Raskaaksi 2015

Mä haluaisin tehdä meidän parvekkeesta kasvihuoneen tai edes jotain, kun en enään polta. Olis kiinnostusta, mut en oikeen osaa. :)

Lumelle tulossa söpö vauva! <3 mä haluaisin kans koiran (ranskiksen) :) ne on niiiiiiiiin söpöjä!!!! :D

Ainahan saa toivoo jokaisen kierron suhteen, mutta mä tiedän nyt et tää ei oo meijän kierto. Mä teen kaiken aina vaikeemman kautta eli 20.4 sinne lääkäriin ja saadaan lähete lapsettomuustutkimuksiin ja sit asiat menee eteenpäin, eli siis ei mikään luotto tähän yk:hon.

Nyt taas vihdoin ehdin tänne jotain kirjottamaan. Tänään oli miehen sukulaisia kylässä niin eilen tuli leivottua ja tänään siivottua. :)

Liisu: hienoa että sait hyviä uutisia gyneltä! :happy:

Lucky: kyllä täälläkin ootellaan että täti jäis sinne tulematta ja saisit plussan testiin!

Jasmille pahoittelut tädistä! Tammivauva siis tilaukseen. :)

MrsH, mikäs siellä on tilanne? Ootko testiä tehny?

Myy, mikä sulla on siellä vointi? Toivottavasti nyt selviäisit ilman enempiä vastoinkäymisiä... :oops:

Wildside, tervetuloa joukkoon! :welcome Pahoittelut kokemistasi keskenmenoista, toivon kovasti että tämä pikkuinen pysyisi reissussa mukana sen 9kk. :shy:

Elysseille ja Maaritmariannelle pahoittelut negasta. Toivottavasti Elyssei saat pian jonku selvyyden tohon kiertoon, tosi tylsää tommonen kierron venyminen ilman plussaa..:shifty:

Neelialle ja Enulle jes ovisplussasta, eikun hyödyntämään! :grin

Lume, onpa söpö pieni karvavauva teille tulossa! :happy:

Beisla: ihanaa matkaa, ainakin huippukohde teillä on! :)

Synnytyksistä oli monella jos jonkinmoista kertomusta... Kyllä kätilöitäkin on ilmeisesti moneen lähtöön. Ehkä se on parempi ettei ala synnytystä vielä stressaamaan kun ei oo edes vielä raskaana. Kyl sitä sitten ehtii myöhemminkin. :grin Ja tosiaan, lopputuloshan siinä on tärkein. :Heartred

Mäkin oon ollu aika yllättyny siitä että kuinka hyvä henki täällä ryhmässä on. Ihana että täällä on niin kannustava ilmapiiri, ootte ihan parhaita kaikki! :happy:

On. Tänään oli tosiaan n. 2kk ikäinen kummipoika kylässä, hän saa kyllä aina vauvakuumeen nousemaan, on niin mahtava poitsu. :love7 Vielä viikko aikaa ennen kun mies lähtee yli kuukaudeksi työmatkalle, täytyy siis nyt nauttia yhteisestä ajasta. :happy: Ovis on luultavasti ihan käsillä oireista päätellen. Toivo siis elää että kierto palais jotenkin normaaliksi pillereiden jälkeen, jes!

Kp 16/30?

Mymmelisti, ei kun sitten vaan parveketta laittamaan! En itsekään ensin osannut, mutta etsin vaan tietoa ja opin kokeilemalla :D tomaatit ja yrtit on ainakin helppoja alkuun ;) ääääää oon itse niin kevätfiiliksissä että huh huh! Haluaisin jo möyrimään tonne kasvimaalle ja siivoamaan kasvihuonetta, mutta meillä on vielä lunta kinoksina :D terassin rakentamisesta haaveilen myös, mutta ehkä nyt ensin tehdään toi akuutein eli kattoremppa.

Liisu, hyvältä kuulostaa että sun kierto pysyisi nyt normaaleissa uomissa :) ja nauttikaahan toisistanne ;) <3

Huh teitä naiset kovin ootte ollu ahkeria kirjoittaan oon käyny lukemassa kyllä teitin jutut mut kommentointi on ollu tosi pikasta.. No nyt on viikonloppuvieraat lähtenyt:)

Beislalle toivotan hyvää matkaa harmi kun niin pitkään oot pois täältä.. :/ mutta pidä hauskaa austraaliassa mä oon niin kateellinen ;)

Lume vau mikä karvalapsi! Ihana väritys? Onko toikin vielä brindle? En oo kyllä noin vaaleeta brindlee nähnyt! Mutta kaunis/komea hän on! ( <3

Lucky ja mymmelisti sais alkaa tekemään niitä plussatestejä! :)

Synnytyksistäkin olitte kertoilleet... Tääl meni likan synnytys kyllä tosi hyvin vaikka se tekikin kipeetä ihan PIIIIIP! Mut oli nopee ja helppo vaikken kerenny saamaan kuin ilokaasua ja sit äkkiä tökättiin budentaali tai mikä se nyt sit on oikeelta nimeltään(suosittelen!) se alapääpuudutus.

Tääl nyt sit dpo ehkä 11 tai jotain :) ei ainakaan samoja oireita oo kun viime kierrosta tissit ei oo yhtään kipeet alapäätä ei juili ei särje päätäkään nälkä on suht normaalisti ainoo että väsyttää vietävästi otin jopa pienet päikkärit tänään mitä en oo tehny sit piiiiitkään piiiiitkään aikaan :)

Lumelle tulossa ihana karvavauva! :Heartred mä oon myös haaveillut uudesta mutta laitetaan nyt ainakin hetkeksi jäihin se haave.

Larissa, olitkin vaihtanut kuvan! Se on jotenkin aina shokki kun joku vaihtaa kuvan kun on tottunut yhdistämään tietyn kuvan ja nikin :grin
harvoin tulee enää nikkiä katsottua kun vilkasee vaan kuvan. Sä oot ollu oikein ahkera! :)

Beislalle ihanaa matkaa! :)

Meillä oli miehen kanssa herkuttelupäivä ja muutenkin saatiin vietettyä laatuaikaa :) :Heartred kyllä taas mieli lepää ja jaksaa painaa ensi viikon töissä.

Hui kun olette ahkerasti kirjoitelleet! Useampi päivä on mennyt vain lueskellessa eikä ehdi kommentoida kun on taas tullut uusia viestejä... Mutta hyvä niin! Kurjaa olis, jos loppuis juttu kesken! :)

Koska olen jo ehtinyt puolet lukemastani unohtaa, tässä tulisi pikainen tykityskommentointi kaikille (ja pahoittelut, jos joku jää huomiotta): tervetuloauudetpahoitteluttädeistäjanegoistaonnittelutkarva-jakasvivauvoistahyväämatkaapaljonplussiakaikilleeikätätejäkenellekäänvoimiakeskenmenoistatoipuvillejaKIITOSSIITÄETTÄOOTTENIINIHANIAJAKANNUSTAVIA!!! :)

Täällä edelleen tylsä vaihe, odotellaan km:n jälkeisiä kuukautisia. Salaa toivoin, että olis tärpännyt jo vahingossa tässä kierrossa, mutta oviksen jälkeisen nännikivun loppuminen vihjaa muuta... Mutta niinhän se oli, että viimeistään seuraavassa kierrossa plussataan urakalla, eikö niin! :)

Huomenta! Täällä taas aamu alkanut järkyttävällä oksentamisella, koko viikonloppu mennyt vähän niin ettei mikään oo pysyny sisällä ja huippaa. Jäin tänään kotiin pöntön kaveriksi ni olisin vaan kysynyt et miten teillä muilla on mennyt nuo sairaslomat raskauden takia? Oletteko hoitaneet ne työterveyshuollon kautta vai neuvolan kautta? Jossen ihan väärin ymmärtäny ni viimeks työterveyshoitaja sanoi että seuraavaks kantsii soitella neuvolaan jos tulee tarvetta olla pois. Mä vaan jäin sitä vähän ihmettelemään että onkohan niin?

Voi Sarina! Toivottavasti helpottaa pian! Mulle lääkärit sano, et kyl se helpottaa rv12 mennessä ;) lopetin oksentamisen puolenvälin jälkee, huh.

Mut joo, mä kävin työterveyshuollon kautta kaikki raskauteenki liittyvät asiat ja kukaan ei mitään mukissu. Helpompi sitä kautta mun mielestä oli :) olin oksentamisen takia usean viikon saikulla + kesälomat päälle.

Tsemppiä sarinalle. :Heartred
Mua kans aina lohdulteltu että rv 12 jälkeen helpottaa.. ehkä pieni totuus siinä on, mutta mullakin oksentelut loppuu yleensä vasta rv 20 jälkeen. Melkein joka raskauden aikana oon miehelle itkenyt että ei ikinä enää :rolleyes: ja tässä sitä kuumeillaan taas. :grin

tänään kp 29/36 , dpo 7. Samanmoiste olotilat jatkuu ku dpo 4 alko.. eli menkkamaisia jomoja välillä, pari kertaa on ollut repäsykipuja. Toiveet ei kovin korkealla oo.. jotenkin sellanen fiilis että ei oo tärpännyt. Mutta toisaalta suunnillen näihin aikoihin se kiinnityminen vasta tapahtuu ja oireita voi pikkuhiljaa tulla jos on tärppi käynyt.. noh aika näyttää miten käy.

Muokattu viimeksi:
Huomenta!

Beislalle oikein oikein ihanaa matkaa!!! Hiukan kade oon! :)

Sarinalle jaksamisia huonon olon kanssa.

Lumelle ihana pikku hauvavauva tulossa! <3 täällä kanssa hauvavauvakuume nostelee päätään.

On: se olis vissiin sitten ovisplussa huomenna tulossa, ainakin toi tämän aamuinen testi oli jo sen verta vahvana, testi viiva tummu ennen kontrolliviivaa. Jippii!

Muurahainen kp16/28-37

ImageUploadedByVau Foorumi1428901008.698906.jpg

Sarina, Meidän työterveys sanoutuu välittömästi irti kaikesta hoidosta kun pissii kaksi viivaa raskaustestiin eli myös alkuraskauden saikut neuvolan tai omalääkärin kautta. Itsehän olin tuosta nuorimmaisesta saikulla lähes koko raskauden eli asia tuli tutuksi. Esikoisen aikaan olin vielä koulussa joten systeemit meni hieman eri tavalla. Tsemppiä! Mä niiiiiin tiedän ton pahoinvoinnin..

Aika kivaa toimintaa työterveydeltä jos raskaana olevat vaan ohjataan neuvolaan :D mulle neuvolasta sanottiin et "kannattaa ens kerralla mennä työterveyslääkärille, ne osaa paremmin arvioida työkyvyn yms yms" ja siitä lähtien kävin siellä eikä kukaan valittanu mitään :)

On. Oviksen bongailut jäi viime viikon testeihin mut eipä sinne mitää tasavahvoja viivoja todellakaan tullu. Mut nii epäsäännöllinen kierto ettei kyl välttis ovis ees oo viel ollu. Ja ovistestit loppu eikä muutenkaa kyl ehtis testailla, liikaa töitä :D
Eli mututuntumalla mennää. Harmi et väsyttääki sen verran ettei pupuilutkaa oo maistunu hetkeen :/

Mitä muuta tuosta voi päätellä, kuin että ei-kunnallisen terveydenhuollon mielestä raskaus on sairaus, johon ei kannata puuttua. YTHSääkin lakkasi kiinnostamasta heti, kun plussasin, ja mä sentään köyhänä opiskelijana maksan niille siitä, että niitä kiinnostaa mun terveydentilani. Anteeksi tämä avautuminen, mun mielestä on vaan niin väärin, että työ-/opiskeluterveydenhuollon mielestä raskautuminen tekee niiden asiakkaista vähemmän huomion arvoisia. Kysymys on ihan varmasti samasta ilmiöstä, josta täällä puhuttiin aikaisemminkin: Jos tarvitsee apua kiertojen tasaamiseen ja sanoo yrittävänsä raskautua, niin kaikki ongelmat on heti ihan "tavallisia ja ohimeneviä".

Mulle silloi työterveyslääkäri sanoi, että olisi parempi että asioin neuvolan kanssa, kun hän ei ole perehtynyt raskauksiin niin hyvin, että tietäisi jos voisi epäillä jotain vakavampaa. Eli ts. Pesi kätensä oman nahkansa pelastamiseksi tai sitten ajatteli mun parasta, ettei pääse tapahtumaan mitään. :)

Lumelle onnea tulevasta karvahauvavauvasta! :Heartred
Sarinalle jaksuja pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti ei kestä pitkään!

On se vaan jännä että vaikka olis ollu kauhee raskausaika tai pieleen menny synnytys niin kummasti sitä haluaa kokea sen kaiken uudelleen, ollaankohan me naiset vähän masokisteja? :grin Mutta on se kaikki vaan niin sen arvosta! :love2 Itellä oli suht helppo raskausaika, tosin 2 vikaa kuukautta ennen synnytystä keräsin jo univelkaa kun en pystynyt nukkuun mahan kanssa, sohvalla yritin torkkua. Itse synnytyskin oli aika maratooni, poika syntyi 36 tuntia vesien menin jälkeen ja synnytyskään ei mennyt ihan putkeen. Eka kätilö laitto liikaa oksitosiinia joten aukesin tosi nopeesti eikä supistuksien välissä ollu kun sekunttien tauko, ei siis uskonu että mua supistaa kun mun supistuskipu oli helvetllinen vatsa ja selkä polte säännöllisin väliajoin ja siks lisäs oksitosiini annosta koko ajan. Epiduraalia ei suostunu laittaan ennen kun olin kokeillu ilokaasua ja tää toinen vanhempi kätilö oli muuten ihan kiva mutta kun oot tuskissas synnyttämässä ja kätilö sanoo että et saa välttämättä epiduraalia kun oot noin lihava niin..o_O :eek: No sitten tulee lääkäri joka sanoo että eihän tän epin laittamisessa mitään ongelmaa oo, että kyllähän nyt selkäranka tuntuu hyvin. Huh. Sitten kun oli epi laitettu niin kätilö lähti syömään, koska ensisynnyttäjällä kestää vielä pitkään, joopa joo. Heti kun kätilö lähti tuli tarve ponnistaa ja tuntu että ponnistin vaikka yritin olla jalat ristissä, mies soittaa kelloa mutta kätilö ei pidä kiirettä kun on syöminen kesken. Viimein kun vartin päästä kätilö tulee ja tutkii niin yllättyy että jaa säähän voitkin alkaa jo ponnistaan. Ponnistus kesti 38min kun olin huonossa asennossa enkä saanu happee tarpeeks. Osasin ponnistaa tosi hyvin mutta vauvapa oli kookas päästä ja hartioista sekä syntyi käsi poskella(paino 4,2kg pituus 50cm ja päänympärys 36,5). Joten jouduttiin tekeen episiotomia ja silti repesin pahasti ja verta menetin yli litran. Tarvittiin 2 lääkäriä ja 2 käilöä että mut saatiin kursittua kokoon, erikoislääkäri ompeli ja sano että yleensä tälläset ommellaan leikkurissa, voi kun kiva kuulla! 2 tuntia meni parsimisessa ja kyllä meinas loppuvaiheessa taju lähtee, kun ilman puudutusta ommellaan ja laitetaan tikkejä. Mutta hyvin kyllä lääkäri ompeli paikat. Itkua väänsin kotona kipujen kanssa kun häpyhuulesta pyllyyn asti oli repeemiä ja myös tuolla syvemmällä ja ne olikin niin syviä että hermot oli vaurioitunu ja siks oli tavallista kovemmat kivut ja paraneminen kesti n 10kk. Ja tässä sitä silti kovasti toista yritetään. :)
Mutta niinkuin joku jo sano, niin ei sitä etukäteen kannata murehtia, eikä kannata liikaa suunnitella synnytyksen kulkua ettei pety. Pitää vaan ottaa sillon asiat niinkun ne tulee. :)

Eilen alotettiin peittojenheilutus :happy: Kp 11/27-30

PLUSSATUULIA LEIDIT!!! +++++++++++ :joyful:

Kiitos kaikille :) en muista Oliko sen värityksen nimi brindle vai mikä, kyllähän ne sen sano :D kuulemma harvinainen. En ole koskaan nähnyt saman väristä chihua :) äiti on juurikin sellainen monivärinen ja isä on beige , meidän kullasta tuli sitten tiikeri :D se olisi jo luovutus ikäinen mutta miehen autoremontti on tässä kuussa niin haku menee ensi kuuhun :/ silloin se on jo 4kk.

Junibea, tulikohan sulla kp:t oikein tohon viestiin..? Mutta toivotaan että olisi kiinnittymistä!

Anskunen, vaihtelu virkistää! Ja olihan mulla varmaan vuoden tuo sama kuva jo ollutkin ;) Siellä on vietetty laatuaikaa <3 onko millaiset olot?

Sarinalle pahoittelut pahoinvoinnista :( toivottavasti helpottaa pian!

Murkku, tuohan alkaa olla melkein O-plussa! Peuhaamaan siitä! :D ;)

Mami, huh mikä kertomus! :O ja onpas kyllä ollut ärsyttävän välinpitämätön kätilö >:/

Meritähti, toivotaan että siellä olisi supersimppoja ja tärppäisi ylläritärppi tästä kierrosta ;)

Plussatuulia kaikille!

Larissa kp 14/27-31

Takaisin