Raskaaksi 2020

Moikka! Mie oon 20v ja avopuolison kanssa vauvahaaveita. Ollaan oltu ilman ehkäsyy vasta 4kk. Niin lyhyt aika mut tuntuu ku ois yritetty jo ikuisuus!! Pelkään että en oo hedelmällinen ku oma äiti yritti minuu 3v......

Hei! Itsekkin miehen kanssa oltiin 20.v kun alettiin vauvaa haaveilla. Mun äidillä oli lapsettomuutta monta vuotta ennen minua. Minulla ja miehellä meni vuosi saada esikoinen ja tiedän että odottavan aika on pitkä. :happy:

Lisään vielä, että äidin pitkä lapsettomuus ei kuitenkaan peritynyt mulle.

Täällä oli joskus puhetta alhaisen ferritiinin vaikutuksesta raskauteen. Mulla oli synnytyksessä massiivinen verenvuoto, joten nyt tuli mieleen että meen mittauttaan mun ferritiinin. Voisko se aiheuttaa keskenmenoja/kemiallisia myös? :eek:

Mä oon käsittänyt jostain, että se voi mahdollisesti vaikuttaa kiinnittymisen - mutta ei kaikilla tietenkään. Yksilöllistä varmasti. :)

Mulla oli ne matalat ferrit mitkä sain nostettua kesäkuun kontrolliin normaaleiksi. Jälkikäteen oon miettinyt, ovatko mun kaksi yrityksen aikaista, tavallista paljon pidempää kiertoa (9/2019 ja 1/2020) voineet olla jonkinlaisia kiinnittymisyrityksiä, vaikka testit eivät silloin poseja näyttäneetkään. Nyt kun poseja olen sitten saanut, ovat nekin olleet haaleita - ehkä kiinnittymisyritys on mun kohdalla aiheuttanut sen verran laimeaa nousua hormoneissa tai hormonit ei yleisesti näy mulla vahvana pississä, ja testit ei siksi ehkä napanneet niitä?

Mahdollista toki on myös, että olivat muuten vaan sattumalta tavallista reilusti pidemmät kierrot, tai ovuloimattomia kiertoja. Eli täyttä spekulaatiota ja omaa jälkikäteistä mietintääni vain.

Mä oon käsittänyt jostain, että se voi mahdollisesti vaikuttaa kiinnittymisen - mutta ei kaikilla tietenkään. Yksilöllistä varmasti. :)

Mulla oli ne matalat ferrit mitkä sain nostettua kesäkuun kontrolliin normaaleiksi. Jälkikäteen oon miettinyt, ovatko mun kaksi yrityksen aikaista, tavallista paljon pidempää kiertoa (9/2019 ja 1/2020) voineet olla jonkinlaisia kiinnittymisyrityksiä, vaikka testit eivät silloin poseja näyttäneetkään. Nyt kun poseja olen sitten saanut, ovat nekin olleet haaleita - ehkä kiinnittymisyritys on mun kohdalla aiheuttanut sen verran laimeaa nousua hormoneissa tai se ei näkynyt pississä, ja testit ei siksi ehkä napanneet niitä?

Mahdollista toki on myös, että olivat muuten vaan sattumalta tavallista reilusti pidemmät kierrot, tai ovuloimattomia kiertoja. Eli täyttä spekulaatiota ja omaa jälkikäteistä mietintääni vain.

Voiko neuvolasta pyytää mittausta, vai mistä se pyydetään julkisella?
T.tyhmä :hilarious:

Mulla oli työterveyden kautta eka. Sit vaihdoin työpaikkaa, niin pyysin kontrollimittaukseen lähetteen terveyskeskuksesta. :)

Onko sulla ollut mitään väsymystä tai vastaavaa? Mä menin siis alunperin semmoisesta syystä mittauksiin.

Siis tulee voimattomuus melko nopeasti, eli jaksan touhuta jonkin aikaa mutta sitten loppuu puhti. Ei ollut tämmöistä ennen synnytystä.

Mitä, ihanaa! Onnea. :happy093

En voi uskoa tätä.. itkeny vessassa tunnin kun en voi ymmärtää. Ja tottakai mietin, että testasinko liian varhain kun menkkoihin 4 päivää että voiko tämä jäädä kemialliseksi.

Testit tein aamun toisesta pissasta alta tunnin pidätyksellä...

Siis tulee voimattomuus melko nopeasti, eli jaksan touhuta jonkin aikaa mutta sitten loppuu puhti. Ei ollut tämmöistä ennen synnytystä.

No mut tuo kannattaa ehdottomasti mainita, varsinkin kun on tullut selkeä muutos. Raskaus kuluttaa käsittääkseni rautaa aika paljonkin. En oo oikein vielä tuttu tämän neuvolasysteemin kanssa, mutta voisin kuvitella, että tää on sellainen asia, mistä kannattaa siellä jutella tai soittaa muuten terveyskeskukseen. :) Toki on myös esimerkiksi Puhti-palvelu, jonka kautta voi verikokeita teettää (maksullinen).

Terveydenhuollossa hieman vaihtelee tosin valitettavasti suhtautuminen tähän ferritiini-asiaan, mutta mikäli asia mietityttää, niin kannattaa vaatia mittausta.

Ooo, tänne sitä kuvaa:hilarious::love7

Oli pakko tehdä kun tuli testi lähetys, vaikka en aikonut :grin

Täällä :oops: tosiaan alta 1h pidätys ja nyt on dpo11. En tiiä voiko jäädä vain kemialliseksi...ja ihan selkeät punaset on kun silmillä katsoo, täällä taas laatu huononee.

20200720_113933.jpg 20200720_114117.jpg 20200720_114154.jpg

Jem selkeet haamut jokaisessa, nyt vaan vahvistumista :love7

Pingu: multa mitattiin ferritiini, kun kävin keskenmenojen vuoksi tk lääkärillä. Arvo oli 23 ja lääkärin mukaan hyvä, eikä pitäisi mihinkään vaikuttaa. Silti kaikkialla muualla lukee että alhaisen ferritiinin rajana pidetään 30, ja että sekin on silti kehno tulos. No oon nyt kuitenkin tuplannut rautamäärän ja ainakin yöuni on jo parissa viikossa älykellon mukaan parantunut :thumright voi olla ettei tk laita lähetettä ferritiinin mittaukseen kovin herkästi, tuntuu, että edelleen sitä pidetään jotenkin turhana vaikka tutkimukset osoittaa kaikkea muuta.

• Tykkään
Reaktiot: Jem
Ihanaa Jem! :gen014 Toivottaan että on pysyvää laatua tämä plussa :smiley-angelic001:Heartred

Jem selkeet haamut jokaisessa, nyt vaan vahvistumista :love7

Pingu: multa mitattiin ferritiini, kun kävin keskenmenojen vuoksi tk lääkärillä. Arvo oli 23 ja lääkärin mukaan hyvä, eikä pitäisi mihinkään vaikuttaa. Silti kaikkialla muualla lukee että alhaisen ferritiinin rajana pidetään 30, ja että sekin on silti kehno tulos. No oon nyt kuitenkin tuplannut rautamäärän ja ainakin yöuni on jo parissa viikossa älykellon mukaan parantunut :thumright voi olla ettei tk laita lähetettä ferritiinin mittaukseen kovin herkästi, tuntuu, että edelleen sitä pidetään jotenkin turhana vaikka tutkimukset osoittaa kaikkea muuta.

Kiitos, en pysty uskomaan että viivat tuli. Toki nyt pelkään, että kun näin aikasin testasin että jää kemialliseksi. Mutta no, sillehän ei voi mitään.. positiivinen yllätys kyllä. Hurjaa jos näin käy. Oireet olleet kyllä melkoiset, listaan ne jos tästä tulee jotakin pysyvää:rolleyes: tuo herkin testi selkee plus, on nyt ihan punainen, nuo kuvat otettu noin 2min jälkeen.

Tiiättekö minkä tein kun tuli raskauskeijun lähetys:grin

Tein kolme eri testiä eri merkkejä siis ja kaikissa viivat:eek: nyt öö dpo11
Paljon onnea plussasta! :hug007
Tervetuloa uusille ja onnea taas ihanista plussista :Heartred
Mun mies repäs ja meni eilen kosimaan! :hug003
Oli kuulemma suunnitellu odottavansa siihen hetkeen, ku tuun näyttämään positiivista testiä, mut ei sit malttanu odotella :biggrin:Heartred
Onittelut kosinnasta! :smiley-bounce013
Kiitos vielä aamulla tulleista tsempeistä. :Heartred

Saatan olla ehkä vähän hullu, mutta säästin aamupissiä kupissa pari tuntia siihen asti, että postiauto kävi laatikolla ja toi uuden digin. Ja nyt siihen piirtyi se toivomani 2-3 viikkoa (torstaina oli vielä 1-2 viikkoa). :smiley-angelic001Nyt siis yritän vähän rauhoittua. Ensi viikon pe (6+5) varasin varhaisultran.
Hienoa, hyvältä vaikuttaa! :Heartred

Ihanaa, kun tulee hyviä uutisia, ne piristävät itseäkin! :happy:

Moi kaikki ! Olemme miehen kanssa olleet pian vuoden ilman ehkäisyä enkä liene hedelmällisin tapaus vaikkakin lapsia muutama entuudestaan on (olen tänne joskus rtesti kuvia laittanut jotka olleet pos mutta kemiallisiksi paljastuneet). Raskautumiseen mennyt aina kutakuinkin yli vuosi jonka toki ymmärrän olevan pieni aika. Nyt imetys sotki jonkin verran kiertoa mutta nyt on pysynyt 4 todella kellontarkkaa kiertoa 27pv kestoisia. Minä en ole ikinä tikuttanut ovista juurikin että ei tulisi stressiä. Nyt päätin tehdä eilen KP 12 ja tänään KP 13 testit samaan aikaan näin aamupäivästä. Outoa tässä on se että yleensä tunnen hyvin vahvat oireet kp16-18 mutta mielestäni tuo näyttää plussalta? Saanko kysyä teiltä, mitä mieltä olette ja kannattaako näin eka kertalaisena kokeilla tikuttaa vielä loppu viikko? Kp9 asti olen tikuttanut kun vuoto loppui ja koko ajan vahventunut.
Hmm, vai lieneekö tuo kuitenkin vaaleampi mitä pitäisi .. olen kuitenkin yllättynyt että halpa tikkuun ilmestyy jotain kun ajattelin että en kertakaikkiaan ovuloi koska s:n määrästä ei pitäisi olla kiinni.

Liitteet

• IMG_20200720_115138__01__01__01.jpg
    IMG_20200720_115138__01__01__01.jpg
    17.4 KB · Katsottu: 96
  • IMG_20200720_114452__01.jpg
    IMG_20200720_114452__01.jpg
    9.7 KB · Katsottu: 93
Takaisin