Raskaaksi 2020

Huutelen tähän väliin, et mulla ferrit. 40. Silti tulin raskaaksi eli ei se aina vaikuta negatiivisesti :grin tosin raskausaikana varmaan joutuis rautaa syömään. Mulla niin hyvä hb ja muut arvot ihan kunnossa, niin mä en omin päin rautaa napsi, etenkin kun mulla tää perussairaus taustalla, niin siksikin herkemmin noudattelen lääkärien ohjeita :) Rajoissahan tuo vielä on, vaikkakin matalahko raskautta ajatellen. Itsellä se raskaaksi tulemattomuus kuitenkin on toistaiseksi johtunut muista seikoista, mutta siis toki sitä rautaakin voi yrittää tankata, jos plussaa ei kuulu. :)

Juu kyllä minäkin ajattelin gynen kanssa ensin jutella. :) Mitä nyt tässä ehdin googletella niin aika ristiriitaista tietoa aiheesta tuntuu löytyvän. Mulla kyllä nuorempana oli anemiataipumusta, mutta nyt viime vuosina on hemoglobiini pysynyt 130 tienoilla. Ehkä siksi, että kierukan takia ei vuosiin ollut kunnon menkkoja. Ferritiiniä ei mielestäni koskaan aiemmin ole multa mitattu.

Edit. typo korjattu :p

Muokattu viimeksi:
Käytiin nyt miehen kanssa ostamassa pari herkkää testiä myös varastoon. :grin Nyt ois tänään dpo10 ja mielessä kumittelis testin teko. Toisaalta kuitenkin se viimekertainen kemiallinen on mielessä, että jos taas käviskin niin, että tulis uudestaan kemiallinen, ni se ois taas kamala pettymys ja suru. Miten sitä on aina näin malttamaton tässä vaiheessa kiertoa? :smiley-ashamed008 Haluisin kitkutella testaamisen kanssa sinne ens perjantaille ku menkkojen pitäis alkaa, mutta toisaalta kaikki nää oireet saa malttamattomaks. :grin

Hei! Heinäkuun lopulla tulee puolivuotta minipillereiden lopetuksesta. Jos tämä kierto ei tuo tulosta ja huomaan edelleen tuon lyhyen luteliaalivaiheen niin voisiko olla mahdollista, että yksityinen gyne kirjottaisi yhden kerran käynnillä jotain tuohon lyhyeeseen luteliaaliin? Kokemuksia?:anyone

Mulla on nyt dpo perusteella yhden päivän viiveellä menkat, toki voi laskea myös kp47 olleen viimeinen jolloin hymy tuli niin sitte siitä eteenpäin niin menkkojen pitäisi ensi viikolla tulla sitte eli kuuden päivän viive. Ehkä.

Tänään lievä päänsärky, saamattomuus ja hirveä p*anetus myös täällä eikä vv näy loppua. Noh testiin en oo tuhlannut kun ei tässä mitään raskaana ole. Joten menisi nekin rahat hukkaan. Tänään vihlaisi tuolta sisältä jostakin kipeästi ja se nyt on niin varma merkki lähestyvästä Niagarasta... Ja nyt on muutenkin olo ettei tässä vaiheessa kun uusi sulku koronan takia taitaa olla edessä, tartunnat on lähtenyt nousuun ja täällä pelossa odotetaan et millon se julistetaan uusi hätätila ja miksi hitossa nuo turistit kiipeilee tänne .. en mäkään lähtisi lomalle mihinkään tämän aikana

Täällä olis myös toiveena raskautuminen vielä 2020 puolella, mutta pahoin pelkään, ettei tule onnistumaan ihan jo tällä hetkellä valitettavan pitkän kierron sekä kilppariongelmien takia. Jälkimmäiseen tosin on jo hoitoa tulossa pikapuoliin :) Ehkäisyn jätin pois joulukuussa 2019.

Tervetuloa uusille, onnea plussanneille ja tsemppiä piinapäiviä viettäville :happy:

Täällä alkoi kuukautiset, joten kp2 menossa ja yk4 alkoi. Onko täällä muita kierron alussa olevia? Tuntuu, että monella nyt piinapäivät edessä :rolleyes:

Tervetuloa uusille! Toivottavasti käyntinne täälä on lyhyt ja saatte pienokaisen aluille mahdollisumman pian :smug:

ON: Tein eilen CB digi ovistestin (sen halvemman mallin) ja anto pysyvää hymyä! Mutta tikun viivat ei olleet kuiteskaan tasapaksua nähnykkää :bored: Tosin tänään on kipuillu taas oikea munasarja ja lämmötki nousi 36,2 -> 37 ... onko muille käyny noin? Oireiden perusteella tänään dpo 0 mut voiko siihen luottaa, ku se testiviiva oli haaleampi selkeästi :shifty: :anyone
Talleteltiin eilen ja tänään varmuuden vuoksi ja jatketaan vielä testailua ja tallettelua joka toinen päivä ...:oops:

Muoks. Eli eilen siis kp11

Tervetuloa uusille! Toivottavasti käyntinne täälä on lyhyt ja saatte pienokaisen aluille mahdollisumman pian :smug:

ON: Tein eilen CB digi ovistestin (sen halvemman mallin) ja anto pysyvää hymyä! Mutta tikun viivat ei olleet kuiteskaan tasapaksua nähnykkää :bored: Tosin tänään on kipuillu taas oikea munasarja ja lämmötki nousi 36,2 -> 37 ... onko muille käyny noin? Oireiden perusteella tänään dpo 0 mut voiko siihen luottaa, ku se testiviiva oli haaleampi selkeästi :shifty: :anyone
Talleteltiin eilen ja tänään varmuuden vuoksi ja jatketaan vielä testailua ja tallettelua joka toinen päivä ...:oops:

Muoks. Eli eilen siis kp11

Mulla on ovulaatio tapahtunut, vaikka viivat ei oo läheskään tasavahvat. Siksi nykyisinkin luotan enemmin omiin tuntemuksiini :grin
Monesko yk. siellä on nyt? :)
En muista enää muuta, kun et taisit tulla juuri kuumeilemaan, kun me mentiin tauolle :rolleyes:

Ei oo viiva ollut digis ku tasavahvat, liuskassa selkeä plus. Täällä kohta kp60 mikäs siinä ollessa. Kp56 virallisesti mut ärsyttää ku ei tunnu menkat tulevan taas yhtään.. no eiköhän ne kun iski ahdistus

Mulla on ovulaatio tapahtunut, vaikka viivat ei oo läheskään tasavahvat. Siksi nykyisinkin luotan enemmin omiin tuntemuksiini :grin
Monesko yk. siellä on nyt? :)
En muista enää muuta, kun et taisit tulla juuri kuumeilemaan, kun me mentiin tauolle :rolleyes:

Moi! Ehkä mä nyt uskallan kans luottaa tohon koska ei kai munasarjat muuten kipuile tähän malliin :grin
Joo mä tulin tohon keväällä kuumeileen mukaan, nyt menossa yk 6 :angelic: Viime kierto mulla oli ihan ihmeellinen, oireeton, oviksenki bongasin mutta outo jotenkin... nyt onneksi vaikuttaa taas normaalimmalta ..

Kiva nähä sinutkin taas täälä! Tervetuloa takaisin :happy:

Mä luotan lämpöihin ja tuntemuksiin, ne testit voi kai näyttää eri lailla eri ihmisillä hormonipitoisuuksista jne riippuen :)

ON: Kp18, dpo4. tahmeeta valkovuotoa paljon, ummettaa ja hirvee väsymys. Ei jaksais oottaa mutta - Enää kaks päivää töitä ja sit kuukauden kesäloma, kyllä se piristää ja paljon :happy093

Moi! Ehkä mä nyt uskallan kans luottaa tohon koska ei kai munasarjat muuten kipuile tähän malliin :grin
Joo mä tulin tohon keväällä kuumeileen mukaan, nyt menossa yk 6 :angelic: Viime kierto mulla oli ihan ihmeellinen, oireeton, oviksenki bongasin mutta outo jotenkin... nyt onneksi vaikuttaa taas normaalimmalta ..

Kiva nähä sinutkin taas täälä! Tervetuloa takaisin :happy:

Aivan! Mut eiköhän se pian sieltä tärppäile, pidän peukkuja :happy:
Meillä olis vuosi tullut jo täyteen, mut laskut alkaa uudestaan, kun km ja sit meil oli tuo tauko eli tää olis keskenmenon jälkeen nyt vasta yk4. Mut en osaa sanoa et lasketaanko tätä yritykseksi, kun ei meil ollu tässä kuussa viel tarkotus, mut mies halus ottaa varaslähdön ja annoin luvan siihen :grin
Tässä kun ollaan oltu yrittämättä niin oon huomannut, miten paljon oikeesti sitä pientä toivon meille siunaantuvaksi. Mut niin kai se vaan menee, et nälkä kasvaa syödessä :playful:

Ja syömisestä puheen ollen, onko teillä muilla ovulaation aikaan tai luteaalivaiheessa kovaa himoa johonkin ruokaan? Tai siis kun mulla ollut myös monissa negakierroissa tolkuttomia himoja ja nää on vaan kasvaneet sen edellisen raskauden jälkeen. :grin on ollu mitä ihmeellisempiä juttuja, kuten kauhee himo perunoihin, appelsiineihin, juguihin tai nyt voisin elää pelkällä hapankorpulla, kun se on niin hyvää :facepalm:

Meillä olis vuosi tullut jo täyteen, mut laskut alkaa uudestaan, kun km ja sit meil oli tuo tauko eli tää olis keskenmenon jälkeen nyt vasta yk4. Mut en osaa sanoa et lasketaanko tätä yritykseksi, kun ei meil ollu tässä kuussa viel tarkotus, mut mies halus ottaa varaslähdön ja annoin luvan siihen :grin
Tässä kun ollaan oltu yrittämättä niin oon huomannut, miten paljon oikeesti sitä pientä toivon meille siunaantuvaksi. Mut niin kai se vaan menee, et nälkä kasvaa syödessä :playful:

Ja syömisestä puheen ollen, onko teillä muilla ovulaation aikaan tai luteaalivaiheessa kovaa himoa johonkin ruokaan? Tai siis kun mulla ollut myös monissa negakierroissa tolkuttomia himoja ja nää on vaan kasvaneet sen edellisen raskauden jälkeen. :grin on ollu mitä ihmeellisempiä juttuja, kuten kauhee himo perunoihin, appelsiineihin, juguihin tai nyt voisin elää pelkällä hapankorpulla, kun se on niin hyvää :facepalm:
Mulla on ihme ruoka tottumukset ja mä tosiaan oon jollakin mehulla eläjä kp1- ovis ja sen jälkeen maistuu suolainen. Ja oudot mieltymykset. Nyt tässä kierrossa en tiedä mikä ihme mulla on tullut mut haistan jotenkin tosi tarkkaan kaiken ja mun mieliteko on haistella mun puuteria. Eikä oo eka kerta ku tulee ns pica himoja ennen menkkoja.

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja tuo tsh arvo seilaa vähän väliä 1-5, ennen kuin saatiin tasapainoon. Minulla oli tsh arvo lääkityksen aloittaessa 12 ja t4v taisi olla 13. Vasta-aineet oli yli 1300. Sitä ei enää seurata kun kyseessä autoimmuunitulehdus. Nyt raskausaikana arvot parhaimmat ikinä ja vointi hyvä, jonka veikkaan johtuvan siitä ferristä, jonka sain nousuun.

Raskauduin 09/2019, joka päättyi keskenmenoon (tm) 10/2019. Ennen sitä tankkasin koko kevään ja kesän rautaa. Kuukauden- kaksi putkeen, sitten enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Käytin itse obsidania yhden kapselin päivässä. Keskenmenon jälkeen arvo oli sen yli 70 ja jatkoin rautakuuria. Moni lääkäri ei ymmärrä tai pidä tärkeänä varastorautoja. Minulle sanoi lääkäri että 32 on hyvä ferri-arvo :shifty:

Toivottavasti sulla korjaantuisi raudan tankkauksella ja raskautuisit pian:happy:

Kävin siis perjantaina labrassa ja nyt tulokset olivatkin jo tulleet, tsh 2,4 ja t4v 15. Eli tsh:kin hieman laskenut siitä keväällä mitatusta, kun silloin oli 2,6. Se kai voi jonkun verran heitelläkin? Vasta-aineista ei vielä ollut tulosta.

Ja voihan, ei lääkäri sanonut tuosta ferritiinistä mitään, että olisi liian alhainen. Tosin se oli työterveydessä enkä raskaustoiveista mitään hänelle edes maininnut. Onkohan mullakin sitten mahdollisesti raudan tankkausta edessä.. Toisaalta olisihan se positiivista, jos olisi vain siitä kyse eikä tarvitsisi rajumpiin keinoihin turvautua. :) Sun kokemus ainakin antaa toivoa! Jouduitko pitkään syömään rautaa ja millä annoksella ennen kuin nousi tuohon 80?

Eihän se estä raskaaksi tuloa jos on ferrit alhaiset, mutta keskenmenonriski on korkeampi.

Huutelen tähän väliin, et mulla ferrit. 40. Silti tulin raskaaksi eli ei se aina vaikuta negatiivisesti :grin tosin raskausaikana varmaan joutuis rautaa syömään. Mulla niin hyvä hb ja muut arvot ihan kunnossa, niin mä en omin päin rautaa napsi, etenkin kun mulla tää perussairaus taustalla, niin siksikin herkemmin noudattelen lääkärien ohjeita :) Rajoissahan tuo vielä on, vaikkakin matalahko raskautta ajatellen. Itsellä se raskaaksi tulemattomuus kuitenkin on toistaiseksi johtunut muista seikoista, mutta siis toki sitä rautaakin voi yrittää tankata, jos plussaa ei kuulu. :)

Mulla on luteaalivaiheessa aina hirvee makean nälkä :p Oon saanu muutaman kilon painoaki lisää ku mässäilly ihan hulluna lomautksen aikana :hilarious::hilarious:
Toivotaan, että teilläkin tärppää nopeasti! Plussatuulia meille kaikille :smiley-bounce016

Eihän se estä raskaaksi tuloa jos on ferrit alhaiset, mutta keskenmenonriski on korkeampi.

Joo näin oon mäkin käsittänyt asian, mutta ilmotin vaan oman näkemykseni, että miksi en tankkaa rautaa vielä, tai lähinnä siis täällä joku muukin joskus kysyi aionko tankkailla niin vielä en ainakaan ja, että raskauden keskeytymiseen/raskautumattomuuteen on monia muitakin syitä kuin ferrit. :)
Uskon kyllä, että sua on auttanut ja voinut jopa estää km, mutta omilla taustoillani mä en tankkailis rautaa ilman lääkärin määräystä lähinnä sen takia, kun mä reagoin niin moniin vitamiineihinkin rajulla pään tukkivalla turvotuksella. :bag: Ehkä se mitä yritin sanoa oli jotain tämmöstä: rautaa kannattaa ja pitääkin syödä, jos on aiempaa anemiataustaa, treenaa paljon tai on muita syitä, kuten runsaat kk, km taustaa tms ja ferrit on alhaalla. Mutta, että pitää muistaa myös se, että meidän kaikkien taustat on erilaiset ja jos tankkaa rautaa ns. varuiksi voi siitä Joissain (ei kaikissa) tilanteissa olla jopa haittaa. Eikä matala ferrit. korreloi aina keskenmenon kanssa. :)

Niin ja jos rautaa tankkaa niin kannattaa muistaa myös b12 vitamiinit, ne välillisesti vaikuttaa raudan imeytymiseen ja auttaa nostamaan myös matalaa hb. tä.

Mulla rautakuuri teki vain hallaa. Mulla muuttui uloste ja sit alko tulla anemian oireita. Lopetin raudan ja ferrit hyvät ei nyt mitenkään liian matalat. Saa nähdä mitä ne on mun kilpparikontrollissa

Miten helposti pääsee ferritiinin mittaukseen? Mulla on aina ollut matala hemoglobiini (90-115 välillä seilannut), ja oon syönyt teini-iästä asti säännöllisen epäsäännöllisiä rautakuureja. Mutta oon pohtinut pitäisikö matalan hemoglobiinin syytä tutkia tarkemmin :bored: yleensä lääkärit/hoitajat on kohauttaneet hartioitaan kun olen kysellyt pitäisikö tehdä laajempi verikoe tms.. ja tiedän että äidilläni on ollut sama homma, matala hemoglobiini ja olematon ferritiini (alle 10).

Takaisin