Raskaaksi 2019

Mekään ei olla kihloissa vieläkään, vaikka ollaan oltu nyt 7-vuotta yhdessä :hilarious:
Meillä siihen on vaikuttanut suurimmiten taloudellinen tilanne, etenkin kun me ollaan lähestulkoon yhtäaikaa opiskeltu ja sormuksiin haluaisi kuitenkin panostaa, mutta muutama satanenkin lisämenoa kuukaudessa on tuntunut tähän hetkeen paljolta. Varmaan on vaikuttanut sekin, kun meillä kummallakaan ei ole tuntunut olevan mikään kiire (siitäkään huolimatta, että lähes kaikki ystäväni ovat kihlautuneet nopeasti muutaman ensimmäisen vuoden jälkeen), eikä me olla jotenkin koettu, että se muuttaisi mitään. Toki ajattelemme, että se on lupaus avioliitosta ja avioliittoon kyllä haluamme, mutta koska miehellä suuri suku niin rahaa palaisi, vaikka molemmat meistä on kyllä aika minimalistisia siinä suhteessa, ettei tarkoitus ollut kyllä mitään jumbohäitä pitää, mutta tiedä sitä - tärkeimmät kuitenkin kutsutaan, ja jos niitä tärkeitä on monta niin häät on sitten isot :grin:grin:grin
Niin ja jotenkin sellainen fiilis on ollut meillä molemmilla, että jos raskaaksi tulen, emmekä ehdi sitä ennen naimisiin, niin viimeistään silloin "pitäisi" mennä :grin Mä lähinnä haluaisin häät miehen sukunimen vuoksi, eikä me olla päästy yhteisymmärrykseen, missä häät pidettäisiin, kun mies puhuu maistraatista ja mä haluaisin kirkkohäät :grin
Eli aika auki on kaikki suunnitelmat vielä. Ehkä pitäisi ne kihlat ensin, me ollaan puhuttu paljon sormuksista ja kihloista, mut jotenkin ollaan oltu niin aikaansaamattomia - toisaalta me ollaan myös niin materiaalittomia, että naurettiin miehen kanssa yksi kerta, kun mietittiin näitä kihlausasioita, että tuohisormuksethan ois hyvät (kertois kantajistaan ainakin) :laughing002
No joo, ei ehkä kuitenkaan :grin

Meille nää vauva-asiat, mun sairastuminen ja yhteinen taival on kyllä opettaneet eniten. Jotenkin miehestä on kuoriutunut enemmän sellainen miehisesti tosi välittävä ja herkkä kokemuksiemme myötä (vaikka onkin kovin maskuliininen, eikä näytä itkua edes minun nähden), vaikka olis voinut käydä juuri päinvastoin monessa kohdassa. Eikä meillä oo tosiaankaan ollut aina kahdestaankaan helppoa - itseasiassa mies myönsi minulle viime talvena pitkään hyvin menneen jakson jälkeen, että harkitsi edellisenä keväänä eroa vakavissaan (eikä siinä, kyllä minäkin olen sitä miettinyt meidän suhteen aikana vakavissani, mutta sinnikkyys ja usko siihen, että kaksi aikuista ihmistä pystyy kyllä selviytymään vaikeistakin asioista ja ajoista yhdessä, sai minut luottamaan siihen, ettei eroaminen meidän kohdalla muuttaisi mitään ja oikeassa olin :happy:) - se sai ajattelemaan sitä, että parisuhteeseen tarvitaan aina kaksi ja, että itsellänikin on paljon peiliinkatsomista monen asian suhteen. Yhteisten, pitkien keskustelujen, neuvottelujen ja päätösten jälkeen, molemmat teki muutoksia, jotka auttoi eteenpäin ja nyt meillä menee paremmin kuin ikinä, vaikka mulla on näitä omia pulmia terveyden kanssa. Meillä on aika haastavat luonteet tavallaan ja ulkopuolisen silmissä me varmaan aletaan muistuttamaan enemmän vanhaa pariskuntaa kuin nuortaparia :hilarious: ja oon mä törmännyt tosi usein siihenkin, että multa on kysytty, miten jaksan tuota ukkelia, että mulla on lehmän hermot, mut siihen oon vaan todennut, että jos ei kestä toista huonoimmillaan, ei ansaitse sitä myöskään parhaimmillaan (koskee molempia) ja kai näiden vuosien aikana kehittyy jonkinlainen suodatin tuohon toiseen, että ei ihan kaikkea ota niin tosissaan (huumoriveikkoja kun ollaan) :grin Yksi tärkein oppi täälläkin on ollut se, mistä Helenakin puhui eli yhdessä tekeminen sekä vaikeistakin asioista puhuminen.

Me muisteltiin miehen kanssa menneitä ja sitten mies yksi kerta totesi, että on tosi ylpeä meistä molemmista, kun ollaan näin pitkälle päästy ja jaksettu toinen toisiamme, vaikka on ollut välillä todella vaikeaa. Itkut meinasin siinä täräyttää liikutuksesta :Heartred Mieheltä tulee välillä sellaisia viisaita lausahduksia, et oon aina toisinaan yllättynyt :thumright

Tästä tuli taas romaani, mutta oli pakko kommentoida :hilarious: Kun tää sairaus on selätetty, niin vauva olis enemmän kun tervetullut meille - uskon, että selviydytään yhdessä vaikka mistä :angelic:

Sulla on kyllä aina niin viisaita romaaneja ja sanoja :) :notworthy
 
Smoothie, En mä nyt tiedä onko viisaita, mut pohdiskelevia ainakin :hilarious::grin

Niin ja viimein muistin mitä piti jo aiemmin kommentoida: Nyytin plussauutista eli onnea sinnekin :Heartpink Toivottavasti kaikki menee mallikkaasti :hug013

Lisäksi joku tai jotkut puhui täällä ummetuksesta (oisko ollut Monette?) ja mä yhdyn keskusteluun sen verran, että mulla kans Alflorex Symbiosys - maitohappobakteeri vähän ummettelee, mut ei pahasti, lähinnä kovettaa vähän vatsaa ja siksi vedän luumuja usein. :grin Mulle ollut tuo valmiste kuitenkin pelastus suolioireisiin, todennäköisesti ton kroonisen suolistotulehduksen takia.

Mutta jos oikein pahasti tuo valmiste ummettaa ja tarvii käyttää esim. laksatiiveja (jotka pidemmässä käytössä laiskistaa suolta, mikä voi pahentaa taas suolen normaalia toimintaa ilman laksatiiveja), niin kannattaa vaihtaa valmiste sellaiseen, jossa maitohappobakteereja on vähemmän, sillä tuote voi olla ns. liian vahva, jos suolistofloora ei olekaan se perimmäinen ongelma. Useinhan bakteeriepätasapaino aiheuttaa enneminkin ripulin kuin ummetuksen ja siksi niillä, kenellä ripulitaipumusta on, kannattaa aloittaa jokin vahva maitohappobakteerivalmiste, koska ne bakteerit auttaa ruuansulatuksessa, imeytymisessä ja näin ollen ne bakteerit auttaa suolistoa vähentämään sitä suolen supistelevaa tulehdusreaktiota, joten tämä mekanismi voi aiheuttaa toisilla sen ummetuksen, koska se suoli supistelee laiskemmin ja ne basillit ikään kun jumahtaa sinne suoleen. :grin
En tiedä tuliko tästä mitään tolkkua kellekään :grin

Ja tiedän, miten kivuliasta ja ikävää ummetus on :arghh: Mulla siitä jäännöksenä pukamat, jotka toisinaan rauhalliset ja toisinaan todella kivuliaat. Tänäänkin jouduin käyttämään peräpuikkoja, kun suoli vuotelee välillä (yh tiedän :wtf:). Mulla ruoka vaikuttaa kyllä eniten, esim. se kun oon syönyt voimakkaasti prosessoituja ruokia, kuten makkaraa tai pekonia, niin saan heti ongelmia, mut tää todennäköisesti johtuu siitä, että autoimmuunitulehdus käynnistyy koko suolessa r.torvesta peräsuoleen ja se on kivuliasta ja saa tuon vuotelun aikaiseksi. Pahimpaan syön allergialääkettä ja kortisonia + m.happobakteereja ja glutamiinia, jotka tekee sitä suojaavaa kalvoa. Sit se menee omia aikojaan ohi, kun suolisto rauhoittuu.

Kandee myös toi oma ruokavalio tarkistaa, mulla maitoallergia oirehti todella pahana ummetuksena ja vatsakipuina eli kandee katsoa mitä ihmeellisemmistä paikoista niitä ummettajia. Mullahan ei ikinä siis oo auttanut ne lääkärien kehoitukset kuiduista ja vedestä, päinvastoin - mm. kauralla ja rukiilla sain sellaisen suolistokivun, ensin ummetuksen ja sitten ripulin, että aattelin, et peräsuoli lentää pihalle ja vaikkei pukamia sillon pitäs olla, niin totta mooses ne vaivasi, vuoti ja oli kipeet - no siihen loppui viljojen syönti ja niin hävis pukamatkin. Eli mulla jotenkin liittyy tähän aktiiviseen tulehdukseen tuo ummetus ja ripuli + vatsaongelmat. :meh: Lisäksi luteaali pahentaa ummetusta niin, et se on paha eikä siihen auta mikään muu kun aika :stop:

Joo tulipa taas paljon ohi aiheen, mut hyvä jos jotain auttaa. :grin
 
Ääh nyt on ollut koko päivän täysi olo ja vähän öklö sen takia, pystyn kyllä syömään silti :hilarious: ja pissattaa usein. mutta en muista onko tää nyt mun perus pms vai mitä. :meh: Huomenna herkällä ja huonomaineisella one step kotelolla testiä, sit vielä ennen tiistain ensikäyntiä testi varuiks.

Kihloista sen verta, että oltiin miehen kanssa puhuttu niistä, mut sit kerran heitin vaan et mennäänkö ostamaan sormukset ja siitä se sitten lähti :grin ei osattu nimetä kihlajaispäivää niin laitettiin sormuksiin meijän ekat treffit, ja ne oli vasta reilu 2vuotta sitten :) näin vanhana kun löytää sen oikeen niin voi edetä nopeesti :p vähän pakkokin kun ikä tulee vastaan lapsihommissa :grin ainakin kun se ei onnistunutkaan helposti :mad:
 
Mä olin joskus heittänyt miehelle, että jos en pääse/mene naimisiin ennen kolmeakymmentä, en aio mennä
naimisiin ollenkaan:grin noh naimisiin mentiin sit vajaa kuukausi ennen kolmekymppisiä. Yhteiseloa kyllä ennen naimisiinmenoa oli takana jo kuusi vuotta, joista vuosi kihloissa. Kohta ollaan oltu yhdessä 12 vuotta, joista vajaa kuusi vuotta naimisissa.

Välillä hämmentyy itsekin, kuinka kauan on oltu yhdessä. Ja kuinka onnellinen sitä edelleen on toisesta joka päivä. Toki meilläkin on riitamme, eikä elämä ole aina pelkkää ihanuutta, mutta en silti toiseen vaihtaisi. Tämä lapsettomuus on hitsannut meitä kovemmin yhteen, vaikka välillä tuntuu että mies saa kannatella mua liikaakin ja jaksaa olla optimistinen.
 
Minun on ihan pakko sivusta huudella että itse päätin aikanaan kun minun pappani kuoli, että haluaisin antaa hänen nimensä jos poikalapsen joskus saan (nimi on siis Onni). No, vuodet meni ja olin ihan hiilenä kun se nousi ja nousi tuolla suosituimmissa nimissä, mutta sitten vaan päätin olla välittämättä asiasta. Ja nyt kun meillä tuo vuoden ikäinen Onni tallustelee niin hetkeäkään en ole asiaa katunut:Heartred matkan varrella on sama nimi joskus töissäkin tullut vastaan ja pelkäsin että aiheuttaisiko se itselle negatiivisia mielleyhtymiä mutta pelko on ollut ihan turha. Kyseisen nimen kohdalla osaan ajatella ainoastaan meidän poitsua (ja tietysti rakasta pappaa, mutta oikeastaan sitäkään ei enää niin muista.)

Toisaalta me nimettiin täysin toisista tietämättä pikkuserkkuni kanssa kk ikäerolla syntyneet esikoistyttäret samalla, kaukana suosituimmista nimistä olevalla etunimellä ja tämä on ollut loppujen lopuksi lähinnä vaan hauskaa niin ehkä se on vähän opettanut rentoutta tässä nimiasiassa :grin

Mutta minä sanon että jos joku nimi tuntuu omalta (varsinkin yhdessä puolison kanssa) niin go for it miettimättä tippaakaan muita, mikäli mahdollisuus tulee. Vaikka on niitäkin kuulemma käynyt, ettei se lapsi syntyessään yhtään näytäkään siltä mitä piti :hilarious:

Tärppionnea kaikille, että pääsisitte niitä rakkaudella miettimiänne nimiä pienille antamaan :Heartbigred
Meillä kuopuksen piti olla Matias, mutta niin vaan syntymän jälkeen näytti Onnilta ja Onni hänestä tuli :)
 
Smoothie, En mä nyt tiedä onko viisaita, mut pohdiskelevia ainakin :hilarious::grin

Niin ja viimein muistin mitä piti jo aiemmin kommentoida: Nyytin plussauutista eli onnea sinnekin :Heartpink Toivottavasti kaikki menee mallikkaasti :hug013

Lisäksi joku tai jotkut puhui täällä ummetuksesta (oisko ollut Monette?) ja mä yhdyn keskusteluun sen verran, että mulla kans Alflorex Symbiosys - maitohappobakteeri vähän ummettelee, mut ei pahasti, lähinnä kovettaa vähän vatsaa ja siksi vedän luumuja usein. :grin Mulle ollut tuo valmiste kuitenkin pelastus suolioireisiin, todennäköisesti ton kroonisen suolistotulehduksen takia.

Mutta jos oikein pahasti tuo valmiste ummettaa ja tarvii käyttää esim. laksatiiveja (jotka pidemmässä käytössä laiskistaa suolta, mikä voi pahentaa taas suolen normaalia toimintaa ilman laksatiiveja), niin kannattaa vaihtaa valmiste sellaiseen, jossa maitohappobakteereja on vähemmän, sillä tuote voi olla ns. liian vahva, jos suolistofloora ei olekaan se perimmäinen ongelma. Useinhan bakteeriepätasapaino aiheuttaa enneminkin ripulin kuin ummetuksen ja siksi niillä, kenellä ripulitaipumusta on, kannattaa aloittaa jokin vahva maitohappobakteerivalmiste, koska ne bakteerit auttaa ruuansulatuksessa, imeytymisessä ja näin ollen ne bakteerit auttaa suolistoa vähentämään sitä suolen supistelevaa tulehdusreaktiota, joten tämä mekanismi voi aiheuttaa toisilla sen ummetuksen, koska se suoli supistelee laiskemmin ja ne basillit ikään kun jumahtaa sinne suoleen. :grin
En tiedä tuliko tästä mitään tolkkua kellekään :grin

Ja tiedän, miten kivuliasta ja ikävää ummetus on :arghh: Mulla siitä jäännöksenä pukamat, jotka toisinaan rauhalliset ja toisinaan todella kivuliaat. Tänäänkin jouduin käyttämään peräpuikkoja, kun suoli vuotelee välillä (yh tiedän :wtf:). Mulla ruoka vaikuttaa kyllä eniten, esim. se kun oon syönyt voimakkaasti prosessoituja ruokia, kuten makkaraa tai pekonia, niin saan heti ongelmia, mut tää todennäköisesti johtuu siitä, että autoimmuunitulehdus käynnistyy koko suolessa r.torvesta peräsuoleen ja se on kivuliasta ja saa tuon vuotelun aikaiseksi. Pahimpaan syön allergialääkettä ja kortisonia + m.happobakteereja ja glutamiinia, jotka tekee sitä suojaavaa kalvoa. Sit se menee omia aikojaan ohi, kun suolisto rauhoittuu.

Kandee myös toi oma ruokavalio tarkistaa, mulla maitoallergia oirehti todella pahana ummetuksena ja vatsakipuina eli kandee katsoa mitä ihmeellisemmistä paikoista niitä ummettajia. Mullahan ei ikinä siis oo auttanut ne lääkärien kehoitukset kuiduista ja vedestä, päinvastoin - mm. kauralla ja rukiilla sain sellaisen suolistokivun, ensin ummetuksen ja sitten ripulin, että aattelin, et peräsuoli lentää pihalle ja vaikkei pukamia sillon pitäs olla, niin totta mooses ne vaivasi, vuoti ja oli kipeet - no siihen loppui viljojen syönti ja niin hävis pukamatkin. Eli mulla jotenkin liittyy tähän aktiiviseen tulehdukseen tuo ummetus ja ripuli + vatsaongelmat. :meh: Lisäksi luteaali pahentaa ummetusta niin, et se on paha eikä siihen auta mikään muu kun aika :stop:

Joo tulipa taas paljon ohi aiheen, mut hyvä jos jotain auttaa. :grin
Silloin kun olin vielä vatsan seudun tutkimuksissa, joiden yhteydessä tehtiin pari tähystystystä, otettiin koepaloja suolesta ja gastroskopia tehtiin myös, vatsa ultrattiin ja verikokeet otettiin, ei niiden yhteydessä löytynyt laktoosi- eikä myöskään keliakiavasteita. Itse olisin kovasti veikannut, että löytyisi jotain keliakiaan liittyvää kun äidillä on jonkinnäköistä vilja-allergiaa ainakin ohralle ja muun muassa mummolla on laktoosi-intoleranssi, oli enempänsä itselle yllätys ettei niitä vasteita löytynyt. Minulla nämä ruoansulatusvaivat paheni ilmeisesti paksukaissuolen tulehduksen myötä, tai niin se vatsan ultraaja arveli, kun kuvasin oireena olevan pahanhajuista limaista vuotoa peräpäästä, koostumus oli hieman rusinasoppaa muistuttavaa :confused2 Onneksi sitä vaivaa ei ole ollut pariin vuoteen, mutta ummetus- ja peräpukamavaivat jäi, niin ja verenvuoto peräpäästä :eek:
 
Muokattu viimeksi:
Silloin kun olin vielä vatsan seudun tutkimuksissa, joiden yhteydessä tehtiin pari tähystystystä, otettiin koepaloja suolesta ja gastroskopia tehtiin myös, vatsa ultrattiin ja verikokeet otettiin, ei niiden yhteydessä löytynyt laktoosi- eikä myöskään keliakiavasteita. Itse olisin kovasti veikannut, että löytyisi jotain keliakiaan liittyvää kun äidillä on jonkinnäköistä vilja-allergiaa ainakin ohralle ja muun muassa mummolla on laktoosi-intoleranssi, oli enempänsä itselle yllätys ettei niitä vasteita löytynyt. Minulla nämä ruoansulatusvaivat paheni ilmeisesti paksukaissuolen tulehduksen myötä, tai niin se vatsan ultraaja arveli, kun kuvasin oireena olevan pahanhajuista limaista vuotoa peräpäästä, koostumus oli hieman rusinasoppaa muistuttavaa :confused2 Onneksi sitä vaivaa ei ole ollut pariin vuoteen, mutta ummetus- ja peräpukamavaivat jäi, niin ja verenvuoto peräpäästä :eek:

Mulle kans r.torven ja vatsalaukun tähystys tehty ja mulla kans pohjukkaissuoli vaivaa, mulla on ihan kroonisena koko ylävatsassa sekä pohjukkaissuolessa se tulehdus, gastriitti, siksi kai niin herkkä maha ja ilman vatsansuojalääkkeitä en voi syödä esim. kortisonia tai tulee haavoja. :sad001 Oon nyt syönyt happosalpaajaakin pidemmän aikaa, syön varmaan ihan reilun puoli vuotta taas ainakin + allergialääkitys. Niin ja tosi tutun kuuloista, mulla ei myöskään keliakiaa ole todettu ikinä, mut reagoin viljoihin silti ihosairauden kautta. Allergioita liuta löytyy, mut nyt tutkittiin niitä lisää erikoiskokein polilla, kun epäiltiin, että jokin uusi allergia puhjennut, tulokset tulee maanantaina. Ja multa kanssa UÄ sun muut tehty, mut tää tulehdus on mulla ikävästi vähän koko kehossa ja taitaa rauhoittua vasta kunnon lääkityksen jälkeen, jota saa syödä PITKÄÄN :angry1
Mut siis viiveellistä gluteiiniherkkyyttäkin voi olla, mun allergialääkäri sanoi mm. niin ja senkin, että se on ihan tutkittu, että gluteiinille herkät ihmiset saa ikään kuin allergiaoireita, sen olematta kuitenkaan allergiaa tai keliakiaa ja, että se mekanismi miten gluteiini toimii täysin kehossamme aiheuttaen näitä oireita on toistaiseksi tuntematon. :oops:
Mut voin samaistua tunteisiisi. :smiley-ashamed008
 
Jesss! Vain vilkkuva naama tänäänkin! Kai mä vielä klo 15 aikaan katon mitä liuskatesti sanoo, mutta jos sekään ei oo plussa niin saako sitten jo todeta et inssi kutsuu?

Miten Nipanderin ovis? :nailbiting:
 
Muokattu viimeksi:
Jesss! Vain vilkkuva naama tänäänkin! Kai mä vielä klo 15 aikaan katon mitä liuskatesti sanoo, mutta jos sekään ei oo plussa niin saako sitten jo todeta et inssi kutsuu?

Miten Nipanderin ovis? :nailbiting:

Jee, mahtavia uutisia:happy: Täälläkin selvitään viikonlopun yli:thumright testaan varmaan kans viel kerran uudestaan, mut en usko et ovis tulee tänään:dance011
 
Jes Vausa ja Nipanderi, tsemppiä inssiin!

Jannn, jaan huolesi siitä että tilanne räjähtää käsiin.:arghh:

Omakin tilanne räjähtää:bag::arghh::hungover::hilarious: vituttaa ihan huolella tää veetun nega taas mikäs muukaan, tuskin koskaan saan plussaa..:smiley-angry019:smiley-angry016 ja jännittää jo tiistain käynti äaaääaäaäaäaäa sekoooon ja toiveet korkealla ja sit jos en saakaan mitään hoitoa puoleen vuoteen :smiley-ashamed004
 
Takaisin
Top