Raskaaksi 2015

Ilpuri, toivottavasti löytyy korkeintaan jotain, mikä on helppo korjata. Ja vähän outoa että sulle määrättiin ne clomit ilman että lääkäri sitten kunnolla selitti, miten ne toimii.

Ruusa, ei voi muuta sanoa kuin tsemppiä piinailuun. Ei tuosta ajattelusta oikein millään pääse irti. Paitsi ehkä jos keksii jotain oikein ajatukset vievää tekemistä, mutta ei sekään riitä kaiken aikaa.

Be, toivotaan että pieni pitää kiinni! :)

Myy ihanaa, onnea vielä kerran! :grin

Silkkikorva, pahasti kuulostaa siltä, että sulla on voinut olla ovuloimaton kierto ja siksi pitkittyy. Toivottavasti pääsisit pian epätietoisuudesta.

Mäkin liityn karkkikeskusteluun: luulen, että meidän lapset tulee saamaan hyvin vähän herkkuja pienenä (mitä pienempiä, sen vähemmän), mutta toisaalta hyvin harvassa asiassa uskon 100% ehdottomuuteen. Aikuisetkin joustaa joskus, miksei lasten kohdalla. Kunhan päivittäinen terveellinen ruokavalio on perustana, pienet herkut harvakseltaan tuskin kaatavat venettä.
Meillä oli lapsena karkkipäivä, ja saunan jälkeen sai yhden limun. Asiasta saatettiin kyllä joustaa, jos oltiin vierailla tai oli merkkipäivä. En muista, että olisin koskaan vetänyt sitä karkkia hullun lailla, vaan se yksi pussi riitti kyllä. Eli karkkipäivä ei todellakaan tarkoittanut, että sitä saa syödä niin paljon kuin sielu sietää. Joskus kun koulusta tuli kotiin, äiti oli saattanut tehdä pannaria, rahkaa tai marjasoppaa, mutta se oli aina yllätys. Ja aamulla piti syödä puuroa, vaikka ei se mitään suurta herkkua ollut. (Paitsi manna- ja riisihiutale!) Edelleen syön jonkin verran karkkia, mutta esim. joulunameja on vielä vähän jäljellä, vaikka ovat mun lemppareita. Ja nykyään jos meidän perheeseen tuo joku limua, ei sitä kukaan tahdo juoda. Ja nykyään teen kaurapuuron itse useimpina aamuina. En osaa sanoa, että lapsuuden kodissa olisi syöty erityisen terveellisesti tai epäterveellisesti; sellaista perus-arkiruokaa enimmäkseen. Normaalipainoisia ollaan kaikki.

Ja todellakin oon sitä mieltä, että jokainen vanhempi tekee omat päätöksensä. Jos yksi on jossakin asiassa "parempi", niin joku varmasti jossakin toisessa. Ja ihan tasapainoisia aikuisia niistä useimmiten kasvaa. :)
muok. Se piti vielä sanoa, että yhteisistä ruoka-ajoista pidettiin kiinni, ja sitä haluaisin jatkaa myös omien lasteni kanssa. Sellainen tietynlainen ruuan arvostus.
 
Muokattu viimeksi:
Onnea plussanneille, ainakin Myy ja Tassu!

Pahoittelut negoista ja tädeistä.

Kp 3 menossa täällä ja niin tylsä vaihe että hohhoijaa.
 
Myylle iso onnitteluhalaus :smiley-bounce016

Karkkikeskusteluun; itelle kävi sen verran onnettomasti, että kotona tuli opittua kokonaisen suklaalevyn kerralla syömisen taito. Vanhempien ratkaisu karkin ahmimiseen oli harvoin ostaminen, mutta siitäkin lipsuttiin ajoittain. Meillä on kuitenkin aina syöty kerralla kaikki, mitä on tullut ostettua. Tiedostan, että kysymyksessä on tosi paha ongelma, ja yritän välttää karkin hankkimista. Se tosin on johatanut siihen, että silloin harvoin, kun karkkia hankin, ostan sitä runsaanlaisesti ja syön kaiken kerralla. Mulla on haaveena, että pystyisin sen verran itsekuria keräämään, että opettaisin tuleville lapsilleni pienten karkkimäärien hienouden. Silloin tällöin voi pienen karkin saada ja karkista saa tykätä, mutta sitä ei tarvitse ahmia kilo tolkulla ennen kuin tulee hyvä mieli.

Vielä ON. Kauhea kriisi. Huomenna olisi raakaa kalaa tarjolla varsin herkullisessa muodossa, mutta mitä jos nää mun tän aamun jomotukset olikin ovis? Talletukset on kuitenkin tehty jo eilen. Uskallanko mä syödä sitä kalaa vai en? Toisaalta, nyt on vasta kp9, joten jos ovis on vasta tulossa, jättäisin kalaherkun väliin ihan suotta :confused005 Ei ole helppoa tämä :arghh:
 
Ilpuri oli varmaan Metformin se mita sait puoleksi vuodeksi? Mulla on PCOS ja mulla se ainakin auttoi, joten toivottavasti sullakin! :)

Liliina ei kai se kalan syominen siihen ovikseen mitaan vaikuta? Ma ainakin soisin hyvalla halulla. :)
 
Beislalle pahoittelut menoista :sorry:

Myy, kyllä se vaan tosi selkeä plussa on ja edellistäkin vahvempi! Ja onnea myös labran tuloksesta!!! Nyt digiä kehiin..? :wink Toivotaan, että se vaaleanpunainen viiru olisi vaan kiinnittymiseen liittyvää tms.!:smiley-bounce012

Be, mulla on yleensä aina etovaa oloa (ja olen jopa oksentanut joskus) oviksen aikaan. Toivotaan, että siellä olisi kuitenkin kiinnittymistä!

Liliina, miksi et uskaltaisi syödä sitä kalaa oviksen aikaan? Syö ihmeessä ja nautiskele! :) Raakaa kalaahan pitää välttää vasta raskaana eli välttele sitten niitä välteltäviä ruokia äläkä stressaa etukäteen :hilarious:
 
Katapultti, mä vaan meinasin, että kun raa'an kalan syöntiä komennetaan välttämään listeriariskin takia.

//edit
Larissa, joo, tiedän, että voi olla vähän hätävarjelun liioittelua, mutta kun monissa noissa ruokaohjeissa neuvotaan noudattamaan niitä jo yrityksen aikana. Ja onko raaka kala vaarallista vasta plussaamisen jälkeen? Mulla jotenkin pää sanoo, että jos ovis nyt sattui tulemaan aikaisessa, ja jotain sattuisi olemaan jo tapahtumassa, niin se raaka kala olisi ihan yhtä paha kuin plussaamisen jälkeen.

Mutta joo, nyt puhuu siis yk2, joka vuoden alusta jätti kaiken ei-luomukosmetiikan, kaikki ei-kuumennetut juustot, meikkaamisen ja hiusvärin pois ihan varmuuden vuoksi.
 
Liliina, listeriaan sairastuminen on harvinaista tänä päivänä Suomessa. Listerioositapauksia raportoidaan vuosittain 20 – 45. (lähde: evira) Eli, jos et edes ole vielä raskaana vaan ovista vasta oottelet niin anna mennä vaan! Turhalla stressaamisella vielä siirrät sitä ovista ja stressaaminen haittaa sitä raskautumistakin :wink

edit: Jos haluat pelata varman päälle niin sitten ei kannata syödä raakaa kalaa ja that's it :wink Aina voi speluloida suuntaan ja toiseen :grin Jos jätät syömättä niin sitten ei ainakaan tartte miettiä, että "entä jos?" Itse olen ehkä sitten vähän höveli, sillä en aio perusterveitä elämäntapojani ja syömisiäni muuttaa, sen takia, että jos kohta raskaudun.
 
Muokattu viimeksi:
Katapultti: Se se oli :grin Ihanko totta? Onpa ihana kuulla! kun oon ollu vähän epäileväinen. Montako niitä päivässä söit? Mulle määrättiin 2-3/päivä. Oon ottanu sen 2, kun alussa tuli tosi kauhee ripuli niin sit en uskaltanut.. mut pitäsköhän nostaa siihen kolmeen...
 
Liliina, listeriahan voi aiheuttaa keskenmenon rankan ruokamyrkytyksen kautta. Mutta jos ovis on vasta tulossa eikä kiinnittyminen ole tapahtunut, en usko sen voivan vaikuttaa.
 
Lilliina: Mä oon yleensä oviksen aikaan ja siitä kierron loppuun kattonu että en oo syöny mitään mahdollista listeriaa aiheuttavaa. Tyyliin mis voi olla raakaa kananmunaa. tykätään miehan kanssa viineistä, niin ne oon kans jättäny kahdelta vikalta viikolta pois. ja muutenkin kattonut kohtuu tarkaan mitä oon suuhunu pistäny.

muoks. Mut kalaan kyllä oon syöny läpi kierron. En kyllä raakaa mutta kalaa kuitekin. Jotain katkarapuja ja tollasia sit ennen ovista vaan :grin

Luin just et raskaana ollessa ei sais syödä ruokaa mikä on säilytetty muoviastiassa. Onkohan siinä mitään perää? Me aina tehdään ruokaa et jää seuraavan päivän evääksi ja muovikupissa minä sitä oon töihin kiikuttanu. Ja aion kyllä varmaan kiikuttaa vastakin :)
 
Niin ja se raa'an kalan kieltohan koskee vain vakuumipakattua kalaa. :wink

Liliina mulle sanottiin suunnilleen etta niin monta kuin vatsa kestaa, kaytannossa aloitin siis yhdella ja sit nostin kahteen, kolmea yritin mut palasin akkia takas kahteen ja sehan riitti. :)
 
ei hyvää päivää, tänään kun köröttelin kotiin ja maantiellä mut ohitti ambulanssi vilkut päällä, ja mitä mä teen: väistän ja alan itkeä, nyyhkytin loppumatkan sitä hiton lanssia ja kotona ihan iloisena kamat autosta :oops: mä vaan mietin et josko tää tän kierron hormooniryöppy johtuis siitä, kun tää on nyt eka kierto imetyksen lopetuksen jälkeen, niin josko kroppa niin kuin palautuis o_O
 
Katapultti, itse olen ymmärtänyt, että raa'an kalan "kielto" koskee sekä vakuumi- että muulla tavalla pakattua kalaa. Lainaus tuolta eviran sivuilta:

"Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joilla on pitkä säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalastustuotteet, tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. --- Raaka kala (myös itse graavattu) kuuluu tähän ryhmään."

Voi Ruusa! :hug013
 
Muokattu viimeksi:
Hmm, ma oon taas ollut kasityksessa etta itsetehty graavi esim. olis ok. Oon jopa syonyt kylmasavustettua lohta tamankin raskauden aikana josta en edes ole 100% varma onko se ollut vakuumissa ennen kuin se on laitettu leivan valiin. No, sattuuhan sita. Taalla on muutenkin vahan erilaiset noi ruokaohjeet kuin Suomessa.
 
Liliina: Kyllä mä uskaltaisin syödä kyllä sitä kalaa.. Mutta teet miten itse haluat. Ja siis mä oon ainakin yrittäny mahdollisimman normaalisti elää muutenkin, vaikka ovis takanapäin ja piinaavat päivät/ viikko edessä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: be
Katapultti, ohjeita tuntuu olevan joka lähtöön ja noudattajia vieläkin enemmän eli nou hätä :grin Ja Suomessa tuntuu olevan kyllä ylivarovaiset nuo raskaana olevien ravintosuositukset muihin maihin verrattuna... Eli meikäläinen aikoo ainakin käyttää omaa järkeä ja harkintakykyä, sitten kun joskus raskaudun.
 
Takaisin
Top