Raskaaksi 2020

Painokeskusteluun. Mullakin olis pudotettavaa n. 30kg et ois painoindeksin mukaan normaalipainonen. Olin ollu koko elämäni ylipainonen, 18-vuotiaana rupesin laihduttamaan ja lopulta laihduin 35 kiloa vuoden aikana, jossain kohtaa siinä matkan varrella menin sairastumaa anoreksiaan. En syöny ku joku 200-300kcal päivässä ja liikuin tosi paljon, vaatekokokin tippu 42:sta 32:teen. Lopulta sit 24-vuotiaana mul kävi niinku pingviiniemolle, vaihdettiin mielialalääkitystä ja rupesin lihomaan 10kg/6kk vauhdilla. Se lääkitys on onneks vaihdettu mut en oo saanu niitä kiloja enää pois, vaik onneks se lihominen pysähty. Nyt oonkin sitte 12 kiloa painavampi ku sillon 18 vuotiaana.. Mutjoo kun on taipumusta syömishäiriöön niin en voi alottaa mitään dieettiä, ku mul käy väkisinki sit niin et vedän sen ihan yli. Karpatessakin mua rupes ne hiilarit ahdistaa niin et söin vaan10g/vrk, lopulta alko ahdistaa rasvat ja rupesin tiputtaa niitäkin ja sit kun laskeskeli jo niitä hiilareita ja rasvoja ni väkisinki rupes laskee kaloreita ja nekin piti saada jonneki alle 600kcal/pv. Siks on vähän hankala tää kun pitäs miettiä "terveellistä elämänmuutosta" eikä "laihdutuskuuria" mut se menee väkisinki stressaamiseks ja kaloreiden laskemiseks ainaku huomaan et paino alkaa pudota.... :arghh:

Joo tämä on muuten hyvä pointti, jota itse en edes tajunnut ajatella, koska en ole kärsinyt syömishäiriöstä. Että jos on taipumusta anoreksiaan niin varmasti on paljon järkevämpää vaan keskittyä syömään terveellisesti ilman kalorien laskua, jos on vaara että laskeminen ja kontrollointi suistaa homman taas liian tiukaksi ja kalorimäärät ihan olemattomiin :Heartred.

Taisin alkuvuodesta jotain kirjoitella tässä ketjussa, mutta sitten se jäi. Olen nyt rv 6+3 raskaana ja kovasti jännittää, mikä tilanne tuolla kohdussa on. :smiley-angelic001 Alkuraskauden ultraan olen menossa rv 7+0. Taustalla kkm viime elokuussa ja 20+ -vuotias lapsi edellisestä liitosta.

Ihan oikeassa sinun logiikkasi on! :happy: Liian lyhyt luteaalivaihe todella estää alkion kunnollisen kiinnittymisen. Jos luteaalivaihe on liian lyhyt, on kohdun limakalvo on jo hajoamassa silloin, kun alkio yrittää kiinnittyä, ja kaikki tulee menkkavuodon mukana ulos.

Aloin kkm:n jälkeen tikuttaa ovulaatiota, jolloin selvisi, että mulla on aivan liian lyhyt luteaali. Ovis mulla tulee normaalisti kp 17-19. Tiputtelu alkoi yleensä jo dpo 8-9 ja kunnon vuoto dpo 9-10. Sain gyneltä maaliskuussa Terolut-keltarauhashormonia luteaalivaiheen tueksi, mikä omalla kohdalla auttoikin raskautumaan. Gynen mielestä luteaali oli saatava kestämään ihan vähintään dpo 12 saakka, mutta mielellään dpo 14, jotta raskaus voisi onnistua. Ekasta Terolut-kierrosta mulla oli kemiallinen, ja tokasta alkoi nyt meneillään oleva raskaus. Sitähän ei vielä tiedä, tuleeko taas km, mutta pitää vaan toivoa parasta.
Kiitos viestistä ja hurjasti onnea raskaudesta! Täytyy kattoa pitääkö ottaa Terot avuksi, jos alkaa luteaali kokoajan lyheneen. Viimekierrossaki oli lyhentynyt huomattavasti. Nyt pikkuselle tarrasukkia, että pysyy tiukasti sun kyydissä. :Heartred

Täällä juuri ja juuri normaalipainoinen ketoilija ja tavoitteen saavutettua jatkan vhh ylläpitoa, koska se sopii mun iholle ja vatsalle todella hyvin. Muutama kilo pitäisi vielä pudottaa, että alkuvuoden vaatteet mahtuu päälle. Lihoin siis km jälkeen ihan liikaa parissa kuukaudessa herkkuja mättämällä.
Mulla ongelmana suuri painonnousu raskausaikana (+22-28kg), joten en haluaisi että olisi ylimääräistä ennen sitä, kun taas tulee sitten olemaan suuri urakka niitä pudotella. Neuvolakin jo onneksi lohduttelee ettei ole mun tapauksessa pysyvää, eikä saarnaa painosta, vaikka välillä viikko tahti ollut yli 2kg nousua. Sokerit ja verenpaineet yms. pysyy hyvänä.

Viimeisimmässä km raskaudessa ehti paukahtaa +5kg ilman ruokavalion muutosta + tosiaan ne surusyömiskilot siihen päälle. Kivat hormonit, onneksi sitten vauvan synnyttyä lähtee yhtä nopeasti putoamaan kuin kertyykin.

:wideyed:
Painosyyllistäminen on niin helkutin perseestä! Oli lääkärissäkäynnin syy mikä hyvänsä niin tuntuu usein, että kaikki pistetään ylipainon piikkiin ja mainitaan ylipaino joka hoitokertomuksessa. Orln itse hoitaja ja tiedän toki ylipainon haitat yms. Mutta silti!

Hurja painotarina sulla! Sopisko sulle semmonen, ettet kyttäis niin niitä makroja ja kaloreita vaan sillee, et kaikki ylimääräset herkut pois ja esim. Leipä pois? Mulla tippu viime kesänä ihan noilla se n. 14kg. Omalla kohdallani en usko et menis liian tarkaks kaloreiden nyppäämiseks ni ainakin nyt oon innostunu fatsecretin käytöstä ja kyttää noita hiilareita. Oon semmonen hiilaripuputtaja et hyvä vierottaa niistä:hilarious:

mä olin lapsena ja teininä siinä normaali bmi:in sisällä mutta koin huonon itsetunnon takia olevani lihava ja vertasin itseäni aina hoikempiin kavereihin. 16 v otin hormoonikapselin enkä pariin vuoteen muuttanut mitään ruokailu/liikuntatottumuksia, mutta aloin silti lihomaan. Puntarilla en käynyt siinä moneen vuoteen. 19 v aloitin vasta ( nyt jo menneen talven lumia) 7,5 v kestäneen parisuhteen ja siinä vähän yli parikymppisenä uskaltauduin vaa’alle ja painoa oli tullut yhteensä se 40kg vs. Ennen kapselin ottoa. Tuona aikana tuli toki oltua vähemmän liikenteessä ja syötyä raskaammin ja epäterveellisemmin (himoliikkuja en ole koskaan ollut). Sain välillä tiputettua melkein 20kg pois mutta juoksivat sitten äkkiå takaisin kun lipsui tiukemmasta kurista. Vuosi sittten erosin tästä pitkästä parisuhteesta minkä jälkeen laihduin parissa kuukaudessa suhteellisen pienillä muutoksilla 14kg. Niistä tullu puolet takas tän uuden parisuhteen myötä:banghead: nyt alotin taas ottaa itteeni kunnolla niskasta ja 5kg olisi siihen mitä alkusyksyst painoin.

Muttta mutta. Mielestäni oma lihomiseni alkoi selvästi hormonikapselin laitoin jälkeen. Lääkärithän ei tätä myönnä vaan pistävät vakiintuneen parisuhteen piikkiin kertyvät kilot. Omalla kohdallani kaksi ensimmäistä vuotta olin ihan sinkku ja niinkuin yllå mainitsin, ei elintapani muuttuneet kahden vuoden aikana.

Mielialalääkkeitä olen itsekin joutunut syömään vuosia. Ensin seronilia, lakkasi teho joten sain venlafaxinin ja voxtran. En kokenut mitään hyötyä jälkimmäisestä ja sitä en vuotta pidempään syönyt. Venlasta olen kevään aikana itseni vieroittanut (ei saa lopettaa seinään) ja nyt en ole kohta kk syönyt enää ollenkaan.

Oon mä nyt onneksi saanu jonkun verran painoa pois. :) Mulla nyt pahin ongelma on kun iltasin otan mieltä tasaavan lääkkeen ja se aiheuttaa sairasta ahmimista n. puol tuntii ottamisen jälkeen, vaikka muuten syön tosi tasapainosesti ja terveellisesti päivän aikana. Mulla on noiden lääkkeiden kanssa se et toi ahmiminen on muihin kokeiltuihin lääkkeisiin verrattuna tosi pieni haittavaikutus, et vaihtoehdot alkaa loppua. Jostain ihmeen syystä melatoniini kumoaa sen ahmimisvaikutuksen, mut lääkäri sano etten saa käyttää sitä edes tässä yritysvaiheessa, koska melatoniini voi aiheuttaa vauvalle ongelmia luontaseen melatoniinin tuottamiseen ja sitä kautta nukkumiseen jo ennen plussausta. :sad001

Tuohon painokeskusteluun piti vielä lisätä, että tuo 1600kcal on raskausdiabetes-dieetti, eikä ymmärtääkseni ole sidonnainen painoon (tai sitä voi siis noudattaa vaikka olisi enemmänkin ylipainoa). Itsellä ei onneksi raskausdiabetesta ihan ollut, mutta ajattelin ettei radi-dieetin noudattaminen voi olla epäterveellistä, jos sellainen erikseen on kehitelty. Tärkeämpää silti on varmastikin syödä terveellisesti ja kasvispainotteisesti, kuin orjallisesti 1600 kaloria. Söin super-terveellisesti odotusajan ja paino tippui odotusaikana 10 kg ja synnytyksen jälkeen vielä lisää, mutta nyt imetysaikana pääsin vähän huomaamatta pullahtamaan ja mullakin kävi kuten alinah kirjoitti, että tammikuussa tajusin että apua, nyt on peilikuva muuttunut ja paino luikerrellut huimasti ylös.

Ei se ylipaino automaattisesti tarkoita että olisi mitään ongelmia raskaudessa, itekin tosiaan laihduttelen siksi, ettei raskausdiabetes pääsisi pamahtamaan viimeisessä raskaudessa, kuopuksen sokerirasituksessa 1h arvo oli melko lähellä sitä radi-rajaa (aiemmissa raskauksissa ei ole ollut lähelläkään). Muuten vointi raskausaikoina ollut hyvä ja muut arvot (verenpaineet yms) erinomaisia. Välillä tuntuu että vähän liikaakin syyllistetään ylipainoisia odottajia, ei kaikki vaivat tule automaattisesti silloinkaan. Mulla esimerkiksi viime raskaudessa pysyi verenpaineet melkein samoissa koko raskauden ja mulla alhainen verenpaine luonnostaan muutenkin.

Joo ei se oo aina niinkään, että imetys pudottaisi painoa. Ei itellä ainakaan yhtään. Teki vaan mieli kaikkea makeaa ja syötävää ylipäätään. Ja ei tuo paino oo syypää kaikkeen todellakaan. Itse olen tällä hetkellä normaalipainoinen ja verenpaineet oli loppuraskaudessa 170/110. Niille mitään voinut, kun nousivat vaan pikkuhiljaa koko raskauden ajan o_O

Normaalipainoisenakin ahdisti nuo punnitukset ja mittaukset. On siinä niin isot kehon muutokset joihin pitää muutenkin sopeutua, ettei oo helppoa käydä punnittavana. Koko ajan fiilis, että pitäisi jotain kuuria vetää, ettei paino vaan nouse liikaa ja sitten ei ees huvita syödä ennen punnitusta. Ja monta päivää ennen seuraavaa punnitusta taas alkaa miettiä mitä se vaaka mahtaa näyttää. Ja kotona ravaat vaa'alla tietysti myös. Lopulta oot jollain ihmedieetillä ihan ilman pätevää syytä ja elät vaa'an lukeman mukaan :facepalm:

Mulla tuo imetys ei tosiaan painoa pudota. Imetysmaratoneilla herkkuja naamariin ja se onkin varmasti osasyy siihen että olikin 9 kiloa pompannu paino ylöspäin.
No mutta ei nyt auta enää asiaa murehtia, nyt elän tätä päivää ja pudotan painoa. Kovasti ootan koska mahdun mun häämekkoon!

Mulla ei imetys pudottanut painoa. Tosin Raskauskiloja ei kyllä kamalasti tullutkaan: esikoisen kanssa 12, keskimmäisen kanssa 9kg ja kuopuksen raskaudessa 8kg. Niistä jäi kaikista sairaalaan 6kg ja loput sitten oli tiukassa. Mutta olin esikoista ennen hyvin hoikka ja vaikka kiloja on jäänyt ja tullut lasten jälkeen noin 10, niin edelleen olen ihan normaalipainoinen. Toivon, että jos vielä raskaudun, niin ei jäisi raskauskiloja.

Mulla tuli esikoisen odotuksen aikana 17kg ja tasan muksun painon verran jäi synnärille :hilarious: Siinä oli aikamoinen kolaus kun tajusin, että yhdetkään housut ei mee enää jalkaan .. imetyksen aikana tosin putos paino takasin, onneksi. Oon todella surkea liikkumaan normaalia kävelyä enempää :angelic:
Tuola noi testit polttelis taas mutta päätin, etten tänään testaa :shy: tosin pelkään ihan hulluna, että mun haamua ei enää näy sit ku seuraavaksi pissaan tikkuun....
Esikoisen kans tää oli helpompaa, kun tuli yllätyksenä! Sillon tein 2 testiä kun kk oli vkon myöhässä.. leffaviivat ja digi 3+ :happy:

Itsellä kun ikää tuli 30 +, niin enään en saanutkaan syödä mitä tahansa, paino alkoikin nousemaan silmissä. Nuorempana sain syödä mitä vaan ja olla liikkumatta eikä paino noussut ja olinkin bmi mukaan hieman alipainoinen. Nytkin keskenmenneestä raskaudesta pari kiloa tuli, niitä hankala saada pois, kun en halua elää missään totaali herkkukiellossa tai tiukalla dieetillä vaan kaikkea kohtuudella. Liikunnan lisääminen auttaisi myös painonhallintaan, mutku ei jaksa eikä oikein kiinnosta.

Taas tuli samanlainen haamu/viivanpaikka 20min jäljeen RFSU:n testiin. En suosittele kyllä niitä kattomaan enää 5min jällkeen. Pregcheck nega 30 minuutinkin jälkeen, eli pisteet pregchekille!

Tadaaa! Eikös tää ole positiivinen ovis-testi? :happy:

Liitteet

• WhatsApp Image 2020-05-09 at 16.56.11.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-09 at 16.56.11.jpeg
    13.2 KB · Katsottu: 221
Ne on tasavahvat. Näin heti, että kaksi viivaa tulee, kun olit ottanut tikun pois kupista. Molemmat kyllä haaleat.

Testiviiva tummui aika pian tummemmaksi kuin kontrolliviiva. No voinhan toki tehdä huomenna uuden.

Mä aattelin mennä tonne yksityiselle gynelle kun tämä turvotus vatsassa jatkunut pitkään ja ihme elohiiri vähän väliä ja aina samassa kohti. Rinnat kipeytyneet et liekö ovisoireet ja aikainen ovulaatio.. en tikuta nyt..

Greippimehua juon nyt ja otan maca, B-Complex ja sit helokkiöljykspselit joka päivä plus magnesiumia ku on neuvottu b ja sit mulla maca ja helokki muihin juttuihin mut greippi mun lempilehu.

Toki myös voi olla ku juon soija maitoa ku ei kestä maha jos on laktoositonkaan niin se mulla nostaa estrogeenia ihmeen paljon. Onko muilla samaa?

Takaisin