Puntarissa raskauskilot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M.Magia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olin hienosti sanottuna lentää perseelleni tänään neuvolassa, kun näin miten paljon paino oli noussut edellisestä neuvolakerrasta! Nyt kyllä stressi, univaje ja haastava elämäntilanne on vaikuttanu moiseen 2kg/vk hyppyyn! Turvotusta toki on ja liikkumaan en oo ehtiny käytännössä yhtään, koska vuorokauden jokainen tunti on tarkkaan käytetty, kun tarvii opiskelujen loppusuora ja työssä käynti rytmittää perhearkeen, jota arkisin yksin pyöritän. Neuvolasta väläytettiin jo sairaslomaa ja vauhdin hidastamista. Nyt on kyllä pakko painaa jarrua ja olla itsekäs, että edes unta sais riittävästi.

Eilisessä terkkarikäynnissä punnittiin ja paino on noussut raskauden aikana myös sen reilu 3kg.. Rv 21 menossa, joten toivotaan että jatkoraskauden painonnousu pysyy yhtä maltillisena. :)

joo ei näy täälläkään kun mahassa ja tisseissä... rintsikoiden päivittämiseen (x2 kertaa) on menny ehkä omaisuus :)....

Minulla nousi raskausaikana paino 22 kiloa! synnärille jäi sitten se 10 kiloa ja nyt ois aikeissa pudottaa loput 10 kiloa pois. Itselläni painonnousu ei kuulemma haitannut ollenkaan, koska olin ennen raskautta lähellä alipainoa (52 kg), joten oli kuulemma luonnollista, että painoa myös tulee. Keskimäärin painonnousu viikossa oli 700-900 grammaa :finger002En kärsinyt raskausdiabeteksesta ja muutenkin raskausaika sujui helposti. Alkuraskaudessa oli pahoinvointia aika paljon, mutta eipä se painonnousua haitannut xD Kova painonnousu vaan sai ihon venymään ja jätti arvet, mutta mitäpä tuo haittaa. Ihana pieni ihme kuitenkin oli sen arvoinen.

Eilen neuvolassa taas punnittiin ja 24+1 painoa kertynyt 8,6 kiloa. Lähtö siis 66 kg ja nyt 74,6 kg.

Kuulostaahan tuo aika paljolta, mutta olo on hyvä ja jaksaa touhuta, joten en aio tuosta stressiä repiä. Eipä nuo oo neuvolassakaan sanoneet muuta kuin että "inhimillistä", joten kaipa tuo kertymä on ihan ok.

Mua mietityttää, että milloin ne isoimmat kilomäärät pitäis kroppaan lävähtää?? Mulla on kauhee stressi ku on todettu radi ja viime neuvolassa mitattiin painomuutos -200g/vko että jos kääntyyki nousuun mun syömisistä riippumatta niin saankohan mä piiskaa..... Tuntuu/näyttää siltä, että olis vähän mahan mukana painoa tullu. Puntarille en oo uskaltautunu kotona nyt ollenkaan. Arviolta 2,5 kiloa noussu paino yhteensä koko aikana, mutta täyttä varmuutta mulla ei painosta ennen raskautta edes ollut ja keväällä ennen plussaa kyllä grillimakkara maistu....

Neuvolasta saadun kirjasen mukaan painonnousu on suurinta 17.-24. raskausviikkojen aikana. Ja näköjään tässä sanotaan myös, että normaali painonnousu on 200-800g/vk, joten kyllä tuo oma painonnousu on noissa rajoissa pysyny :)

Onks muita joilla ei paino oo noussu? Mun painoindeksi oli ennen raskautta noin 21 j painoa about 60kg. Alkuraskaudesta lähti muutama kilo pois, kun voin pahoin. Nyt on ruokahalu taas ennallaan ja paino siis vähän palautunut, mutta painan edelleen sen noin 60kg vaikka viikkoja on kasassa jo 24 :o Pitäiskö tästä jo huolestua, kun omasta mielestäni syön ihan normaalisti?

Nääh. Jos syöt normaalisti, niin älä missään nimessä huolestu. Paino nousee niin asteittain: on kausia, kun ei nouse ollenkaan, ja sitten että nousee vauhdilla, vaikka samalla tavalla söis. Kyllä se pikkuinen tarvitsemansa ottaa! Valtaosalla ongelma on ihan päinvastainen, ja se aiheuttaa paljon vakavampia riskejä sekä äidille että vauvalle... Itellä varmaan suht samoja lukemia sun kanssa, eli perushoikka jotain 58kg ja sekä edellisessä että tässä raskaudessa tippu aluks monta kiloa, nyt alkaa lähennellä omaa pikkuhiljaa. Muistaakseni viimeks tuli aika lopussa vasta painoa, yhteensä kuitenkin8kg oman normaalipainon päälle, et kyl se sieltä jossain vaiheessa ihan yrittämättäkin nousee kun on sen aika. Joku 5kilookin on ihan normaali, ei kaikilla tule(onneks) kymmeniä kiloja... :S

Jaiks, karu totuus iski tänään neuvolassa vasten kasvoja; ekasta neuvolasta tullut 10,7kg!!! :O

Femi, ihan sama mulla, +10kg jo ja 24+3 vasta... Ekassa raskaudessa tuli aikoinaan yli 20kg.

Mulla tuli ekasta vaan 11kg niin sen takii toi luku tuntuu tässä vaiheessa aika kaameelta :/

Mulla on ihan sama juttu kun sulla Femi, nyt viikkoja 24+2 ja kiloja kerätty tähän mennessä saman verran mitä edellisessä raskaudessa yhteensä. Olin niin asennoitunu että tässäkin raskaudessa paino nousee vaan vähän vaikka vieläkin ihan normaalissa nousutahdissa menee..

Takaisin