Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Granger: taisi olla satsa joka asiasta kirjoitteli :)

Täällä komento takaisin, ihan älyttömät menkkasäryt iski tuos illalla.. Ja nyt poljin tuhatta ja sataa töistä kotiin, olin ihan varma et menkat alkoi mut onneks oli vain valkkaria, huh!

Vaikka maanantain puolta jo mennään niin nyt pakollinen lasi punkkua ja nukkuun :) ei viitsi tuol töissä lipittää, mut tuleepahan uni paremmin kun juo täs kohtaa :) viel olis yks iltavuoro ja sit onneks taas jo viikkovapaat :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huomenna päivystykseen. Olo on ihan kamala. Kurkkuun sattuu hengittäminen, jatkuva pää kipu. Sahaavaa pientä lämpöä... :( yksinkotona, eikä kukaan seurana... :(

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Granger Hollantilaisen tutkimuksen mukaan foolihapon nauttiminen ennen hedelmöitystä ja sen aikana vähentää sikiön huuli- ja kitahalkion riskiä. Veren punasolujen foolihappopitoisuutta pitää nostaa foolihappolisää syömällä vähintään kolme kuukautta ennen hedelmöittymistä, jotta hermostoputken sulkeutumishäiriön riski saadaan minimoitua. Foolihappolisää on nautittava ajoissa, koska punasolut elävät kolme kuukautta.
Tuossa linkissä vielä tarkemmin :)
http://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Naisen-hedelmallisyys/Foolihappo-ja-raskaus/

Mies on taas ehtiny lähtee ennen kun mä oon heränny :angry No huomenna toivottavasti nähdään enemmän ja eilen saatiin olla koko päivä yhessä, tuli jo tylsääkin kun koko kesä menny niin touhutessa et nyt on ihana kun ei oo stressiä niin vauvallakin on paremmat mahikset saada alkunsa. Ja hyvää harjotusta vauvaa varten oli toi et kotihommien ja töitten jälkeen ei paljoo muuta jaksanu/ehtinykään. Eilen mä ojensin miekkoselle roskapussit et viet. Sen jälkeen kun toi sano ettei osaa käyttää meidän tiskikonetta eikä pyykkikonetta. Just alkukesästä käytiin kädestä pitäen läpi. No kertaus on opintojen äiti :rolleyes: Käydään uudestaan kädestä pitäen läpi. Kotonansa yksinasuessaan on kuulemma voinu unohtaa viiä roskat vaikka roskapussi ois eteisessä niin et siihen kompastuu. Huoh. Mut jos me lapsi tehdään tähän huusholliin niin en mä tee kyllä kaikkia kotihommia tee itsekseni ja hoida lasta. Onkohan se vaipanvaihto yhtä vaikeeta sen oppia :rolleyes:. Onneks toi siivoo oma-aloitteisesti, mä oon jo 2 kertaa imuroinut meidän yhteiselon aikana. Toka kerta oli viime viikolla kun toi oli kipee. Tosin sohvia se ei oo kovin innokas imuroimaan eikä elektroniikkaa, lattiat vaan eikä pyyhi pölyjä mut me ei olla turhan tarkkoja.

Eipä täällä ihmeitä 7/30-36 yk1

Satsa kiitos tarkennuksesta! Ei varmaan oo haittaa et alotin jo öööö vuos sitten ton foolihapon. Kaikkee sitä oppii uutta vielä näinkin vanhana:rolleyes:

Lycky paranemisia! Saitko antibioottireseptin?

Pandakarhu, toi ei oo uusin lista mua ja pötkylää ei näy siinä....

Mira ehdin mäkin sitä syömään reilu vuoden yrityksen aikana :grin Muistaakseni sillä on merkitystä myös sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.

Satsa: Voi kun kiva kun meilläkin molempien sivuissa on noita ko. tauteja. Eikös me olla aika samanikäsiä?

Mira: meillä ukolla jää imurointi vaan ilmanvaihtokoneen suodattimien putsaukseen. Joskus tosi harvoin imuroi. Omat telkkarinsa ym pyyhkii pölystä ja tiski konetta täyttää ja tyhjentää joskus. Pyykkiä joskus pesee mutta siinä on mun pyykit vaarassa mennä pilalle. Ukko ei kehtaa telineeseen ripustaa vaan työntää kaiken rumpuun eikä sit tyhjennä sitä ja vaatteet on ihan rutussa.
Yleensä se oon minä joka siivoo, ukko ei "kerkee" eli ei kehtaa. Ei oo kertaakaan leikannu ees meijän nurmikkoo. :) mua se ei haittaa kun tykkään siivota ja laitella jos saan rauhassa tehä. Joskus tympäännyn ja alan neuvoo sille missä on pyykkikori ja puhtaat viikatut pyykit vois viiä kaappiinsa. Yleensä minä ne lopulta teen. Ukko kyl tykkää ruuanlaitosta mutta minä siivoon sen sotkut ku oon sellanen joka pitää keittiön shutkot siistinä vaikka teen ruokaa. Ukolta se jää ku pomminjäljiltä kaikki levälleen. Vaipan vaihdossa oli mukana ja lasten hoidossa muutenki. Mutta yleensä kun olin kotona ni sil oli just vaipanvaihdon aikana muuta tekemistä. :) mikäs täs ollessa jos joskus sais apua ku pyytää mut sillon ei ainakaan saa apua. :) tiedän muutaman tapauksen jossa isä ei voi koskaan jäädä lapsen kans yksin kun ei voi vaihtaa vaippoja.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Foolihaposta: Foolihappoahan saa muualtakin, kuin apteekinpurkista. Syön itsekin vitamiinilisää - ihan varmuuden vuoksi - mutta sitä foolihappoa kertyy elimistöön ilman kuurejakin. Uskon, että mun foolihapon saanti on hyvä ilman vitamiinejäkin. Siksi olen ihan täysin huoletta, vaikka lisävitamiinit olen aloittanut vasta reilu kuukausi sitten. Uskon myös, että vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät parhaiten luonnollisina kuin synteettisinä valmisteina. Ymmärtääkseni kuitenkin lisävitamiinit ovat vaarattomia ja ylimääräinen poistuu virtsan mukana. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt jotain väärin!

Hyviä foolihapon lähteitä ravinnossa ovat:
  • vihreät vihannekset, persilja, lehtikaali, kukkakaali
  • palkokasvit
  • soija
  • paprika
  • kokojyvävalmisteet, leseet
  • vehnänalkiot
  • useat hedelmät
  • mustikka ja muut marjat
  • hiiva
  • munankeltuainen
  • maksa
  • munuaiset.

Foolihappo tuhoutuu herkästi auringonvalon ja kuumennuksen vaikutuksesta.

Seuraavat kasvisperäiset annokset sisältävät noin 50 mikrog foolihappoa:
  • kauraleipä, 100 g
  • kukkakaali, 100 g
  • pavunidut, 100 g
  • maapähkinät, 1 dl
  • keitetyt herneet, 100 g
  • keitetyt soijapavut, 100 g

Jos kasvisten, hedelmien ja marjojen sekä täysviljatuotteiden käyttö on vähäistä, suositellaan raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville foolihappovalmisteiden käyttöä riittävän saannin varmistamiseksi.
Omaa napaa: DPO8, vielä kolmisen päivää oletettuihin menkkoihin. Ei oikein mitään mainittavaa oloissa. Näinä päivinä on usein ilmestynyt mojova menkkafinni, sitä odotellessa! (Tosin sen puuttuminen ei ole tae mistään, ei mulle ihan joka kierrossa sitä tule.)

Ja tossa laitetussa linkissä olikin aika hyvin tietoa, en kerennytkään sitä äsken lukemaan. Tossa sanotaan, että foolihappoa/folaattia on vaikea saada tarpeeksi ilman lisävitamiinia. Varmasti niin onkin, meikä on vaan niin kova syömään vihanneksia, täysjyväleipiä ja aamuisinkin syön puuron kunnon mustikkasatsilla.

Huhhuh.. Ensimmäiset äklöolot bongattu..

Eilen iltayöstä töissä ollessa tuli oksennus kurkkuun asti moooonta kertaa vähällä aikaa, vaikka olin syönyt ihan normaalisti.. Ei silti siis semmosta huonoo oloo, lähinnä ehkä kovaa närästystä/ mahaportin löysyyttä. Tai siltä se tuntu. Eilen ei mitään oloja muuten, ennen kun yöllä kun piti kotiin lähteä..

Nyt aamulla kun heräsin niin rintoihin koski pelkästään ylös nouseminen, nää mun "riipparit" ei näköjään tykkää olla ilman liivejä.. :D

taasko tää pää kehittelee näitä "oireita" samalla lailla kun ekakierrossa.. Viime kierto kun meni suht oloitta. Tää ärsytys on ollu ihan omaa luokkaansa, alkaa ärsyttään se kun ärsyttää -.- aamulla pääsi itku kun piti pistää pyykkikone pyörimään kun olisin halunnu tehdä jotain kivaa. :D

Sori taas omanapailu, en muista enää yhtään kenelle piti kommentoida ja mitä ://

Tässä korjattu lista, jossa kaikki taas mukana :wink

sabetti 30.8.
Nessu 1.9.
Silv 6.9.
elaffy 6.9.
pötkylä 6.9.
PepeXXL 7.9.
Kaziska 7.9. (dpo 14)
Larissa 10.9.
Elli28 10.9. kp 29/28
Mamia 10.9
SuNWay 10.9.
Freyja86 11.9
Mimi 11.9.
Pandakarhu 15.9.
loora84 15.9.
Anskunen 20.9.
Elli Etana 21.9. (dpo 14)
Mira83 24.9.
Nennu 25.9.
Kiivilintu 29.9.
Nuuhku?
zorro86?
Herhis?
jonnamaria?
Ambriina?
Sintti2014 ?
J3nni?
Anis?
Myssy?
Rosebud?
DarkMimosa?
Aurinkoinen?
Fiamma ?
Lauruska?
Aida*?
Lucky?
Bella87?
Mira83?
Jellis?
LuckyLady13
( yht. 39)

Plussanneina jutuissa mukana: Gatusa, MadH91, Mju, Janeh, Vargynja, Feliddzi, lissufin, Mandah,Chipmunk86, Elya, Ttubu, Myyh, Tiarella, BlenQ, Satsa, naranja, marinamelina, Mustikka, Mara, Dawwe, Granger, Siija, Sandy, Käpynen, Etsijä (yht.25)

Silv, jotain oireenpoikasta täälläkin havaittavissa, mutta en viitsi edes listata, sen verran on kokemusta siitä että kuvittelen kaikki olot itselleni :grin

Itsekin saan näemmä foolihappoa ihan hyvin ruuasta, mutta syön silti B-vitamiinilisää jossa on foolihappo myös. Vaihdan varmaan niihin mamavitskuihin jos joskus tärppää :)

Hitsi, että tulee jännät lähiviikot kun niin moni piinailee!!! :p:grin

On. Nyt on dpo 8 (jos se ovis oli silloin kun luulen sen olleen). Niin se flunssa vaan yrittää iskeä päälle.:sad001 Aivastuttaa ja nenä on tukossa (kiva oli hönkiä suun kautta koko yö :grin). Mitenkähän on, vaikuttaakohan flunssa mahdolliseen kiinnittymiseen negatiivisesti? Vielä ei ole ainakaan sitä tuttua tuhrua tullut, joten se on jo plussaa ja paremmin kuin edellisissä kierroissa! :wink

Larissa: tiedän kans et korkeelta tässä vielä pudotaan :D jotenkin on vaan melki koko kierron ollu erilainen olo kun aiemmin..
Mutta kun miettii, et jos kierto pysyy samana kun muissakin ja tää luteaalivaihe lyhenee niin menkathan alkais jo keskiviikkona (silti lut.vaihe ehtis kyl kestää 11pv.). Et siitäkin voi johtua kun ollaan niin liki.. Jos taas luteaalivaihe pysyy samana ja kierto pitenee niin sit vasta la.. Emmäätiä, nää on niin hankalia järkeilyjä :D

Muoks. Nyt siis kp29 dpo9

Takaisin