Raskaaksi 2025

Hei vaan kaikille! 😊👋🏻

Olen keväästä asti lueskellut täällä, mutta päätin nyt vasta rekisteröityä mukaan keskusteluihin... josko löytäisi vertaistukea, tms.

Olen jo pitkään haaveillut omasta lapsesta ja äitiydestä, mutta vasta nyt olemme aloittaneet aktiivisen yrittämisen. Miehelläni on ennestään yksi lapsi, minulle tämä olisi ensimmäinen (olen kokenut yhden keskenmenon 2013) ja ikää on kuitenkin 36v.

Kiertoni on ollut 28 päivää, mutta ilmeisesti minulla on tavallista lyhyempi follikulaarivaihe, sillä olen varma että ovuloin jo noin viikko kuukautisista. En tiedä voiko iässä, kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja lievässä ylipainossa olla syytä.

Aiemmin luotin sokeasti kalenteriin ja uskoin ovulaation olevan tarkalleen kaksi viikkoa kuukautisista, mutta viime kuussa ymmärsin että limaisuus, ym. ovulaatio-oireet alkoivat jo viikko kuukautisista ja olivat täysin päättyneet ja paikat kuivuneet oletetun ovulaatioajankohdan aikaan.

Nyt ostin Pregcheckin ovulaatioliuskoja ja vaikka laskennallisesti ovulaation pitäisi olla vasta vajaan viikon päästä 22.10, niin ovulaatiotestin mukaan 13.10 kp 6 aamulla oli selkeä nega, 15.10 kp 8 aamupäivällä testiviiva oli erittäin selkeästi näkyvissä, mutta ei kuitenkaan vielä yhtä vahva kuin kontrolliviiva ja tänään 16.10 kp 9 aamupäivällä oli jo paljon haaleampi kuin edellispäivänä. Mietinkin että onkohan LH-huippu voinut olla siinä välissä. Oireita on ollut limaisuus ja menkkamaiset kivut.

Jokatapauksessa tallettelimme miehen kanssa kp 9 iltapäivällä. Se on ainoa kerta tällä viikolla kun tähän on mahdollisuus. Seuraava tilaisuus on vasta kp 14, joka olisi laskelmien mukaan päivää ennen ovulaatiota, mutta edelleen uskon vahvasti ovuloivani jo paljon aiemmin.... Joten katsotaan kuinka käy.
Tervetuloa mukaan 👍😊 Joo säkin oot sokeasti luottanut näihin alakoulussa annettuihin opastuksiin, että ovulaatio on kp14 ja raskaaksi tulee tyyliin kosketuksesta. Mutta joo, asiathan on paljon monimutkaisempia.

Sä ovuloit selkeästi aiemmin. Kannattaa tosiaan käyttää ovulaatiotestejä, mullakin on joissakin kierrossa ovis kp12 ja joskus kp17 :)

Täällä dpo3 ja eilen illalla alkoi jotkut ihme ”myllerrykset”. En oikein tiedä miten kuvailisi, mutta kuitenkin jatkuva kevyt hassu tuntemus keskivartalos. Pitkä aika vielä testaukseen, pitää keksiä jotain ajankulua. Ettei nyt vaan alkais ylianalysoimaan :tears:

@Mietteissään Onko tämä tehty pc:llä? Mun dpo9 testi oli niin haamujen henkäys, ettei mitään saumaa yrittää saada kuvaan todistetta🫣 Dpo11 tulikin sitten testiajalla jo silmin nähtävä ja tänään, dpo13 jälleen vahvempi viiva.

On: enköhän mä uskaltaudu nyt kirjoittamaan jo myös laskettuun ryhmään. Täälläkin kyllä jatkan jännittämistä😊

Liitteet

• IMG_1493.jpeg
    IMG_1493.jpeg
    450.2 KB · Katsottu: 74
En tiedäkkään varmasti milloin ovulaatio tai ehkä huomenna? Koska nyt tuli peak lukema monitoriin toisen kerran peräkkäin. 🙈 Eilen talleteltiin siinä uskossa että ei tarvitse enään. No pitänee testata vielä huomenna. Ja sitten jos jaksaisi talletella vielä huomenna. 😅 Kp14 tänään siis. Normaalisti kyllä kp14 viimeistään ollut ovulaatio.

Tervetuloa mukaan 👍😊 Joo säkin oot sokeasti luottanut näihin alakoulussa annettuihin opastuksiin, että ovulaatio on kp14 ja raskaaksi tulee tyyliin kosketuksesta. Mutta joo, asiathan on paljon monimutkaisempia.

Sä ovuloit selkeästi aiemmin. Kannattaa tosiaan käyttää ovulaatiotestejä, mullakin on joissakin kierrossa ovis kp12 ja joskus kp17 :)

Hmmm, nyt tänään kp 10 aamusta kun tein ovulaatiotestin, niin näyttää selkeästi plussaa (?) 😀🤔 Ilmeisesti tulkitsin aiempia tuloksia väärin. Olin varma että kp 8 aamusta antama tulos oli vahvempi kuin kp 9 aamusta ja että LH-huippu on ollut siinä välissä, mutta tämä nyt tullut on mielestäni sen verran selkeä, ettei jää epäilyksen sijaa...

Oikealla alavatsassa jomottaa/polttelee ja alaselkäkipua on.

Harmi ettei nyt loppuviikossa oikein ole mahdollisuutta talletteluille, vaan täytyy tyytyä eilisen iltapäivän hommailuille...

Jos ei niin hyvää tuuria käy että tästä kierrosta tärppää, niin jatketaan ovisliuskoilla ensikin kuussa...

Vuodenvaihteessa uudenvuodentoiveeni oli uusi koti ja raskaus vuodelle 2025. Toinen näistä on jo toteutunut 😊

Liitteet

• Polish_20251017_094457518.jpg
    Polish_20251017_094457518.jpg
    946.2 KB · Katsottu: 80
  • 20251017_095029.jpg
    20251017_095029.jpg
    593.1 KB · Katsottu: 81
Muokattu viimeksi:
En tiedäkkään varmasti milloin ovulaatio tai ehkä huomenna? Koska nyt tuli peak lukema monitoriin toisen kerran peräkkäin. 🙈 Eilen talleteltiin siinä uskossa että ei tarvitse enään. No pitänee testata vielä huomenna. Ja sitten jos jaksaisi talletella vielä huomenna. 😅 Kp14 tänään siis. Normaalisti kyllä kp14 viimeistään ollut ovulaatio.
Joo se on aika herkkä ja näyttää peak yleensä kaksi päivää putkeen, kun havaitsee heti kun ovis on lähellä. Eiköhän se ovis sit oo tänään, huomenna voi vielä testata, todennäköisesti silloin pudonnut low. Tai koska itse oon hidas ovuloimaan, mulla saattoi irrota vasta toisen peak-päivän jälkeen ja putosi ensin high ja sitten low. Lopetan aina joka kierrossa siihen kun peak-arvon jälkeen tulee eka low ja säästän loput testitikut seuraavaan kiertoon.

Mut 1-3 päivää ennen ovista on oikein optimaalinen (kuva) niin se kyllä riittää. 😊 Ovispäivänä on jo pienemmät mahikset.

Liitteet

• Graphic-1.png
    Graphic-1.png
    165.8 KB · Katsottu: 73
Joo se on aika herkkä ja näyttää peak yleensä kaksi päivää putkeen, kun havaitsee heti kun ovis on lähellä. Eiköhän se ovis sit oo tänään, huomenna voi vielä testata, todennäköisesti silloin pudonnut low. Tai koska itse oon hidas ovuloimaan, mulla saattoi irrota vasta toisen peak-päivän jälkeen ja putosi ensin high ja sitten low. Lopetan aina joka kierrossa siihen kun peak-arvon jälkeen tulee eka low ja säästän loput testitikut seuraavaan kiertoon.

Mut 1-3 päivää ennen ovista on oikein optimaalinen (kuva) niin se kyllä riittää. 😊 Ovispäivänä on jo pienemmät mahikset.
Okei kiitos selvennyksestä! 🙈 Meinasin eka että lopetan ekaan peak tulokseen ehkä hyvä että testasin vielä ja pitänee vielä huomenna jatkaa. Ja ainakin jos ei onnistu nyt niin saa tarkempaa dataa ensi kiertoa varten kun testaa mahdollisimman tarkkaa. 😅

Osaiskohan kukaan täällä sanoa että kauan sitä rautalisää pitäisi syödä kun mulla kesäkuussa ferritiini 26 vaan? Muistaakseni heinäkuusta lähtien kerran päivässä söin ja sitten muutin sen joka toiseen päivään joskus syyskuussa mutta lokakuussa sitten ekoja päivä lokakuuta niin en ole muistanut syödä edes. Niin mietin nyt että kannattaako vaan jatkaa? Mulla kyllä soitto aika lääkärille 23 päivä tai oliko se sen jälkeen niin varmaan kyllä kysyn sieltä samaa varmistaakseni asian. Voi olla ihan sama että en nyt ole sitä syönyt pariin viikkoon tuskinpa se paljoa vaikuttaa.. Sitä lähinnä halusin tietää että tietääkö kukaan mitkä vaikutukset jos ei syö muutamaan viikkoon. 🙈 Olipa pitkä selitys...

En tiedä en kyllä ole noita raskausvitamiinejakaan syönyt kahteen viikkoon. Ennen oli pelkkä foolihappotabletti mutta sitten ostin noita kun tulin raskaaksi toukokuussa mutta meni kesken joten jatkoin pelkän foolihapon syömistä. Sitten ne loppuivat ja huomasin että tuo varmaan ajaa saman asian. Nyt kuitenkin en ole niitäkään muistanut. 🤣 Jotenkin totaalinen kyllästyminen kun yli puoli vuotta syönyt aivan turhaan niitä. Niin en usko että muutaman viikon tauollakaan mitään vaikutusta.

Osaiskohan kukaan täällä sanoa että kauan sitä rautalisää pitäisi syödä kun mulla kesäkuussa ferritiini 26 vaan? Muistaakseni heinäkuusta lähtien kerran päivässä söin ja sitten muutin sen joka toiseen päivään joskus syyskuussa mutta lokakuussa sitten ekoja päivä lokakuuta niin en ole muistanut syödä edes. Niin mietin nyt että kannattaako vaan jatkaa? Mulla kyllä soitto aika lääkärille 23 päivä tai oliko se sen jälkeen niin varmaan kyllä kysyn sieltä samaa varmistaakseni asian. Voi olla ihan sama että en nyt ole sitä syönyt pariin viikkoon tuskinpa se paljoa vaikuttaa.. Sitä lähinnä halusin tietää että tietääkö kukaan mitkä vaikutukset jos ei syö muutamaan viikkoon. 🙈 Olipa pitkä selitys...

En tiedä en kyllä ole noita raskausvitamiinejakaan syönyt kahteen viikkoon. Ennen oli pelkkä foolihappotabletti mutta sitten ostin noita kun tulin raskaaksi toukokuussa mutta meni kesken joten jatkoin pelkän foolihapon syömistä. Sitten ne loppuivat ja huomasin että tuo varmaan ajaa saman asian. Nyt kuitenkin en ole niitäkään muistanut. 🤣 Jotenkin totaalinen kyllästyminen kun yli puoli vuotta syönyt aivan turhaan niitä. Niin en usko että muutaman viikon tauollakaan mitään vaikutusta.

Kyllä sä voit syödä rautalisää ilman stressiä, mitä paremmat rauta-arvot sen parempi. Huonot rauta-arvot altistaa keskenmenoille.

Kyllä sä voit syödä rautalisää ilman stressiä, mitä paremmat rauta-arvot sen parempi. Huonot rauta-arvot altistaa keskenmenoille.
No siinä tapauksessa olisi varmaan turvallisinta ja parasta jatkaa niiden syömistä. 🤔 Ehkä parempi niin kun miettinyt jo viikon että pitäisi jatkaa. Ja parempi nyt ottaa varman päälle koska yritys jatkuu vaikka ei samalla tasolla kuin ennen että jos tärppi kävisikin ettei tule viidettä keskenmenoa/kemiallista vain siitä johtuen.

Yleensä rautalisää syömällä ferritiini nousee vain 5-10 yksikköä/ kuukaudessa, joten sitä saa syödä useita kuukausia putkeen ja vähän vielä sen jälkeenkin, kun vähintää 100 ferritiini on saavutettu, jotta arvo varmasti pysyy ylhäällä. Eli sun arvo voi olla vast 41 kieppeillä. Jatka syömistä vaan! Ja sit kontrollia jossain vaiheessa ens vuoden puolella. Jos lääkärisi tuijottaa viitearvoja, eikä tiedä ferritiinistä normi lääkäriä enempää, hän olis varmaan jo nyt tyytyväinen. Mut jatka syömistä vaan. Kuten aiemminkin sanonut, matalalla ferrillä on todettu yhteys keskenmenoihin.

Takaisin