Raskaaksi 2011

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vivi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Senna89: en nyt mikään asiantuntija ole, mutta ehkä ei ihan koko aikaa kannattaisi tampoonia käyttää. Itselläni on sellainen käistys, että kyllähän se tamppoonikin niitä "klönttejä" tuo sieltä pois tuo, mutta ehkä kuitenkin kannattaisi käyttää ihan sidettäkin välillä.  Klöntithän on sitä hyytynyttä verta, joka kuuluu ihan asiaan. Mutta niiden klönttienkin takia ehkä kannattais kokeilla ihan pelkkiä siteitä.

Mutta kuten jo sanoin, en ole mikään asiantuntija, mutta oma-ajatukseni on jotenkin sen tamppoonin osalta sellainen, että käytän sitä vain äärimmäisessä hädässä.

Senna89, jos on runsaat menkat niitä klönttejä voi tulla. Runsaaat toistuvat menkat klönteillä voi aiheuttaa anemiaa, että kannattaa niitä seurailla. Ja jos asia huolestuttaa voithan soittaa ja kysyvä äitiys- ja ehkäisyneuvolasta neuvoja.  Samaa mieltä Tikrun kanssa että ei varmaan pahaksi ole välillä käyttää sidettäkin.

Senna89: Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ehdottomasti ei koko aikaa pelkkiä tampooneja. Ainakin yöksi side. Ne klöntithän ovat siis verihyytymiä ja kuuluvat asiaan menkkojen aikana. Usein niitä tulee runsaamman vuodon aikaan n. kiertopäivinä 2-4 riippuen menkkojen kestosta. Todella runsaat menkat voivat aiheuttaa anemiaa ja niistä kannattaa kyllä mainita tosiaan, vaikka äitiysneuvolassa tai perhesuunnitteluneuvolassa. Tai vaikka ihan gynellä käydessä.

Vastailempa minäkin osaltani noihin kysymyksiin...
Me ollaan oltu miehen kanssa keväällä 2 vuotta yhdessä ja tässä ajassa ollaan ehditty menemään naimisiin ja yrittämään sitä vauvaa jo puolitoista vuotta. Tuohon aikaan mahtuu kyllä yksi raskaus, joka päättyi keskenmenoon joulukuussa. Nyt on menossa, en tiedä edes monesko, yityskerta. Pillereitä ehdin napostella n. 10 vuotta, minulla oli käytössä gerazette minipillerit.

Mua hiukkasen on ihmetyttänyt tässä kierrossa tuo kuuluisa ovislima. Olin bongaavinani oviksen suunnilleen toissa viikonlopun tietämille liman perusteella ja oiskohan ollut viime keskiviikko, kun tunsin oloni ihan kuivaksi. Noh, tuota kuivaakautta kesti vain peri päivää ja sitten alkoi taas runsaampi valkovuoto. Tiedän kyllä, että vuoto runsastuu ennen menkkoja, mutta ei kait nyt sentään melkeen 2 viikkoa ennen??? Ei mulla muistaakseni ennen oo noin mennyt... leikö km sekoittanut koko pakan, vai voiskohan tässä olla kyse jostain muusta? En uskalla edes haaveilla...
Nyt sitten kohta on taas jännäpäivät käsillä. Nyt KP 20/24-28

Anteeksi omakeskeisyys... tämä nykyinen vastaussysteemi on huono, kun en tässä vaiheessa enää muista, kuka mitäkin on kirjoittanut ja sitähän ei näe tästä mitenkään... emoticon

Mä avaan tän keskustelun aina kahteen eri ikkunaan, kun kirjotan. Silloin voin pitää toisessa oman kommentin auki ja toisella selata, mitä muut ovat kirjoittaneet. :)

Km voi sekottaa kiertoa jonkun aikaa ennen kun hormotoiminta normalisoituu. Se on aina niin tuskallista odotella että joko on tärpänny, vaikka sen kuinka yrittäis unohtaa että ei sitten pety jos menkat alkaakin.

Maikkie: edelleenkin painotan sitä, etten ole asiantuntija, vaikka terveydenhoitoalalla olenkin, mutta vastaanpa nyt kuitenkin sen mitä olen ymmärtänyt ja lukenut näistä naisten asioista :)

Elikkäs ovis ja siihen liittyvät "itsetarkkailtavat" seikat, kuten ovislimahan, ovat yksi vaikeimmista asioista. Otetaan nyt esimerkiksi tuo ovislima. Sitähän pitäisi tarkkailla samalla tavalla kuten aamulämpöä, joka kierrossa alusta lähtien ja mahdollisesti myös laittaa itselle niitä ylös. Tästä seurannasta ja odotuksesta puolestaan seuraa sitten piilostressiä, jota ei välttämättä tunnista niin helposti, koska "oireet" eivät välttämättä ole niitä perinteisiä ulospäin ilmeneviä oireita kuten unettomuus, hiustenlähtö, keskittymishäiriöt yms. Valkovuotohan on sitten taas siinä mielessä ihan eriasia, että siihen vaikuttaa koko kehon ja intiimialueen pH-tasapaino, joka vaihtelee TODELLA monista seikoista johtuen. Eikä sinänsä vielä tarkoita mitään. Kehosi on käsitellyt lähiaikana ison ja kovan prosessin ja siitä syystä saattaa valkovuoto olla erilaista ja ilmaantua eri aikana.

Tällä en halua vähentää enkä vähätellä havaintojasi vaan päinvastoin toivon, että näistä on apua ajatellessasi ja kokiessasi erilaisia tuntemuksia kropassasi. Toivon todella, että kaikki kääntyy parhainpäin ja se plussa sieltä putkahtaa.

PLUSSIA JA TARRASUKKIA KAIKILLE  emoticon

Huomenta kaikille,
Ei se yrittäminen olekaan niin helppoa aina...Olin niin innoissani kun kalenterin kanssa laskeskelin että ovis osuu just mun ja miehen kahden keskiselle risteilylle. Eihän se sit voinut olla niin helppoa.
Mulla alkoi lauantaina sit aamulla vuoto. Tätin kyläily loppu vasta viikko sitten, eikä vielä pitänyt mitään tulla. Ei sitä verta nyt ihan liikoja tullut mutta selkeästi kuitenkin aina pyyhkiessä. Sit se tyrehtyi ja taas alkoi sunnuntaina aamulla ja taas loppui. Onko muilla ollut tälläisiä välivuotoja?
Mulla ei ole koskaan ennen ollut. Oletin että se keskenmeno olis jo kropalta unohtunut kun tässä tuli ihan normaali vuoto välissä. Harmitus oli aika suuri, sillä tuskin mulla mitään ovista on tullut silloin kun on vuotoa... Ei se nyt yritystä estänyt, mutta toiveet onnistumisesta ei ole korkealla.
Ajattelin käydä lääkärissä tänään kyselemessä mistä tällainen välivuoto voi johtua, ettei vain olis joku tulehdus. Tän kuukauden yritys tais sit olla tässä. Mut mistäs sitä sit tietää tuleeko täti ajallaan normaalin kierron mukaan ja tuleeko taas ensi kuussa välivuotoa. Tylsää...
Sorry vähän masentunut viesti. Kyllä tämä tästä...

Voi Santsu, varmasti todella paljon harmittaa. :( Mut eihän se nyt välttämättä sitä tarkota, et ovulaatiota ei olisi ollut, tai sit voi tulla muutaman päivän myöhemmin. Km voi sekoittaa kroppaa niin et tämmösiä välivuotoja voi tulla mut älä lannistu! Uutta yritystä vain! Ei tämäkään kierto välttämättä ole harakoille mennyt.
Oottekos minkä verran harrastaneet aamulämmön mittaamista? Sehän ei mikään "varma" keino ole, mutta olen itse nyt pari kiertoa hieman seuraillut. Osaako joku kertoa, et kun ovis tapahtuu, niin sithän lämmön pitäs nousta ja laskea taas, kun mensut alkaa. Niin entäs jos ovista ei tapahdu? Mites sitten? Ja mun kroppa on niin ihmeellinen, et lämpö normalisoituu vasta pari pvää mensujen loppumisesta. Mut sitä olen miettinyt, et jos ei ole ovista, niin huomaako sen tästä?
Tänään kp27, eikä ihme kyllä oikein jännitä juuri yhtään. Olen varma, et täti tulee käymään.
Mutta kaikille teille plussatuulia!!!

Kiitos Tikru82, kun jaksoit vastailla. Hyvät neuvot ovat aina paikallaan ja niistä yritetään oppia aina jotain tulevaisuutta varten. Oma elimistöni on varmaan vielä hieman sekaisin, mutta toipumaan päin kuitenkin. Pitää vaan antaa itselle (keholle) aikaa parantua, että se on sitten entistäkin ehompi vastaanottamaan uuden elämän.

Tilasin netistä ovistestejä ja seuraavassa kierrossa aion kokeilla niitä. Jospa se hieman antaisi osviittaa siihen, milloin tuo kyseinen tapahtuma oikein on. Jotkut lääkäripalstat väittävät, että ovulaatio tapahtuu aina 14 päivää ennen seuraavien menkkojen alkua. Osa palstoista taas kertoo, että vaihteluväli voi olla 14-16 päivää. Mihin näihin sitten voi uskoa? Entä, jos kierto on lyhyempi, kun 28 päivää, tuleeko silloinkin ovulaatio kuitenkin 14-16 päivää ennen seuraavia menkkoja, vai jo hieman aikaisemmin? Minulla yleensä kestää menkat 5-6 päivää, mutta vielä 7. päivänäkin saattaa olla jotain pientä jälkitiputtelua. Tuntuu jotenkin ihan hassulta, että ovulaatio saattaisi olla jo siitä parin päivän päästä...

Tuohon aamulämmön mittaamiseen en kyllä osaa sanoa mitään. Itse sitä kerran kokeilin muutaman päivän ajan. Hieman oli hankalaa ilman digitaalista mittaria. Huomasin omalta kohdaltani myös sen, että lämpö oli joka aamu erilainen. Moinen touhu meni niin hankalaksi, että annoin koko asian sitten vaan olla.

On tämä naisena oleminen vaan hankalaa, ihanan hankalaa emoticon

Vieraisiin pöytiin huutelen..

Santsu:  Mulla tuli pillereiden lopetuksen jälkeen toisella kierrolla vuotoa pyyhkiessä muutaman päivän ajan. Laskeskelin, että juuri ennen ovulaatiota. Silloin harmittelin, että taisi olla tämä kierto sitten siinä.. Kävin lekurissa ja ottivat verikokeet ja tarkistivat ettei ollut tulehdusta. Ei ollut. Peittoja heiluteltiin ahkerasti vuodon jälkeen. Vuodosta huolimatta tulin juuri sillä kierrolla raskaaksi. Joten älä missään nimessä heitä tällä kierrolla pyyhettä kehään!!

Just kun sain pitkän hienon kirjotuksen tehtyä niin sitten vahingossa lennätin sen bittiavaruuteen :/

Santsulle, kuten muutkin ovat jo sanoneet niin ei kannata pyyhettä heittää kehään, jos vaikka tämä olis just se kierto kun onnistaa :)

Aamulämpöjä en ole mittaillut koskaan, sillä en varmaan muistais tehä sitä kun muutaman kerran ja tuntuu että sähläisin sen ihan kokonaan.  En osaa tuohon ovisjuttuun mitään sanoa, kun en niitäkään seuraile, sillon varmaan miettisin ja ajattelisin vielä enemmän ja onnistuminen olisi vielä vaikeampaa. On naisena oleminen tosiaan joskus niin vaikeaa :)

Onnistumisia meille kaikille :)

Hei!

Täällä yksi joka kovasti haluaisi myös tulla raskaaksi tänä vuonna. Ehkäisyt on lopetettu ja kohta pitäisi alkaa yrittämään.

Aika paljon vain tuntuu että on kaikkea mitä pitäisi saada kuntoon ja hoitaa ennen raskautta, itsellä mm. diabetes, tosin ihan hyvällä tasolla.

Eikä onneksi ole mikään kiire, niin katsotaan milloin se vauveli ilmoittelee tulostaan emoticon

Olepa hyvä vain :)

Sen verran vielä noihin sun "uusiin" kysymyksiin, että kaikissa testeissä yms. käytetään pääsääntöisesti yleisintä kierron pituutta eli 28päivää. Muun muassa minun kohdallani tämä ei toimi, koska kiertoni ei ole koskaan pillereiden lopettamisen jälkeen ollut 28pv. Eli testeissä siis puhutaan kierrosta, joka on 28 päivää jolloin periaatteessa ovulaation pitäisi olla kierron 14päivän kohdalla, koska se opn yleensä 14päivää ennen kuukautisten alkamista. Jos taas kierto on 30päivää ovulaatio tapahtuu periaatteessa kierron 16päivän kohdalla. Jos kierto on syystä tai toisesta 24pv, ovulaatio tapahtuu kierron 10päivän kohdalla. Tästä syystä niillä joilla kierto ei ole tasainen, on hyvä tehdä testejä. En toki sano, että se on sitten onni ja autuus, päinvastoin. Se tuo omat paineensa ja murheensa peliin lisäksi. Mutta jos haluat vähän saada osviitta, testejä kannattaa tehdä. Minulla kun se kierto on NIIIIIIIIN epäsäännöllinen testejä kuluu paljon, koska aloitan testaamisen kierron seitsemäntenä päivänä. Kaiken tämän lisäksi täytyy muistaa, että ovulaatio ei välttämättä tapahdu joka kierrossa VAIKKA KUUKAUTISET ALKAISIVAT TÄYSIN NORMAALISTI.

Edelleenkään ei ole helppoa olla nainen emoticon

Mutta kaikesta huolimatta hymyä huuleen, peittoja heiluttelemaan ja PLUSSIA JA TARRASUKKIA emoticon

Kiitokset kannustuksesta kaikille.
Kävin tänään lääkärissä ja ei näyttäis olevan tulehdusta. Ei tehty verikokeita, sisätutkimus näytti ok:lta, joten eivät halunneet antaa lääkekuuria, jollei tule kuumetta ja selkeästi kipeää olo kohdun kohdille. Ei lääkärikään pois sulkenut oviksen mahdollisuutta tässä kierrossa. Muistutteli että KM on sen verran rankka kokemus kropalle että palautumiseen voi mennä aikaa. Peittoja saa heilutella ihan mielen mukaan. Ovis voi tulla myöhässäkin.
Idaho,
Ehkä täytyy sun esimerkistä ottaa mallia ja vielä vähän harjoitella jos se kuitenkin vielä onnistais...
Ei tämä malttamaton mieli jaksais montaa kuukautta odotella...

Moikka!

Minäkin tulin hieman huutelemaan vieraisiin pöytiin :) 
Ajattelin vain sanoa että omalla kohdallani ovulaatiotestit olivat kyllä tosi hyvä juttu. Yritimme lasta puoli vuotta tuloksetta ja kiertoni oli epäsäännöllinen, kuitenkin laskin aina niin sanotut "varmemmat" päivät noin viikon ajalta ja silloin heiluteltiin peittoja ahkerammin. Sitten 7:ssä kierrossa ostin ovulaatiotestit ja itselleni tulikin ovulaatio paljon aikaisemmin kun olin kuvitellut ja mitä normaalisti sanotaan että kierron puolessa välissä. Olin jo stressaantunut kun lapsi olisi ollut niin tervetullut ja ajattelin että ovulaatiotestit stressaa entisestään, mutta yllätykseksemme tulinkin heti raskaaksi ku päivä osui tasan kohdalleen :)

Moikka, mitä ovistestejä olette käyttäneet? Ja oletteko kokeneet, että niistä ois ollut hyötyä?

:) Mietiskelen tässä, oisko niitä fiksua hommata vai ei...

Heippa!

Mä oon taas roikkunut täällä koko päivän lukemassa erilaisia keskusteluja, enkä oo saanut luettua tenttiin juuri yhtään. Nyt päätin sitten pistää lopun tälle hommalle, ja kiellän itteäni tulemasta koko sivustolle ennen maaliskuuta. Herkuttoman helmikuun jatkoksi vielä tällanen päätös, mutta pakko saada jotain järkeä tähän mun touhuun, kun muuten en saa mitään järkevää tehtyä. :)

Itellä on tärppipäivät käsillä ja tällä kertaa ei voi syyttää yrityksen puutetta, jos ei nappaa. ;) Jännäys siis alkamassa, mutta nyt yritän keskittyä sen sijaan opiskeluun. Toivottavasti saan takasin tullessani lukea paljon iloisia uutisia (kunhan tää päätös pysyä poissa nyt vaan pitää) ja ei siitä haittaa tietty olis, vaikka itelläkin olis sellasia tuoda mukanaan.. :) Tsemppiä kaikille odottamiseen ja jännäämiseen! Toivotaan, että pettymykset kiertää meidät kaikki kaukaa tällä kertaa!! Vaikka mä rakastanki tätä talvea kaikkine lumineen, niin kevättä kohti mennään ja tuokoon se mukanaan paljon plussatuulia!

Jospa minäkin tulisin tänne pyörimään..

palstalla olen nuori, mutta yritäämistä on ollut takana jo piiitkä aika..

Pari kietoa vielä yritetään, ja jos ei tärppää niin sitten lapsettomuustutkimuksiin.

Yritetty on joulukuusta 2008 saakka esikoista, josta tulee päiväpäivältä toivotumpi ja toivotumpi.. :)

yksi keskenmeno on takna, mutta siitäkin jo 1,5 vuotta.

Tällähetkellä on kp. 36/33, mutta raskaustesti näyttää negaa, eli jänskäillään - plussaa tai menkkoja odotellaan

Takaisin