Raskaaksi 2019

Joo mulla otetaan kontrollit. Ja JOS joskus vielä raskaudun niin tasan pidän huolen että silloinkin kontrolloidaan. Hauskaahan tässä on se, että multa ei olis katottu ferritiinejä jos en olis itse pyytänyt. Ja nyt ne on niin paskat ettei päästä hoitoihin... Mutta oon kyllä onnellinen että pääsen tohon tippaan!! Yli vuoden syönyt rautaa, eikä oo auttanut.
Ihan mielenkiinnosta, mitä valmistetta oot käyttäny?

Ihan mielenkiinnosta, mitä valmistetta oot käyttäny?

Ferrodania, Obsidania ja Maltoferia. Mutta tässä kannattaa huomioida se, että mulla on taustalla 8 vuoden kasvissyönti, rankka liikunta, raskaus, synnytys jossa menetin paljon verta, pitkähkö imetys ja 2 keskenmenoa, joissa vuosin myös viikkoja/kuukausia.

Ferrodania, Obsidania ja Maltoferia. Mutta tässä kannattaa huomioida se, että mulla on taustalla 8 vuoden kasvissyönti, rankka liikunta, raskaus, synnytys jossa menetin paljon verta, pitkähkö imetys ja 2 keskenmenoa, joissa vuosin myös viikkoja/kuukausia.
Aika hurjaa. Tuli vaan mieleen et oothan syöny nimenomaa rautalääkettä (esim. Toi obsidan ja maltofer) etkä rautavitamiinia kuten ferrodania. Toivottavasti saat raudat nousuun!

Tyylikkäästi omaa napaa kun vituttaa kun pientä eläintä. Ei päästä alkionsiirtoon, vaikka HUS on auki.. Mulla oli verikokeita ja ferritiini on niin matala, että rautainfuusio kutsuu. Syksyllä sit vasta siirto, mutta tietysti mietityttää jos ei oo hoidot taas päällä silloin! :sad001
Siis oliko nuo veriarvot syynä hoidon lykkääntymiseen?

En mä tiiä et miten, mut niin pakkausselosteessa lukee :grin

Ferrodan on rauta-C-vitamiinivalmiste eli mukana myös c-vitamiinia joka parantaa raudan imeytymistä. En kyllä keksi miksi se nyt huonompi olisi.. Maltoferissa rauta on Fe3+-muodossa minkä pitää muuttua ensin Fe2+-muotoon ennenkuin imeytyy vs obsidan ja ferrodan, jotka Fe2+ muodossa.

Oon käsittänyt et rautainfuusion ja rautatankkaamisen jälkeen menee noin 2-3kk että rautavarastoissa näkee sen muutoksen. Voin olla väärässä, mutta muistelin, että ferritiinilabratkin otetaan muutaman kuukauden välein että ollaan oikeasti kärryillä nouseeko se vai ei :)

Tsemppiä odotukseen, ainakin kerrankin lääkäri joka on sitä mieltä että 12 on liian vähän, kun se "menee viiterajoihin". Fimlabilla viitearvot on 10-100 mutta onhan se aivan eri jos sulla on 12 tai 98.

Yksityiset klinikat tekee kyllä hyvinkin lähellä ivf-hoitoja infuusioita, jos ei jopa ivf-hoidon aikana(?). Siitä en tiedä miten nopeesti ferrit sit nousee infuusion jälkeen. On kyllä hyvä et julkinenki on alkanu tarttuu näihin!

Tänään on ollut melkoisia kipuja muniksissa, olisikohan se ovulaatio:pompus: täytynee kellistellä tuota ukkoa vielä tänäänkin varmuuden vuoksi:happy:

Mitä tulee noihin julkisen vs yksityisen hoitoihin niin onhan ne käytänteet aika erilaisia ja julkisella tuntuu että vähän kaikki kestää ja aina saa odotella. Luultavasti johtuu myös paljon siitä, että käsittelevät isompaa massaa potilaita kerrallaan:pompus:

Lähinnä siinä on vissiin se, että lääke ”nimityksen” saaneet ovat lääkkeitä eli ”Lääkkeellä tarkoitetaan valmistetta, jonka on puolueettomissa tutkimuksissa todettu tehoavan niin kuin siitä väitetään” ja vitamiineilla tätä samaa todistustaakkaa toimivuudesta ei tarvitse olla. Se ei varmaan suoraisesti tarkoita, että vitamiinivalmiste ei toimi, mutta lääkkeen kohdalla toimivuutta ei ainakaan tarvitse arvailla

Tänään on ollut melkoisia kipuja muniksissa, olisikohan se ovulaatio:pompus: täytynee kellistellä tuota ukkoa vielä tänäänkin varmuuden vuoksi:happy:

Mitä tulee noihin julkisen vs yksityisen hoitoihin niin onhan ne käytänteet aika erilaisia ja julkisella tuntuu että vähän kaikki kestää ja aina saa odotella. Luultavasti johtuu myös paljon siitä, että käsittelevät isompaa massaa potilaita kerrallaan:pompus:

Mä mietinkin jo tänään et onkohan sulla pian ovis jo käsillä kun muistin et aika samoissa kpssä mennään :p

Pitkästä aikaa en oo oikein kerenny hengaa tääl mut luin kaikki viestit :Heartred
Nyt en keksi muuta sanottavaa ku anteeks on eli kp2 ja niukat menkat :( ehkä mulla on joku limisongelma.. vastakkainen kuin teillä vuotajilla :silent

Melkoista juikintaa ja tuikintaa tuolla jossain muniksien kohdalla :eek: Tutun tuntuista sieltä kun näitä OI-hoitoja oli ihka ensimmäisen kerran:hilarious:

Joo mulla otetaan kontrollit. Ja JOS joskus vielä raskaudun niin tasan pidän huolen että silloinkin kontrolloidaan. Hauskaahan tässä on se, että multa ei olis katottu ferritiinejä jos en olis itse pyytänyt. Ja nyt ne on niin paskat ettei päästä hoitoihin... Mutta oon kyllä onnellinen että pääsen tohon tippaan!! Yli vuoden syönyt rautaa, eikä oo auttanut.

Ferristä tuli mieleen et pitäisköhän itsekkin mennä kattoon paljonko se on.. Se oli ainakin lokakuussa hyvä mutta keskenmenon jälkeen mietiytti mitähän se on ollut sen jälkeen :bookworm:

Tuli muuten mieleen kun tuli puhetta noista tyttö ja poika kikoista. Miettikää mikä tuuri et kummastakin muniksesta irtoo munasolu ja kummatkin hedelmöittyy ja kiinnittyy. Kuinkahan monta prossaa on mahku siihen että ovis ylipäätään tulee molemmilta puolilta luomusti :bookworm: helvetti et Alko oikeen taas ärsyttää tää yrittäminen kun joku ees haistaa kalsareita ja on raskaana.. :laughing002

Tuli muuten mieleen kun tuli puhetta noista tyttö ja poika kikoista. Miettikää mikä tuuri et kummastakin muniksesta irtoo munasolu ja kummatkin hedelmöittyy ja kiinnittyy. Kuinkahan monta prossaa on mahku siihen että ovis ylipäätään tulee molemmilta puolilta luomusti :bookworm: helvetti et Alko oikeen taas ärsyttää tää yrittäminen kun joku ees haistaa kalsareita ja on raskaana.. :laughing002

Joo ei mee mun jakeluun kui joku tulee kerrasta raskaaksi.. yhtä vaikeeta kuin joku ööö rakettitiede :hilarious:

Mä mietinkin jo tänään et onkohan sulla pian ovis jo käsillä kun muistin et aika samoissa kpssä mennään :p

Joo, mulla oli yks tikku tuol kaapin perällä, tein sen ku tulin töistä, ei ihan tasavahva enää ollut mut melkein. Luultavasti eilen tai aamulla olis ollu, kun kyl mul yleensä kivut tulee o+ jälkeen.
Molempina on kylvöä suoritettu, että nyt voi taas pari viikkoa seurailla tilanteen kehitystä.

Lohduttaa sentään se, että 2 viikon päästä voi sit ainakin näillä näkymin ilmoittautua taas hoitoihin:dance011

Mikäs vaihe sulla olikaan? Joko estrot on aloitettu? Mikä muuten fiilis? Jännittääkö? :Heartred

Joo, mulla oli yks tikku tuol kaapin perällä, tein sen ku tulin töistä, ei ihan tasavahva enää ollut mut melkein. Luultavasti eilen tai aamulla olis ollu, kun kyl mul yleensä kivut tulee o+ jälkeen.
Molempina on kylvöä suoritettu, että nyt voi taas pari viikkoa seurailla tilanteen kehitystä.

Lohduttaa sentään se, että 2 viikon päästä voi sit ainakin näillä näkymin ilmoittautua taas hoitoihin:dance011

Mikäs vaihe sulla olikaan? Joko estrot on aloitettu? Mikä muuten fiilis? Jännittääkö? :Heartred

Odotteluvaihe aina vaan :hilarious: noh meen steppejä kerrallaan. Eka steppi oli ovulaatio, check! Seuraavaksi ensi ti estrojen aloitus, kolmas steppi menkkojen alkaminen ja hoitoon "ilmoittautuminen", neljäs steppi piikityksien aloitus. Mutta nää kaikki pitäs melkee tapahtua nyt parin viikon sisällä :)

Joo ei mee mun jakeluun kui joku tulee kerrasta raskaaksi.. yhtä vaikeeta kuin joku ööö rakettitiede :hilarious:

Juuh mun yks kaveri on keskeyttänyt 2 raskautta ja sitkun halus lapsia niin ekasta kierrosta ilman mitään tikutuksia raskaaksi.. Sama toinen kaveri heti ekasta kierrosta raskaaks. Puhut niille jostain ovulaatio tikuista niin ne ei ymmärrä mitään. Eikä ne kyllä ymmärrä tätä yrityksen tuomaa ahdistusta mikä välillä nousee pintaan :hilarious:

Takaisin