Puhetta isistä

Meilläkin tuo pikkunen rauhottuu, jos mies laittaa käden vatsalle. Käytän tätä ominaisuutta öisin härskisti hyväkseni yöllä kun vauva vetää yksinään jumppatuntia ja haluaisin nukkua:wink

Paljon onnea Nannuli86!:)
 
miehen kädellä on rauhoittava vaikutus täälläkin ja iltasin puhelee massulle:happy: onneks tää yö meni suht hyvin, vaikka heräsin näi aikasi...
ihania uutisia Nannuli! Onnittelut:gen014
 
Tänään heräsin aikasin leipomaan sämpylöitä ja kaurakeksejä. Vielä ajattelin ennen miehen herättämistä munakkaan vääntäistä. Tänään on nimittäin vuosipäivä ja miekkonen saa vastaleivotun aamupalan sänkyyn!:Heartred Toivottavasti arvostaa aamukukkumistani sillä en ole jaksanut väsymykseltä mitään lahjaa hommata!:D
 
Muokattu viimeksi:
Mun mies taisi aluksi olla vähän shokissa, kun kerroin olevani raskaana (taidettiin kyllä molemmat olla, sillä plussa tuli paljon nopeammin kuin kumpikaan olisi osannut odottaa), joten pienen hiljaisuuden jälkeen ensimmäiset sanat mitä hän sai suustaan oli "Mistä sää tollasta sait päähäsi?" :grin Mutta sen alku-shokin jälkeen on ollut kyllä oikein innoissaan pikku esikoisestamme. Hän on halunnut tulla jokaiselle neuvolakäynnille ja ultraan mukaan, suukottelee päivittäin masua, ja juttelee kovasti pikkuiselle. Nyt kun liikkeetkin tuntuu hyvin, niin välillä pitää päätään tai kättään masulla ja tunnustelee liikkeitä. Ja vaikka hän onkin vähän sellainen tyypillinen suomalainen mies, joka ei paljoo tunteista yms. puhu, niin musta vähän tuntuu että hänen silmänsä pikkuisen kostuivat kun nähtiin vauveli ekassa ultrassa.... :love017 Ja on hän myös sanonut, että kyllä hän varmaan itkee onnesta sitten kun pienokainen syntyy.
 
Onko teidän isukeilla ajatus jäädä heti synnytyksen jälkeen isyyslomalle? Oma mieheni on jäämässä 3 viikon isyyslomalle heti ja ottaa vielä muutaman lomaviikon siihen putkeen.
Ajatus on molemminpuoleinen, mä saan apua lapsen kanssa, isukki ei joudu kyntämään töissä muutamantunnin yöunilla ja isä pääsee heti mukaan vauva-arkeen ja kiintymyssuhde pääsee ehkä muotoutumaan tiiviimmäksi ja vauva viihtyy isän kanssa :)

Ajatuksena oli lisäksi alkuun valvoa vuoroöin - toinen saa nukkua ja isukin öinä hän voi autella nostamalla vauvaa rinnalle ja vaihtamalla vaipan tarvittaessa.
Saas nähdä kuin käy, voi olla ettei kumpikaan nukuta alun jännittävissä ja hormonientäyteläisessä huumassa kun vauva tuhisee ja ähkii ( ja jos ei tuhise ja ähki pakko käydä tarkistamassa että hengittääkö :D), nouseeko maito ja onko vauvalla hyvä imuote jne muuttuvat tekijät mutta ehkä myöhemmässä vaiheessa tuo vuoroyöttely toimii :) Ja voipi olla että päädytään ratkaisuun jossa pinnis hilataan mun viereen sivuvaunuksi jos helppo ottaa vauva viereen eikä ole pelkoa että kääntyy vauvelin päälle :)

Huh, tulipas romaani mutta näillä aatoksilla täällä mennään, katsotaan sitten miten "livenä" käy ja minkälaisella persoonalla varustettu bebe tuolta syntyy :happy093 :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Mun mieheltä tuli just viestiä et aikoo olla LA:ta ennen 2 viikkoa vuosilomalla ja sitten LA viikon ja seuraavan joutuu oleen töissä - siellä vaikea tilanne + päivystys.. Ja sit siitä 2 seuraavaa viikkoa on isyyslomalla.
Eli ihmeen paljon tuntuu kotona olevan :) joka on siis ainaki sillon ku oon viimisilläni varmasti ihan kiva juttu :) ja sit taas ku ei tiedä jos vaikka menee pari viikkoa yli niin sillonhan voi olla et se isyysloma alkaa sillä ihan sopivasti :)
En tiä ne pari väliviikkoa, tietty jos lapsi syntyy sillon ni varmasti hän tulee ainaki sen päivän pitämään vapaana. Vaikka olen ensisynnyttäjä niin en pelkää vaikka joutuisin hetken olemaan vauvan kanssa kaksisteenkin alussa, onhan mies illat + vkonloput sillon kuitenki kotona, ja tarpeen mukaanhan varmasti muutenkin.
 
Meillä tuleva isimies oli sitä mieltä, että sairaalasta otetaan perhehuone ja hänkin jää sairaalaan koko ajaksi, jos vaan saadaan joku hoitamaan koirat. Ja sitten pitää ainakin 2vk isyyslomaa heti :) Ihanaa, kun toinen haluaa olla mukana ja kotona ensimmäiset viikot. Ja jos menee sektioksi, niin sitten sitä apua varmasti tarvitseekin.
 
Meillä tuleva isukki jää maaliskuun viimeseksi viikoksi talvilomalle jollon ehditään laittaa yhdessä kaikki paikat viimestään kuntoon vauvaa varten ja juhlittua mun esikoisen synttärit :) LA papuselle siis 13.4 :) Ja sitten papusen synnyttyä jää heti ainakin kahdeksi viikoksi isyysvapaalle :) Perhehuonetta ei oteta kun toivottavasti ei tarvi kauaa sairaalassa olla ja isukki tulee sitten esikoisen kaveriksi kotiin :)
 
Täällä mies pitää talviloman mun äippäloman alussa, että voidaan keksiä jotain rentouttavaa - vatsatilanteesta riippuen :)
Syntymästä jää viikon palkalliselle isyysvapaalle ja jatkoa seuraa vasta kesäloman jatkeeksi pari viikkoa. Loput jää sitten nähtäväksi milloin pitää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kyllä mies tahtoo olla kotona heti useemman viikon :love017 mutta olikos siinä joku raja, että montako viikkoa sai olla samaan aikaan? Loma hänellä on vasta kesällä ja senki saa ehkä käyttää vasta elo-syyskuussa,riippuu ihan miten paljo töitä..
vaunut tulee pikkuselle meidän makkariin öisin mun puolelle ja luulen että minä kyllä joudun heräämään..äijä ei meinaa herätä herätyskelloonkaan:think005
 
Meillä mies jää synnytyksen jälkeen 2 vkon isyysvapaalle ja sen vikan vkon pitää kesällä loman jatkoksi. Jotenkin ihanaa ettei tartte ihan heti jäädä kaksin vauvan kanssa. Ja miehelle löytyy aika paljon puuhaa kotoa, jos vauvan hoito ei nappaa.

Nodde: Isä saa olla äidin kanssa n. 3 vkoa samaan aikaan isyysvapaalla, tais olla 18 päivää tarkalleen ja tosiaan lauantait kuluttaa kans noita päiviä. Loput voi pitää sitten vasta ku äitiysloma on loppu ja jos äiti ei jatka vanhempainrahakautta. Tarkemmin löytyy Kelan sivuilta.
 
Vähän kateeks käy. Meillä asutaan miesystävän kanssa vielä eri osotteissa, joten en usko että hän saa isyysvapaita pitää. Tuleva daddy paiskii myös töitä ja opiskelee sen verran ahkerasti, että aika pitkälti joudun vauvan yksin hoitamaan. (Omilla vanhemmillakin on vielä alle kouluikäisiä lapsia, että apua ei taida herua sieltäkään.) Ihana ois ku mies vois vaan jäädä hetkeks mun ja pienen kanssa kotii, mutta pakko pärjätä nyt sitten näin :) ja vielä enemmän se tuota daddyä taitaa harmittaa...
 
Sovittiin että mies lomailee sitten kesällä, kun mihin mä sitä 'tarvitsenkaan' ekoina viikkoina? Vauva vaan syö tissiä, niin eipä siinä paljoa muuta tarvita. Eikä mies nyt yötäpäivää ole kuitenkaan töissä, niin ettei nyt ollenkaan pientä näkisi ja saisi sidettä muodostettua. Kiva kun voidaan suunnitella hyvissä ajoin koko perheen kesälomareissua just sille ajankohdalle kun halutaan, eikä tartte pomon 'armoilla' olla, että milloin hän päättää lomaa antaa!!! :)
 
Ihana kuulla miten isä on mukana raskaudessa. Itse kerroin raskaudestani ja mieheni otti ilolla vastaan, oli valmis tukemaan minua ja vakuutti etten jäisi yksin.. noh kaksi kuukautta laskettuun aikaan, yksin olen käynyt neuvolat, ultrat ja lääkärit läpi, yksin olen hankkinut tarvikkeet, koonut pinnasängyn.. ketään ei suukottele masuani, tai hemmottele.. tämä on vain niin sanoin kuvaamattoman raskasta, koska tukea en mistään saa ja pelkään että synnytyksen jälkeen alkaa alamäki ja miten itse jaksan. Lasta tulen rakastamaan henkeen ja vereen, mutta aina sitä toivoisi että joku olisi vierellä. Itse olen 21 vuotias ja ensimmäinen lapsi tulossa
 
Empä minäkään saa mitään spessu hemmottelua tai extra huomiota. Mies ei ole lukenut oppaita, vaikka niitä tyrkytän...kotityöt hoidan itse ja vauvan hankinnat. Älä huoli kyfi! Et ole ainoa:)

nyt vauvan syntymä rupeaa olemaan lähellä ja olen miehelleni sanonut, etten halua häntä mukaan koko synnytyksen ajaksi, koska ei ole mitenkään kiinnostunut opettelemaan etukäteen esim. Mitä siellä synnytyksessä voi tapahtua ja millasta apua tarvitsen... ei tietenkään tykännyt ajatuksesta, mutta sanoin että rupeaa valmistautumaan, koska vauva voi tosiaan tulla ennen laskettua! Enkä minä rupea siellä selittämään että miten pitää toimia ym.... onhan tää nyt julmaa, mutta helpompi "työskennellä" kätilön kanssa, joka tietää mitä tekee!:grin
 
Nou panic, ei täälläkään ihan mee kaikki kuin Strömsöössä vaikka meitä kaksi onkin :happy7

Sama tilanne noitten oppaiden ja kirjojen kanssa - hain oikein kirjastosta kassillisen itselle ja isälle, vauvalehtiä sujauttelin veskiin Tekniiikan maailmoiden sekaan jne mutta ei! Todella ärsyttävää ja jää vähän tunne että mies tulee siivellä noihin lapsenhoitopuuhiin mukaan ja voi aina vedota siihen ettei tiennyt ja äitinä vastuuta jää liikaa itselle kun pitää vauvan asioita selventää - MURRRR :disgust No okei, neuvolassa ja laitoksella opastavat ihan kädestäpitäen mutta ei sielläkään kaikkea ehdi kertoa ja osa menee ohi korvien kuitenkin....

Ja kunnon koulutukset on käynnissä että roskapussit liikkuu roskikseen, tiskit vaihtuu koneessa ja pyykit peseytyy ilman että asiasta täytyy aina mainita :D
Tuntuu että miehen mielestä nyt kun olen vuoden alusta pitänyt lomat ja eilen alkoi mammaloma ja hän käy töissä hoitelen kodin kokonaan ja kotityöt jotenkin jäi mulle. NOUP, tämä vanha feministi-kotinatsi :evil4 ei moista 50-lukulaista mallia hyväksy koska vauvelin tullessa hommaa riittää molemmille tasapuolisesti ja musta 24/7 hoo lapsen ja kodinhoitohoito äidillä ja 8 hoo työpäivä isällä yhtälö ei vaan täsmää ja helposti roolit jää päälle ja isimies alkaa pitää siistiä kotia ja puhtaita pyykkejä jotka kotitonttu viikkaa kaappiin itsestään selvyytenä.

Mutta näin meillä, tyylejä ja tapoja on varmasti yhtämonia kuin perheitäkin eikä ole sitä oikeeta tai väärää tapaa vaan tapa jolla asiat hoituu kussakin perheessä parhaiten on se oikea :happy:
 
Meillä todella odotettu - enemmän vielä miehen puolelta - lapsi tulossa. Oletin että mies olisi niiiiin ihastuksissaan yms yms yms koko raskauden ajan. Öö, ei.

Kerran vai 2 on koskenut mun vatsaan ilman että mä olen pyytänyt, ei todellakaan puhu vauvalle - eikä oikeastaan myöskään vauvan asioista. Luulen että on osittain myöskin kulttuurijuttu, mutta silti olen jotenkin yllättynyt. Uskon että kun lapsi tulee ulos, niin hän käyttää kaiken hellyyden ja kosketuksen lapseen mikä jäi tekemättä 9kk aikana. Näin oletan - ja toivon..

Ainoat asiat mistä pitää huolen on että syön hyvin - terveellisesti ja tarpeeksi, ja on huolissaan etten liukastu ulkona. Ja nyt sentäs alko puhumaan isyyslomista jotain.

Koko raskauden ajan olen ollut minä se joka huolehtii kodista, siivouksesta, pyykkäyksestä, kaupassa käymisestä yms. Kyllä hän varmaan kävisi kaupassa tai veisi roskat jos pyytäisin, mutta mun mielestä ne asiat kuuluisi tehdä oma-aloitteisesti, ei pyytämisen takia.. Noh, itseppä 'kärsin', mutta onneksi mulla on ollut todella helppo raskaus. Ehkä tilanne muuttuu kun lapsi tulee, tai sitten mä vaan sorrun pyytämään apua :)
 
Takaisin
Top