Plussa vai ei?

Isästä voi jättää myös kertomatta kokonaan, vaikka isyyslaki sanoisi nyt mitä. Jos raiskaaja ei kuulu lähipiiriin tai ei osaa laskea yhteen 1+1, ei hänen osuudesta lapseen tarvitse kertoa kellekään. Lähipiirissä tapahtui pari vuotta sitten tapaus, jossa "kasvotuttu" raiskasi ystäväni, joka tuli raskaaksi ja hän piti lapsen, mutta ei koskaan kyennyt tekemään raiskauksesta ilmoitusta. Kysyttäessä neuvolassa yms. isää, ystävä kertoi ettei ole mitään tietoa tai valehteli isän olevan joku random kännipano, eikä se ole herättänyt sen enempää kyselyitä. Toki jos raiskaaja osaisi tulla kysymään, että onko tämä minun lapsi, äidin on suostuttava isyyden selvittämiseen, mutta moniko raiskaaja tulee kysymään jälkikasvunsa perään? Ja joo, lapsella on tottakai oikeus isäänsä, mutta mielestäni on myös velvollisuus lasta kohtaan pitää siitä huoli, ettei lapsen elämään laske ketä tahansa raiskaria saati pedaria vain siksi että sattuu olemaan bioisä.

Jaan tämän tännekin...

Tuossa tämän raskauden todetut haamut plussaksi asti.

Ylhäältäalas:
1. Dpo 9, päiväpissa RFSU herkkä
2. Dpo 11, aamupissa PC liuska
3. Dpo 12, päiväpissa
4. Dpo 13, aamupissa
5. Dpo 15, päiväpissa
6. Dpo 16, aamupissa
7. Dpo 19, päiväpissa RFSU herkkä

Mulla aamupissasta selkeästi haaleampi viiva kuin edellisen päivän päivälirusta.

Dpo 8 näkyi jo jotain testissä, mutta uskoin viivanpaikaksi.

Liitteet

• 20231023_190305.jpg
    20231023_190305.jpg
    1.3 MB · Katsottu: 179
Muokattu viimeksi:
Nykyisen isyyslain myötä äiti ei voi enää kieltää isyyden selvittämistä ja isänkin sitä vasttustaessa voi tuomioistuin määrätä näytteen otettavaksi. Se miten paljon tekemisissä tarvitsee olla riippuu sitten siitä mitä sovitaan.
Toivottavasti @Unelmana olet saanut ja saat riittävää apua ja tukea tilanteen, sekä raiskauksen että mahdollisen raskauden käsittelyyn ❤️
Olisi kyllä uskomaton vääryys, että raiskauksen jälkeen lapsen ja äidin tulisi olla tekemisissä raiskaajan kanssa. Lapsen isä eli ei. Toivottavasti jotain satunnaisia valvottuja tapaamisia sitten, jotka hoitaa viranomaiset,- mikäli raiskaajan ja lapsen yhteyttä jotenkin katsottaisiin positiiviseksi asiaksi edistää...

Ymmärtääkseni lastenvalvoja selvittää lapsen isyyden riippumatta äidin tai isän tahdosta, sillä se on lapsen oikeus. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa. En tiedä kuinka paljon isä pystyy vaikuttamaan lapsen elämään vaikka huoltajuus olisi täysin äidillä. Tai voiko hän alkaa vaatimaan yhteishuoltajuutta huolimatta siitä miten lapsi on saatu aluilleen. Aborttiahan mies ei voi vaatia, keho on naisen ja päätös myös. Tämä on aika hankalaa suota, isän oikeuksia ei pysty täysin eväämään ja nykykäytäntö on selvittää isyys. Hox, isyyden vahvistamisen myötä syntyy elatusvelvollisuus, mistä saa sitten helposti kiistakapulan jos mies ei olekaan yhteistyöhaluinen.
Ei raiskaaja kyllä voi koskaan saada yhteishuoltajuutta lapseen. Jos näin kuitenkin on, sanon että sairas maailma.

Kyllähän raiskattu saa asetettua täyden lähestymiskiellon raiskaajaa vastaan. Ei taatusti pakoteta olemaan kanssakäymisissä kuten "normaalit" vanhemmat olisivat.

Isästä voi jättää myös kertomatta kokonaan, vaikka isyyslaki sanoisi nyt mitä. Jos raiskaaja ei kuulu lähipiiriin tai ei osaa laskea yhteen 1+1, ei hänen osuudesta lapseen tarvitse kertoa kellekään. Lähipiirissä tapahtui pari vuotta sitten tapaus, jossa "kasvotuttu" raiskasi ystäväni, joka tuli raskaaksi ja hän piti lapsen, mutta ei koskaan kyennyt tekemään raiskauksesta ilmoitusta. Kysyttäessä neuvolassa yms. isää, ystävä kertoi ettei ole mitään tietoa tai valehteli isän olevan joku random kännipano, eikä se ole herättänyt sen enempää kyselyitä. Toki jos raiskaaja osaisi tulla kysymään, että onko tämä minun lapsi, äidin on suostuttava isyyden selvittämiseen, mutta moniko raiskaaja tulee kysymään jälkikasvunsa perään? Ja joo, lapsella on tottakai oikeus isäänsä, mutta mielestäni on myös velvollisuus lasta kohtaan pitää siitä huoli, ettei lapsen elämään laske ketä tahansa raiskaria saati pedaria vain siksi että sattuu olemaan bioisä.

Jos on lähestymiskielto niin eihän raiskaaja koskaan pääse kysymään raiskatulta mitään. Toki jos huhupuheiden kautta kuulee lapsesta, voi alkaa kyselemään. Mutta siinä se, jos selviää lapsen alulle saattanut tapahtuma, niin kyllä aika epätodennäköistä, että kukaan raiskaaja kehtaa penätä raiskaamansa naisen lapsen perään. Ja jos penää, mielisin tällaisen raiskaaja-ihmisen kokolailla mieletään hyvin sairaaksi.

Jossain vaiheessa lasta alkaa kiinnostamaan mistä puolet hänen ominaisuuksistaan on peräisin, teiniä tämä pohdituttaa varmasti jo enemmän. Tausta on osa identiteettiä ja sen salaaminen ja sen esiintulo tekee kriisin. Olipa alku millainen vaan, niin osa lapsen psyykkisistä, fyysisistä ja henkisistä ominaisuuksista tulee isältä. Lapsilla on taipumus kohdata samantapaisia asioita ja vaikeuksia elämässään kuin biologiset vanhempansa ovat kohdanneet.

Jo nytkin on helppoa tilata dna-serkkutesti, jonka avulla saat helposti listan ihmisistä jotka ovat sinulle geneettisesti sukua, ja arvion siitä kuinka läheistä sukua he ovat. Vähän kyselemällä voi saada selville isäehdokkaan identiteetin, ja isyyden vahvistamiselle ei nykyisin ole yläikärajaa. Kunhan luonnostelen ettei geneettinen alkuperä voi pysyä salassa loputtomiin, ei nykyisin. Täysi-ikäisenä lapsi voi selvittää alkuperänsä.

Muokattu viimeksi:
Jossain vaiheessa lasta alkaa kiinnostamaan mistä puolet hänen ominaisuuksistaan on peräisin, teiniä tämä pohdituttaa varmasti jo enemmän. Tausta on osa identiteettiä ja sen salaaminen ja sen esiintulo tekee kriisin. Olipa alku millainen vaan, niin osa lapsen psyykkisistä, fyysisistä ja henkisistä ominaisuuksista tulee isältä. Lapsilla on taipumus kohdata samantapaisia asioita ja vaikeuksia elämässään kuin biologiset vanhempansa ovat kohdanneet.

Jo nytkin on helppoa tilata dna-serkkutesti, jonka avulla saat helposti listan ihmisistä jotka ovat sinulle geneettisesti sukua, ja arvion siitä kuinka läheistä sukua he ovat. Vähän kyselemällä voi saada selville isäehdokkaan identiteetin, ja isyyden vahvistamiselle ei nykyisin ole yläikärajaa. Kunhan luonnostelen ettei geneettinen alkuperä voi pysyä salassa loputtomiin, ei nykyisin. Täysi-ikäisenä lapsi voi selvittää alkuperänsä.

Minusta ainakin on hyvä, että jokainen saa selvittää oman alkuperänsä täysi-ikäisenä.

Raiskaajalle ei minusta pitäisi millään muotoa olla oikeuksia olla lapsen, eikä raiskaamansa lapsen äidin elämässä käytännössä läsnä. Äidin ja lapsen tulisi saada olla turvassa ja suojassa raiskaajalta.
En vielä tunne suomen lakia niin hyvin, että osaisin sanoa, miten tällaisissa tapauksissa käytännössä noin keskiverrosti toimitaan. On mielenkiintoa kyllä tietää.

Se, että lapsi saa tietää aikuisena faktoja, on varmasti oma haastavakin polkunsa. Ajattelen, että "kaikilla meillä" on omat vaikeutemme oman identiteettimme kanssa. Sille polulle onneksi on tukea saatavilla. Ja omien vanhempien rikokset ei koskaan ole lapsen oma vika.

Menikö off topic...tällaista nousi pintaan.

Lapsilla on taipumus kohdata samantapaisia asioita ja vaikeuksia elämässään kuin biologiset vanhempansa ovat kohdanneet.

Vaikka geenit toki vaikuttaa, se ei ole ainoa syy lasten ja vanhempien samankaltaisiin kokemuksiin. Ihmisillä on taipumus hakeutua kohti tuttua ja näin ollen turvalliseksi koettua. Jos nyt ihan karrikoituna esimerkkinä vanhempi on alkoholisti, se saattaa ajaa lapsen alkoholistiksi tai suhteeseen alkoholistin kanssa, koska se on tuttua. Eli on isä sitten mitä hyvänsä, sen vaikutus vähentyy, jos lapsi ei ole tekemisissä isän kanssa.

Joka tapauksessa olen todella pahoillani kokemastasi @Unelmana 😔 Ihan jo kokemuksena varmasti kamala ja vaikea tilanne, jos tulit siitä raskaaksi. Minustakin testissäsi on plussa, valitettavasti. Ei tuollaista alkua toivo lapselle, vaikka olisi kuinka iso vauvakuume.

Vaikka geenit toki vaikuttaa, se ei ole ainoa syy lasten ja vanhempien samankaltaisiin kokemuksiin. Ihmisillä on taipumus hakeutua kohti tuttua ja näin ollen turvalliseksi koettua. Jos nyt ihan karrikoituna esimerkkinä vanhempi on alkoholisti, se saattaa ajaa lapsen alkoholistiksi tai suhteeseen alkoholistin kanssa, koska se on tuttua. Eli on isä sitten mitä hyvänsä, sen vaikutus vähentyy, jos lapsi ei ole tekemisissä isän kanssa.
Tuo mitä totesin on ihan todettu adoptiotutkimuksista. Yleensähän lapsi adoptoidaan levottomista oloista tasapainoiseen perheeseen jossa on ainakin kohtuullisen hyvä toimeentulo. Tämä antaa hyvän pohjan lapsuuden kehitykselle. Mutta murrosiässä lapsi ajautuu silti saman tyyppisiin hankaluuksiin kuin biologiset vanhempansa. Toki hänellä on varmasti paremmat mahdollisuudet selvitä niistä kasvattivanhempiensa tuen ja opittujen käyttäytymismallien ansiosta. Esim. älykkyys, aggressiivisuus, rikollisuus, alkoholismi, ... jopa aikuisiän tulot periytyvät biologisesti. (kts. Wikipedia, Perinnöllinen ominaisuus).

Kiitos teille vastanneille! :red-heart: Mulla on ollut jotenkin tosi outo olo, niin halusin ihan varmuuden vuoksi testata.

Tein nyt aamulla klo 5 Clearbluen herkän digitaalisen testin ja se näytti, että en ole raskaana. Eilen tein kuitenkin vielä toisenkin RFSU:n positiivisen testin. Onko kenellekään teille käynyt samalla tavalla? Mitä ihmettä mun pitäisi nyt uskoa?

Edit// Tässä vielä se eilen tehty myöhempi testi.

Mun kokemuksen mukaan tämä testi ei välttämättä ole plussa. Testiviiva pitäisi olla ihan loppuun asti ja tämänkaltaisia virheellisiä testejä on useita osunut kohdalle.

Kiitos vastauksista. :) Tuskin tuossa eilisessä mitään oli kun tämän aamun testi näytti tältä... Oishan se ollut melkoinen ihme jos toinen tulisi luomuna, kun eka hoidoilla. Yksi pikku pakkastyyppi jäi vielä odottelemaan, josko kävisi sen hakemassa kyytiin alkuvuodesta.. :)

Liitteet

• IMG_20231026_091921.jpg
    IMG_20231026_091921.jpg
    694.3 KB · Katsottu: 135
  • IMG_20231026_092141.jpg
    IMG_20231026_092141.jpg
    492.5 KB · Katsottu: 133
Kiitos teille kaikille :red-heart:

Kävin eilen verikokeessa ja sen tulos oli alle 1, eli negatiivinen. Onko kellään teillä kokemusta siitä, että onko verikoe kuinka paljon luotettavampi kuin virtsasta otettu? Mulla pitäisi alkaa menkat viimeistään sunnuntaina (ellei jälkiehkäisy nyt ole sotkenut koko kierron). Ihmettelen vain tosi paljon sitä, kun olen lukenut kaikkialta, että jälkiehkäisy yleensä sotkee kierron ja mulla on etenkin rinnat olleet jo jonkin aikaa aivan järkyttävän kipeät... Voikohan se olla siis ihan vain pms-oire ja mulla nyt vain alkaa menkat heti ihan normaalisti? Voikohan olla mahdollista, että olisin käynyt labrassa liian aikaisin vai näkyyköhän verikokeessa oikea tulos jo pian hedelmöittymisen jälkeen? Tämä tilanne tosiaan tapahtui 9-10.10 välisenä yönä ja mulla oli silloin kierron 9. päivä meneillään. Jälkiehkäisyn sain 12h päästä tapahtuneesta.

Anteeksi tosi paljon, jos tämä nyt on aivan off topic, mutta en oikein tiedä, että mistä muualtakaan kysyisin. :sad-face: Tämä tilanne on tosi vaikea ja ristiriitainen, koska jokainen negatiivinen raskaustesti tuntuu tosi pahalta, mutta tietenkään tässä elämäntilanteessa en toivo myöskään sitä, että tekijä olisi saanut minut raskaaksi - vaikka haluaisin vauvan enemmän kuin mitään muuta.

Kävin eilen verikokeessa ja sen tulos oli alle 1, eli negatiivinen. Onko kellään teillä kokemusta siitä, että onko verikoe kuinka paljon luotettavampi kuin virtsasta otettu? Mulla pitäisi alkaa menkat viimeistään sunnuntaina (ellei jälkiehkäisy nyt ole sotkenut koko kierron). Ihmettelen vain tosi paljon sitä, kun olen lukenut kaikkialta, että jälkiehkäisy yleensä sotkee kierron ja mulla on etenkin rinnat olleet jo jonkin aikaa aivan järkyttävän kipeät... Voikohan se olla siis ihan vain pms-oire ja mulla nyt vain alkaa menkat heti ihan normaalisti? Voikohan olla mahdollista, että olisin käynyt labrassa liian aikaisin vai näkyyköhän verikokeessa oikea tulos jo pian hedelmöittymisen jälkeen? Tämä tilanne tosiaan tapahtui 9-10.10 välisenä yönä ja mulla oli silloin kierron 9. päivä meneillään. Jälkiehkäisyn sain 12h päästä tapahtuneesta.

Anteeksi tosi paljon, jos tämä nyt on aivan off topic, mutta en oikein tiedä, että mistä muualtakaan kysyisin. :sad-face: Tämä tilanne on tosi vaikea ja ristiriitainen, koska jokainen negatiivinen raskaustesti tuntuu tosi pahalta, mutta tietenkään tässä elämäntilanteessa en toivo myöskään sitä, että tekijä olisi saanut minut raskaaksi - vaikka haluaisin vauvan enemmän kuin mitään muuta.
Verikokeen pitäisi olla hyvin luotettava, minä uskoisin tuota tulosta. Olisikohan jälkiehkäisy voinut jotenkin nostaa hormonipitoisuuksia tilapäisesti? 🤔 Tuloksen pitäisi olla >5 jotta se olisi positiivinen, ja raskaustesteissäkin näkyy >25 tulokset. Toki sitten uusi testi jos kuukautisia ei ala kuulukaan. Uskoisi että sairaalassa annettu jälkiehkäisy onnistuisi ajoituksellisesti hyvin, ettei sen siitä pitäisi olla kiinni.

Tsemppiä hankalaan tilanteeseen. Parashan se olisi saada vauva hallitusti, sellaisen miehen kanssa jonka olet itse valinnut. Vaikka sitten ystävä-miehen kanssa tai itsellisenä naisena hedelmöityshoitojen kautta. Elämä välillä on yllätyksellistä.

Muokattu viimeksi:

Minusta se testi näytti vähän vialliselta myös. Sitä värikertymää oli siinä viivan kohdalla erikoisesti. Uskoisin kyllä verikoetulosta.

Takaisin