Rakenneultra

Olen suski pahoillani siitä mitä olet kokenut, mutta ei se oikeuta sinua ketään täällä tyhmäksi nimittelemään. Sinulle on sanottu aiemminkin muissa ketjuissa, että kirjoittelusi on välillä törkeää. Hyvä neuvo kaikkeen kirjoitteluun on ketään loukkaamatta, että jos sinulla ei ole mitään järkevää sanomista, kannattaa olla hiljaa.
Eiköhän nuo "henkilö"-vitsit ole myös erittäin törkeitä niitä kohtaan, joita asia koskettaa. Kumma, ettet heitä käske olemaan hiljaa myös. Vai onko kyse siitä, että yhtä ryhmää saa vapaasti loukata, ja toista ei? Minusta sen pitäisi mennä ihan tasapuolisesti.

Olen huono keksimään vitsejä sukupuolirooleihin jumiutumisiin, tai ehkä pitäisi toivottaa henkilövitseilijät takaisin hellan ja nyrkin väliin, se kai vastaisi loukkaavuudellaan aika lailla henkilövitsien loukkaavuutta, mutta toisaalta se aika kun naiset todella pidettiin hellan ja nyrkin välillä on edelleen lähimenneisyydessä, ja joillekin totta vieläkin, joten en voi sitä toivottaa edes henkilövitseilijöille. Joten on todella vaikeaa yrittää keksiä yhtä loukkaavaa vitsiä vastapainoksi, ilman että siitä kärsisi kukaan. Olisiko sinulla sopivia ideoita? Vai pitäisikö mielestäsi antaa henkilövitseilijöiden irvailla vapaasti muutenkin hankalaa elämää elävän vähemmistön kustannuksella?

Ja aivan todella, minusta koko ajatus, että kukaan sanoisi synnärillä synnyttäjälle, että onnea, olet synnyttänyt lapsen/pojan/tytön/henkilön on täysin absurdi. Ja on aina ollutkin. Toki jos on keisarinleikkauksessa ja missannut tapahtuman, niin sitten siinä on jotain järkeä, mutta muuten se synnyttäjä on kaiken aikaa ollut paikalla ja havainnut synnyttävänsä.

Muokattu viimeksi:
Suski75 tässä nyt ei varmaan oo pointtina se että synnyttäjälle kerrotaan, että olet SYNNYTTÄNYT tytön/pojan. Sen nyt huomaa varmaan kaikki, että jotain on tullut puserrettua ulos.
Idea on se et kerrotaan kumpi tuli jos se ei oo esim.tiedossa/on vaan tapana tehdä niin.

Tietty on varmaan näitä kun ennen synnytystä jo kieltävät kätilöä edes katsomasta lapsen haaroväliin ettei kukaan vaan rupee luokittelemaan lasta heti syntymästä johonkin muottiin.

Suski75 kukaanhan ei ole loukannut näitä vähemmistöjä henkilö nimityksellä, sulla vain tuntuu menevän asiat ihan ohi.. joka tapauksessa lapsella on sukupuoli syntyessään sanoi kuka mitä halusi.. Henkilö on yleisnimitys ihmisistä/persoonasta.. itse olen syntynyt tyttönä, mutta kasvanut "poikana" kaikki naisten, tyttöjen jutut on ollut ahdistavia.. mutta siltikään ei koko maailman tarvitse olla sukupuolineutraali... jokaisella on oikeus omaan valintaan ja se ei tarkoita sitä että loukkaisi vähemmistön edustajia jos itse haluaa puhua tytöistä ja pojista, niin kuin jokainen on ollut syntyessään.. ja Kyllä mun lapsi saa olla poika tai tyttö syntyessään ja itse sitten päättää haluaako leikkiä nukeilla vai autoilla vai pukea päälle pinkkiä vai sinistä..

Muoks. Mutta sukupuoli määrätään syntyessä ja jo Suomen laki velvoittaa nimen antamiselle sukupuolen esim. Tytön nimi ei saa olla Erkki lain mukaan..

Suski75 tässä nyt ei varmaan oo pointtina se että synnyttäjälle kerrotaan, että olet SYNNYTTÄNYT tytön/pojan. Sen nyt huomaa varmaan kaikki, että jotain on tullut puserrettua ulos.
Idea on se et kerrotaan kumpi tuli jos se ei oo esim.tiedossa/on vaan tapana tehdä niin.
Nyt pääsitkin aikaisemman kommenttini ytimeen. Analysoidaanpa vitsi.

Näissä henkilövitseissä sanotaan "onnea, olet synnyttänyt henkilön", ja ne voi tulkita kahdella tavalla. Joko 1) kirjoittaja kuvittelee, että lauseen sisältö on se, että on punnertanut ulos lapsen, koska sehän se jäljellä olevan lauseen tietosisältö on, tai 2) kirjoittaja haluaa ilmaista, että hän ei joko tiedä tai häntä ei kiinnosta, mistä sukupuolisensitiivisyydessä on kyse ja hän haluaa vain nauraa sille ilkeämielisesti.

Tuo vaihtoehto 2 on mielestäni paljon loukkaavampi kuin vaihtoehto 1, joten vastasin vitsiin lähtien vähemmän loukkaavasta oletuksesta, että kirjoittaja kuvittelee lauseen sisällön olevan se, että lapsi on punnerrettu pihalle.

Nyt minulle kuitenkin väännetään rautalangasta, että kyseessä on sittenkin vaihtoehto 2, jossa sukupuoli on vitsin pointti, eli tahallaan väärinymmärretään sukupuolisensitiivisyys ja ihan tietoisesti halutaan loukata sitä vähemmistöä, jolla sukupuoliasiat eivät menekään täysin yksioikoisesti.

Sukupuolisensitiivisyys ei tarkoita sitä, että sanat korvataan neutraaleilla sanoilla ihan kaikkialla, vaan sitä, että mietitään, missä kohtaa on tarpeen käyttää sanoja poika/tyttö ja missä kohtaa ei. Esim. lelumainoksessa ei tarvitse sanoa, että pojat leikkivät autoilla ja tytöt nukeilla, mutta kyllä vastasyntyneitä vauvoja edelleen kutsutaan tytöiksi ja pojiksi.

Vai oliko tämä kaikki tiedossa ja vitsi olikin täysin puhdastakin puhtaampaa ilkeilyä?

Suski75 taidat nauttia siitä, että pääset vääntämään asioista, vaikka niista ei tarttis tehdä mitään numeroa. Tääkin juttu veti nyt vähän yli taas.

Eiköhän se "teille on syntynyt henkilö" ollut vaan pelkkä vitsi ja kaikki vitsit nyt ei vaa naurata kaikkia, mutta ei niistä ny kannata hernettä nenään vetää :)

Puhehan oli siitä, ettei tarvitse ketään alkaa tyhmäksi haukkumaan ja muutenkaan kirjoitella ikävällä sävyllä viestejä :(

Joo tuntuu olevan vähän jatkuvaa tuo että Suskin pitää vääntää asioista, kääntää kaikki niin että olisi halveksuen, haukkuen sanottu joku asia vaikka niin ei ole. Mutta näitä nyt tuntuu olevan joka paikassa ainakin yksi hakemassa riitaa ja tekemässä kärpäsestä härkästä.. Itse haukutaan muita viesteissä ja mistään ei saisi mitään sanoa. Pidätetään kaikkia muita mielipiteitä ja ihmisiä niin paljon alempi arvoisena.. ihmisillä on valinnan oikeus, mutta ei sitä tarvitse pakko syöttää muille..

Muoks. Mutta sukupuoli määrätään syntyessä ja jo Suomen laki velvoittaa nimen antamiselle sukupuolen esim. Tytön nimi ei saa olla Erkki lain mukaan..
Pakko tarkentaa, että sukupuoli voi jäädä synnytyksessä selvittämättä. Vuodessa syntyy muutamia lapsia joiden sukupuolta ei synnytyksen yhteydessä voida määrittää, Virtanen poika/tyttö sijaan heidät nimetään Virtanen Lapsi nimellä. Tällä mennään kunnes sukupuoli on selvitetty tai suunta kummalla mennään.

Suski75 taidat nauttia siitä, että pääset vääntämään asioista, vaikka niista ei tarttis tehdä mitään numeroa. Tääkin juttu veti nyt vähän yli taas.
Niin kauan kuin tällaisia henkilövitsejä kerrotaan ilman että niihin puututaan, niin kauan aiheutetaan pahaa oloa niille, joita asia koskettaa. Aivan varmasti puutun tällaisiin halventaviin teksteihin vastaisuudessakin.

Minulle olisi aivan hirveä shokki, jos omalla lapsellani olisi ongelma sukupuolensa kanssa, mutta toivon, että pystyisin kuitenkin pääsemään senkin asian yli ja tukemaan lastani, kävi miten kävi. Enkä todellakaan toivo sitä lapselleni. Transsukupuoliset ja seksuaalivähemmistöön kuuluvat nuoret tekevät aivan järkyttäviä määriä itsemurhia, koska heillä on niin paha olla tässä syrjivässä yhteiskunnassa. Yksikin hassunhauska vitsi asiasta voi olla se viimeinen korsi joka katkaisee kamelin selän.

Ja tästä todellakin tarvitsee tehdä numero. Ihan joka kerta.

Voisko aiheesta tehdä sit oman ketjun jos vielä joku haluaa aiheesta avautua? :rolleyes:
Tää ketju tais olla rakenneultrasta. ;)

Vähän reilu kuukausi odotettavana vielä. Samaan aikaan niin lyhyt ja niin pitkä aika... :)

Niin kauan kuin tällaisia henkilövitsejä kerrotaan ilman että niihin puututaan, niin kauan aiheutetaan pahaa oloa niille, joita asia koskettaa. Aivan varmasti puutun tällaisiin halventaviin teksteihin vastaisuudessakin.

Minulle olisi aivan hirveä shokki, jos omalla lapsellani olisi ongelma sukupuolensa kanssa, mutta toivon, että pystyisin kuitenkin pääsemään senkin asian yli ja tukemaan lastani, kävi miten kävi. Enkä todellakaan toivo sitä lapselleni. Transsukupuoliset ja seksuaalivähemmistöön kuuluvat nuoret tekevät aivan järkyttäviä määriä itsemurhia, koska heillä on niin paha olla tässä syrjivässä yhteiskunnassa. Yksikin hassunhauska vitsi asiasta voi olla se viimeinen korsi joka katkaisee kamelin selän.

Ja tästä todellakin tarvitsee tehdä numero. Ihan joka kerta.

Täs ei ny vissiin ollu puhe transsukupuolisuudesta, mut millai vaan. Saahan sitä käännettyä asian kun asian.
Sori muut.

RU aika on varmaan tammi- helmikuun vaihteessa, mut 5.1 mennään kontrolliultraan. Silloin 17+1, ja toivon et edes toinen näyttäisi kumpia ovat :) Vaikka oonkin niin varma pojista, etten muuta usko :p

Perässähiihtäjän RU aika 15.2
Odottavan aika ON taas pitkä :D
Eikä meidän neuvolassa edes ole ultaa niin kun joissain on. Epistä.

Ja ihan kevyt osallistuminen "onnea, poika/tyttö syntyi". Vaikka oon neljästi tiennyt melko varmasti että pojan synnytän, on se synnytyshetki niin jännä ja fiilikset sekavat että minun mielestä on oikein kiva jotta kätilö on sukupuolen maininnut. Kun eihän se ultraan oo 100% luottaminen kuitenkaan....

Mulla kans RU vasta 15.2. Jotenki kyllä nyt tuntuu että aika kuluu tosi nopeaa, jospa se helmikuuki sieltä pian koittais :D

Takaisin