Pluskokoiset plussanneet

muistaakseni joskus 17+ alkoi tuntuu ensimmäiset hennot liikkeet ja istukka ollu edessä ni vaikuttanu liikkeiden tuntumiseen kyllä
 
Mulla on kans eka raskaus ja bmi 35+. Ensimmäiset liikkeet tais tuntua kolmisen viikkoa sitten, viikolla 21+.
 
Taisin alkaa tuntea liikkeitä siinä rakenneultran aikoihin, olisiko tuo nyt suunnilleen viikolla 20? BMI vähän päälle 50, mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa siihen miten tuntee liikkeitä? Pehmusteet on ulkopuolella :D Minulla on istukka etuseinämässä, ja se kai voi vaimentaa liikkeitä jonkin verran.

Sen sijaan rasvakerros voi vaikuttaa mahan läpi ultraamiseen, sydänäänten kuulemiseen (alkuraskaudessa) ja siihen mittaan millä seurataan kohdun kasvua, mutta eiköhän nuo terkkarit ja kätilöt osaa ottaa senkin huomioon.
 
lihavuus ei vaikuta kuin vatsan päältä liikkeiden tuntemiseen... :)
mää tunsin ekat liikkeet vatsan päältä myös 20+3, sitä ennen en mitään tuntemuksia ollut edes osannut yhdistää liikkeisiin...
nyt tuntuu liikkeet päivittän, myös vatsan päältä. :)
rv 24+1

niin ja mulla istukka takaseinässä ru:n mukaa...
 
Mulla ei oo saatu sydänääniä vielä kertaakaan kuuluviin, istukka on edessä ja muutenkin hankalaa. Mutta tietysti pääasia, että beibi on kunnossa.
Onko matalalla kipukynnyksellä mitään tekemistä sen kanssa miten aikaisin tuntee?
 
Emillanatuulia, mitkä viikot sulla on menossa? Mulla neuvolan terkka sai sydänäänet kuulumaan jokusen viikkon ennen np-ultraa, mutta neuvolalääkäri ei saanut. Luulen, että osittain kiinni taidoista, osittain siitä että terkan luona makoilin suorana, mutta lääkärillä polvet koukussa > enemmän pehmusteita edessä.

Toisaalta, olen myös aika vahvasti päärynänmuotoinen, ja maha on ei-raskaana ehkä pienempi kuin monella muulla näin isolla... En tiedä sitten voiko se vaikuttaa.
 
No jos olet jo noin pitkällä eivätkä saa sydänääniä kuulumaan, niin veikkaan kyllä jo huonoa laitetta ja/tai taitamatonta kuuntelijaa. Ihanaa että tunnet liikkeitä, niin ei tarvitse stressata :)
 
Mulla on painoindeksi nykyään noin 37, ja olen ihan alussa kolmannessa raskaudessani.

Ensimmäisen aikaan BMI oli raskautuessa noin 30, ja mielestäni siitä tehtiin aivan järjetön haloo, vaikka olin terveempi kuin koskaan! Verenpaine pysyi koko raskauden aivan mallilukemissa, samoin sokeriarvot ja hemoglobiini ja mitänäitänyton. Vielä viikoilla 32 - 34 muistan juosseeni mäen ylös tullessani kotiin mammajoogasta, kun oli vaan niin mahtava olo :) Painoa tuli melko hissukseen koko raskauden ajan, sitten aivan lopussa kotiin jäätyäni reilusti, ja kaiken kaikkiaan painoa tulikin 17 kg (suositus oli alle 10 kg:n painonnousu). Luulisin, että fyysinen työ piti mut kondiksessa lähes loppuun asti, viimeisenä työpäivänä ennen mammalomaa purin vielä 5 rullakollista tavaraa (=nostelua ja kurottelua) pakkasessa. Hassuinta painohysteriassa oli mielestäni se, ettemme olisi päässeet synnytyssairaalan perhehuoneeseen painoni vuoksi. Olinhan niin jumalaton riski kaikkine vaivoineni.

Toinen raskaus päättyi keskenmenoon, mutta kerran ehdin käydä neuvolassa. Sillä käynnillä ei painoon kiinnitetty hirveästi huomiota, ehkä siksi, että totesin itsekin sitä heti alkuun olevan reilusti liikaa. Sanoin myös, ettei kyse ole tiedon puutteesta vaan siitä, että samoin kuin aloittaja, tykkään ruoasta.

Nyt tämä kolmas raskaus on niin alussa, etten tietenkään ole vielä ehtinyt edes neuvolaan. Aikaa varatessani hoitaja tosin kuulosti hyvin huolestuneelta ja kyseli, mitä mieltä olisin ravitsemusterapeutilla käynnistä. En nyt varsinaisesti pistä moista pahaksenikaan, mutta epäilen suuresti, saanko sieltä mitään uutta tietoa tai muuttuuko mieheni tekemä kotiruoka yhtäkkiä niin pahaksi, ettei sitä tee mieli lappaa lapiokaupalla suuhun? Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää, nyt kun ihan oikeasti olen läski ja jo melkein parikymmentä kiloa sitten painoni tuotti valtaisia ongelmia - muille :happy:

Lisäyksenä vielä - keskustelu kun on nähtävästi kääntynyt siihen, koska liikkeitä tuntuu. Minä tunsin jotain noin viikolla 16.
 
Mulle ei kertaakaan neuvolassa tai äitipolilla ole sanottu ikävästi mun painosta. Neuvolakortin mukaan painoindeksi raskauden alussa oli 33,7.
Tiedän itsekin että sitä on liikaa, mutta tykkään herkuista. Nyt onneksi raskauden aikana ei herkut ole maistuneet ja osittain varmasti siksi painoni onkin pudonnut. Myös raskausdiabeteksen takia syön säännöllisemmin ja enemmän kasviksia. Ruokavaliosta sain jopa kehuja ekalla äitipolikäynnillä, kun oli pitänyt pitää ruokapäiväkirjaa...
Liikkumisesta tykkään, mutta syöminen on ollut se mun kompastuskivi. Sainkin viime vuonna n. 8kg pudotettua kun kävin aktiivisemmin salilla ja mulla oli pt vähän aikaa. Se tosin tuli melkein kaikki takasin kun ohjaus loppui ja kesä alkoi... :D
Mut nyt taas samoissa lukemissa kun parhaimmillaan pt:n aikana. :) Eli paino nyt n. 74kg.
Toi paino ei ehkä kuulosta suurelta, mutta oon TOSI lyhyt, joten mun pienessä varressani se on vieläkin n. 20kg liikaa. oon siis vaan 155cm pitkä. Läskit mulla kerääntyy vatsan alueelle, eli just se kaikista vaarallisin tilanne....
Synnytyksen jälkeen aion kyllä pitää kiinni tästä opistusta ruokavaliosta, toki aion herkutellakin silloin tällöin. Toki vauvan kanssa tulee myös varmaan liikuttua sitten erilailla. :)
 
Pitää myöntää, että olen yrittänyt ennakolta torjua painovalitusta mainostamalla ahkerasti raskautta edeltävää painonpudotusta (edelleen -43,5 vuoden takaisesta painosta, välillä oli -45) ja aikaisempia käyntejäni ravintoterapeutilla. Muuten en tuosta livenä kamalasti tykkää huudella, mutta paino on minulle sen verran vaikea asia, että en kaipaa mitään saarnoja. Kaipa tuosta senkin tajuavat, että teen jotain muutakin kuin istun kotisohvalla vetelemässä suklaata kaksin käsin.
 
Mun tutulla on radi ja mittasin hänen luonaan aamusokerit (n. 7-8 h edellisestä ruuasta). Tulos oli 5,0 ja edelleen pyydän kyllä neuvolalääkärin yhteydessä sokerirasituskokeeseen lähetteen. Muuten neuvolatäti laittais mut ootteleen sinne rv 26 asti... Toi tulos nyt vielä on suositusten mukainen, mut mulla on aina ennen (diabeetikkoisän laitteilla väliin mittaillut) aamusokerit ollu n. 3,7 eli huikee nousu nyt.

Painoon en oo tyytyväinen, painoin alle 50 kg neljä vuotta sitten ja vuosi sitten jotain 60 kg ja nyt yli 70 kg. Balacenian kanssa aika samoissa lukemissa siis tällä hetkellä (neuvolassa BMI 32). Toki oon raskauden ekalla kolmanneksella vasta. Mä oon tunne- ja lohtusyöjä selkeästi, kilot on tulleet läheisten kuolemien & oman alakulon takia (esim. opiskeluahdistus). Näin tulleista kiloista onkin sitten vaikea päästä eroon.
 
Mullakin bmi 35 raskauden alussa ja pituus vain 152 cm. Mullakin on paino heitellyt viime vuosina. Tosin ennen raskautta en tajunnut tehdä muutoksia elämäntapoihin, kun pidin laihduttamista niin vaikeana. Mulle kiloja kertynyt vääränlaisen syömisen, liikkumattomuuden ja stressin seurauksena. Minulla oli 3/ 13 tuulimunaraskaus, joka päättyi sitten keskeytykseen viikolla 12. Samaan aikaan isäni joutui teho-osastolle ja taisteli elämästään. Nyt olen sitten uudestaan raskaana.Isäni kuoli nyt heinäkuussa saatuaan kaksi vuotta lisää elinaikaa teho-osastoseikkailun jälkeen.
 
Nyt on motivaatio itsestä huolehtimiseen kunnossa, kun tänään oli nt-ultra ja ekaa kertaa näki pikkuisen siellä hengailevan ja potkuttelevan. Kiloilla ei ollu tässä vaikutusta mahan päältä ultraamiseen, näkyi silleenki hyvin (mukana ollut opiskelija/harjoittelijakin onnistui pamppailevan pikkusydämen löytämään).

Paino ei ole noussut eikä laskenut, jos nyt pysyis tässä, niin oisin ihan tyytyväinen. Niin ja vatsan muoto on alkanut jo vähän muuttua, vatsamakkarat vaan aika kauan vielä pystynee hämäämään muita, ei tartte raskaudesta heti huudella. :D
 
Mites täällä pluskokoisilla mammoilla menee?

Mulle on rantautunut alaselkäkipu riesaksi ja välillä tuntuu ettei voi muuta kuin maata kylkiasennossa tyyny jalkojen välissä että selkä rentoutuu. Tänään poksahti 30+0 joten vähiin käy odotus mut tuskimpa vaivat tästä enää vähenee.
 
Alaselkäkipua täälläki mut ajoittain vaan, tukivyö auttaa siihen onneks useimmiten. Ja istuminen. Joka yö ranteet ja sormet puutuu mut sille tuskin mahtaa mitään. Töissä meinaa vaan välillä olla liika raskasta, ei jaksa kotona enää sit tehä mitään muuta ku istua/maata. Keskiviikkona olis rv 25 :) nopsaan menny kyl aika
 
Takaisin
Top