Raskaaksi 2019

Vielä palatakseni tähän primaari ja sekundaarilapsettomuuteen, niin jos joku miettii hoitoihin hakeutumista vuoden yrityksen jälkeen, niin kannattaa kyllä mennä. Näin jälkikäteen harmittaa miksi itse ei lähdetty siihen hommaan jo alkujaan. Toki, luomunahan sitten lopulta onnistuttiin. Mutta nyt on joutunut käymään saman matkan kahdesti.

Tää sekundaarinen lapsettomuusmatka olisi varmasti ollut erilainen, jos ei taas alusta saakka olisi tarvinnut ensin vuotta hakata päätä seinään kotikonstein, kestää samaa pettymystä kuukaudesta toiseen ja vasta sen jälkeen päästä hoitoihin.

Se, että tähän matkalle on tullut vielä tätä muuta ekstraa, kuten vuotohäiriöt, endo ja korona on vaan paskaa tuuria.

Vielä palatakseni tähän primaari ja sekundaarilapsettomuuteen, niin jos joku miettii hoitoihin hakeutumista vuoden yrityksen jälkeen, niin kannattaa kyllä mennä. Näin jälkikäteen harmittaa miksi itse ei lähdetty siihen hommaan jo alkujaan. Toki, luomunahan sitten lopulta onnistuttiin. Mutta nyt on joutunut käymään saman matkan kahdesti.

Tää sekundaarinen lapsettomuusmatka olisi varmasti ollut erilainen, jos ei taas alusta saakka olisi tarvinnut ensin vuotta hakata päätä seinään kotikonstein, kestää samaa pettymystä kuukaudesta toiseen ja vasta sen jälkeen päästä hoitoihin.

Se, että tähän matkalle on tullut vielä tätä muuta ekstraa, kuten vuotohäiriöt, endo ja korona on vaan paskaa tuuria.

Onneks kuitenkin tällä kertaa lähditte jo vuoden yrityksen jälkeen hoitoihin :) ja teillä sattui hyvä tuuri ensimmäisen kanssa kun saitte kokea myös sen luomuonnistumisen vaikka olikin pitkähkö matka siihenkin. Toki mäkin kannustan hoitoihin mieluiten ennemmin kuin myöhemmin. Aiemmin sitä suri myös vähän sitä ettei todennäköisesti saa kokea luomuonnistumista ja välillä sitä miettii miten hienoa se olisi, tai olisi ollut. Toisaalta loppujen lopuksi vain lopputuloksella on merkitystä :Heartred

Mäkin luulen että sekundaarista lapsettomuutta jonkin verran vähätellään vaikka osin samanlaisia ja sitten niitä uusia vahvoja suruja ja murheita siinäkin kohtaa ja se on myös iso kriisi. Toki pakko sanoa että jos saisin valita niin mieluummin ottaisin sekundaarisen kuin tän primäärisen. Ja en tällä halua vähätellä yhtään sekundaarista vaikka siltähän tuo voi vaikuttaa mutta jos ymmärrät mitä tarkoitan. :Heartred

Onneks kuitenkin tällä kertaa lähditte jo vuoden yrityksen jälkeen hoitoihin :) ja teillä sattui hyvä tuuri ensimmäisen kanssa kun saitte kokea myös sen luomuonnistumisen vaikka olikin pitkähkö matka siihenkin. Toki mäkin kannustan hoitoihin mieluiten ennemmin kuin myöhemmin. Aiemmin sitä suri myös vähän sitä ettei todennäköisesti saa kokea luomuonnistumista ja välillä sitä miettii miten hienoa se olisi, tai olisi ollut. Toisaalta loppujen lopuksi vain lopputuloksella on merkitystä :Heartred

Mäkin luulen että sekundaarista lapsettomuutta jonkin verran vähätellään vaikka osin samanlaisia ja sitten niitä uusia vahvoja suruja ja murheita siinäkin kohtaa ja se on myös iso kriisi. Toki pakko sanoa että jos saisin valita niin mieluummin ottaisin sekundaarisen kuin tän primäärisen. Ja en tällä halua vähätellä yhtään sekundaarista vaikka siltähän tuo voi vaikuttaa mutta jos ymmärrät mitä tarkoitan. :Heartred

Ymmärrän. Tätä toistahan me ollaan yritetty vasta vähän reilu puolet siitä ajasta (aika tarkka 1,5v pian) mitä ensimmäistä, vaikka matka on ollut sitäkin tapahtumarikkaampi:hilarious:

Sitä en tavallaan ymmärrä, mitä ihmeellistä siinä luomuraskautumisessa vs hoidolla saavutetussa raskaudessa on, koska kun pitkään yrittää luomusti, niin siitä on kyllä karissut kaikki se viehätys, jännitys ja huuma ja jäljellä on se sama epätoivo onnistumisesta, mikä ihmiset sinne hoitoihinkin saa hakeutumaan, toiset ennemmin kuin toiset. Kun raskaus lopulta alkoi, niin se ei todellakaan ollut mitään riemujuhlaa siitä, että kaikki toimii normaalisti:hilarious:

Ymmärrän. Tätä toistahan me ollaan yritetty vasta vähän reilu puolet siitä ajasta (aika tarkka 1,5v pian) mitä ensimmäistä, vaikka matka on ollut sitäkin tapahtumarikkaampi:hilarious:

Sitä en tavallaan ymmärrä, mitä ihmeellistä siinä luomuraskautumisessa vs hoidolla saavutetussa raskaudessa on, koska kun pitkään yrittää luomusti, niin siitä on kyllä karissut kaikki se viehätys, jännitys ja huuma ja jäljellä on se sama epätoivo onnistumisesta, mikä ihmiset sinne hoitoihinkin saa hakeutumaan, toiset ennemmin kuin toiset. Kun raskaus lopulta alkoi, niin se ei todellakaan ollut mitään riemujuhlaa siitä, että kaikki toimii normaalisti:hilarious:

Joo en osaa minäkään sanoa miksi se luomuraskautuminen olisi sitten niin hienoa tms. Kai sitä kuvittelee että se toisi jonkun pienen "normaaliuden" leiman itseen kaiken tän "epänormaalin" ja viallisen keskelle.

Joo en osaa minäkään sanoa miksi se luomuraskautuminen olisi sitten niin hienoa tms. Kai sitä kuvittelee että se toisi jonkun pienen "normaaliuden" leiman itseen kaiken tän "epänormaalin" ja viallisen keskelle.

Niin ehkä, varmasti vaikea uskoa jos ei itse koe sitä, mutta ei se kyllä tuo. Ja se että pitkän (tai lyhyen) yrityksen jälkeen onnistuu siinä kerran ei suinkaan tarkoita suoraan sitä, että siinä onnistuisi useasti, eikä ainakaan itselle tuo tähän toisen yrittämiseen yhtään enempää edes toivoa onnistumisesta....

Mulla kun on kokemusta 1,5 v luomusti yrittämisen jälkeen tulleesta tärpistä, niin siinä ei kyllä hirveästi puhkuttu intoa ja raskauden autuutta ja "hyvä kun luomustikin toimii" fiilistä. Mutta kun tuo tuulimuna tärppäsi melkein heti kiertojen alettua kun lopetin imettämisen niin se oikeesti tuntui kuin ihmeeltä ja tosi hienolta ja vaikea edes sanoin kuvata, kun odotti että menee taas se 1,5v ainakin. Ehkä pääsin kokemaan sen saman fiiliksen kuin ne joilla tärppää heti - sillä erolla että osaisin todella kokea sen etuoikeutena. Mut no tulihan se sit verojen kanssa takaisin kun olikin tuulimuna ja joutui lääkkeelliset tyhjennykset ja nyt sen jälkeen yritetty ilman onnistumista - kemiallinen tosin viime kierrossa. Huhtikuun alussa olis ollut laskettu ja täällä me edelleen yritetään raskautua.

Mutta asiasta toiseen, eli täällä vähän outo kierto taas kemiallisen jäljiltä. En jaksanut tikuttaa ovista, mut ollaan pupuiltu vähän normaalia aktiivisemmin. Ei ollut ovis oireita, mutta ei sitä ikinä tiiä. Saipa tohon mieheenkin vähän actionia, kun käytiin felicitaksella ensikäynti - on se jännä että pitää oikeen lääkärin käskeä petipuuhiin niin sit mies aktivoituu :hilarious: Ihanko yllärinä tuli että pitäisi vähän enempi puuhailla? No, mä jotenkin käynnin jälkeen kyennyt vähän ottamaan rennommin, ehkä kun on syksylle sit joku aikaraja, et sit aletaan enempi ihmetteleen jos mitään ei sitä ennen tapahdu. Ottanut tässä vähän foorumi taukoakin.

Mulla ei oo ollut oikein missään vaiheessa sitä ajatusta, että pitäis tärpätä luomuna. Tai siis totta kai olisin toivonut hirveästi että olis tärpännyt nopeasti, mutta avainsana on siinä nimenomaan se nopeus. :grin Haluan vaan olla raskaana, en oikein edes ymmärrä miksi hoidoilla alkunsa saanut raskaus olisi huonompi ja joidenkin mielestä jopa jotenkin häpeän arvoinen asia.

Mehän hakeuduttiin hoitoon heti kun se vaan oli mahdollista ja lääkäreillekin sanoin, et mikä vaan tätä prosessia nopeuttaa on mun mielestä hyvä. Tosin nyt kun meillä oikeasti on OI-kierto, niin oon vasta enemmän lukenut aiheesta ja tajunnut, että se luomutärppi vois olla vauvan kannalta parempi. Että onhan siinä sekin puoli. Mutta ei ne riskit käsittääkseni niin isoja ole että kannattais sen takia jatkaa luomuyrittämistä, jos ei meinaa tärppiä kuulua.

Mä olisin halunnut olla "normaali" edes tässä asiassa ja saada luomusti vauvan :hilarious: mut eipä tietenkään. En häpeä hoitoja mutta olisi ollut helpompaa, laiska olen :hilarious: ja toki olisin halunnut olla nuorempi saadessani esikoisen.. Mutta kunhan edes joskus saisin, eihän siitäkään voi olla varma..

Ymmärtääkseni kuitenkin todella pienet on terveysriskit hoitojen kautta saaduilla raskauksilla/vauvoilla? Ja ne koskee vain ivf/icsi? Kyllähän ikääntyminenkin tuo riskinsä..

Niin ehkä, varmasti vaikea uskoa jos ei itse koe sitä, mutta ei se kyllä tuo. Ja se että pitkän (tai lyhyen) yrityksen jälkeen onnistuu siinä kerran ei suinkaan tarkoita suoraan sitä, että siinä onnistuisi useasti, eikä ainakaan itselle tuo tähän toisen yrittämiseen yhtään enempää edes toivoa onnistumisesta....

Niin tää voi olla sit se totuus kyllä. No, tuskin saan sitä tietää miltä tuntuis.

Ja mäkään en ole sitä mieltä että hoitoalkuinen lapsi tai raskaus olisi mitenkään huonompi tai häpeä. Ja mekin on menty hoitoihin heti kun vuos oli täynnä. Ja niinku sanoin niin tärkeintä on lopputulos:Heartred

Ivf/icsissä on musta se suurempi km- ja ennenaikaisuuden riski, oi ja inssi ei oo. En muista oliko ivf/icsis myös joka hieman suurempi kehityshäiriöriski vs luomu?

Oon viime aikoina myös pohtinut ja kauhistellut sitä että luojan kiitos synnyin tähän maailman aikaan ja on hoidot, sillä jos nyt olis 50v aiemmin tai enemmän niin todennäköisemmin lapsettomaksi jäisi kun ei juuri hoitoja ollut. Eka ivf-lapsi syntynyt muistaakseni - 78. Toki aiemmin olisi itse myös todennäköisemmin raskautunut kun ei paljo ehkäisyjä ollu, naimisiin mentiin 16v. ja ajat kaikin puolin erilaiset ja naisen tehtävä oli "tehdä lapset". Ja se on ollut ennen varmasti paljon kamalampaa kun naista usein syytetty siitä ja voinut tulla yhteiskunnan, puolison ja oman perheenkin hylkäämäksi. Toki ei voi tietää onko vaikka sadan vuoden päästä niin että kaikki lapsettomuusongelmat saadaan korjattua niin silloin tän ongelman kannalta paras aika syntyä :rolleyes:

Tylsyys kun toi ovistesti vieläkin iha haalee :meh: tuntuu että eilen oli tän päivästä tummempi viiva mut ehkä pissa oli tänään laimeempaa ja pidättelin vaan 3h, eilen 4h. Munhan pitää alottaa ne estrogeenit dpo5 niin siks tärkeää tietää millo ovis (niinkuin en muutenki testais :hilarious:). Limoja kyllä tullut jo melki viikon, eilen ja tänään enemmän että ehkä se tästä pian plussaksi muuttuu...

Ymmärtääkseni kuitenkin todella pienet on terveysriskit hoitojen kautta saaduilla raskauksilla/vauvoilla? Ja ne koskee vain ivf/icsi? Kyllähän ikääntyminenkin tuo riskinsä..

Niinpä kai se on. Mä säikähdin niitä ovitrellenkin tuoteselosteen pelotteluja, tosin siinäkin kyllä sanottiin, että yleensä ne riskit johtuu siitä lapsettomuuden alkuperäisestä syystä (esim. ikä), eikä niinkään hoidosta. Että siinäkään mielessä se luomu tuskin olisi sen parempi.

Mä olisin valmis lähtee hoitoihin (toki pari ylimäärästä kiloa taitaa olla) mutta mies on toista mieltä hän joskus sano ettei haluu mitään piikitysjuttuja, mä en ymmärrä eihän sitä piikitetä vaan mua? :pale eikä se tosiaan oo nyt ees ajankohtanen asia koska korona

Ajattelin päivittää et kp32 oletettu dpo11 ja rinnat kipeytyi ja maha ja ummetus alkoi ja samalla myös ruskea tuhru eli kohta on kp1. Toivon mukaan pääsen hoitoihin mahdollisimman pian

Mä olisin valmis lähtee hoitoihin (toki pari ylimäärästä kiloa taitaa olla) mutta mies on toista mieltä hän joskus sano ettei haluu mitään piikitysjuttuja, mä en ymmärrä eihän sitä piikitetä vaan mua? :pale eikä se tosiaan oo nyt ees ajankohtanen asia koska korona

Ettekös te jotain tutkimuksia oo jo alotellu vai muistanko väärin? Mä kyllä hermostusin tossa vaiheessa jos mies sanois noin kun tosiaan eihän HÄNEN tarvi tehä siinä yhtään mitään! :angry4Paitsi avata vähän kukkaroa :rolleyes: :hilarious:
Edit. Vai voisiko mies olla siinä luulossa että hänkin joutuu piikittelemään itseään?

Muokattu viimeksi:
Meilläkin on mies sanonut, ettei hoitoihin halua lähteä, joten joko tulee luomuna tai sitten ei ollenkaan. :confused005

Pahoittelut Monette :sorry::Heartred

Aivan pakko avautua jos tää manaaminen vaikka auttais aloittamaan menkat. Lauantaina tuli kerran vaaleanpunaista vuotoa pyyhittäessä, innostuin että menkat alkaa, no eipä ole alkaneet se siitäkin "ilosta" että uusi kierto alkais vihdoin. Ja nyt tottakai aloin miettimään että mitä jos oli ovis tai kiinnittymisvuotoa, kauheeta elätellä toivoa vaikka tuskin oli kumpaakaan :dead:
No tulipa talleteltua pe ja su jos oiskin ollut ovis :hilarious:
Joskus luin että voi oviksenkin takia tulla jotain vuotoa?:wtf: vai

Takaisin