Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

• 10-12 kk

Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

Äänet: 7 43.8%

• Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Alina onko ne luget kovin tyyriitä - saatko niistä mitään Kelan tukea?
Mitenkähän muutenkin nuo lääkemaksut? o_O

Toiveissa siitä se uusi kierto taas lähtee sujumaan, katse tulevaisuuteen. Tsemppiä!

Kiitos kaikille onnitteluista :)

Kemut meni kivasti, ja aika kevyesti. Ajoissa nukkumaan ja oli yöllä lempeäkin :shy: eggikset teki arvattavasti katoamistempun, eikä se conceive plus -liukkari ollut mitenkään erityisen hyvä :meh: olisiko unohtunut sekottaa siinä tiimellyksessä :hilarious:; oli pakkaset, kun se tuli postilootaan, niin oisko siinä jotenkin eriytynyt nesteet tms. Noh, hyvin pärjättiin kuitenkin :grin
O-testailut unohdin ihan totaalisesti, mutta tokkopa siitä mitään hyötyä olis kuitenkaan. Pitää vaan muutama päivä ahkerasti :love022

Täällä täti saapui eilen, eli tänään kp 2, kuten jo aiemmin osasin epäilläkin. Tarkka täti se ainakin on, niissä kierroissa kun ovis on ollut.

Nyt varmaanki lähinnä koitan keskittyä hoitosuunnitelmien etenemiseen vaihe vaiheelta, kun usko siihen luomuplussaan on aika nollissa. Puolentoista viikon odottelu nyt ensimmäiseen vaiheeseen eli siihen ensikäyntiin.

Ja noista lääkkeistä olen sen verran käsittänyt, että ainakin ivf/isci hoidoissa lääkkeilä saa nopeasti sen reilun 600 euron lääkekaton täyteen. Toki sen jälkeen sitten loppuvuodeksi kaikki reseptilääkkeet onkin halpoja, kun on sen "kattopäätöksen" hakenut. (Eli ilmoittanut todisteiden kera, että summa on täysi) Ja viiteenkymppiin astihan / vuosi pitää maksaa kelakorvattavatkin lääkkeet itse, jonka jälkeen vasta kelakorvaus lähtee tulemaan, esim itsellä pelkillä kilpirauhaslääkkeillä ei tuo 50 ole tullut täyteen, eli en ole niistä vielä kelakorvausta saanut..

Lugesteroneista ei tule kelakorvausta ja paketti maksaa noin 20 e. Eli nämä ei-korvattavat lääkkeet ei mene 50 euron alkuomavastuuseen eikä 600 euron maksukattoon. Eli vaikka maksukatto olisi täynnä, tulee tämä lääke (ja muut ei-korvattavat lääkkeet) maksaa kokonaan itse. Maksukaton täyttymistä seuraa kela, eikä erillistä kattopäätöstä tarvitse hakea. Se näkyy apteekissa parissa päivässä, kun maksukatto on täyttynyt. Kun maksukatto on täyttynyt, maksaa kelakorvattava lääke 4,5 euroa.

T. Farmaseutti

20 kpl Clomeja makso jotain 60-70 e. Sit lisäks syön siis metmorfiinia, joka ei oo kallista, oisko 100 kpl n. 10 e. Nyt en muista, onko nuo korvattavia lääkkeitä vai ei, Eltsi voinee kertoa. :) Tuota metmorfiinia sullekin LaraS ehkä suositellaan, kuulemma yleinen PCOS:n hoitoon.

Kissankulta, pahoittelut menkoista. :/ Onko teillä toi tuleva käynti julkisella vai yksityisellä?

Clomifen maksaa noin 70 e/20 tabl, ei ole kelakorvattava. Metformiini on juuri kympin luokkaa, riippuen vahvuudesta ja mihin korvaukseen on oikeutettu (peruskorvaus 40 % ja diabeteksen hoitoon korvausnumerolla 65 %).

Eltsi, toki tuun ainaki ensikäynnistä kertomaan :) Pelottaa, että tulee suoraan tuomioksi ivf, sinnehän on julkisella ymmärtääkseni noin puolen vuoden jono? :grumpy: Voi olla, että siinä tilanteessa, jos ivf ois ainoa vaihtoehto, ottasin e-pillerit jonotusajalle käyttöön hillitsemään noita helvetillisiä menkkakipuja ja jos sais tän leuanki samalla sileeksi, on meinaan semmosta hormonifinniä täynnä ollu pillereiden lopetuksen jälkeen että välillä on ihan itku päässy ku ennen oli niin hyvä iho.

Kissankulta muaki kiinnostaa meettekö yksityiselle vai julkiselle? Ja kauan teillä on nyt yritystä takana?

Ja oliko täällä vielä joku muukin jolla oli ensikäynti ihan lähiaikoina? Toisaalta on jotenkin lohduttavaa ja helpottavaa, että saa pian mahdollisesti tietää missä vika on ja voidaan alkaa hoitamaan. Ja toisaalta pelottaa, että joutuu suoraan sinne rankimpiin ja kalleimpiin hoitoihin.

Frozen Mulla oli syksyllä lääkäriin hakeutumiseen tk puolelle ensisijainen syy just se metformiini. Kun paino ei lähtenyt elintaparemontista huolimatta laskuun ja olin jo vuosia aiemmin sitä pyytänyt tuloksetta. Nyt siis reilu kuukauden metukoita käyttänyt nimenomaan pco hoitona. Sokerit mulla on ok, tosin on oletan että diabetes iskee jossain vaiheessa, kun molemmilla vanhemmilla vähän sokeriarvot koholla, toisella ollut välillä metformiinit diabetekseen käytössä. Mies just tänään sanoi, että on peppu mulla kutistunut ja aiemmin kertonut, että oon muutenkin kaventunut :) toki paino ei kerro kaikkea, mutta onhan se ihana, että oma rakas näkee tuloksen vaikkei itse näekään :Heartred kiloissa kehitys on alkanut myös näkyä, mikä itelle on konkreettinen todiste :happy:

Muiden lääkkeiden suhteen kiva just pahimman suhteen hyvä myös saada tietoa, josko sinne asti mennään. Joten kiitos tiedoista :)

Triana meillä on maaliskuussa lupa labroihin, simppoihin ja parikäyntiin aikaa hommata. Ihan mahtavaa, että täällä on samoissa aikatauluissa muitakin :joyful: Toki on kuntakohtaisia eroja (mikä on peestä), mutta silleen mukava vaihdella kokemuksia. Tuolla toisessa ketjussa ite on niin alussa muihin/useempiin verraten, että on ollut usein ulkopuolinen olo. Tietty tietoa saa sit paljon niiltä, jotka on kokeneet enemmän jo asioita.

LaraS, ootkin kertonu tosta metmorfiinin syömisestä jo täällä aiemmin, unohdin ihan, sori! Hyvä, että kiloja on lähteny, mullakin on lähteny pahimmasta syksyn punnituspäivästä 10 kg. Vielä kun sais 7 kg pois niin BMI ois alle 25. Tai paras vaihtoehto ois toki, että paino nousis, mutta ihan eri syystä kuin syömisestä. ;)

Triana, muistanko oikein, että sulla epäillään endoa? Millasia oireita (muita kuin hirveitä menkkakipuja) sulla on? Oliko siis niin, että teillä on tehty simppatestit, verikokeet, aukkari? Ja ovulaatio myös tapahtuu? Sori kysymystulva; oot saattanu kertoa noi täällä jo, mutten löytänyt niitä nopealla etsinnällä. Onhan ennen IVF:ää helpompiakin keinoja, toivottavasti selviäisitte niillä. :)

ON: Mitä hittoa?! Mulla tuli tänään (kp8) hieman verta, vaikka menkat loppui jo maanantaina... Onko tää nyt jotain tiputtelua vai mitä? :/ Eikös yks endon oire oo tiputtelu? Se nyt tästä vielä PCOS:n lisäks puuttuiskin. :(

LaraS, meilläkihän piti vasta maaliskuussa saada lähete eteenpäin, mutta onneksi toinen lääkäri päätti laittaa aiemmin :p Yritystä kumminki jo 1v3kk niin en mä halua enää odotella. On tosiaan jotenki helpompaa kestää tää kaikki ku tietää ettei oo ainoa ja muutki käy läpi samoja asioita, toki tätä ei pahimmallekkaa vihamiehelle toivois. Mullaki toisessa ketjussa välillä vähä ulkopuolinen olo ja ehkä eniten sen takia että ensimmäisen yritys menossa ja siellä monille kuitenki siunaantunu jo lapsia, mikä on tietenki mahtava juttu. Mutta siis eri lähtökohdat on tähän mun mielestä, vaikka lapsettomuus satuttaa kaikkia yhtälailla.

Frozen, joo endoa epäillään, saa nähä saanko jossai vaiheessa diagnoosinki vai en. Oireina menkkakivut, ovulaatiokivut, kivut vähä joka välissä kiertoa, väsymys, hartiapistokset, suolistokipuja, tiputtelu pitkin kiertoa, olikohan vielä muuta :sour: Ainoastaan kilppariarvot ja prolaktiini on verikokeilla otettu ja ne ok, simppanäytetulokset saahaan ens viikolla ja luultavasti sit saan ajan aukkariin ja ne kierron kartoitus verikokeet. Eli ei oo vielä helpompia hoitoja poissuljettu :) Jotenki musta vaan tuntuu, että voi olla johtimet tukossa jos mulla se endo on. Ku jaksais oottaa spekuloimatta ja analysoimatta ens viikkoon :grin Ja saa aina kysyy, en mäkää vielä muista kaikkien tarinoita :rolleyes:

Eltsi, mahtavaa tietoa! Kiitos siitä. Tuo lääkemaailma kattoineen ja eri korvauksineen onkin ihan oma maailmansa, ihanaa kun meillä on täällä ammattilainen :happy:

Triana ja Frozen, ollaan siis menossa julkiselle ensikäynnille. Täällä meidän pikkukaupungissa polku kulkee julkisella niin, että elokuussa lähdimme tutkimuksiin terveyskeskukselle, jossa multa otettiin liuta verikokeita, ultrattiin ja kyseltiin perustietoja molemmilta. Tuolloin epäiltiin ensin etten ovuloi lainkaan, kun parissa kierrossa verikokeet paljasti ettei ovista ollut tapahtunut. Tässä vaiheessa miehen simpat tutkittiin, näyte piti käydä antamassa suuremassa kaupungissa. Kun simppatulos selvisi ja oli ok, alettiin suunnitella letrozolia hoidoksi. Lääkäri otatti kumminkin vielä varmuudeksi yhdet verikokeet ja kappas, olinkin ovuloinut. Myös sitten tämä kierto ultralla katsottiin ja follikkeli oli ja oviksen tikutin. Koska ovis siis myös tapahtuu jäi lapsettomuuden syy edelleen avoimeksi ja saatiin lähete naisten tautien polille. Täällä kaupungissa ei lapsettomuushoitoja julkisella suoriteta eikä myöskään yksityisellä ole tarjota, joten tuolta sairaalalta saanemme mahdollisten lisätutkimusten päälle sitten maksusitoumus yksityiselle, jota joudumme hakemaan sitten "lähi"kaupungista.

Huh, tulipa pitkä sepostus :grin Niin ja yritystä virallisesti takana nyt 1,5 vuotta, mutta sitä ennen tjottailtu pidempi tovi, kunnollista ehkäisyä ei varmaan oo ollu kolmeen ja puoleen vuoteen käytössä... :eek: kauheeta, nyt kun alkoi oikeasti laskea sinne asti... :sad001

Sama juttu, tämä ketju tuntuu myös minusta omemmalta, kun on ihan ensimmäisen yritys menossa. En halua vähätellä heidän tuskaansa, joilla jo lapsi(a) on, mutta ainakin minun mielestäni on hieman eri tilanne, kun on koko ajan mielessä pelko siitä, ettei saa ikinä ainuttakaan lasta.

Triana, hyvin mahdollista siis, että selviätte ilman niitä rankimpia hoitoja. :) Ennen kuin itse menin aukiolotutkimukseen, googlailin (yllättäen :grin) aiheesta ja löysin monia kirjoituksia siitä, kuinka se saattaa "puhdistaa" johtimia ja sen jälkeen voi tärpätä heti. Toivottavasti teille kävis noin!

Kissankulta, voi oispa teilläkin vaikkapa siitä kiinni, että johtimissa on joku pieni tukos, jonka aukkari (muistelen, ettei sitä oo tehty..?) sitten avaa! Pidän peukkuja teille! :happy:

Kiitos kun jaksatte selostaa samoja juttuja uudelleen, kun en muista kaikkien tarinoita, joita on paljon (toisaalta valitettavasti, toisaalta onneksi, niin tietää just, ettei ole yksin). Mulla ei oo tullu sen iltapäiväisen jälkeen lisää verta, eli toivon mukaan se oli vain joku pieni menkkaveri joka oli jääny 5 päiväksi "jumiin" ja jonka tän kierron eka yhdyntäkerta tänään vapautti sieltä jumista... o_O (Anteeksi liiallinen info! :grin)

Minulleki tämä on ehdottomasti tärkein ketju <3 tottakai lapsettomuus on kaikille iso asia, mutta uskaltaisin väittää samoin ku aikaisemmat kirjoittelijatkin, että on se asia suurin kun ei ole vielä yhtään omaa lasta. Ja pelottaa että sitä ei tulekaan :( <3 Täällä ketjussa osaa aidosti iloita toisten plussista ja saa toivoa itsekin. Nuista hoidoista ja lääkkeistä on myös mielenkiintoista lukea, sillä luulenpa että ne on kohta meilläkin edessä.

Frozen, oon niin samaa mieltä tuosta mitä kirjoitit eilen illalla, mäkin aattelen usein että ainakaan ei ole huolta lapsesta kun ei sellaista ole. Mutta sitten taas se lapsitoive on tuolla jossain niin syvällä, ettei sitä saa katoamaan..

LaraS, harmi ettei se liukkari tuntunut kunnolliselta! Mistä sitä tietää vaikka olis jäätynyt matkalla.. Tsemppiä talletteluihin, jospa tulis oikeaan saumaan, vaikka et olekaan tikuttanut ovista :)

Mullekin tämä ketju tuntuu omimmalta, tietysti sekin vaikuttaa että täällä on vähempi kirjottelijoita, niin pysyy paremmin kärryillä toistenkin jutuista. Ja myös se, että kaikilla on esikoinen toiveissa.

Mulla on kaikki vatsajomotukset ja nippailut kadonneet :confused: tietysti saa epäilemään, ettei tärppiä tullut. Rinnat on kyllä arat, niin kuin muutenkin tässä vaiheessa kiertoa. Ja jotkut ihan tavallisetkin hajut on saanut etomaan, en edes muista kaikkia kun on tullut ihan puskista! Ei kuitenkaan lähelläkään että ois oksentaa pitänyt. Aikasemmin aika ajoin mua on etonut mm. mustien muovipaljujen tms haju (mitä myydään rautakaupoissa), mut nyt on ällöttänyt joidenkin ruokienkin haju, ja erään työkaverin partavesi tms, vaikkei ollut edes mitenkään voimakas! :yuck: Ja myös kynttilän liekki yökötti :shy: Sit menin kauppaan ja aattelin et katon olisko siellä herkkiä raskaustestejä, vaan kun tulin kotiin niin empä ees käynyt ko. hyllyllä :rolleyes::grin no eipähän tarvinnut ostaa. Mä oon vähän kahden vaiheilla että piinailenko urakalla ja testaan jo ennen ku menkkojen pitäs alkaa, vai oottelenko vaan kiltisti vielä viikon. Vaihtuu mielipide tonkin asian suhteen sata kertaa päivässä :hilarious: No katsotaan kuin käy!

Elisenda kp21/27 dpo7

Elisenda, lupaavaa kyllä toi eri hajujen yökötys. :) Aloitahan kunnon plussa-aalto täällä! En itsekään tiedä, mitä tekisin sun tilanteessa, eli testaisinko jo pian vai odottaisinko. :hilarious:

Heippa!

En nyt oikein tiedä mitä piti kommentoida, mutta tsemppiä kaikille

Täällä kp 1 ja kohti uutta kiertoa. Maaliskuun alussa ajattelin käydä pyytämässä lähetettä tutkimuksiin, jos ei tässä ajassa muutosta tilanteeseen tule.

Elisendan oireet edelleen kuulostaa lupaavilta!

Mä juttelin ekaa kertaa tästä lapsottomuudesta äidin kanssa, oli kyllä ihan hyvä päätös kertoa. Jotenkin tuntuu et nyt kun ivf on oikeesti tulossa niin tarvii lähipiiristä kaiken mahdollisen tuen mitä voi saada. Ja tää ketju on ihan huippu, mäkin tunnen tän omimmaksi enkä juuri muhin kirjottele vaikka luen kyllä paria muuta ketjua.. täällä ihmiset tuntuu et ymmärtää parhaiten ja tunnutte jotenkin tärkeiltä<3

Kp 12, ei vielä ovisplussaa, vika luomukierto ennen ivf-mömmöjä:D

Bambi, minäkin olen miettinyt äidilleni kertomista, mutta en ainakaan vielä oo saanu puhuttua. Ja sama juttu, täältä saa sellaista vertaistukea mitä muualta ei voi saada ja kaikki tyypit todella tuntuu tärkeiltä. :) Tänne niin toivois plussaa jokaikiselle.

Tuosta äidille kertomisesta. Minun ei oikeastaan tarvinnu kertoa äidille, koska hän oli jo arvannut, mutta yllätys olikin tämä yli vuoden yritys. Jotenki äitini myös on huomannut kälyni raskaudet, ennekuin asia on julkistettu. Tiedän, että äitini sekoaa, mikäli itse joskus raskaudun.

Vaikka en usein kirjoittele tai kommentoi, niin luen melkein päivittäin tätä ketjua. Minusta on mukava saada täältä sellaista samassa tilanteessa olevilta vertaistukea.
Olen tässä miettiny, että teinkö virheen, kun en vielä joulukuussa halunnut gynen lähetettä hoitoihin.

Oon kyllä samaa mieltä kun muutkin että tämä on ihana ketju ja niin haluaisi pian pysyvän plussan kaikille <3

Täällä on liukkaat kelit jatkuneet, ja tän takia sitä ovista pitäis varmaan testata että tietäis millon se oikeasti tapahtuu. Mutta eilen ainakin oli kivut, niin luulisi että eilen tai toissapäivänä... En vaan halua lisästressiä itselleni testailemalla :D Noh, nyt tämä on taas odottelua... Nyt vasta kp12 taitaa olla, joten jos ovis oli jo, niin se on itselleni todella aikaisin.

Takaisin