Potutusketju

Christinaz, onpas törkeä tyyppi tuo miekkonen. Ole vahvana ja pidä oma linjasi! Keskity täysillä itseesi ja vauvaasi. Puolusta itseäsi! Sinun ei ole pakko päästää miestä sairaalaan synnytykseen eikä edes tapaamaan vauvaa, ellet jaksa miestä kohdata. Miehesi ei todellakaan vaikuta luotettavalta tyypiltä ja olisi väärin lasta kohtaan, että hän alkaisi odottamaan luokseen isää, joka tekeekin oharit. Ja väärin myös sinulle. Laita tiukat vaatimukset, vaikka niistä sinulle varmasti kiukutellaankin. Vaadi parasta myös läheisiltäsi, älä suostu olemaan pompoteltavana. Osa sukulaisista ja ystävistä saattaa haikailla miestäsi takaisin perheen isäksi, mutta jättäjä ei ansaitse perhettä. Perhe ei ole miestä varten, vaan mies perhettä varten siinä missä äitikin.

Synnytys on rankka homma ja ensimmäiset päivät vauvan kanssa ovat paitsi ihania hetkiä, myös äärimmäisen väsymyksen kohtaamista, koska sitä edeltänyt synnytys on varmasti vienyt voimat.
 
Mua todella ottaa päähän yksi entinen kaveri. Meillä meni välit poikki n. vuosi sitten ja edelleen hän jaksaa jauhaa musta selän takana paskaa. Voisi pikkuhiljaa keskittyä omiin asioihinsa ja omaan "täydelliseen" elämäänsä! Aaaaarrrg!
 
Miksi ihmiset kokee voivansa kommentoida toisten imetystä ja etenkin vähätellä sitä. Ärsyttää.
 
Cristinaz, et ehkä halua kuulla tällaista tässä vaiheessa, mutta sinulla ei ole näyttöä etteikö mies kuitenkin olisi hyvä isä lapselle, vaikka teidän kahden suhde ei toiminutkaan.. kun olet saanut voimasi kerättyä niin mieti tarkkaan haluatko lapselle sekä isän että äidin ja millaisen elämän heidän kanssaan.

Paljon on ollut pöydällä puhetta äitien estämisestä lapsen ja isän tapaamisia juontuen omasta pahasta olosta.. tämä vanhempien keskinäinen kina ei kuitenkaan ole viattoman lapsen syy.

Rakastitte toisianne tehdäksenne yhdessä lapsen.. nyt rakastakaa lasta antaaksenne hänelle molemmat vanhemmat.
 
Tulevaisuushan sen näyttää millainen isä Cristinazin lapsella on.
Mutta mulle ei välttämättä mee perille että miksi olisi parempi lapsella olla sellainen vanhempi elämässä joka näkee sillo ku itteään sattuu huvittamaan, saa lähivanhempi sit selittää lapselle ettei oo sun vika ettei vanhempi tullut tms. Ettei kyse varmastikaan ole siitä ettei rakastaisi sinua..
Olis syytä olla rangaistavaa sekin että ilman hyvää syytä peruu tapaamisen.
 
Kuka tässä vaiheessa voi sanoa että näkee silloin kuin huvittaa?

Mutta mikäli niin menee, niin sitten on asia toisin. Mutta on väärin tässä vaiheessa, ilman kokemusta, alkaa tekemään mitään oletuksia ja valmiita päätöksiä.

Ja joskus..joskus se, että usän on vailea tavata lastaan saattaa johtua myös siitä, jos olosuhteet on tehty tapaamusten suhteen vaikeaksi (esim jatkuvat riidat, haukkuminen, kiristäminen, isyyden kieltäminen äidin puolelta). Näitä on monenlaisia tilanteita.

Mutta isän ja äidin ero ei missään vaiheessa tarkoita automaattisesti isyyden loppumista!

Vanhemmuus vaan saa erilaisen muodon ja haasteita. Se on molemmasta vanhemmasta kiinni, miten tuota vanhemmuutta toteuttaa.
lapsen parhaaksi. Tietysti.
 
On se nyt hemmetti - kaikki leikkipuiston tuttavalapset pääsivät siihen päiväkotiin minne mekin haettiin ykkösvaihtoehtona! Meidän tyttö sen sijaan työnnettiin päiväkotiin, jonne kukaan ei halua, suostu eikä suosittele.
Ovat vieläpä vierekkäin, joten siirrolle on vaikea keksiä perusteluja...

Ja kun tyttö ei vielä juuri puhu, ei pue eikä syö itsenäisesti kuin sormiruokaa, niin huolestuttaa ettei saa kunnolla syödäkseen.
 
Marikata, missään vaiheessa en olekaan tehnyt päätöstä, että estäisin isää osallistumasta lapsen elämään. Olen vain esittänyt - myös lapsen isälle - oman mielipiteeni siitä, että JOS tilanne menee siihen, ettei lapsen isä osallistu lapsen elämään, koska muu elämä menee lapsenkin edelle, niin silloin ei ole lapsen edun mukaista - mun mielestä - että lapsi näkee isää ehkä kerran puolessa vuodessa eikä tiedä kuka se mies on jota kaikki kutsuu isäksi.
Meidän tilanne on kuitenkin muuttunut, taas, ja lapsen isä on meidän molempien elämässä. Sitä en tiedä, niin kuin en aiemminkaan täysin (mitä nyt ehkä miehen esikoisen näkemisestä voi ajatella suuntaa antavana - tosin siinäkin on omat juttunsa esikoisensa äidin ja asuintilanteen yms kanssa ollut, kun ei ole nähnyt hirveän montaa kertaa heidän eronsa jälkeen) ole mitään tiennyt miten tilanne tulee etenemään tai menemään todellisuudessa, niin en voi tietää sitäkään nyt, ollaanko me yhdessä ja perhe vielä kuukauden vai vuoden vai kuolemaan saakka. Sen näkee sitten ajan kanssa.
Enkä ole missään vaiheessa edes ollut sitä mieltä, etteikö olisi hyvä isä - sitä ei määritä se välttämättä kuinka monta kertaa näkee lastansa (toki se voi vaikuttaa muiden mielipiteisiin siitä), vaan mun mielestä enemmän se, että millainen suhde isällä on lapsensa kanssa, kun on lapsensa kanssa ja puhuu vaikka puhelimessa lapsensa kanssa. Ja miten käyttäytyy ja kohtelee lasta yms. Toki se, jos on alusta asti nähnyt harvoin lastaan, niin ei voi olettaa että varsinkaan lapsen puolelta suhde olisi mitenkään hirmu hyvä, vaikka isä olisikin hyvä isä. Koska eihän se lapsi voi kunnollista suhdetta luoda kehenkään sellaiseen, jota näkee esmes sen kerran puolessa vuodessa.


Asiasta kukkaruukkuun - mua ärsyttää nyt se, että heti jos lapsen painon kanssa on jotain ongelmaa, niin ensimmäinen vaihtoehto on ruveta syöttää korviketta sille lapselle. Vaikka äidiltä tulee maitoa rinnoistakin ja kunnolla ja lapsen vointi ja pituuskasvu huomioiden lapsi myös saa tarpeeksi ravintoa yms...
Jos äiti haluaa imettää ja yrittää kaikkensa, vaikkei ole kunnon opastusta saanut vaan äiti ja lapsi on joutuneet ITSE yhdessä opettelemaan, kun kukaan ei ole synnärillä mitään opastanut kädestä pitäen ja vasta alkanut viikon jälkeen luonnistumaan paremmin se imettäminen, niin heti korviketta vaan lapselle. Ok, ymmärrän sen, että lapsen painon pitäisi nousta hyvin ja mennä tiettyjen normien mukaan tms, mutta eikö se ole selvä merkki, että lapsi kuitenkin saa tarpeeksi ravintoa ja energiaa siitä äidinmaidosta, kun paino on kuitenkin noussut edes jonkin verran, lapsi voi hyvin ja on kasvanut pituutta ainakin sen 3 cm kahdessa viikossa syntymäpituudesta ja päänympäryskin on kasvanut 5mm...
Mulla vaan jotenkin keittää hivenen se, ko en halua pilata imetystä korvikkeella ja pullolla, mitä tuo tuntuu tekevän, ko muutenkin varsinkin alussa oli vaikeaa saada imetys kunnolla onnistumaan - itkin lohduttomasti jopa sitä, että se sattu koko ajan ja vauva ei tuntunut millään ottavan oikeaa imuotetta ja paino laski jne. Saatiin se imetys onneksi luonnistumaan paremmin, koska en siitä huolimatta halunnut luovuttaa ja neuvolassakin saatiin jotain pientä opastusta ja kavereilta neuvoja. Nyt tuntuu, että pitäis kokonaan pilata vihdoinkin hyvin käyntiin lähteny imetys.
Ja kun ensin annan rintaa, niin ei toi lapsi edes ota enää sitä korviketta, eli se saa hyvin ravintoa mun rinnoista. >_<
Mun ystävä sano, että toisella hänen lapsistaan oli samoin - kaikki ravinnosta saatu energia meni pituuskasvuun ja lapsi voi hyvin, mutta paino ei noussut niin kuin sen olisi pitänyt, aluksi. Ja hän piti kiinni siitä, että syötti vaan rintaa ja se lähtikin paranemaan se painonnousu hänen lapsellaan.
En vaan ymmärrä, miksi ei voinut aluksi yrittää vaikka, että pumppaan sitä maitoa rinnoista ja sitä juottaa pullosta sen rinnan lisäksi, miksi pitää heti korviketta antaa lisäksi. Paras ravintohan lapselle on se äidinmaito.

Toinen mikä ärsyttää on se, että sanon että nukutaan perhepedissä, lapsi on yössä sekä meidän välissä, että sellein et mie oon lapsen ja lapsen isän välissä - koska tietenkin vaihetaan tissiä ja mä pompin puolelta toiselle (tai siirrän lapsen mun yli, jos pitää herättää lapsi), niin heti tulee kommenttia, että "muista sitten vahtia ettei isä pyöri lapsen päälle". Me ollaan nukuttu 2 viikkoa jo niin. Mä olen itse nukkunut lapsi vieressäni jo sairaalasta asti. Tiedän sen, että hyvähän se on näistä jutuista sanoa, koska kaikki ei välttämättä sitä tajua, mutta kyllä se mua pikkusen ärsyttää ja korvaan särähtää, että vaikka nuo jäbät nukkuu kahden meidän parisängyssä, ja mie oon valveilla jo, niin käyn vähän väliä katsomassa miten ne nukkuu ja todellakin pidän huolen siitä, että lapsen päällä ei nukuta. Vaikka on mun ensimmäinen lapsi ja vaikken kaikkea tiedä, osaa tai ymmärrä, niin jos olen jo kaksi viikkoa pitänyt huolta lapsestani (nyt yli jo), niin enköhän mä myös osaa pitää huolen siitä, jopa nukkuessa, ettei kumpikaan meistä kieri lapsen päälle unissaan!

Voi olla, että koska on kyse tämmösestä "äitikarhu" jutusta ja mun lapsesta ja mun elämästä, että sen takia tollaset asiat saa mut hivenen ärtymyksen partaalle ja tollaset jutut särähtää mun korvaan... Tosin, ystävä oli kuulemassa nää jutut kanssa, ja hän sano, et meinas käydä sanojan kurkkuun kiinni (ittellä ei ihan sellaset fiilikset tullu, vaikka teki mieli sanoa jotakin, mutta päätin että parempi olla sanomatta ihan mitä tahansa sylki suuhun tuo) ja että hällä niin pahasti särähti korvaan noi.

Ei kai mua mikään muu nyt ketuta. :D
 
Christinaz, meillä oli kans aluksi samaa, että paino nousi vähän hintsusti ja oli ylimääräisiä punnituksia. Imetystä tehostamalla (vauva ihokontaktiin, rinnan tarjoamista useasti, pumppaamista, stressittömyyttä), niin viimeksi olikin ihan hyvin noussut paino. Nopeasti se ei meidän jäbällä nouse, mutta se on vain meidän jäbän tahti kasvaa.

Tuo perhepetijuttu on kans jännä, sitä kohtaan ollaan usein aika epäileväisiä... meilläkin on jo yli kaks kuukautta nukuttu samoin kuin teillä ja hyvin menee.
 
Christinaz ,
Meillä neiti jo 7 kk ja kasvanut hienosti ja tasaisesti omalla käyrällään ( hieman miinuksella menee).
Mutta meillekin neuvolassa muutaman kerran väläytetty korvikkeen annosta, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi, koska kasvaa näinkin hyvin. Jos painokäyrä olisi ollut kovin laskusuunnassa niin olisi ollut eri asia. Ja imetys jatkuu edelleen kiinteiden ohessa.
Ja perhepedissä ollaan nukuttu kolmen viikon ikäisestä, kun alkoi kovat vatsavaivat. Ja hyvin toimii ja kaikki saa hyvin nukuttua.
Ei niistä neuvolan ohjeista kannata itseensä ottaa, terkalla tai meidän tapauksessa neuvolalääkärillä on todella ärsyttävä tapa esittää asiat.
Neuvolan ohjeita soveltaen tehkää asiat niin kuin teistä tuntuu hyvältä ja oikealta juuri teidän perheelle.
 
ollaan nyt yli puol vuotta etsitty uutta asuntoa lääkärinlausunnon ja raskaustodistuksen kanssa, nykyiseen asuntoon liittyy postraumaattinen stressioireyhtymä joka oireilee jatkuvana masennuksena, ahdistuksena, epätoivona ja raskaana olevalle naiselle + sikiölle epäterveellisenä stressinä.
MUTTA esim. tampereen vuokratalosäätiö ei näe meille syytä muuttaa eli emme saa asuntotarjousta. ovat sanoneet useammankin kerran minulle, sosiaali- JA perhetyöntekijällemme että kyseinen lääkärinlausunto ei merkitse tarpeeksi ja meillä on jo riittävän kokoinen asunto kolmen hengen perheelle. hakemuksia on puolentusinassa muitakin vuokrafirmoja, mutta koska meillä on jo asunto.. emme ole uskaltaneet irtosanoa nykyistä asuntoa jos uutta ei löydykään.

ärsyttää ja itkettää, oon epätoivoinen ja tosissani kärsin tässä asunnossa. edes ajatukset siitä että on perheitä jotka asuvat pienessä ahtaassa yksiössä tai ovat kodittomia vielä kuukautta ennen laskettua aikaa, ei auta.
pieniä traumoja aiheuttaneet tapahtumat kuuluivat entiseen elämäämme ja niistä on jo useampi vuosi, mutta vasta elämänmuutos ja raskaus saivat todella tajuamaan että ansaitsen KODIN enkä vain asuntoa jossa majailen vain sietäen, pakosta. meillä on kaksio jonka makuuhuone oireilun takia käytössä vain tavaroiden säilyttämiseen.

koska suunnitteilla ei ole hankkia enempää lapsia, niin haluaisinkin nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin, tuottaa lapselle hyvän ja turvallisen olon jo kohtukotiin, laulaa ja puhua hänelle, nauraa ja erittää enemmän positiivisia kuin negatiivisia hormoneja, ottaa kaikki irti viimeisistä ajoista kahdestaan miehen kanssa..

anteeksi vuodatus :s
 
karmatar, todella kurjaa ettei tilannettasi oteta tosissaan! Olisiko yksityinen vuokranantaja yksi vaihtoehto?Toivottavasti jossain vaiheessa kuitenkin asunnon saatte ja uusi elämä kodilta tuntuvassa asunnossa voi alkaa.
 
ollaan kyllä yritetty, mutta meillä vaikuttaa mm. luottotietojen puuttuminen, tämänhetkinen työttömyys ja minun ja mieheni ulkonäkö. dokumentit kyllä löytyisi esittää että vuokrat ja laskut maksettu jo vuosia ilman ongelmia eikä aiheuteta häiriötä, vaikka tatuointeja ja lävistyksiä löytyykin..

no, tänään nyt irtisanottiin kämppä ja päivitetyt hakemukset taas joka paikkaan, toivoa en anna pois vaikka välillä siltä tuntuukin! kiitos sympatiasta!
 
karmatar, onpa teillä ikävä tilanne. Toivottavasti saatte nyt kuitenkin uuden asunnon kun irtisanoitte edellisen. Tsemppiä tulevaan!
 
Mua potuttaa minä itse. Mua potuttaa että mä syön kaikkea epäterveellistä koko ajan.. ja paino nousee.
Ihan sama onko raskaana vai ei,joku järki kai sitä pitäs silti olla. Mutta ei ole.
Koskaan ei ole kultaista keskitietä tämän painon kanssa,vaan aina mennä jommassa kummassa ääripäässä. Joko olen hälyyttävän laiha tai liian lihava.. Ja missä mun motivaatio ja itsekuri on?? mua oikeasti itkettää ja pelottaa että miltä näytän joulukuussa tai kun lapsi on syntynyt...


sitten piti kirjoittaa karmatalle tsempit. Me odotellaan kanssa täälä asuntoa. Tosin me asutaan yksiössä jonne ei mahdu edes mun mieheni tavarat..saati sitten vauvan.. vähä alkaa jo stressin poikasta pukata.. ei siihen jouluun enää kuitenkaan niiiiin pitkä aika ole :nailbiting:
 
mulla on kanssa ollu kamppailua painon kanssa ihan lapsesta saakka, paras ja ainoa ystävä oli ihan uskomattoman laiha pikkuinen ja vertasin itseäni aina häneen. mut varmaan siis koko elämäni syömiset ollu just sellasta välinpitämätöntä mässäilyä enkä liikuntaan ole jaksanut kiinnittää huomiota. silti aina vitutti ja ärsytti ja ahdisti että miks annan luvan ittelleni, miks en tee mitään sen eteen kun loppujen lopuks se vois olla ihan vitun helppoakin, ei oo tullu kokeiltua (terveellisesti syömistä & liikuntaa) ja tulihan sitä jossain vaiheessa sairastettua syömishäiriötäkin.

raskaus sai mut lopulta tajuamaan kuinka tärkeetä on kattoo mitä sinne suuhunsa pistää ja pitää huolta yleiskunnosta, ihan vaikka hyötyliikunnalla, ja tiedostamalla sen että ne tekee hyvää niin mulle kuin myös mun syntymättömälle lapselle, aloin oikein nauttia terveellisesti syömisestä ja liikkumisesta! (vaikka yhtä tärkeää meille kummallekin on se mielihyvä mitä saan suklaankin syömisestä ^-^)
siis älä meadow yhtään stressaa vaan nauti ja syö mitä tekee mieli, sun alkaa nimittäin tekee mieli syödä myös niitä terveellisiä ja hyviä ruokia, ihan lapsenkin takia! ja mitä siihen painoon ja kehoon raskauden jälkeen, imettäminen ja rattaiden lykkiminen (varsinkin lumessa) kuluttaa niin paljon, että vaikka pitääkin syödä kaloreita jopa enemmän kun raskauden aikana, niin luotan että kyllä ne kilot siitä sulaa! + talvivarastoa pitää aina olla!

ja pahoittelut, tää viesti ei ihan tähän ketjuun sovi, mut postaan silti!
+ asuntoasia alkaa selvitä, emme ole jäämässä kodittomiksi!
 
Njuu, minäkin sain äitiysneuvolassa huutia painosta ( tai siis sen puutteesta ) koko ajan. Eli olen se mallia kukkakeppi... No, siinä olivat oikeassa, että rajusti alipainoisella voi olla tuota ennenaikaisen synnytyksen riskiä (?)
Tyttö kyllä syntyi viikolla 38+2

Eikä kyllä ole tilanne yhtään parempi, kun en oikein muista syödä hyvin, kun on tuo lapsi :)
 
Itsellä oli tuossa mässäyskausi ja se kyllä stressasi itseä ihan hirveästi. Nyt mulle on tullut tärkeäksi syödä uusia porkkanoita ja kukkakaalia tuoreena. Salaattia kaipaan hirveästi ja marjakausi on nyt parhaimmillaan. Voin edelleen syödä keskellä viikkoa suklaata, mutta annan mennä koska ei se ainakaan ole minua lihottanut. Turhaan sitä itseään syyllistää mistään, mutta ne on nää hormoonit mitkä laittaa pään ihan pyörälle.
Mua potuttaa lähinnä seksi väheneminen ja stressaan sitten sitä. Mies väittää että kiinnostaa, mutta ei nosta pikkurilliäkään asian eteen. Mulle jää sitten aloitteen tekemiset ja viimeksikin meni niin että hän ehti jo tulemaan esileikissä ja minä jäin sitten taas ilman. En ymmärrä miten se ennen oli ihan itsestään selvä että minut "hoidettiin" myös, mutta nyt se on jäänyt. Kysyin häiritseekö häntä maha, ajatteleeko hän sitä, mutta sanoi vaan että näytän ihanalta..ota siinä sitten selvää. Tää menee vielä itkukohtaukseen tiedän sen, kun asiasta ei puhuta se patoutuu mun sisälle.
 
Mua potuttaa, kun toi yksivuotias ei anna hetkeekään rauhaa. Leikkii nätisti jos istun sen kanssa lattialla mut jos koitan tehä MITÄÄN muuta - siivota, tehä ruokaa, syödä ite tai käydä ees vessassa - niin tyyppi roikkuu reidessä ja huutaa. Mua raivostuttaa ja uuvuttaa ja harmittaa niin paljon! Sellanen olo et en pyydä muuta kuin et viihdytät ite ittees VIIS MINUUTTIA, et saan jonkun saakelin voileivän tehtyä ja tungettua naamaan. Onko se liikaa pyydetty? Miten kauan vielä menee että lapsi alkaa ymmärtää kun sille sanoo että ODOTA?

Tilannetta vaikeuttaa se et oon seitsemännellä kuulla raskaana. Mä en siis vaan PYSTY kanniskelemaan kymmenkiloista lasta koko päivää. Mun on PAKKO saada syödä säännöllisesti tai oikeesti pyörryn. Mitä ihmettä mä teen? Pelkään et joku päivä napsahdan tolle mukulalle.
 
Tämä aamu ei taas ollut parhaimpia. Jostain syystä nyppi kaikki omasta pahoinvoinnista siihen, kun tyttö tunki sormia suuhun ja hinkkas sit puurosilla sormilla naamaa.
 
Takaisin
Top