Raskaaksi 2019

Ai vuodot johtuvat huonosta munasolusta joskus? Eiköhän mullakin ole huonoja munasoluja enkä silti vuoda koskaan ylimääräistä?

Tätä en kyl tosiaan täysin ymmärrä et jos ois pelkkään laatuun liittyvää niin miksei kaikilla sit joskus vuotais kun osuu huonoja kohdalle. Ehkä meillä vuototyypeillä huono laatu johtuu jostain hormoneihin ja entsyymeihin liittyvistä jutuista mitkä kypsyttää sitä munasolua ja iän myötä taas laadun heikkeneminen dna-vaurioista joita alkaa tulemaan enemmälti iän myötä. Tää siis vaan omaa spekulointia.

Tätä en kyl tosiaan täysin ymmärrä et jos ois pelkkään laatuun liittyvää niin miksei kaikilla sit joskus vuotais kun osuu huonoja kohdalle. Ehkä meillä vuototyypeillä huono laatu johtuu jostain hormoneihin ja entsyymeihin liittyvistä jutuista mitkä kypsyttää sitä munasolua ja iän myötä taas laadun heikkeneminen dna-vaurioista joita alkaa tulemaan enemmälti iän myötä. Tää siis vaan omaa spekulointia.

Mä luulen että tätä asiaa ei vielä lääkäritkään täysin tiedä....

Mä olen aikalailla varma, että mun vuotohäiriöt olisi hoidettu sillä, että aloittaisin vain hormonaalisen ehkäisyn. Siinä kun estetään ovulaation normaali tapahtuminen, niin ei olisi tätäkään ongelmaa. Harmi vaan, että sitten ei voi myöskään raskautua. Kyllä mä pahoin pelkään, että omalla kohdalla kyse on nimenomaan laatutekijöistä, ne kun ei näy noissa kokeissa, vaan selviää varmasti aikanaan jos hoidoistakin vaste on surkea... Noh, en halua alkaa etukäteen maalaamaan piruja seinille, mutta sanotaan nyt näin että kaikkeen on henkisesti tullut valmistauduttua.

Joo muutama kk sitten etin ja luin ihan tutkimuksia tosta luteal phase defectista. Mielenkiintoista ja tosi monimutkaistakin ja noita vajaatoiminnan muotojakin on ilmeisesti erilaisia. Se on vaan hankala kun sitä on vaikea todeta perustutkimuksinkaan. Ja toisaalta hoitona on tähä mennes vaan ivf ja progesteroni. Plus onko toi kuitenkaan lapsettomuuden syy vaan voi olla myös oire siitä oikeasta lapsettomuuden syystä.

Just tästä syystä mä en haluaisi lähteä tekemään yhtään oi-hoitoa enkä inssiä, koska mä en ihan suoraan sanottuna usko että ne riittävät mun ongelman kanssa.

Mä olen aikalailla varma, että mun vuotohäiriöt olisi hoidettu sillä, että aloittaisin vain hormonaalisen ehkäisyn. Siinä kun estetään ovulaation normaali tapahtuminen, niin ei olisi tätäkään ongelmaa. Harmi vaan, että sitten ei voi myöskään raskautua. Kyllä mä pahoin pelkään, että omalla kohdalla kyse on nimenomaan laatutekijöistä, ne kun ei näy noissa kokeissa, vaan selviää varmasti aikanaan jos hoidoistakin vaste on surkea... Noh, en halua alkaa etukäteen maalaamaan piruja seinille, mutta sanotaan nyt näin että kaikkeen on henkisesti tullut valmistauduttua.

Mäkin oon päätynyt et mulla varmaan sit laatu on paskaa. Mut ivf:s sen ehkä näkee sitten. Siinä mieles ne hoidot pelottaa jos neki on yhtä epäonnistumista ja kun ne on se viimeinen keino ja huolettaa myös oman mielenterveyden ja jaksamisen puolesta. Silti sitä ei enää jaksais odottaa.

TiinuLiinu:

Mä meinasin kirjoittaa sulle muutama viikko sitten kun sanoit että haluat unohtaa koko vauvajutun ja sitten puhuit että kesän jälkeen koitatte ja sitten puhuit että mietit että haluatko sittenkään odottaa. Meinasin jo kirjoittaa silloin että mitä jos olisitte niin että tulee jos tulee. Vaikka sun veriarvot on huonot, niin keho kyllä aloittaa raskauden jos on siihen valmis. Näin minä siis uskon :) Luulen että tarvi vain sellaisen kielteisen vaiheen käsitellä keskenmeno ja ku mutta mulla oli koko ajan sellainen tunne että sun vauvakuume nostaa pään kun saat asian "maaliin" <3 luulen että se on se kuuluisa "aika kultaa muistot" ja "luonto hoitaa".

Esim jos synnytyksen muistaisi aina kauhutarinana niin kukaan ei tekisi yhtä lasta enempää. Mutta kun synnäriltä pääsee kotiin niin synnytystä pitää jo ihan iisinä nakkina ja olisi valmis tekemään sen uusiksi :)

Veikkaan että sun kohdalla on käynyt näin. Keskenmeno oli rankka, varsinkin kun alusta asti tiesit että kaikki ei oo hyvin. Äidinvaisto kertoi sen. Mutta kun keho on toipunut, niin mielikin toipuu ja on valmis uuteen raskauteen <3

Mä toivon ja rukoilen että kun te ootte valmiita yrittää niin teillä tärppää pian <3

..siis ei toi viesti sit tullu. Eli tein kokeeksi ovistestin ei hymyä kuten ootin ettei tuu ja sit viiva oli tosi tumma et tommosen viivan jälkeen mul on hymy sit tullu heti.. ja sit liuska ihan tosi tosi tumma et kai mun tuhru oli menkat ja nyt kp9 jo ku merkkasin.. ohoh.. nojoo, kyllähän se ovis periaatteessa viikon päästä vois tulla

Mä näin unta viime yönä et kävin gynellä ja koko ajan juoksin siel ja se sano et älä huoli kyllä Se pysyy siellä et nyt iisisti otat. Hmmm.. ja mun kaveri joka on meedio ja astral tv näkynyt pari kertaa sanoi mulle et hei, jesbuli kyl mä nään et sulla on tulossa vauva ihan kohta. Kuulemma ihan ens vuoden syksyllä

..siis ei toi viesti sit tullu. Eli tein kokeeksi ovistestin ei hymyä kuten ootin ettei tuu ja sit viiva oli tosi tumma et tommosen viivan jälkeen mul on hymy sit tullu heti.. ja sit liuska ihan tosi tosi tumma et kai mun tuhru oli menkat ja nyt kp9 jo ku merkkasin.. ohoh.. nojoo, kyllähän se ovis periaatteessa viikon päästä vois tulla

Varmuuden vuoksi menisin suna vaikka yksityiselle gynelle jos sieltä ei kerran julkisen gyneä saa varattua edes vaikka kuukauden päähän ja jos joutuu jotain peruutusaikoja odotteleen.

Edit Toki en tiiä siel yksityisen hintoja mut yrittäis vaikka vähän säästää siihen jos ei muuten

Varmuuden vuoksi menisin suna vaikka yksityiselle gynelle jos sieltä ei kerran julkisen gyneä saa varattua edes vaikka kuukauden päähän ja jos joutuu jotain peruutusaikoja odotteleen.

Edit Toki en tiiä siel yksityisen hintoja mut yrittäis vaikka vähän säästää siihen jos ei muuten
Olen samaa mieltä ja se on hurjan kallis niin laitoin nyt syrjään ja puhun äidin kanssa jos hän voisi puolet kustantaa.. niin pääsee piinasta. Uskon kyl aidosti et ovis yritti mut ei tullu ja kierrot on palannut normi 28/30 pv ja tuhru tuli kp28 joten nyt olis kp9 ja mulla luteaali on sen 14 pv kyllä. Niin tumma viiva enteilis ovulaatio, mul ollu ovismainen limailu monta päivää ja sit eilen ei mitään ja tänään taas holvaa mut mietin kyllä et voiko olla et olisin raskaana ja testit kettuilee mulle.. ku oksettaa, tissit on ihan kipeet ja sen näköiset et verisuonet pinnassa ja toi on oviksen aikana juu mut ei ihan näin. Toi yksityinen näkisi heti et voiko olla raskaana.. esim olisko ovis tulossa vai mitä... Ja sit itse oon sitä mieltä että jos viime kierto anovulatorinen niin toi pieni määrä selittyy sillä mut mitkään muut oireet ei. Ja ku ei nyt oo kyse mistään valerasksudesta kun tiedän realiteetit.. mä vaan haluun selvyyden ku oksettaa ihan tujuna kun otsonoitu asunto ja haisee outo niin se jo tuntuu et ou nou hyi ja nää myös tyypillisesti oviksen oireet. Ja ku oon vertaillut noita digin värei niin ku toi tummuus ni huny tulee kohta pian ja mul kyl oikeaa puolta nippailee ja vasenta kyl myös.. outoa.

Eli juu siis oon ehdottomasti menossa yksityiselle tämän kanssa ja pyydän letrot jos ne jeesaisi ku sit tulee ovis (toivon mukaan) ja sit 3 pv o plus jälkeen luget. Ja sit testiä.

Viime yön uni oli niin sekava mut taas vauvaunii ja muistin ne niin mä oon huomannut et luteaalis mä nään unia koko ajan ja muistan ne mut en ku menkat ja ku ovulaatio

Sori pitkä pohdinta viesti.. ajatus virtaa vain ku en tiedä miten päin olla

Ja

Joo aika menee pitkälle ja varasin mut he itse sit siirtää koko ajan. Ainut vaihtoehto yksityisen lisäks on lähteä Malagaan jonottaa äitiyspolille ja sanoo et on kipuja eikä ne niiden laitteilla näe. Joten se yksityinen joka on vain 150+60 € on niinkuin halpa mut palkka mulla on tämän maan mukainen joten kallis kallis

Edit. Tienaan sen verran että vuokran ruuan jälkeen jää käyttöön jonkin verran mutta ei ihan monta sataa ku on laskuja nyt jonkin verran enemmän ku vuosimaksut kaikesta asumiseen liittyvästä tulee ja olin säästänyt liian vähän ja sit meni röörit tukkoo asunnossa niin se oli kallis tikki ku koko talon moottori juttu hajosi... Semmonen tonnin keissi

Piti viel siihen munasolujen laatuun sanoa et voi myös olla et follikkelit on tyhjiä. Eli vaikka kasvais hyvin ja ovis jne niin voi olla paljon vaikka yli puolet tai voiko olla kaikki(?) tyhjiäkin. Sitä oon miettiny et johtuuko mun tiputtelu sellasesta kun tollasesta follikkelista ei varmaan hyvää keltarauhasta kehity.

Piti viel siihen munasolujen laatuun sanoa et voi myös olla et follikkelit on tyhjiä. Eli vaikka kasvais hyvin ja ovis jne niin voi olla paljon vaikka yli puolet tai voiko olla kaikki(?) tyhjiäkin. Sitä oon miettiny et johtuuko mun tiputtelu sellasesta kun tollasesta follikkelista ei varmaan hyvää keltarauhasta kehity.
Noin mulle sanottiin että ku se teki jonku jutun niin ne mis oli volyymi jokin niin niis on sisällä se itse munarakkula mut mulla oli läjä tyhjiä tai joiden volyymi oli 0,2 no ne on ilmeisesti niitä tyhjiä.

Periaatteessa oon hyvilläni et tuli edes tuhru nyt niin kertoo et mul keho yrittää toimia tai siis toimii progen osalta jotenkin kun en ottanut progesteroni lisää kierrossa lainkaan, tosin nyt mietin että mikähän mega ovis on tulossa ku oireita on mut muistuttaa mulla raskausoireita kyllä kovasti.... Sais sen selkeän o plussan nyt niin siitä sit aloitan luget kuitenkin

Noin mulle sanottiin että ku se teki jonku jutun niin ne mis oli volyymi jokin niin niis on sisällä se itse munarakkula mut mulla oli läjä tyhjiä tai joiden volyymi oli 0,2 no ne on ilmeisesti niitä tyhjiä.

Periaatteessa oon hyvilläni et tuli edes tuhru nyt niin kertoo et mul keho yrittää toimia tai siis toimii progen osalta jotenkin kun en ottanut progesteroni lisää kierrossa lainkaan, tosin nyt mietin että mikähän mega ovis on tulossa ku oireita on mut muistuttaa mulla raskausoireita kyllä kovasti.... Sais sen selkeän o plussan nyt niin siitä sit aloitan luget kuitenkin

Okei, en oo ikinä kuullu et sitä vois nähdä mikä on tyhjä ja mikä ei ilman punktiota. Tietty follikkelin koko pitäs olla kai se vähintään 17mm et vois olla kypsä, pienemmät sit usein raakoja

Tänään dpo6. Tänään vähän lisääntynyt tuhru plus oli nyt illasta ihan punaista jo, mikä on aika epänormaalia näin alussa luteaalia et alkaakohan mun luteaalin pituuskin nyt sit lyhentyä..

Takaisin