Raskaaksi 2020

Kai sitä rautaa tuli sitten niiden veripussien mukana.

käsittääkseni hemoglobiini voi heitellä ilman, että sillä on kytköstä kuitenkaan ferritiinin varastoarvoihin. Äkilliset muutokset saattaa tilapäisesti laskea hemppaa mutta korjaantuu nopeasti sitten, kun taas varastot tyhjenee ja tyhjenee jos ei muualta saa lisää rautaa.

Toi on ärsyttävää, kun sanotaan että ''lopeta vaan stressaaminen''. Esimerkiksi nyt kohta Yk5 ja ei miehen kanssa oviksen aikoihin stressata yhtään mistään ja nautitaan vaan, eli ei meidän kohdalla pidä paikkaansa että stressi vaikuttais.

Syyskuuhun on vielä aikaa!!! Kai nyt herranen aika siinä ajassa toivoisi, että tärppäisi eikä odota hoitoja. :Heartred
No niinpä! En minäkään koe edes itseäni stressaantuneeksi, ennen ovista ja oviksen aikoihin kovinkin toiveikkaaks ja hyväks. Sitä jatkuu sinne asti että joko nega tulee tai menkat alkaa :D sit mä maistelen menkkojen ajan ja pikkuhiljaa mieli paranee.

Ja ei stressi oo yksinään kenenkään lapsettomuuden syy! Se voi pidentää tärppiä mutta ei se pelkästään aiheuta lapsettomuutta.

En tiiä johtuuko mun herkkyys vaan menkoista, mutta otin taas vähän itseeni. Kaverin kanssa juttelin ja sanoin, kuinka hyvä, että jos ei syyskuuhun mennessä oo tärpännyt niin on se lääkäri sitten ja jospa sitten saisi apuja. Kaverin kommentti oli, että ei tässä mitään hätää ole, kun olen vielä nuori ja pitää vaan stressaaminen lopettaa niin onnistuu. Tiedän, ettei kaveri mitään pahaa tarkoita ja haluaa vain lohduttaa, mutta silti ketuttaa. Mun mielestä toi on vaan niin vähättelevää ja syyllistävää sanoa noin. Ärsyttää, itkettää ja raivostuttaa.

Kukaan mun läheisistä kavereista ei ole siis saanut lapsia/halua lapsia/suunnittele lapsia tms niin tuntuu, ettei kukaan ymmärrä.

Ne, joille asia ei ole tuttu tai läheinen millään tavalla, ei välttämättä hoksaa itsekään että kehotus stressaamisen lopetuksesta ja nuoren iän kannustimesta ei yleensä toimi lohdutuksena. Monella ihmisellä on käsitys, että no eihän se ole ku tehä, karu totuus paljastuu kun se on itselle ajankohtainen, ei se aina etene sormia napsauttamalla, ei edes niillä joilla ei ole mitään syytä löydetty mikä estäisi tai vaikeuttaisi raskautumista. Mutta, siksipä nämä foorumit on mahtavia paikkoja kun täältä saa vertaistukea :Heartred ei ole yksin asian kanssa. Itse lohduttauduin joskus sillä, ettei ystävä voi osatakaan ajatella asiaa minun kantilta, koska ei ole sitä kokenut.

En tiiä johtuuko mun herkkyys vaan menkoista, mutta otin taas vähän itseeni. Kaverin kanssa juttelin ja sanoin, kuinka hyvä, että jos ei syyskuuhun mennessä oo tärpännyt niin on se lääkäri sitten ja jospa sitten saisi apuja. Kaverin kommentti oli, että ei tässä mitään hätää ole, kun olen vielä nuori ja pitää vaan stressaaminen lopettaa niin onnistuu. Tiedän, ettei kaveri mitään pahaa tarkoita ja haluaa vain lohduttaa, mutta silti ketuttaa. Mun mielestä toi on vaan niin vähättelevää ja syyllistävää sanoa noin. Ärsyttää, itkettää ja raivostuttaa.

Kukaan mun läheisistä kavereista ei ole siis saanut lapsia/halua lapsia/suunnittele lapsia tms niin tuntuu, ettei kukaan ymmärrä.

Toi on niin ärsyttävää kun toiset sanoo "älä ressaa" "kyllä se teilläkin vielä onnistuu" yms vaikka tarkoittavat hyvää, niin usein (mua ainakin) se tuntuu pahalta, siltä kun vähäteltäisiin toisen surua ja ongelmaa. :( Mullakaan ei kavereissa ole ketään joka olisi kärsinyt lapsettomuudesta, tai saaneet monia keskenmenoja. Kaikki raskautuneet tyyliin siitä ku miehen kalsarit samassa pyykkikorissa. Jotenkin se vertaistuki puuttuu, mutta onneksi sitten on tällainen foorumi, ihanat kanssa sisaret jotka (ainakin joku) elää samanlaisessa tilanteessa ja saa sitä tarvitsemaansa vertaistukea :) ❤️

Toi on niin ärsyttävää kun toiset sanoo "älä ressaa" "kyllä se teilläkin vielä onnistuu" yms vaikka tarkoittavat hyvää, niin usein (mua ainakin) se tuntuu pahalta, siltä kun vähäteltäisiin toisen surua ja ongelmaa. :sad001 Mullakaan ei kavereissa ole ketään joka olisi kärsinyt lapsettomuudesta, tai saaneet monia keskenmenoja. Kaikki raskautuneet tyyliin siitä ku miehen kalsarit samassa pyykkikorissa. Jotenkin se vertaistuki puuttuu, mutta onneksi sitten on tällainen foorumi, ihanat kanssa sisaret jotka (ainakin joku) elää samanlaisessa tilanteessa ja saa sitä tarvitsemaansa vertaistukea :) ❤️

Mulla iso osa kaveripiiristä on huomattavasti nuorempia kuin minä, osa opiskelukavereita ja osa miehen ystäviä, ja kukaan heistä ei ole perheenperustamisvaiheessa :angry2 muutama sydänystävä elämän aikana ollut, mutta kun muuttaa suomen toisesta päästä melkeen toiseen päähän, käy vähän köpelösti:smiley-angry026

Tuli tässä tukemisesta mieleen, että ex-mies keksi kohdulleni lempinimen keskenmenojen takia jota sitten käytti kun oli vihainen jostain ja tuli vauvasta puhe. Tämä kaunis lempinimi oli Teurastamo. Näin vuosien jälkeen en voi käsittää, miksi olen ollut sellaisessa suhteessa. En tiedä oliko narsistin vikaa vai mitä, mutta, sen perheen (ex anoppi varsinkin) elämä oli pelkkää katkeruutta ja kateutta muiden onnesta. Ainoa hyvä puoli siinä on nuo rakkaat lapset, joita en vaihtaisi kuuna päivänä pois :Heartred

käsittääkseni hemoglobiini voi heitellä ilman, että sillä on kytköstä kuitenkaan ferritiinin varastoarvoihin. Äkilliset muutokset saattaa tilapäisesti laskea hemppaa mutta korjaantuu nopeasti sitten, kun taas varastot tyhjenee ja tyhjenee jos ei muualta saa lisää rautaa.
Joo harvoin meillä ainakaan vuotopotilaille rautaa tiputetaan. Lähinnä jos kieltäytyvät verituotteista, niin silloin. Tai jos vuoto on ollut pitkä aikaista (viikkoja, kuukausia).

Mulla iso osa kaveripiiristä on huomattavasti nuorempia kuin minä, osa opiskelukavereita ja osa miehen ystäviä, ja kukaan heistä ei ole perheenperustamisvaiheessa :angry2 muutama sydänystävä elämän aikana ollut, mutta kun muuttaa suomen toisesta päästä melkeen toiseen päähän, käy vähän köpelösti:smiley-angry026

Tuli tässä tukemisesta mieleen, että ex-mies keksi kohdulleni lempinimen keskenmenojen takia jota sitten käytti kun oli vihainen jostain ja tuli vauvasta puhe. Tämä kaunis lempinimi oli Teurastamo. Näin vuosien jälkeen en voi käsittää, miksi olen ollut sellaisessa suhteessa. En tiedä oliko narsistin vikaa vai mitä, mutta, sen perheen (ex anoppi varsinkin) elämä oli pelkkää katkeruutta ja kateutta muiden onnesta. Ainoa hyvä puoli siinä on nuo rakkaat lapset, joita en vaihtaisi kuuna päivänä pois :Heartred

Mulla on kaikilla kavereilla lapsia, saaneet ne helposti, tai sit eivät ikinä ole puhuneet ongelmistaan.. Hmm. yks kaveri oli lapsettomuus hoidoissa ku vuoteen ei tärpännyt, mutta heidän onnekseen saivat sieltä avun ja 2 lasta :) Mä en nykyään ees viitsi kavereille puhua näistä ongelmista, jotenkin helpompi surra perhepiirissä.

Ihan samaa mieltä. Lisäks vielä nää kaikki oireet mitä mulla on ollu dpo5 lähtien. Outo olo mahassa ja pinkeet tissit. Vilunväreitä ja tänään aamulla uus; huimaus.
Kyllä niin tulee suuri pettymys, jos onkin vaan menkkaoireita.

Minulla oli myös kylmiä väreitä ja tissit kipeät joita ne ei ikinä oo, jatkuvaa nippailua tai iltaa kohden voimistu alavatsalla nippailut.. autossa oli vähän pahoinvointia ja väsyä. Nyt on hiki koko ajan, en tiiä johtuuko helteestä vai muusta.. myös janottaa ja aamuisin varsinkin kuiva suuo_O tosiaan dpo9 tuli todella kovat menkkakivut ja porautumiset alhaalla, nyt jatkunut nippailut tasaseen tahtiin ja rinnat kipeät. Ja jatkuva nälkä, tuntuu kuin vatsa olisi pohjaton kuilu... Viivoista huolimatta ajattelen, että sieltä ne menkat tulee..

Mulla yks pari ystävää ketä tietävät että yritämme, mutta enpä viitsi heitäkään oikee näillä asioilla vaivata, kun vastaus on "se tulee kun on tullakseen".

Nyt ollaan ainakin kaikkemme antaneet tähän kiertoon, vielä kerta kiellon päälle. Miehen kanssa oltiin ettei ainakaan jää harmittaa jos nega tulee :smiley-ashamed008
Miten kauan ihmisillä ovis kivut jatkuu? Ja ja en ihan oo perehtynyt ilmoihin paitsi nyt kun huomattavasti sitä havaittavissa, että miten vv oviksen jälkeen menee?

• Tykkään
Reaktiot: Jem
Onnea plussanneille! :happy:

Täällä tosiaan lämmöt pääsi yllättämään ja kp11 vaikuttais jo olleen ovis :bored: onneksi sillon peitot heilui. tänään Kp14 oli kyl vähän tulkinnanvaraiset lämmöt, joten talleteltiin varuiksi myös. Katotaan nyt sit minkä pituinen kierto ja luteaali tulee! Aiemmin kierto ollut 26pv, joten saa nähdä lyheneekö vielä siitäkin :nailbiting: kivaa kyllä kun nää piinailut osuu vielä näille vikalle kahelle lomaviikolle, meinasin etten testais kun ihan vasta loman lopussa jos ei menkkoja näy :cool:

Miten kauan ihmisillä ovis kivut jatkuu? Ja ja en ihan oo perehtynyt ilmoihin paitsi nyt kun huomattavasti sitä havaittavissa, että miten vv oviksen jälkeen menee?
Mulla ollut kyll päiviä ennen ja jälkeen oviskipuja, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Viime kierrossa selkeä iso kipuilu lämmöistä pääteltynä just ovispäivänä, mut tässä kierrossa ei pahemmin muuta ku tärinäkipua ennen ovista. Vaihtelee siis tosi paljon. Mulla vetistä vuotoa yleensä luteaalissa, välillä sellasta tahmaa myös. Vähentyen menkkoja kohden.

Mulla yks pari ystävää ketä tietävät että yritämme, mutta enpä viitsi heitäkään oikee näillä asioilla vaivata, kun vastaus on "se tulee kun on tullakseen".

Nyt ollaan ainakin kaikkemme antaneet tähän kiertoon, vielä kerta kiellon päälle. Miehen kanssa oltiin ettei ainakaan jää harmittaa jos nega tulee :smiley-ashamed008

Hyvä, nyt jännätään :smiley-angelic001

Minulla ei oo vv mitenkään erityisesti lisääntyny, kosteammat paikat joo mutta ei mitenkään hirveästi tuu kuitenkaan. Vähän semmosta vetisempää sisältä ja joskus pyyhkiessä kiinteämpää :grin too much information. Minulla oviskivut oli pahimmat plussapäivän ja nipistelyä sen jälkeen enemmän ja vähemmän kyllä koko ajan.

Kuumeilevat

Juliet92 /27/ensimmäinen/ 3/20 päivittelen itteeni plussanneisiin

Junibea/34/seitsemäs/ 3/20

Hems78 /22v(-96)/ei lapsia/hyvin epäselvä milloin aloitetaan(korjaan sittenkun on varmaa)

Tips /35/kolmas/yritys alkaa 3/20 aikoihin

Leonoora /27/neljäs/8/19

Ida_Maria_/21/ensimmäinen/yritys alkanut 7/19

Helena80 /39/neljäs/ya 1/19

Miitu /30/kolmas/yritys alkanut joulukuu 2019

Riikkaso /25/kolmas/yritys alkaa syys-marraskuussa 2019

Hentta88 /30/kolmas/yritys alkanut 9/19

Piitula79/ 40/toinen/yritys alkanut 5/19

Alexie /27/ensimmäinen/yritys alkanut 10/19

Viivi92 /27/ ensimmäinen/ yritys alkaa kesä 2020

Jesbe /30/ esikoinen / yritys alkanut tjot mutta varsinainen yritys ensi vuoden puolella

Peekaboo /34/ toinen/ yritys alkanut 10/19

Carnation /25/esikoinen/yritys alkanut 9/19

Lace1411 /27/toinen/yritys alkanut 11/2019

jjuliea / 27 / esikoinen / yritys alkanut 11/19

zarar_ / 24 / esikoinen / yritys alkanut 7/19/ km 1/20 rv 7/ kierrot epäsäännöllisiä, ovulaatiohäiriöitä ja tiputtelua

Äitiliini90 /29 / toinen / yritys alkanut 1/20

PogoMamma / 36 / kuudes / tjot

flikka / 27 / kolmas/ yritys alkanut 11/19, kkm 8/19, km 6/20

sinimarias / 25 / kolmas / yritys saada mies mukaan yrittämään

VaahteraHei / 31/ toinen / yritys alkanut 10/19

MrsCherry(?) / 32/ensimmäinen /yritys alkanut 06/19 (kkm todettu 09/19, rv12)

Freesias / 26 / ensimmäinen / yritys alkanut 12/19

Raparpaari / 30 / toinen / ya 07/19

Taittaralla / 28 / ensimmäinen / ya 7/19

Pepe+ / 22 / ensimmäinen / ya 8/19 / kemiallinen km 12/19

j-o-nn-a / 25 / ensimmäinen / yritys alkanut 9/19 (varhainen keskenmeno 11/19)

Maggie84/ 35/ kuudes/ tjot/ KU 06/17 ja 03/19

Hirvi/ 40++/ensimmäinen/ yritys alkoi tauon jälkeen uudestaan 01/20

Keltainenkuu/ 31 / kolmas /yritys alkanut 1/20

Boris / 40 / viides / ya 2/20

Sen / 30 / ensimmäinen / ya 12/19

Saiq- / 29 / kolmas / yritys alkaa kevät -20/LA 1/21

Kuunvarjo / 28 / ensimmäinen / yritys alkaa 12/20

Laalaa1234 / 26 / toinen / yritys alkanut 1/20

Pingviiniemo / 22 / toinen / yritys alkanut
3/20

move88 / 32 / toinen / tjot/ya 4/20

Marianne / 28 / kolmas / ya 19

Sofia2016m /26/ toinen / ya 6/19/Kkm 2/20

vauvakuume ♡ / 24 / kolmas / tjot 3/2020

nninas_ / 28 / kolmas / ya 03-04/2018 / ku 09/2018

Unicornflakes / 28 / ensimmäinen / ya 03/20

M_M / 27 / ensimmäinen / yritys alkanut 4/20

Maiconii / 32 / Toinen / yritys alkanut 1/20

Alinah / 27 / kolmas / ya 1/20 /

Citrus90 / 29 / ensimmäinen / km 9/19 / ya 3/20

piglet / 32 / ensimmäinen / yritys alkanut 8/19

Pikkis91 / 28 / ensimmäinen / yritys alkanut 3/20

Noora992/ 27/ ensimmäinen/ 5/20

Laakeripuu / 36 / ensimmäinen / yritys alkanut 12/17 / kkm 2/20

Tuutsi / 20 / ensimmäinen / yritys alkanut 02/20

Sora / 26 / toinen / ya 03/20

Lumiprinsessa / 25 / toinen / tjot 12/19

Rouva W / 22/ ensimmäinen / yritys alkanut 5/20

Tirrinen / 27 / neljäs / Yritys alkanut 3/20

amandatt / 27 / ensimmäinen / ya 7/2018 / kkm 06/2019, km 03/

Oonaemmiina / 34 / kolmas / yritys alkanut 5/20

danonina / 33 / neljäs / 6/20

Monstera / 26 / kolmas / yritys alkanut 6/20

pimmi85 / 34 / toinen / yritys alkanut 05/2020

Coda30/ensimmäinen/ yk 1

Miss_M / 32 / ensimmäinen / yritys alkanut 03/2020

Alloha/ 27 / toinen / yritys alkanut 04/20

Agnés / 30 / toinen / ya 06/20

Deb / 25 / toinen / tjot 06/20

Pikkuprinsessa-95 / 25 / ensimmäinen/ yritys alkanut 5/20

Maria92 / 28 / toinen lapsi / ya 05/2020 / km 06/2020

Reggie / 27 / ensimmäinen / tjot 01/2020,kunnon yritys 06/2020 / km 06/2020

Emir / 36 / kolmas / ya 8/2019, km 6/2020

Nöpön / 21 / ensimmäinen / ya 06/2020

Marcipa / 40+ / neljäs / ya 1/20 ( kkm 12/19, km 7/20)

blue. /34/ ensimmäinen / ya 7/2020

Mamiliksi / 30 / Toinen / Ya 5/2020/ LA 2/21, tuulimuna/kkm 07/20, 8+1

Star4 /34 / viides/ ya7/2020

Alcyone / 43 / toinen / yritys alkanut 4/2019, kkm 8/2019, kemiallinen 3/20, enkelityttö syntyi 7/20

Unelma_/ 34/ toinen/ ya 9/18, kkm 3/20 km 7/20

-Nennu-/ 32/ seitsemäs/ ya 7/20

Plussanneet:

Tiiane / 27 / toinen, LA 9/20

Tiarella / 26/kolmas/yritys alkanut 12/19

PP83/ 36/ toinen/ LA 10/20

Niemja / 29 / neljäs / LA11/20

Elliephant / 25 / esikoinen / yritys alkoi 10/19 / LA 11/20

Mirkku2020 / 27 / ensimmäinen / ya 6/19 / tm 10/19 rv 8+4 / la 11/2020

Bambi / 27 / kolmas / km 1/20 / LA 11/20 /

Viivi92/ 27 / ensimmäinen / ya 2/20 / La 11/20

Turvonnut/ 31 / toinen / ya 7/19 / kkm 12/20 / LA 12/20

tiuhtimus / 28 / kolmas / la 12/20

BabyMama. / 29 / esikoinen / yritys alkanut 4/2019 / keskeytynyt km 11/19 rv12+0 / LA 12/20

Saiq-/29/kolmas/LA 1/21

Doris_91 / 28 / ensimmäinen / ya 1/19 / LA 1/21

Dooris / ensimmäinen / ya 7/20 / LA 1/21

Muumimuki /31/esikoinen/yritys alkanut 5/20/LA 2/21

Chartreux / 30 / toinen / ya 5/20 / LA 2/23

jelisa/ 33/ / ensimmäinen/ ya 12/18/ kkm 3/20 rv13, la 2/21

Vaiana / 30 / kolmas / ya 5/20 / LA 3/21

kajo. / 28 / ensimmäinen / ya 5/20 LA 3/21

Pöllönen / 34 / neljäs /yritys aloitettu 6/20/ LA 3/21

Rapumamma / 33 /kolmas / ya 1/20 / kkm 4/20 / LA 3/21

Foreverfever / 28 / neljäs / ya 10/19 /kkm 3/20/ LA3/21

Lumiprinsessa / 25 / toinen / tjot 12/19 / LA 3/21

moana91 / 28 / esikoinen / ya 8/19 / LA 3/21

Onnea plussanneet :Heartred

Vihdoin saatiin kierukka pois ja oli kyllä tiukassa, auuuuts:sad010

Joten nyt uskalsin lisätä itseni tuohon listaan ja pääsen piinailemaan mukaan teidän kanssa :smiley-angelic003

Nyt siis yk1 ja kp5 :angelic:

Kiitos näistä tiedoista move88 ja Jem.
Nyt sit vaa odotellaan ja ihmetellään:dance008 eiliselle itse oviksen laittaisin kyllä kun kivut jatkui iltaan ja tänään vielä jomoa...

Hei ihanaa Jem! Onnea plussasta!

dpo6 tai 7. Ja tuhrua pyyhkiessä! Eli voisiko olla kiinnitymiseen liittyvää:woot:

Alaselkä jomottelee, menkkajuileja ollu myös oviksesta lähtien. Tänään on tissit kipuilleet vähän sivuilta. Olin jo päättänyt että testaan vasta kun menkat on myöhässä mutta...

Kävin lukemassa omakannassa synnytyksen jälkeisiä toimenpiteitä ja laboratoriotuloksia, eikä ferreistä lukenut mitään eikä rautainfuusioitakaan oltu annettu vaikka hemoglobiini kävi todella alhaalla. :eek:
Mä menetin 2,5 litraa verta nuoremman synnytyksessä ja salissa tiputtivat pari pussia verta muhun. Rauta-arvoja mitattiin vaan hemoglobiinin kautta. Normaalisti mulla oli noin 140, raskauden aikana 120 ja tuon menetyksen jälkeen heti mitattuna ja parin päivän ajan 99 ja silloin en pysynyt pystyssä pariin päivään ja olin viikkoja todella hengästynyt ja väsynyt. Tablettikuuri määrättiin ja vaan hemppa kontrolloitiin sitten jälkitarkastuksessa ja se oli ok, kai.

Mä menetin 2,5 litraa verta nuoremman synnytyksessä ja salissa tiputtivat pari pussia verta muhun. Rauta-arvoja mitattiin vaan hemoglobiinin kautta. Normaalisti mulla oli noin 140, raskauden aikana 120 ja tuon menetyksen jälkeen heti mitattuna ja parin päivän ajan 99 ja silloin en pysynyt pystyssä pariin päivään ja olin viikkoja todella hengästynyt ja väsynyt. Tablettikuuri määrättiin ja vaan hemppa kontrolloitiin sitten jälkitarkastuksessa ja se oli ok, kai.

Kolmannen synnytyksessä meni samoin. Vuotoa oli vatsaontelossa 5litraa ja verta sain muistaakseni 10pussia yhteensä, 2 näistä ja jääplasmaa ennen kuin pystyttiin edes leikkaamaan. Minullekaan ei annettu rauta tankkausta. Hb:ta vain seurattiin ja rautaa meni suun kautta sitten heti kun alkoi suun kautta maistua. Eikä mitään ferritiinejä koskaan ole sen jälkeen seurattu.

Kolmannen synnytyksessä meni samoin. Vuotoa oli vatsaontelossa 5litraa ja verta sain muistaakseni 10pussia yhteensä, 2 näistä ja jääplasmaa ennen kuin pystyttiin edes leikkaamaan. Minullekaan ei annettu rauta tankkausta. Hb:ta vain seurattiin ja rautaa meni suun kautta sitten heti kun alkoi suun kautta maistua. Eikä mitään ferritiinejä koskaan ole sen jälkeen seurattu.

Tää on ihan älytöntä, että miksei ferrejä seurata kun ne on niin tärkeät! :eek:

Tosiaan luin tossa tutkimuksia netissä ja niissäkin päiviteltiin että miksei terveysalalla painoteta enemmän ferrien mittausta.

Takaisin