Raskaaksi 2020

Ihanaa Jesbe! :Heartpink
Sä muistutat aina siitä, että asiat kääntyy lopulta hyväksi ja unelmat toteutuu.
Susta tulee ihan huippu äiti. :love7
Kiitos ihana <3 mä odotan innolla että pääsee ison mahan kans oleen ja sit vauvan.. Onhan tätä odotettu niin pitkään ja oi ku jännittää tulla äidiksi.. siis niin hassua kun on vuosikaudet odotettu ja nyt siitä tulee totta niin kyl on vähän jännän ääressä et miten vauvaa hoidetaan ja miten oon äiti ku se on niin iso muutos mut kyl onneksi on perhe ja ystävät kaikki tukena. Nyt on tullut mietteet et miten mä kasvatan ja uskaltaa enemmän puhuu just vauva-arjesta.

Kivaa et mä voin joillekin tsemppiä luoda, kyllä ihmiskeho on niin kompleksi eikä aina voi tietää mitä ja milloin mutta näin vaan ku melkein luovutin niin plussa pärähti

@Heydi varovaiset onnittelut ja tarrasukkia! Toivottavasti saisitte nyt sitten sen endurorinsessan! Tännekin olis toiveissa se enduroprinssi/prinsessa. Mies kun niistä kakspyöräsistä tykkää, mua lähinnä hirvittää kun höpisee siitä, et mun tarttis tul kyytii kuhan saa taas hankittua pyörän joskus:facepalm:

just mietinki että kuka se pyörävaimo oli :grin aiva hukassa tällä hetkellä että kuka kirjottanu mitäkin :smiley-angelic006 lyö ihan tyhjää kun niin paljon muuta ajateltavaa.

just mietinki että kuka se pyörävaimo oli :grin aiva hukassa tällä hetkellä että kuka kirjottanu mitäkin :smiley-angelic006 lyö ihan tyhjää kun niin paljon muuta ajateltavaa.
Hahhah. Muistelisin jotenkin, että joku kolmaskin olis pyöristä täällä puhunut:hilarious: oma kummityttö on taas isänsä innoittamana tutustunut crossipyörien maailmaan ja muistaakseni hänelle ostettu lasten kokoa crossipyöräkin:shy: lohduttanutkin miestä, että jos käviskin niin et tulis vaan tyttöjä, ni voi tytötkin innostuu.

Syötkö teroja siis Dpo2-11 sen 10mg? Eli yhden pillerin. Primolut kun on ton 10mg niin onko sillä terojen kanssa mitään eroa, vai voiko käyttää samaan tarkoitukseen, eli luteaalin pidentämiseen? o_O

Niin ja näillä käynnistetään menkkoja, eli miten ne tukee alkion kiinni pysymistä, jos primot/terot käynnistää vuodon viikossa? Eikö se vuoto siis ala jos on tärpännyt ja muussa tapauksessa alkaa milloin vaan?

Pösilö täällö kyselee. :hilarious:

Minä syön terolutia 20mg päivässä, koska 10mg ei auttanut luteraalivaiheeseen ollenkaan. Otan yhden tabun aamulla ja toisen illalla, jotta hormonia tulisi tasaisesti päivään. Käsittääkseni primolutissa on keinotekoista keltarauhashormonia, kuten teroluteista, eli samaan tarkoitukseen.

Primot/Terot siis tukevat kehon omaa keltarauhasen toimintaa kun se ei ole itsessään riittävä. Paksuntavat esim kohdun limakalvoja ja ja jos raskaus alkaa, pitävät sitä yllä niin kauan kunnes hcg alkaa pitämään raskauden yllä:p

Heippa jälleen :)

Mulla menee nyt rv 9+1 ja ensi viikon keskiviikkona eka virallinen ultra äitiyspolilla. Kovasti pohdituttaa, miten kaveri mahassa jakselee, mutta jaksan toivoa, että hengissä on ja rukoilen, että terveenä kaikenlisäksi :smiley-angelic001

Yhden kerran olen vain oksentanut iltapainoitteisesti kun söin vähän liikaa. Muuten vaan sellainen jatkuva ällötys. Tosin syön nykyään vissiin jatkuvasti ja suolaista olen alkanut himoitsemaan. Atopia on ollut vaikeana, iho kutiaa ja kuivuu sekä reagoin ruokiin rajummin kuin ennen eli urtikaria on pahentunut. :bag: Muuten tuntuu, että maha on jo pompannut näkyviin, vaikka varmaan vaan turvotusta vielä :hilarious:
Selkäkivut on alkaneet vaivaamaan ja luulisin, että saan sairaslomaa töistäkin jo joulun alla, jos olo on oikein tukala, kun on sen verran nostelua joka päivä.

Mies kuitenkin rakkaudella vauvaa jo ajattelee, silittelee mahaa ja höpöttelee masuasukille. Miettii missä mun täytyy lääkkeitä ja muita juttuja säilyttää sekä millainen vaahtosammutin sieltä maailmaan tulee. Tänään tuli mun viereen nyt illasta, kun pyysin sitä laittamaan saunan päälle, niin tuli halaamaan ja sanoi, miten paljon mua rakastaa ja, että tiedänhän, että rakastaa myös vauvaa :hilarious::Heartred
Et jotain kai tää raskaus miehillekin tekee laughing7

Olen aktiivisesti lukenut tätä ketjua, myötäelänyt mukana ja pohtinut omaa yritysaikaani. Vaikka se aika oli omanlaisensa ja tavallansa kasvattava, oli se myös yksi elämäni surullisimmista ja yksinäisimmistä matkoista, jonka olen joutunut kulkemaan. Makasin ajoittain jossain tosi syvällä ja vihasin itseäni, eniten kehoa, joka ei tuonut minulle muuta kuin surua. Mutta mä tiesin sisimmässäni, oli sellainen tunne, että raskaaksi tuleminen voi viedä aikaa ja kuluttaa voimia. Ja vielä tänäänkin, kun töissä näen perheitä, jotka eivät jaksa ja silti lapsimäärä lisääntyy tasaisesti, en voi olla tuntematta mitään. Väkisinkin pidän sitä epäreiluna, että elämä valitsi niin, mutta ajastaan tämäkin varmasti häilyy taka-alalle. Tämä taival teki sen, että ei yritysaika ollut elämäni parasta aikaa, vaikka siihen mahtuikin monia hyviäkin asioita ja muistoja, henkilökohtaisesti en jää siitä kuitenkaan kaipaamaan mitään. Minun elämässä on niin monta kertaa käynyt niin, että en ole itse elämääni voinut vaikuttaa, niitä asioita, jotka vain tapahtuvat tahtomattani, on paljon. Mutta ei se mitään, ne asiat, kipeätkin, kasvattavat.
Mulle muistui elävästi mieleen sekin, miten paljon veljen sairauden vuoksi taisteltiin vuosia sitten ja lopulta onnistuttiin. Saatiin tietää toissapäivänä, että miehen veli oli toimitettu psykiatriseen hoitoon viikonvaihteessa, josta oltiin tosi helpottuneita. Oli ollut niillä hankala tilanne pitkään. Hiljaa sitten miehen kanssa mietittiin, mistä kaikesta ollaan yhdessä yli päästy. Ehkä se keskenmenokin on sellainen ja tää lapsettomuus myös, vähän niin kun sekin, kun oma veli psykiatriselle osastolle saateltiin psykoosien vuoksi, ei sellaisia asioita unohda eikä ne kulu koskaan pois. Ne voi löytää aina uudestaan ja uudestaan, mut vähän eri muodoissa vaan :Heartred Ja ehkä sitä omaa erilaista tarinaa oppii arvostamaan kaikkien vuosien jälkeen, kaikkien niiden itkujen ja kipujen läpi, omaa aikaansa. Siitä pitääkin olla ylpeä, ihan teidän jokaisen, vaikeuksistakin, itse en ole ainakaan löytänyt vieläkään toista samanlaista polkua ja siksi mietinkin, että kirjoittaisin vielä kirjan siitä, miltä tuntuu tai mitä elämä on, kun oma läheinen sairastaa vaikeaa psykiatrista sairautta. Mutta se taitaa jäädä vielä ajatuksen tasolle, en tiedä lukisiko sellaista kukaan kuitenkaan :laughing002

Ja kyllä, me ei olla ostettu mitään vielä vauvalle, enkä ole katsonut edes vaunuja, koska en ole pystynyt siihen. Joka ikinen päivä, niinä hetkinä kun muistan olevani raskaana, olen ajatellut, ettei vauva voi selvitä loppuun saakka kehossani ilman, että keho pettää. Joko vauva ei jaksa tai minun kehoni ei selviydy koetuksesta. Mutta kovasti opettelen luottamaan, ajattelemaan, että aivan yhtä hyvin kaikki voi mennä hyvinkin, ei aina huonosti. Ostelemme tarvikkeita sitten, kun ollaan jo vähän pidemmällä, sitten kun voidaan edes vähän hengähtää.

Kaikille yrittäville valtavasti tsemppiä :Heartred Olette mun ajatuksissani, kaikki joilla on vaikeeta, älkää menettäkö toivoa, sitä on niin pitkään kun jaksaa uskoa. :Heartpink Ehkä joskus niitä hyviä asioita joutuu vaan odottamaan. Enkä mäkään vielä tiedä, mitä meille tapahtuu tän raskauden suhteen. Mut ehkä kaikki aikanaan :hug013
Vähän myöhässä vastaan mutta luin tämän nyt vasta! Tiedän tasan tarkkaan miltä sinusta tuntuu, kaksi positiivista testiä tein ja molemmilla kerroilla en uskonut siihen. Toisella kerralla päättyi oikein pahimpaan koitokseen, keskeytynyt keskeenmeno. Jos olet istunut vessalla kun alapäästä vuotaa kaikki ulos ja tuntuu siltä että et selviä tästä ikinä, niin ihme kyllä nouset sieltä vielä! En ole vielä saanut uutta positiivista testiä tämän jälkeen, ja luultavasti pitää saada apuja tähän lääkäreiltä vielä, mutta toivoa en ole heittänyt mäkeen! Kiitos kun annoit toivoa :)

Mulla on ollut jotenkin niin outoa huonoa oloa, enkä jaksa uskoa että se raskauteen liittyisi kun vasta niin vähäiset päivät. Mutta sen se on tehnyt että kauhulla odotan olotiloja jos ja kun sen plussan saan. Niin paljon kun raskautta toivookin niin kyllä se huono olo esikoisesta oli ihan hirveetä. Muistan kun itkin miehelle kun olin jo niin väsynyt siihen oloon mikä jatkui viikosta toiseen. Nyt sentään pitäisi jaksaa leikkiä ja olla läsnä eikä vaan maata viikosta toiseen. Huh! No, kyllähän se kaikki on sen arvoista mutta silti :depressed: semmosia ajatuksia tähän aamuun. Dpo4 tänään, olojen ihmettely jatkukoon :grin

Tuli äitiydestä mieleen, että mä epäilen omaa äitiyttäni jo valmiiksi:hilarious:
Työskentelen varhaiskasvatuksessa, kuudes vuosi jo menossa, ja musta tuntuu että toisten ihmisten lasten kanssa on helpompi olla. Jännittää se oman vauvan saaminen joskus tulevaisuudessa sen verran paljon, että oon kehitelly ihme skenaarioita mielessäni sen takia :laughing001
Ihan ku sitä unohtais muka kokonaan sen, miten vauvojen ja pienten lasten kanssa ollaan ja toimitaan kun saa oman käärön.
24 tuntia ja 7 päivää viikossa kuulostaa paljon pelottavammalta kuin 12 tuntia kolmena päivänä hoitolapsen kanssa päiväkodissa.

Oon siis ollu vuoropäiväkodissa 0-5vuotiaitten ryhmässä, jossa nuorimmat ollu just 8kk ikäsiä ja nyt siirtyny 'normi' päiväkotiin 0-3v ryhmään.

Mä olin esikoista odottaessa töissä, vuorotyötä tein. Hyvin jaksoin, enkä edes tunnistanut supistuksia supistuksiksi :hilarious: Muistan vaan ajatelleeni, että hassustipa selkää juilii taas kesken vuoron.
Tokaa odottaessa en sitten olisi jaksanut mitään. Silloin meidän 1v sai katsoa liikaa piirrettyjä, kun mä vaan torkuin sohvalla kaiken ajan minkä pystyin :rolleyes:
Se väsymys!

Nyt taas antaisin melkein mitä vain, että saisin olla taas niin väsynyt ja syödä vain yhtä ruokaa kausittain, koska muut eivät vain maistu :oops:

Menkat alkamassa. Vielä ei ensimmäiseki vuotopäiväksi voi sanoa, mutta lähellä ollaan. Mieli vähän matalana.

Tuli äitiydestä mieleen, että mä epäilen omaa äitiyttäni jo valmiiksi:hilarious:
Työskentelen varhaiskasvatuksessa, kuudes vuosi jo menossa, ja musta tuntuu että toisten ihmisten lasten kanssa on helpompi olla. Jännittää se oman vauvan saaminen joskus tulevaisuudessa sen verran paljon, että oon kehitelly ihme skenaarioita mielessäni sen takia :laughing001
Ihan ku sitä unohtais muka kokonaan sen, miten vauvojen ja pienten lasten kanssa ollaan ja toimitaan kun saa oman käärön.
24 tuntia ja 7 päivää viikossa kuulostaa paljon pelottavammalta kuin 12 tuntia kolmena päivänä hoitolapsen kanssa päiväkodissa.

Oon siis ollu vuoropäiväkodissa 0-5vuotiaitten ryhmässä, jossa nuorimmat ollu just 8kk ikäsiä ja nyt siirtyny 'normi' päiväkotiin 0-3v ryhmään.

Vanhemmuus on pelottavinta maailmassa. Oikeasti.
Vanhempana tiedostaa maailman kamaluuden paljon paremmin, kuin ennen lapsia. Lapselle voi sattua vaikka mitä, mihin ei vanhempana voi vaikuttaa.
Joka päivä mun sydän hakkaa, kun aletaan antaa meidän 5-vuotiaalle enemmän liekaa.

Ja entä jos lapsesta kasvaakin täysi **sipää. Sitä vaan yrittää kasvattaa kunnon kansalaisia.

Tai jos lapsen luonne ei mene yhtään yksiin oman kanssa. Meidän tyttö on tosi paljon mun kaltainen. Ja sekös se onkin vaikeaa! Ne omat huonot puolet omassa lapsessa on välillä vaikea kohdata.

Ja meillä on vasta pienet lapset! Pienet lapset, pienet murheet. Isot lapset, isot murheet.

Olen tullut siihen tulokseen, että ei kukaan täysijärkinen tee lapsia.

:love7 nyt on endurorinsessaki mukana eikä pelkkä pyörä :schoked025nyt pysy kyydissä pikkuinen :smiley-angelic001:happy093

Liitteet

• IMG_20201027_074612.jpg
    IMG_20201027_074612.jpg
    24.6 KB · Katsottu: 185
Onnittelut Heydi! Mahtava juttu!

ON: Kyselin toissapäivänä voiko 8 dpo olla jo raskauspahoinvointia. Vaikuttaa siltä, että mulla voi, koska tänä aamuna 10 dpo sain herkkään testiin hailakan haamun. Sen verran hento vielä, ettei oikein näkynyt kuvassa, mutta paljain silmin kyllä. Nyt vaan tietenkin toivon, että viiva vahvistuu! :smiley-angelic001 Mulla alkoi eilen myös tissit turvota, mitä ei mulla tapahdu koskaan, paitsi raskaana ollessa. Sikäli vaikuttaa lupaavalta...jatkuisipa alkion kehitys nyt vaan.

Täältäkin ajatuksia äitiydestä...
Lapsettomuus on opettanut mulle arvostamaan lapsia ja sitä mahdollisuutta, että voi edes saada lapsen. En usko että olisin puoliksikkaan näin hyvä äiti, jos en olisi kokenut sitä kuinka vaikeaa tää voi olla. Kaikkein rankimpina ja väsyneimpinä hetkinäkään en ole lakannut kiittämästä, että sain tän pienen mun elämään.

Mulla on vaikeuksia kuunnella, kun lapsesta valitetaan ja puhutaan että se on rasittava. Omassa elämässä hyvin vahva kokemus tästä. Enkä puhu mistään tavallisesta arjen raskaudesta puhumisesta, peloista ja väsymyksestä, joka on ihan normaalia, vaan suoranaisesta kiittämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä.

Mua sattuu aina välillä tosi paljon, kun sellaiset ihmiset saa lapsia joita ei huolehtiminen vois vähempää kiinnostaa ja meille ei suoda toista vaikka kuinka toivotaan. Tuntuu että olen kateellinen roska. :sad010

Anteeksi sama virsi, mutta mulla on taas henkilökohtaisessa elämässä huono tilanne tän suhteen. :Heartred

Tunnistan ton, että maailman tilanteesta tulee enemmän tietoiseksi.

onnea Heydi!! mahtavaa :hello2

äitiydestä ja vanhemmuudesta voisi kyllä puhua ja pohtia loputtomiin. ei sitä vastuun tunnetta täysin ymmärrä, ennen kuin se lapsi tai lapset on siinä läsnä ja kasvavat. (tai ehkä kaikki ei silloinkaan). muistetaan kuitenkin nauttia joka päivästä ja jotenkin pitää vaan hyväksyä se tosiasia, että kaikki ei oo meidän omissa käsissä. <3 vaikka tosi vaikeaa se välillä onkin. haleja ihan jokaiselle jotka äitiyden tai tulevan äitiyden ajatusten kanssa kamppailee :hug013

ON: kp11 ja lämmöt heittää kyllä nyt ihan omaa käyrää tässä kierrossa, laitan kuvaa tonne asianmukaiseen ketjuun. ei myöskään oo mitään eggiksen tapaisiakaan vielä, yleensä on jo tässä vaiheessa - tulee jo mieleen onko tää nyt se ovuloimaton kierto joita kaikille silloin tällöin osuu... no, ei se auta ku seurailla oireita. rauta, geleet ja siveydenpuu voi jollain tapaa vaikuttaa toki. pientä juilintaa on ollu muniksissa, mutta muuten jotenkin tosi oireeton olo.

Piti vähän aikasin aamusta jo tehdä tää ja ei ollu vahvistunut, mut epäilen että iltaa kohden lähestyy tasavahvat ja huomenna kontrollia vahvemmaksi tuo testi viiva.
Mut olot on nii turpeet ja arkana et pakko se ovulaatio olla huomenna viimestään :D

Liitteet

• IMG_20201027_085817.jpg
    IMG_20201027_085817.jpg
    11.3 KB · Katsottu: 85
Takaisin