutta työterveydestä ei pääse ja kuormitan julkista nyt muutenkin. 😐 Yritän ajatella että ahdistuksen tunteet ovat aivojen viesti siitä että elämässä pitää muuttaa asioita, ja on ihan luonnollista että lapsettomuus ahdistaa. Vähän pelottaa miten jaksan käydä noi hoidot läpi kun jo tässä vaiheessa hajottaa näin paljon.

Noh, jospa helpottaisi kun pääsee toukokuussa käymään paikan päällä.
Inhottava juttu 🥺 Mutta ymmärrän kyllä, kun itse kärsin myös todella pahoista ahistuskohtauksista ja välillä käydään elämässä hyvin syvissä ja synkissä vesissä 😭 Siksi myös jännittää tämä koko vauvan yritys projekti, että miten selviän, jos kestää vaan, varsinkin, kun painaa jo alkuvuoden keskenmeno mielessä ja ottaa näin koville, kun ei tärpännyt vielä. 🫣 Onneksi puoliso on ihana ja pystyy käydä myös muualla juttelee jos liikaa ahistaa!💕

Toivottavasti sinä saisit apuja myös ja elä liikaa ajattele kuormittavasi julkista, koska sitähän on pakko käyttää, jos ei työterveys apua tarjoa ja yksityinen on monelle liian kallis! 😮‍💨 Ja lapsettomuus asiat on kyllä todella iso ja painava asia ja aiheuttaa niin paljon tunnemyrskyjä! 🥺 Tsemppiä kaikkeen tähän ja parempaa mieltä! 💕

Suosittelen myös kaikille hakeutumaan jonnekin ammattiavun piiriin juttelemaan, oli se sitten työterveyden kautta psykologille tai julkisen kautta. Joskus se yksikin kerta saattaa riittää! Itse olen aikanaan käynyt akuuttivastaanotollakin mt-puolella. Kävin muutaman kuukauden ajan n. 2-3 kertaa kuukaudessa ja asiat helpotti tosi paljon. Myöhemmin olen käynyt työterveyden kautta psykologilla aika herkästikin, koska sitä vartenhan ne palvelut siellä on. Olen saanut paljon apua näistä käynneistä. Tärkeimpänä sen, että jollekin ihan maksetaan siitä, että se kuuntelee mun murheita!

Mutta asiasta toiseen, onko täällä kokemuksia noista ClearBluen dual-hormone digitaalisista ovulaatiotesteistä? Tilasin niitä tuon kymppipaketin, jossa tulee siis se testilaite ja noita puikkoja. Tänään on kp 7, ja siinä kehoitettiin aloittamaan testaus jo kp 6? En kyllä aloittanut, mutta minkähän takia se kehottaa aloittamaan noin aikaisin?
Dual Hormone mittaa myös estrogeenin nousua, niin se lähtee nousemaan vähän aiemmin kuin lutenisoiva hormoni. Luin juuri eilen aiheesta, mutta ei ole omakohtaista kokemusta. 🤣 Siinä paketissa on varmaan mukana se kaavio, jossa näkee hormonitasot.

Meillä mies flunssassa, toivottavasti ei tartu minuun niin ovulaatio olisi ajallaan. Ensi kierrossa ollaan ehkä hoidossa niin olisi kiva että se alkaa ajallaan.

Itsellä autismikirjon häiriön takia ainakin toistaiseksi vielä on terapiaa aina parin viikon välein. Siitä kyllä apua tähänkin pettymykseen on kyllä. Harmi vaan seuraava kerta vasta sen parin viikon päästä. 🫤 Kun juuri oli tiistaina edellinen kerta.

Mutta vähän tai aika paljon ihmetyttää miten nyt kuukautiset alkoi kolme päivää etuajassa. Koska yleensä heittänyt vaan päivällä suuntaan tai toiseen. 🤔 No ehkä jos nämä nyt oiskin lyhyemmät kuin 4-5 päivää. Niin voisi alkaa miettimään seuraavaa yritystä ja varmaan seuraavaa pettymystä kohti... 🫠

@Maijjja se on juurikin parasta, että joku kuuntelee kaiken suodattamattoman ulinan. 😁🥳 Kavereille joutuu kuitenkin jollain tasolla miettimään miten asiat sanoo niin sille ammattilaiselle voi sanoa hyvin suoraan ja raadollisesti, koska hänellä ei ole itseen mitään tunnesidettä tai asiat eivät millään tavalla liippaa läheltä hänen elämäänsä. Eikä tarvitse miettiä kuormittavansa liikaa omilla ongelmilla toisin kuin läheisten kohdalla aina miettii.

Takaisin