Raskaaksi 2019

Tein eilen aamusta ja sillon oli ihan nega tai viivanpaikkaa antoi, en jaksa uskoa et olisin raskaana nyt, en varmaan vaan erota näitä pms oireita raskausoireista :grin
Mut testaan jos huomenna ei oo alkanut, niin et ne on myöhässä, koska oon kyllästynyt ainaisiin negoihin ja viivanpaikkoihin :hilarious:

Toki jos on kipuja ja stressiä niin voi silläkin myöhästyä . Mut toivotaan et plussaks muuttuis! Millä testillä sait viivanpaikan? Tänne pitäis kuvat laittaa :hilarious:

Kp11 ja edelleen nippailee, vaiemmin kylläkin oikealle. Toiv ei vielä ihan ovis, mut saa toki kasvatella supermunaa :grin

Vinkiks himotestaajille ja jos liuskojen luku vaikeaa, Premom sovellus arvioi ovistestien vahvuuden ottamalla kuvan siitä! Hauskaa ainakin :grin Kuvassa esimerkki. CD on siis KP.

Ajattelin lukea kirjan Ihmeet tapahtuvat muille - lapsettomuuspäiväkirja, olikohan joku täällä lukenut sen?

Liitteet

• Screenshot_20200304-081418_Premom.jpg
    Screenshot_20200304-081418_Premom.jpg
    23 KB · Katsottu: 194
Vinkiks himotestaajille ja jos liuskojen luku vaikeaa, Premom sovellus arvioi ovistestien vahvuuden ottamalla kuvan siitä! Hauskaa ainakin :grin Kuvassa esimerkki. CD on siis KP.

Eikä! Nyt ollaan kaiken ytimessä.:hilarious: Munki kupla hajos tänään ku piti ovistestailut alottaa.

Mä olen pohtinut tekisinkö jonkinlaisen julkaisun nyt toisesta keskenmenosta. Syksyllä tein julkaisun pitkästä sairauslomasta ja siinä viittasin myös ekaan keskenmenoon. Monet tietää ekasta keskenmenosta mutta toisesta kkm:stä oon puhunut vain läheisille kavereille ja työkaverit tietää tilanteesta.

Km-vuoto loppui!!! :smiley-bounce013 jos lasken sen mukaan kp:t, nyt olis menossa kp9. Himot alkaa hiljalleen palata, joten uskon (toivon) oviksen olevan normaaliin aikaan kp14-15. Mä en tikuta ovista, tunnistan sen limoista, himoista ja voimakkaasta nipistyksestä munasarjassa. Jospa tänään uskaltaisi jo peittoa heilutella. Eikä todellakaan käytetä kondomia ekoihin menkkoihin asti, vaikka sairaalassa niin suositeltiin.

Jännän repiviä taas nää ovulaatiota edeltävät kasvukivut. Tuntuu että keskenmenon jälkeen ois vaan voimistunut. Lisäksi jännä paineentunne kohdunseudulla.
Millaseksihan ovulaatiokipu täs kierrossa sitten yltyykään :grin

Eilen nipisti vasenta ja oikeaa oli tärinä kivut kaikki, juu sit hyvin kosteaa himoa ilmassa ja rinnat turpeat kuin aina ovulaation tienoilla.. noh, nyt jotenkin mourusi samasta kohtaa missä eilen kipuili. Joko se irtosi tai irtoaa.. mut joka tapauksessa outoi unia mulla ollu montaa yötä ja viime yönä jo rauhallista ja al oli tippunut taas. Eli oletan et tänää dpo0. Kp9. Tai sitten tää on vaan alkusoittoa ja sit viikon päästä tuloo ovis

Jännän repiviä taas nää ovulaatiota edeltävät kasvukivut. Tuntuu että keskenmenon jälkeen ois vaan voimistunut. Lisäksi jännä paineentunne kohdunseudulla.
Joo mä epäilisin et mul on ollu kasvukipuja ja että eilen oli sit se ns kipupäivä ja sit nyt tänään dpo0 tosin vasta on kp9/10 jotenka limis varmasti aika onneton et saa nähdä jos mä ovuloin näin aikaisin et mitä tapahtuu.

Edit. Nyt ei oo yritys mut tarkoitin että jos jatkossa on sama.. sit ku alkaa yrittää taas

Mä olen pohtinut tekisinkö jonkinlaisen julkaisun nyt toisesta keskenmenosta. Syksyllä tein julkaisun pitkästä sairauslomasta ja siinä viittasin myös ekaan keskenmenoon. Monet tietää ekasta keskenmenosta mutta toisesta kkm:stä oon puhunut vain läheisille kavereille ja työkaverit tietää tilanteesta.

Km-vuoto loppui!!! :smiley-bounce013 jos lasken sen mukaan kp:t, nyt olis menossa kp9. Himot alkaa hiljalleen palata, joten uskon (toivon) oviksen olevan normaaliin aikaan kp14-15. Mä en tikuta ovista, tunnistan sen limoista, himoista ja voimakkaasta nipistyksestä munasarjassa. Jospa tänään uskaltaisi jo peittoa heilutella. Eikä todellakaan käytetä kondomia ekoihin menkkoihin asti, vaikka sairaalassa niin suositeltiin.

Ei käytetty mekään. Tosin kun kysyin, onko mitään haittaa, jos olisin tullut heti raskaaksi, niin kuulemma vain raskauden keston määritys olisi ollut vaikeampaa. Mulla oli jonkun 5 päivää tavallista pidempi kkm:n jälkeinen kierto, jos laskee kp1 siitä, kun loppu istukka syntyi.

Itse en ole kertonut kuin kahdelle kaverille km+kkm, mutta olen mäkin ajatellut, että joskus asiasta ihan julkisesti kerron. Sitten, kun ne ei ole enää niin kipeitä. Tai kun meidän pieni syntyy. Hänellähän on kaksi isosisarusta,jotka eivät syntyneet.

Mä laitoin nyt instan tarinoihin kuvan lääkekynistä ja -ruiskuista, ja tekstin että ihan yhtä vaikeaa on pikkusisaruksen teko kuin ensimmäisenkin. Ja äidille kerroin ihan suoraan missä mennään, koska hän saattaa joutua viemään esikoisen puheterapiaan, jos punktio osuu maanantaille. Ihan kivasti tsemppiviestejä on tullut, suurin osa ollut ihan hiljaa. Ihan positiivinen reaktio siis minusta, en muuta odottanutkaan. Naamatusten puhuu sitten niiden läheisimpien kanssa.

Tänään oli eka aamu, kun heräsin kipeään paineentunteeseen munasarjoissa. Mulla on tätä kyllä myös normikierroissa, tuntuu tosiaan makuuasennossa, molemmilla puolilla, mutta muuten ei. Muita oireita ei ole vieläkään ollut. Yllättävän helppoa ollut, jos tosiaan parikymmentä follia on kasvamassa.

Limailut on myös alkanut. Onneksi tänään aloitan myös jarrulääkkeen, toivottavasti sieltä ei nyt kukaan ehdi karata. Muistan edelleen elävästi sen edelliskerran matkan punktioon. Se tehtiin Jyväskylässä, ja meillä on sinnekin matkaa melkein kaksi tuntia. Ihan koko automatkan mulla tuntui mahassa sellaista kuplintaa, ihan niin kuin munarakkulat puhkeisivat. Oli aivan hirvittävän kamalaa, kun jännitti se punktio muutenkin ja sitten vielä panikoin sitä että onko siellä enää yhtäkään rakkulaa jäljellä kun lopulta päästään perille.

Aattelin kans et kohta teen rtestin kun supistaa niin kovaa oikealta välillä :hilarious:

Onkohan Inocapsit tehneet tämän ja tuleekohan ovis aiemmin o_O

Toki jos on kipuja ja stressiä niin voi silläkin myöhästyä . Mut toivotaan et plussaks muuttuis! Millä testillä sait viivanpaikan? Tänne pitäis kuvat laittaa :hilarious:

Kp11 ja edelleen nippailee, vaiemmin kylläkin oikealle. Toiv ei vielä ihan ovis, mut saa toki kasvatella supermunaa :grin

Ajattelin lukea kirjan Ihmeet tapahtuvat muille - lapsettomuuspäiväkirja, olikohan joku täällä lukenut sen?

Itehä epäilen stressiä yhdeksi suurimmaksi syylliseksi tähän, et luultavasti myöhästyy. Mua särkee kuitenkin jo päätä ja olo olis sellanen, että kohta hanat aukee :grin vuodon tunne ollut koko aamupäivän ja mahaa kiristänyt, mut vv sieltä vaan tulee.
Kuvaa en nyt tähän saa, kun empä tajunnut kuvata negojani, mut jos jotain kuvattavaa tulee kerron kyllä :grin
Voi eikä miten suloisia nuo vauvat, taas olin töissä niiden kanssa :hilarious: ihan mahottomia vekkuleita :love017

Itehä epäilen stressiä yhdeksi suurimmaksi syylliseksi tähän, et luultavasti myöhästyy. Mua särkee kuitenkin jo päätä ja olo olis sellanen, että kohta hanat aukee :grin vuodon tunne ollut koko aamupäivän ja mahaa kiristänyt, mut vv sieltä vaan tulee.
Kuvaa en nyt tähän saa, kun empä tajunnut kuvata negojani, mut jos jotain kuvattavaa tulee kerron kyllä :grin
Voi eikä miten suloisia nuo vauvat, taas olin töissä niiden kanssa :hilarious: ihan mahottomia vekkuleita :love017

Itse hoidan joka päivä 1-3vuotiaita :)

Pohdiskelin eilen tätä lapsettomuus asian esittämistä. Kun mun tyyli ei ole esittää faktojen kautta, eikä pelkän karuuden ja rumuuden kautta. Haaste silti miten esittää asia herkästi, karusti mutta esteettisesti ja kaunistelematta, mutta lempeydellä. Ottaisin mieluusti ajatuksia lapsettomuudesta. Perspektiiviksi.

Mitä sulle lapsettomuus on? Mulle se on itseinhoa, epäonnistumista, kyyneleitä, kaipausta, särkynyt sydän, verta, tyhjiä testejä, lääkkeitä nyt ainakin. Mutta se on myös muuta, se on läheisyyttä, toisiin tukeutumista, uskoa, toivoa, luottamista, heittäytymistä, itkua ja naurua, upeisiin ja vahvoihin ihmisiin tutustumista, vertaistukea, itsetutkiskelua, rakkautta ja ystävyyttä. Niin vaikea edes pukea sanoiksi.

Pohdiskelin eilen tätä lapsettomuus asian esittämistä. Kun mun tyyli ei ole esittää faktojen kautta, eikä pelkän karuuden ja rumuuden kautta. Haaste silti miten esittää asia herkästi, karusti mutta esteettisesti ja kaunistelematta, mutta lempeydellä. Ottaisin mieluusti ajatuksia lapsettomuudesta. Perspektiiviksi.

Mitä sulle lapsettomuus on? Mulle se on itseinhoa, epäonnistumista, kyyneleitä, kaipausta, särkynyt sydän, verta, tyhjiä testejä, lääkkeitä nyt ainakin. Mutta se on myös muuta, se on läheisyyttä, toisiin tukeutumista, uskoa, toivoa, luottamista, heittäytymistä, itkua ja naurua, upeisiin ja vahvoihin ihmisiin tutustumista, vertaistukea, itsetutkiskelua, rakkautta ja ystävyyttä. Niin vaikea edes pukea sanoiksi.

Kauniisti sanottu. Täytyy pohtia asiaa, keksinkö muuta.

Meidän lähete lapsettomuustutkimuksiin tuli sitten bumerangina takaisin.
Just kävin kannassa kattomassa ja tällaista siellä oli: STM kiireettömän hoidon kriteerien mukaan Suomessa ei lapsettomuushoitoja kuntasektorilla tarjota, jos pariskunnalla on vähintään kaksi yhteistä lasta. Lapsettomuuden hoito on myös porrastettu siten, että tietyt tutkimukset tehdään avoterveydenhollossa. Näitä tutkimuksia potilaasta ei ole otettu.
Palautetaan lähete.
V*ttu.
Lisäksi papasta oli tullu vastaus ja jätin jo tk:n soittopyynnön, että joku selventäis mulle et mitä noi tulehdusjutut tarkottaa. Mitään oireita mulla ei ole, eikä tuolla lue jatko-ohjeita, et tarviiko jotain tehdä.
Ottaa taas aivoon niin paljon ettei tosikaan.
SIVELYNÄYTTEEN VASTAUS
Yleinen luokitus: Ei epiteelisoluatypiaa
Reaktiivinen muutos: Tulehdusmuutoksia
Muuta mainittavaa: Runsaasti tulehdussoluja portiossa
Hormonivaikutus: Vastaa ikää ja esitietoja
Diagnoosit
Gynekologinen irtosolu: Ei epiteelisoluatypiaa

Kaikki muut testit oli negaa ja viitteiden sisällä. Mun asiaa hoitava lääkäri on lomalla ja palaa vasta parin viikon päästä, mut kaipa j0ku muukin lääkäri mulle voi jotain kertoa. Huoh.

Muokattu viimeksi:
Osallistunpa tähän lapsettomuudesta puhumis aiheeseen. Mä oon keskenmenosta asti miettinyt kirjoittavani semmoisen kunnon avautumisjutun äitienpäivänä. Monet kirjoittaa niitä isänpäivänä kun ei ole ollut osallistuvaa isää tms, mutta äitienpäivänä kaikki äidit on aina ihan maailman parhaita ja jotenkin unohtuu ne negatiiviset puolet. Tekstit äitienpäivinä ovat ainakin minun somessani positiivisia. Minä itse suhtaudun äitienpäivään täysin tunnekylmästi - taustani on ehkä hiukan harvinaisempi, jossa eron tullessa äiti on jättänyt lapset isälle ja häntä ei ole sen koomin näkynyt (nyttemin jo tosin edesmennytkin). Lisäksi ne kaikki tunteet mitkä esikoisen yrittämiseen liittyi ja nyt vielä sit tuulimuna siihen lisäksi. Riittäisi joo avautumista. Toivottaisin kaikille täysin tunne neutraalia äitienpäivää, myös niille jotka eivät muiden silmissä saa statusta äiti. Koska siinä äitienpäivässä voi olla tosi paljon muutakin kuin hyvää ja positiivisia tunteita. Mutta itseni tuntien saattaa jäädä kirjoittamatta :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Siska, äitienpäivää edeltävä lauantai on lapsettomien lauantai, silloin olen monesti nähnyt jotain aiheeseen liittyviä päivityksiä. Mutta tuo on kyllä ihan totta, että ne negatiiviset (tai neutraalit) äitikokemukset puuttuu äitienpäivästä ihan kokonaan. Isänpäivinä niitä on vaikka kuinka, ja aina myös niitä puolesta paheksujia, kun hoidossa ja koulussa tehdään isänpäiväkortteja vaikkei kaikilla ole isää.

Mulle itselleni äitienpäivä oli monta vuotta vuoden kamalin päivä, just se sellainen ylitsevuotava ihanaa, äitejä, lapsia, parasta, onnea ja auvoa. Monesti olen miettinyt kirjoittavani jotain lapsettomien lauantaina, mutta en ole sitten kuitenkaan ihan saanut puettua sanoiksi, tai uskaltanut. Mutta en ole äitienpäivinäkään laittanut mitään, ihan vain koska muistan itse sen kalvavan tyhjyyden ja puristavan epäonnen tunteen joka syntyi muiden päivityksiä katsellessa.

Nyytti, valitettavasti papan tuloksista en osaa sanoa mitään, mutta tuo kaksi yhteistä lasta on tosiaan yleinen ohjeistus, että sen jälkeen parille ei enää julkisesti hoitoja anneta. Aivan äärettömän typerä ohjeistus, mutta on kuitenkin. Aika outoa ettei sun lähetteen tehnyt lääkäri siitä maininnut mitään. Ootteko miettineet, lähdettekö yksityiselle vai jatkatteko luomuna?

Nipanderi, kauniisti listattu lapsettomuuden 'hyviä' puolia :Heartred Täytyy ehkä itekin palata tähän, jäsennellä ensin hieman omia ajatuksiaan ja sitten koittaa sanoittaa niitä.

Meidän lähete lapsettomuustutkimuksiin tuli sitten bumerangina takaisin.
Just kävin kannassa kattomassa ja tällaista siellä oli: STM kiireettömän hoidon kriteerien mukaan Suomessa ei lapsettomuushoitoja kuntasektorilla tarjota, jos pariskunnalla on vähintään kaksi yhteistä lasta. Lapsettomuuden hoito on myös porrastettu siten, että tietyt tutkimukset tehdään avoterveydenhollossa. Näitä tutkimuksia potilaasta ei ole otettu.
Palautetaan lähete.
V*ttu.
Lisäksi papasta oli tullu vastaus ja jätin jo tk:n soittopyynnön, että joku selventäis mulle et mitä noi tulehdusjutut tarkottaa. Mitään oireita mulla ei ole, eikä tuolla lue jatko-ohjeita, et tarviiko jotain tehdä.
Ottaa taas aivoon niin paljon ettei tosikaan.
SIVELYNÄYTTEEN VASTAUS
Yleinen luokitus: Ei epiteelisoluatypiaa
Reaktiivinen muutos: Tulehdusmuutoksia
Muuta mainittavaa: Runsaasti tulehdussoluja portiossa
Hormonivaikutus: Vastaa ikää ja esitietoja
Diagnoosit
Gynekologinen irtosolu: Ei epiteelisoluatypiaa

Kaikki muut testit oli negaa ja viitteiden sisällä. Mun asiaa hoitava lääkäri on lomalla ja palaa vasta parin viikon päästä, mut kaipa j0ku muukin lääkäri mulle voi jotain kertoa. Huoh.
Sinulla on tulehdussoluja näytteessä eli tarkoittaa, että emätttimessä on esim epäspesifi tulehdus. Usein se oireilee hajulla tai vuodolla, ei aina. Minulla oli täysin oireeton, todettiin papakokeessa myös. Sain lääkekuurin. Tuli tod näk kuukupin käytöstä hankalissa mökkiolosuhteissa vaikka kuinka yritin pestä käsiä jne. Joskus se ei tarvitse kovin kummoista. Imetys lisää riskiä kun limakalvot on kuivemmat jne. Papakokeesi tulos on muuten normaali.
tulehdus on hyvä hoitaa nopsaan pois, muuttaa ph:ta ja esim simppojen kykyä elää ja edetä. Tsemppiä
Ps olen pahoillani. Tämä on niin surku että syntyvyyden vähyys on ongelma mutta kautta Suomen kaksi yhteistä lasta tekee lopun hoidoille. Sympatiani <3

Liitän nämä samat asiat myös keskenmenoon. Olen kirjoittanut asiasta paljon ns. kielikuvia ja vertauksia.
Lapsettomuus on kyyneleiden karikko - se kietoo sisäänsä rikkinäisen ihmiselämän. Se hipaisee tai ravistelee, se tuntuu aina, edes hetken. Sen voi nähdä toivona tai toivottomuutena. Se on ehjää ja rikkinäistä. Ja kuinka se sattuu, aivan käsittämättömän paljon, musertavasti. Se on pohjatonta ikävää, kaipausta, jonka mukana haluaisi vain mennä. Se on surutyö ja luopumisen tuska, mutta myös valonsäde ikkunassa ja hymy huomispäivässä. Lapsettomuus on kipu kehossa, jälki sydämessä ja käsi rakkaan ystävän. Se on uuden opettelua ja vanhan hyvästelyä. Se on pitkä ja kivinen tie, jota ei tarvitse jaksaa yksin. Se on elämän tärkein asia, yhteinen salaisuus ja kuiskaus kesäyössä. Se on ennenkaikkea kahden ihmisen elämänkokoinen odotus, jonka värit välkkyy pimeässä. :Heartred

Takaisin