Raskaaksi 2018

Opiaattina eikös tuon luteaalivaiheen tarkoitus ole valmistaa kohdun limakalvoa kiinnittymistä varten. Keskimääräinen pituus on 12-16 päivää.. Muuten en nyt osaa sanoa, onko vaikutusta jos on päivän lyhyempi :rolleyes:

Ja tuo mitä aiemmin kirjoitit miehen suhtautumisesta sinun pelkoosi , on todella kurjaa. Yrityksen alussa meilläkin oli ehkä samanlainen suhtautuminen ja nyt (yk4) on mies havahtunut siihen, että raskautuminen ei olekaan niin helppoa. Yhdessä ollaan perehdytty asioihin ja ovistestit olo jotenki se viimenen herätys, että aikaikkuna on todella lyhyt. Vuorotellen toinen toistamme lohduttamassa, että raskaus tulee sitten kun sen aika on.

Sitä illalla mietimme, että onko lapsettomuus perinnöllistä? En nyt mitään järkevää tietoa netistä löytänyt, niin olisiko täällä jollain tietoa. Miehen vanhemmat ovat siis "tehneet" lasta 10 vuotta. Tuohon on ilmeisesti useampi keskenmeno mahtunut mukaan..

Meillä yk3. Kohta kääntyy yk4. Tuskin tämä tästä tämän kummemmaksi muuttuu, pitäisi vaan lakata laskemasta.. :) Ja jutella hänen kanssaan uudestaan siitä, että miten helppoa tämä nyt oikeasti olikaan.

Ja eikö luteaalivaihe ole ovulaatiosta menkkoihin, eli se aika kun munasolu hedelmöittyy tai ei ja kiinnittyy tai ei?

Ja luulen, että on perinnöllistä.. Faktaa mulla ei ole asiaan liittyen, tosin.
 
Noppa, minulla on jonkinlainen omakohtainen kokemus: äitini meni 27-vuotiaana hakemaan apua lapsettomuuteen. Ihan varma hän ei ole, ehtikö ottaa clomidia (tämä tapahtui siis 70-luvulla, liian pitkä aika). Ei saanut lasta toisessa avioliitossa 35-36 v. Oli kuulema endo. Apuja ei aaanut, koska oli lääkärin mielestä riittävästi lapsia.
Meistä ei löytynyt pariskuntana selitystä lapsettomuudelle. Itse oletan merkittävimmän syyn olevan autoimmuuni tyreoidiitti, sammuttaa munasarjat ennenaikaisesti ja nostaa vasta-aineet kehossa. Kaksoissiskoni sai 2 lasta parikymppisenä, jolloin sairautemme ei ollut vielä rajusti päällä.
 
Mä menin taas eilen tekemään virheen ja luin keskustelua miten nopeasti porukka on raskautunut pillereiden lopetuksen jälkeen. Tätä katkeruuden määrää, kun suurin osa vastasi vain että ei näkynyt edes ekoja menkkoja, kun oltiin jo paksuna. Rupesi kiukuttamaan.

Tänään siis kp 113 :shifty: en tiedä, voi olla että kuvittelen. Mutta tuntuu että ehkä tuo rintavarustus on ollut hieman turvonnut muutaman päivän. Kipeä ei kyllä ole, eli ehkä vain toiveajattelua menkkojen lähestymisestä.
 
Opiaattina, kannattaa seurata ja jossain kohti lääkäriltä kysäistä. Uskoisin, että keltarauhashormonin korvaushoitoa saa, jos loppukierron tuhruttelua tai lyhyt luteaalivaihe. En tiedä, mikä on normaali käytäntö, onko 10 päivää ja sen alle liian lyhyt. Alkio on kiinnittymiskykyinen alkaen 6 dpo yleisesti ottaen.
 
Opiaattina kyllähän se kannattaa asiasta keskustella. Ettei ainakaan yksin jäisi tollasten ajatusten kanssa.

Katjusha oletteko te siis saaneet lapsia? Anteeksi utelu. Ja aika erikoista, että lääkäri voi sen lapsiluvun riittävyyden päättää :oops:

Hipshops tuollainen kierto on jo aika hurja :eek: Mulla menis varmaan mielenterveys :rolleyes:
 
Hipshops- Siis mulla menisi mielenterveys. Toivon että pääsisit uuteen kiertoon! Oma lyhyt kiertokin tuntuu piinaavalta niin mites sulla sitten. :confused: Huh! Tsemppiä.

En noista särkylääkkeistä osaa kummemmin sanoa. Itse joudun syömään panacodia useamman kerran viikossa. Panadol yksinään ei auta ja ipubrofeiinia ei taideta joo suositella. Mutta joka kuu olen nyt oviksen bongannut.

Mä oon ollu aika hiljakseen täällä. Tää koko raskautuminen stressaa ja vituttaa. Ex miehen kanssa esikoinen syntyi touhutipasta ja kertalaakista. Söin pillereitäkin vielä silloin. Silloin olin tosin alle 20vuotias. Nyt sitten kun yrittämällä yrittää ihanan miehen kanssa ja kaikki ois kunnossa niin ei. Nyt joku dpo4. En ole tikuttanut ja oon yrittäny olla ajattelematta koko asiaa. Tuttujen vauva ja raskaushehkutus tosin asiaa vaikeuttaa. Ovispäivänä oli vyöhyketerapia ja sen jälkeen tulikin kun salamana hirveät oviskrampit. Ihankun vt:ssa olisi auennut joku ovishana.:D:D Mutta muihin kiertoihin tää on outo. Rinnat ei tullut kipeäksi mitä yleensä oviksen jälkeen. Eikä mulla ole yhtään mitään muitakaan oireita. Lämmöt 37 eli reilusti koholla. Ei siis niin mitään muuta. Energiaa on kun pienessä kylässä ja kaikki normaalit oviksen jälkeiset stressit ja muut on poissa. Ehkä johtuu siitä vt:sta. Noh katsellaan. Ei edes ole testi-intoa niinkuin yleensä tässä kohtaa jo laskisi tunteja testin tekoon. Seuraava kierto onkin kuudes yrityskierto. Ja näin ollen puolivuotta tuleepi täyteen. Prkl.
 
Hei osaako kukaan sanoa, mitä vaikutusta on lyhyellä kierrolla (23pvä) ja lyhyellä luteaalivaiheella (11pvä) raskautumisen kannalta? Aloin tarkastella mun kiertoa ja huomasin, että ertyisesti toi luetaalivaihe on ollut vain 11 pvä joka kierrossa..

Muistelen lukeneeni että se 11 päivän lh vaihekaan ei ois liian lyhyt. Munasolun kulku hedelmöittyneenä tai hedelmöiytymättömänä munasarjasta kohtuun on noin 6-8 päivää. Tänä aikana kohdun limakalvo paksuuntuu ja muuttuu vastaanottavaisemmaksi jos siis hedelnöittyminen tapahtuu. Liian lyhyt (eri lähteistä riippuen alle 10pv) niin kohtu ei ehdi valmistautua kiinnittymiseen. Kun en ole lääkäri niin en osaa varmalla sanoa etteikö riittäisi tuo 11 pv mut en usko että se yksistään ois syy hedelmöittymättömyyteen. Myös itse lh hormonin erittymisen määrällä on iso merkitys.

Itse kohdun limakalvon oksuuntumista ja kohtua ja sen muuntumista hedelmöittyneen munasolun vadtaanoytamista säätelee estrogeenit. Ja lh hormoni sitten taas ylläpitää syntynyttä keltarauhasta ja sen progetuotantoa. Vaikka siis itse aika riittäisi mut jos lh hormonia ja estrogeenejä ei oo tarpeeks valmistelemaan kohtua ja ylläpitämään keltarauhaden toimintaa nii hedelmöityyminen tai siis kiinnittyminen ei tapahtu. Eli kohdun limakalvon 'valmistumisessa' on estrogeeneillä merkitystä.

Lh hormonin tuottumistahan aivoissa hypotapamus ja se siis kuten muutkin gonadotropiinit erittyvät aivolisäkkeestä. Aah ompa monimutkaista. Mut siis estrogeenien j lh määrällä on kyllä suuri merkitys siin et hedelmöittyykö. Silloin kai se aikakin on riittävä.

Eli ei pelkästään se aika vaan myös se hormonien määrä.
 
Hei osaako kukaan sanoa, mitä vaikutusta on lyhyellä kierrolla (23pvä) ja lyhyellä luteaalivaiheella (11pvä) raskautumisen kannalta? Aloin tarkastella mun kiertoa ja huomasin, että ertyisesti toi luetaalivaihe on ollut vain 11 pvä joka kierrossa..

Nii se piti myös sanoa et onhan silläkin merkitystä et kui pitkä ja kuinka paljon fsh hormonia eli follikkeleita stimuloivaa hirmonia erittyy ja kuinka pitk se vaihe on eli menkoista ovikseen. Tuosta päätellen siis 12 pv ja kyllähän se luetaan ihan riittäväksi ajaksi. Että munis ehtii kypsyä ja kasvaa.
 
Katjusha oletteko te siis saaneet lapsia? Anteeksi utelu. Ja aika erikoista, että lääkäri voi sen lapsiluvun riittävyyden päättää :oops:

:rolleyes:
Noppa, ei biologista saatu, vaikka useampi IVF tehtiin. Meillä on lahjamunasolulla tyttö. Siihenkin meni paljon vuosia ja käsittämätön määrä rahaa, että saatiin onnistumaan. Onnellinen äiti olen, vaikka harmi, että näköjään jää yhteen. Pitäis lähtee Tallinnaan hoitoihin, vaan ei jaksa enää semmosta.
 
Opiaattina eikös tuon luteaalivaiheen tarkoitus ole valmistaa kohdun limakalvoa kiinnittymistä varten. Keskimääräinen pituus on 12-16 päivää.. Muuten en nyt osaa sanoa, onko vaikutusta jos on päivän lyhyempi :rolleyes:

Ja tuo mitä aiemmin kirjoitit miehen suhtautumisesta sinun pelkoosi , on todella kurjaa. Yrityksen alussa meilläkin oli ehkä samanlainen suhtautuminen ja nyt (yk4) on mies havahtunut siihen, että raskautuminen ei olekaan niin helppoa. Yhdessä ollaan perehdytty asioihin ja ovistestit olo jotenki se viimenen herätys, että aikaikkuna on todella lyhyt. Vuorotellen toinen toistamme lohduttamassa, että raskaus tulee sitten kun sen aika on.

Sitä illalla mietimme, että onko lapsettomuus perinnöllistä? En nyt mitään järkevää tietoa netistä löytänyt, niin olisiko täällä jollain tietoa. Miehen vanhemmat ovat siis "tehneet" lasta 10 vuotta. Tuohon on ilmeisesti useampi keskenmeno mahtunut mukaan..

Lapsettomuus ei kai suoraan ole perinnöllistä mutta tietyt asiat jotka ns aiheuttaa lapsettomuutta kuten monirakkulaiset munikset nii sillon joo. Tai ei sillonkaa mut toiminirakkulaisuus kai on ja se voi vaikeuttaa tai aiheutta lapsettomuutta ns luomuna. Toki jos henkilöllä on kromosomipoikkeama joka ei hänellä esiinny toimivassa geenissä mut periyttää toki sen lapselleen ja sill lapsella se on aktiivisessa geenissä, voi vaikuttaa mut on ki tuo jo nii arpapeliä et ei ehkä mietitä sit kautta :bookworm: että alkuperäiseen kyssäriin vastaus nii ei varsinaisesti ole perinnöllistä.
 
Noppa, ei biologista saatu, vaikka useampi IVF tehtiin. Meillä on lahjamunasolulla tyttö. Siihenkin meni paljon vuosia ja käsittämätön määrä rahaa, että saatiin onnistumaan. Onnellinen äiti olen, vaikka harmi, että näköjään jää yhteen. Pitäis lähtee Tallinnaan hoitoihin, vaan ei jaksa enää semmosta.

Vaikka muistankin sinun tarinan melkoisen hyvin nii ei heitetä Katjusha kirvestä kaivoon. Ei sit tiiä mitä elämä tuo tullessaan ja luoja suo :)
 
Laura jälleen voin kompata sun tilannetta. :D itsellä kans poika edellisestä suhteesta tullut "yllätyksenä".. Sai siis alkunsa pillereistä huolimatta. Ikää oli tuolloin 22v. Nyt kun on löytynyt se oikea kumppani, kenen kanssa perhettä toivoo, niin johan on hankalaa.

Katjusha varmasti ollut raskasta, mutta ihana että olette tyttären saaneet :Heartred Eikä koskaan saa sanoa ei koskaan :wink

Sadetuuli ehkä on parempi ettei lähde liikaa kaiveleen kromosomitasolle saakka. :D
 
Laura jälleen voin kompata sun tilannetta. :D itsellä kans poika edellisestä suhteesta tullut "yllätyksenä".. Sai siis alkunsa pillereistä huolimatta. Ikää oli tuolloin 22v. Nyt kun on löytynyt se oikea kumppani, kenen kanssa perhettä toivoo, niin johan on hankalaa.

Katjusha varmasti ollut raskasta, mutta ihana että olette tyttären saaneet :Heartred Eikä koskaan saa sanoa ei koskaan :wink

Sadetuuli ehkä on parempi ettei lähde liikaa kaiveleen kromosomitasolle saakka. :D

Tää on mun mielestä siis jopa vähän naurettavaa. Että miten voi edes olla mahdollista. Mutta kai se niin on että kaikkea ei voi saada. Tai voi, mutta ei heti. :D ärsyttää kun elämä olisi niin täydellisessä tasapainossa nyt. Toista se oli vuosia sitten kun ryyppäsi ja rellesti menemään. Mut tasan ei käy onnenlahjat. Tässäkään.
 
Mulla ei tosiaan ole lapsia ennestään, joten en tiedä pystynkö saamaan lapsia. Äidin puolella on endometrioosia ja keskenmenoja, mutta ensimmäisen jälkeen hän sai 3 lasta vielä. Kai se on se pelottavin asia, kaikki muut sisarrukset ovat jo saaneet lapsia joten jos olenkin ainoa joka ei saa niin sääli tulee olemaan ikuista. Mutta vasta yk 4 menossa, ei tässä vielä panikoida sentään. Enkä ole koskaan kysellyt muilta miten kauan heillä yritykset ovat kestäneet.:bored: ehkä sitten kun/jos olen raskaana ja voin kysellä. Kp 29/32 menossa ja en ole nyt testaillut. Eilen tapahtui jotain mielenkiintoista tosiaan. Lämmöt aamulla olivat 35.8C kun edellisenä aamuna olivat 36.4C, tänä aamuna taas 36.3C. Luin tästä hieman lisää eilen ja englanniksi implantation dip on tuplasti tavallisempaa raskauskierrossa kuin ei-raskauskierrossa. Silti se ei missään nimessä tarkoita että olisi onnistunut kiinnittyminen mutta todennäköisyys nousee hieman. Onko muilla kokemuksia tästä??:anyone alla vielä kuva käyrästä!
 

Liitteet

  • Screenshot_20181104-131522__01.jpg
    Screenshot_20181104-131522__01.jpg
    211.9 KB · Katsottu: 177
Kiitos Sadetuulia ja Noppa88 vastauksista! Täytyy seurata, miten nämä kierrot tästä tasoittuvat. 3kk sitten loppui hormonaalinen ehkäisy, niin onhan tässä aikaa vielä kropalla palautua ym. Jostain vain luin, että jos se luteaalivaihe olisi lyhyt (10pvä tmv) niin voisi vaikuttaa negatiivisesti raskautumiseen. Nyt on dpo6 ja Flo ennustaa, että menkat alkaisi 4pvä päästä. Saa nähdä.
 
Luin Opiaattina jossain että erittäin lyhyet (alle 10) voivat ehkäistä hedelmötystä koska kohtu ei ole tarpeeksi valmis. Mutta joillakin se hedelmöitys tapahtuu vaista 10 päivän jälkeen. Joten kai siinä täytyy ottaa huomioon myös se että kuinka kauan solulla kestää kohtuun että voi yrittää kiinnittymistä! o_O näin minä ajattelisin. Se keskustelu jota luin aiheesta, naisella taisi olla 7-8 päivää pitkä luteaalivaihe, ja se oli lääkärin mukaan liian lyhyt hänelle.:happy3
 
Täällä nyt jotakin edistystä tapahtumassa. Eli nyt eletään kp1. Kierto oli tällä kertaa 130+ sijaan vain 43 päivää. Olis mahtavaa kun normalisoituis niin olis helpompi seurata kierron vaiheita ja mahdollista tärppiä. Jes! Näillä on hyvä jatkaa.
Siis ihan hurjia kiertoja, 130+?? Herratun aika!
 
Takaisin
Top