Pohjois-Karjalan mammat

Moikka Mintukka! :)
Hurja tarina, ja ihan ymmärrettävä valinta synnyttää mielummin kysin puolella huonojen kokemusten vuoksi. :eek:
Saako sen itse päättää minne haluaa mennä synnyttämään ja vaatiiko se minkälaisia selkkauksia ym? Mielenkiinnosta vain kysyn. :)

Mulla on Joensuun synnäriltä jäänyt aika neutraalit muistot. Esikoinen minullakin joutui teholle heti synnyttyään, mutta kolmen päivän ikäisenä pääsi jo takaisin osastolle minun kanssani. Oli kamalaa jättää lapsi sinne ja itse mennä omaan kerrokseen synnytysvuodeosastolle katsomaan kun muut äidit hoitaa vastasyntyneitään. :sad001 pyysin että saan itse käydä hoitamassa kaikki vaipanvaihdot, pesut yms. Alkuun kun ruoka meni vielä nenämahaletkulla niin imetystä et päässyt kokeilemaankaan. Pyysin ihan erikseen vielä sitten että haluan kokeilla sitä imettämistä heti kun nenämahaletkusta pääsee, vaan eiköhän ne ollut menneet tuttipulloa tarjoamaan selkänitakana. Minulle ei oltu edes kerrottu aikomuksesta ottaa nenämahaletkua pois, että olisin tiennyt olla paikalla (vaikka pääosin päivät siellä roikuin muutenkin). En tajunnut asiasta silloin olla vielä pahoillaan, mutta kotoutumisen jälkeen harmitus iski ja kovaa. Ei tyttö koskaan sitten oppinutkaan rinnalle, kun oli pulloon jo tottunut, ja pullosta maito tuli niin paljon helpommin. :confused:

Niin ja kerrottakoon vielä, että minunkin lapsilla vuosi ikäeroa, vuosi ja viikko tarkalleen :wink :D tsemppiä odotukseen! :)
 
Tietysti mukaan mahtuu mintukka :)
Onpas teillä ollut kurja alku pienen kanssa:sad001 Toivottavasti toisen kanssa menis paremmin alkuajat :)

Täällä jännätään perjantaina koittavaa RU:ta, onneks on puuhaa noiden 3 tenavan kaa, niin menis viikko nopeesti:happy:

Häistä ootte jutellu, onnea avioituneille ja avioon meneville :) Me mentiin 3 vuotta sit kirkossa naimisiin, vieraita tais olla 40-50, ei haluttu kovin isoja kun kumpikaan ei tykkää olla huomion keskipiste.

Me kerrottiin muutamaa päivää ennen np-ultraa, ihan sen takii ei aiemin kerrottu jos olis jotain sattunu, niin olisivat sit pettyneet.
Mulla on kyllä ihan positiiviset kokemukset synnytyksestä tuolla, ei oo huonoo sanottavaa, vaikka siis kaikki vauvat on joutunu sokeriseurannassa olemaan muutaman vrk:n syntymän jälkeen. 3:nen joutu teholle seuraavana päivänä synnytyksestä, kun rupes hengitys menee pinnalliseks. Ottivat sit tarkkailuun sinne ja alottivat antibiootin varuilta, pääsi kyllä sit seuraavana päivänä vierihoitoon, käytiin vaan antibiootilla siellä teholla...

Mut kurjaa et menee synnytys ja ne ensi päivät pilalle tuollaisen takia!
 
Ei tarvitse olla mitään syytä, synnärin saa onneks nykyään valita kuten myös hoitopaikkansa. :)

OutoMamma meillä olivat kans siellä opettaneet pullolle selkäni takana vaikka kielsin.. Meillä oli ongelmaa nenän kanssa. Nenäluut ovat liian lähellä toisiaan ja henki ei kulkenu. Hän puhalti suun kautta ilmaa syntyessään. Oltiin kotona sellasia viikon pätkiä, mutta sekin happiviiksien kanssa. Meillä oli siis sellanen kone kotona ja kyllä tuntu pahalta kuulla sillon, että sellanen saadaan.. Nenäluut olivat siis perinnöllisesti liian lähellä. Meillä suvussa ahdasnenäsiä vaikka kenelläkään muulla ei ole koskaan tuota diagnosoitu. No enivei meillä lääkärit eivät tehneet yhtään minkäänlaisia tutkimuksia edes, että miksi henki ei kulje. Pyydettiin päästä kysille ihan spesialistille, mutta lääkäri päättikin pelotella niin isolla leikkauksella että "joudutaan vauvan nenäluita murskaamaan ja sit se näyttää aivan kaameelta ja mustelmia on jne" siis noilla sanoilla meitä pelotteli ettei haluttas sitä lähetettä... Todellisuudessa vauva pääsi aikas pienellä leikkauksella eikä nenäluita tarvinnu murskailla eikä siirtää, nenä on siis nenän näkönen ja kaunis nenä onkin. Lääkärit vain viivyttelivät sitä lähetettä ja sanovat, että katotaan ja odotellaan...
Meillä tuli sit tuon viivätyksen myötä ruokailuongelmiakin koska ei henki kulkenut niin myös pullolla olo oli vaikeeta. Rinta ei tullut kuuloonkaan.. Niin ja kun pullolla oli vaikeeta, niin siitä hänelle tuli kammo pulloja kohtaan.. Jouduttiin käymään syömisongelmien takia monesti sairaalassa... Kaikenlaista siitä viivytyksestä tuli ja sairaalassa oltiin pitkään. Kun sitten myöhemmin saatiin lähete kysille ja kävi leikkauksessa, niin pari viikkoo leikkauksesta ja hän sai happiviikset pois ja sit alettiin opettelee sitä pulloruokintaa kunnolla. Nyt on onneks kaikki noi ongelmat jo poissa ja arki on tasaantunu.
Kuvitelkaa jos oltais saatu lähete heti, niin vauva olisi saanut happiviikset nopeemmin pois eikä syömisongelmaakaan olis ollu..

Ainii ja muistinko mainita, että sain sitten epikriisistä lukee myöhemmin, että olivat tehneet joensuussa jotain toimenpiteitä/operaatioita joista ei meille mainittu mitään...

No joka tapauksessa vaarana on, että tälle toisellekkin tulee toi nenäjuttu kun suvussa kulkee. Jos tulee, niin ollaan kysillä jo valmiiks, missä leikkaus tehtäis kuitenki. Siellä on myös esikoisen tiedot ja ovat tietosia tästä asiasta.
 
Neuvolaan on vaan yhteydessä synnytyspaikasta ja he laittaavat sieltä sitten lähetteen, sinne sairaalaan jossa haluut synnyttää. :)
 
Tervetuloa meijän joukkoon Mintukka! :)
Miulla oli esikoisen synnytys ihan hyvä Joensuussa, mutta ku tyttö oli 2pvää vanha ja ois päästy lääkärille kotiinlähtötarkastusta varten, ni hoitaja kahto että tyttö nykii joka paikasta, lähti viemään tyttöö miulta pois eikä sanonu minne. Mie ootin tunnin, ni tuli sannoo että vietiin teholle tarkkailuun. Siellä oliki 5pvää, meni kohtauksenestolääkettä ja antibiootit. Selvis päänultrassa että on ollu sikiöaikana aivoverenvuoto. Joka raskauvessa pelänny että ois taas sama tuomio, mutta onneks ollu kaikki hyvin. Jäi siitä omanlaisesa traumat kyllä takaraivoon. Ja se imetyksen tyrkytys joensuussa on ihan kauheeta miusta. Ainaki oli sillon -09. Ei ne antanu ite kokeilla ku olivat jo omin sormin työntämässä vauvan suuhun miun nänniä. Siks vähän hirvittää minkälaista se nyt on.

Myö kerrottiin lapsille rv 8+, ku käytiin yksityisellä ultrassa.

Niin tosiaan saaki synnyttää missä ite haluaa. :)miten pitkällä mintukka oot?
 
Jenni ai kauheeta. Jäikö tytölle sit mitään pysyvää jos on ollu aivoverenvuoto?

Nyt on menossa rv 14+5 ja kuukauden päästä olis rakenneultra. :)
 
Joo se oli semmonen ekan vauvan saanti. Käytiin 9kk ikäseks kontrolleissa, neurologilla+adhd testeissä, sillon ei mitään. Nyt ku tyttö on 7v ni vois harkita uusiks niitä adhd-testejä.
Nii justiin. Onko siulla helmikuussa LA? miulla tänään 19+0 :)
 
Joo helmikuun lopussa 28.2. Mutta esikoinenkin oli yliaikanen tai oikeestaan mulla käynnistettiin monimuotosen raskausihottuman takia. Jos tuota ei olis ollu, niin oltais vaan annettu mennä reippaasti yli. Toivottavasti tähän raskauteen ei tuu samaa vaivaa. On todella inhottava.
 
Nii just. Toivotaan ettei tuu sitä sitte. Miulla kaks viimesintä käynnistettiin hormonipäänsäryn takia. Molemmissa alko ennen 12 viikoo ja jatku pahenevana synnytykseen asti. Onhan nuita nytkkii ollu, kuhan ei jatkus taas sinne loppuun asti. En haluis nyt taas käynnistystä.
 
Miulla on 2 ekaa käynnistetty ja 3 lähti itekseen syntyy, jos saisin valita niin mieluummin otan itekseen käynnistyvän synnytyksen, mutta enpä sitä valita voi.

Kurjia kokemuksia on kyllä teillä ollu tuolta Joensuusta:sad001 Toivottavasti tällä kertaa kaikki menis hyvin kaikilla, synnyttipähän missä vaan :)

Mie ootan perjantaita ja pääsyä rakenne-ultraan, jännittää jo kovasti:nailbiting:

Millo sulla jenni on rakenne-ultra?
 
Ai hormoonipäänsärynki takia käynnistetään?

Hulilla siellä jännät paikat. Voi ku mullaki olis jo rakenneultra. :)
 
Joo sen päänsäryn takia käynnistettiin, ku paheni vaan loppuu kohen. On kyllä ollu kokemukset, mutta jospa nyt paremmat :)

Miulla vielä 2viikkoo ultraan, 21.9 vasta.. blaah. Meinaatteko kyssyy Huli kumpi on? :)onkos siulla monta tyttöö/poikaa vanhemmat lapset? Miulla tyttöjä 3, ja luulenpa että tää 4. on kans :D saapi nähä.
 
Meinataan kysyy, ja siis miullakin on kaikki tyttöjä ja oon aika varma et tääkin on(olishan se yllätys kun oliskin poika, oon nimittäin vain tytön nimiä miettiny)

No jospa se aika menis nopsaan niin pääset sieki kurkkii pikkusta, meinaatteko kysyy sukupuolta?
 
Meki kysytään. Itelläni on vahva tyttöfiilis jostain syystä vaikka tää varmaan poika on kun esikoinenkin on.
Kävin viime viikolla ultrassa verisen vuodon takia ja terkka kahto, että pippeli olis jalkojen välissä. Sit kattelin netistä liikkuvia ultrakuvia tytöistä ja niillä oli saman näköset "pippelit" jalkovälissä ku meilläki. Eli taitaa noi sukupuolielimet vielä näillä viikoilla näyttää aika samanlaisilta. Noh rakenneultrassa se selviää kumpi tulee jos suostuu vaan näyttää.
Toivoisin tyttöö kovasti, mut en pety jos tulee poika. Yhtä rakkaita kuitenki. :)
Nii ja mies on varma pojasta.
 
Miullakkii tosi vahva tyttöolo, mutta saapi nähä kumpi on :)aika moni sanonu että sais jo poika tulla tän tyttölauman jälkeen. Miulle on kyllä kans ihan yhtä rakkaita, olipahan tyttö tai poika. Pääsis vaan äkkiä kahtommaan pientä ja näkis että kaikki on hyvin. Taittaa tää potkkii enemmän selkään päin, ku en ennää tunne liikkeitä mutta dopplerilla kuuluu hirveesti :D
Joko siulla on mintukka tiiossa ultrapäivä? :)
 
Musta ois ihana saada tyttö kun miehen perheessä on vaan poikia. Ihana ois anopille suoda pojan tyttöki. :)

Millä ne muuten tutki sen hormoonipäänsäryn? Mua kiinostaa ku olin esikoisesta päänsäryn takia osastollaki hetken aikaa.

Joo on se mulla tiedossa ja se olis 12.10. Eihän tuohon enää pitkä aika ole vaan silti on kovin malttamaton.
Teillä kun on aiempia lapsia, niin joko teillä mahat näkyy? Tosin ootte pitemmälläki ku minä, mut missä vaiheessa alko näkyy?
Mulla on esikoisen jäliltä vielä tuollanen pömppis ja esikoisen kohalla näillä viikoilla jo näky pikkanen kumpu. Nyt ei mielestäni näy muu kun turvotus ja ei tuon nahkalerpakkeen "alta" voi edes kahtoo onko kumpu kasvanu. :D
 
Tuo kuva on rv 18+6, nyt on 19+3. :)miulla se +10kg edellisiä raskauskiloja, mutta hyvinhän tuo pyöristyy.

Jouvuin sillon magneettikuvauksiin rv 30(muistaakseni). Eikä niissä ollu poikkeamaa. Herkästi ottaavat ettei vaan oo aivoverenvuoto tms.
 

Liitteet

  • 1473433614911.jpg
    1473433614911.jpg
    40.1 KB · Katsottu: 15
Ihana massu :Heartred Oih ku pian itekki sais tollasen.

Mullakk on edellisiä raskauskiloja +10kg. Mulla nous esikoisen aikaan +30kg, hups. Mut onneks heti 20 kiloo jäi synnärille.

Joo mäki olin pään kuvauksissa sillon ja tuli todettua, että aivot siellä on :D
 
Ru:ssa kaikki oikein hienosti, painoa pikkuPOJALLA oli 356g ja vastasi viikkoja. Eli meille tulee prinssi, 3 prinsessan jälkeen:Heartblue:Heartred
 
Takaisin
Top