Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lekmer.fi
Babystyle.fi
noi on mistä oon tilannu :)

Ostimpa tänää vaunuihin sadesuojan ja hyttysverkon, vaikka nois meitsin vaunuissa on vettä/likaa hylkivä tekstiili, mutta epäilen ettei iha rankempaa sadetta kestä, who knows? Mutta säilyypä parempana vaunut, oli sen verran hinnakkaat jotta tää mami pitää toooodella hyvää huolta !
Ja ostin samalla vihreän potan poitsulle, jossa koira ihmisenä viel tassun kuvia ;)

Meillä on kans tassupotta :) Ikeasta saa hyviä ja edullisia pukluliinoja. Sieltä muutakin edullista pientä esim muovilautasia, kulmasuojia, peppupyyhkeitä...

Tilasin tänään sen Anita tukivyön, en tiiä oliko riski tilata kokeilematta? Mutta sitä ei myyty täällä omassa kaupungissa missään.
Jos siitä olis edes vähän apua niin hyvä! Jos ei niin pistän sen sit myyntiin johonki. Oliko täällä joillain sitä, muistelin että olis ollu? Miten on auttanu?

Käytiin sit tänään vähän "kattelemassa" turvakaukaloita.. Päättyi tämä reissu niin et tultiin kotiin Britaxin testivoittaja kaukalon ja jalustan kanssa. :) Vauvatalo Johannassa toi kaukalo oli nyt melkeen satasen halvemmalla, mitä normaalisti olis maksanut ni kyllähän se nyt piti sit ostaa.

Mä halusin ostaa vaunut jo toista kuukautta sitten kun just haluamani Emmaljungat tuli melkein naapurissa myyntiin käytettynä ja sopuhintaan... ne on mustat, joten sukupuoliasia ei päätökseen vaikuttanut. Me ollaan saatu vaatteita ja oon ostanu kirpparilta ekat varmaan jo syyskuussa :D. Mä vaan huomaan olevani nirso vaatteiden ja tarvikkeiden suhteen, ehkä koska vauva on ensimmäinen... jotenkin noloa kieltäytyä tarjotuista tavaroista jos niiden kunto ei omaan silmään ole enää hyvä.
Joku puhui tuolla aiemmin neuvolasta saadusta tarvelistasta, mikä olis kyllä kätevä! Me saatiin vaan se oisko MLL:n kirjanen, jossa todettiin että 3 on sopiva määrä kutakin vaatekappaletta; "yksi päälle, yksi pesussa, yksi kuivumassa"!
Meikäläisen pyykinpesulla vauva olis kyllä alasti. Ehkä sitä sitten oppii...
Mä mietin lähinnä että tarviiko toukokuun alun vauva jonkinlaisen haalarin? Muuten ne vaateasiat alkanee olla kunnossa mutta yhtä ainutta "ulkovaatetta" meillä ei kyllä ole.
Hankintoja suoritetaan meillä ajoissa, olen jo nyt huomannut etten meinaa jaksaa kierrellä ja katsella vaan haluaisin että kaikki vaan olis pian valmiina... onneksi nettikirpparit ei vaadi kovin suurta ponnistusta :).

Turvakaukalo + isofix-telakka tulossa. Brio Primo! Nyt ois kaikki suunnillee hommattu! :) Sen kunniaks äitiki osti itselleen uuden tarjouksesta läppärin, jotta pääsee foorumilla käymää ilman, et menettää kakkaläppärin kaa hermot! :) Jotain ees itelleenkin.. Tajusin, etten oo itelleni raaskinut ostaa, kun 15e xxxxxl-toppikset, 10e xxxl-fleecen ja 30e takin ja sekin kokoa xxl.. Ja sit sen muumimukin 29e. Kaipa se on jo sitä, et lapsen tarpeet menee oman eelle! :)

Lipastosta raivasin kaks ylintä laatikkoo tyhjäks ja laitoin poitsun vaatteet sinne oottaa ja muutama body pyörii koneessa, jotta pääsee käyttökelpoisena lipastoon oottaa kans :)

Mä mietin kanssa samaa kuin sä sarra, että tarvitseeko jotain vaatetta ulkoiluun. Oisko joku kevytvanupuku kokoa 56 cm kiva kun voi kuitenkin välillä olla kylmäkin.. Hmm. Vaatteita ei meillä vielä juurikaan yhtään ole, mutta tässä muita hankintoja meneillään. Eli kaukalo on ja nyt saatais käytettynä hoitopöytä ja sitteri edullisesti. Vaunuja kovasti katsellaan, sitten tarvitsee joku kivannäköinen lipasto, jota viitsii sitten katsella vuosien päästäkin ja pinnasänky vois myös olla käytetty.

Katselin esim. Vappuaaton menneitä säitä v.2012-2013, v. 2012 vappuna sää oli 9-14 astetta etelässä/keskiosassa ja 4 astetta pohjoisessa.
V.2013 etelässä n. 10-15 astetta, ja joskushan vapuksi on tullut räntää jopa :O

Kannattaahan joku kevytvanupuku ehkä hankkia varuiksi? Mulla on niitä kaksi jo ennestään ja varmaan _vähintään_ jonkun pörröhaalarin (joka sellainenkin löytyy) ostaisin varmasti kotiinlähtöä varten, jos sellaista ei löytyisi :)

Äippäpakkauksen vanupuku käy ihan hyvin vastasyntyneellekin. Onhan se vähän iso, mut ei se haittaa. Tuulipukukin (tai välikausipuvuksiko niitä nyt sanotaan) voi olla ihan kätevä, jos kesä on kylmä. Vaunuissa voi laittaa vaikka toppapussiin sisävaatteissa, hatussa ja tumpuissa.

Mie vietän syntymäpäiviäni 4.5 ja poikkeuksena vuoden 2013 päivä, niin poilkeuksetta vuosina 2012-2010 päivinä 4.5 on satanut vettä, räntää, lunta ja tuullut aikalailla. Seuraavista päivostä ei ole muistikuvaa... kyllähän joku vanunuttupuku olisi hyvä olla..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Aargh, mä kävin nyt oikein liikkeessä sovittelemassa noita tukivöitä ja täytyy sanoa etten oikein tullut hullua hurskaammaksi tästä reissusta. Mulla siis alaselkävaivoja ollut jo ennen raskautta, mm. iskias-tyyppistä särkyä, ja nyt on alkanut taas tuntua että jotain tukea tässä tarvittais.
Mä sovitin sitä Anita baby belt- mallia sekä sellasta toisenmerkkistä tuubia, jonka materiaali muistuttaa niitä ihania tv-shopin aire bra- tai mikälieolikaan- rintsikoita. Koitin myös kahta kokoa molemmista, enkä siis yhtään tiedä mitä ostais ja minkä kokoisena. Ehkä tukevimman oloinen oli se Anita s-kokoisena, mutta loppuun asti se ei voi mahtua. Siinä en myöskään tiedä että tuliko se selkäkappale vähän huonoon kohtaan, kun se jotenkin painoi.
Se tuubimalli oli tukevahko ja mukava, mutta se tukevuus on kyllä vähäinen verrattuna toiseen. Hmm...
Siis tämän takia mä menin liikkeeseen, mutta ne vaan näytti vyöt ja jätti oman onnensa nojaan enkä mä sitten mitään osannut ostaakaan.

Niitä tukivöitä saa ainakin meidän kunnassa lainata ilmaiseksi terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta. Siellä täti sovitti oikean koon ja antoi mukaan. Itellä kans alaselkä aina kipeä ja nyt vielä enemmän.

Täällä vaunut ostettu, päädyin brio smile sarjaan josta vaunut, rattaat ja kaukalo telakalla. Kätevää kun kaikki käy yksiin. Kaverilta sain koko setin käytettynä 10 kk joten hyvin kestää vielä käyttöä. vaatetta en oo ostanu pienelle juurikaan, muutama body. Sukupuolikaan kun ei rakenneultrassa selvinnyt niin auta hirveesti nyt intoilla :) vaikka miten ihana pieniä vaatteita on käydä kattelemassa!

Neuvolan tarvelista oli meillä ainakin tällainen:

Sisävaatteet:
7 bodya tai paitaa
7 puolipotkupukuhousua / potkupukua
3 yöasua
2 sukat
Ulkoiluvaatteet:
1-3 päähinettä sään mukaan
fleecepuku
lapaset+töppöset
makuupussi, ulkoiluhaalari
Vuode:
pinnasänky, korivuode, kehto tai esim äitiyspakkauslaatikko
Vuodevaatteet:
3 aluslakanaa
pinnasuojus
2 pussilakanaa
2-3 muovitettua froteealustaa sänkyyn tai hoitoalustaksi
patja
peitto
Hoitovälineet:
hoitopöytä, hoitoalusta
1 vaippapaketti / muita vaippoja, harsoja
vanupuikkoja, pumpulia, hiusharja, kynsisakset, puhdistusaine, kuumemittari, hoitoöljy, perusrasva, pikkuniistäjä
Kylvetysvälineet:
amme ja vesilämpömittari
kylpypyyhe
Vaunut:
sadesuoja
hyttysverkko
peitto
Turvalaite autoon:
turvakaukalo ja/tai turvaistuin
Muuta:
itkuhälytin, tutti, tuttipullo, pulloharja

Olis kiva kuulla jo äitiytyneiltä onko tämä lista kuinka osuva, lisäisitkö tai poistaisitko jotain? Olisiko muita vinkkejä? Tämä on siis sellainen geneerinen "mitä olisi hyvä olla ennen kuin vauva tulee taloon" -tyyppinen lista, eikä sitä ole sopeutettu juuri toukovauvoille. Siitä olikin puhetta, että fleecepuku riittänee toukokuussa ulkoiluasuksi, ellei nyt aivan takatalvea tee, samoin päähineistä ja lapasista ei tarvitse talvisimpia malleja... Maalaisjärjellä soveltaen.

Toivottavasti tästä saa jotain keskustelua irti :) Kiinnostaisi muiden mielipiteet ja lisäykset!

Cedju, lista kuulosti toimivalta ainakin mitä meillä oli esikoisen kanssa. Aika moni noista oli äitiyspakkauksessa mukana, joten hankkisin ehkä loput vasta kun pakkaus sen haluaville tullut. Itse tykkäsin myös kantoliinasta, mut esikoisen kohdalla hankittiin vasta n kuuden viikon ikäiselle. Nyt kun se on, tulee varmaan käytettyä hetimiten, varsinkin kun on jo tuo esikoinen juoksemassa ympäriinsä :)

Sitten ne äidin tarvikkeet. Imetysliivit, liivinsuojia (niitä menee alussa tosi monet päivässä), ne maidonkerääjät, joku kiva imetyspaita oli itsestä kätevä (vauva oli kuitenkin rinnalla monta tuntia päivässä, kiva että oli kunnollinen paita eikä vain joku tavallinen toppi käärittynä kaulalle), voidetta rinnanpäille. Nää siis mulle tarpeellisia, joku toinen voi olla eri mieltä :)

7 kuulostaa isolta määrältä, jos ostatte esim. 50 kokoa 7 ja lapsi onkin kokoa 53-57 kun syntyy.
Itselläni 2 bodya kokoa 50 ja parit potkarit, koska pojalle ei mennyt koko 50 ikinä ja 56 vain hetken, kannattaa siis miettiä noiden pikkukokojen ostoa :)
Tietenkin, onhan se kiva kun on paljon vaatetta pikkuiselle, vaikka niitä ei pääsisi käyttämään, ihan vaan mielenrauhan vuoksi.. :)

No mut jos noi ajattelee sillai että yhteensä et on pari 50-kokoa varuiks ja vähän useampi 56. Voi niitä vähän isompiakin hätätilassa sit käyttää ja voipi ostaa lisää kun tarvii. :)

Täällä alkaa olemaan jo suurimmalta osin mitä edellä mainitussa listassa on. Vielä odotetaan äitiyspakkauksen tuomisia ja sitten uupuu vielä tutit,tuttipullot,vaipat ja amme. Isäni lupasi tehdä meille hoitopöydän. Mikäs siinä kun kerta osaa. :) Imetysliivejä ja imetyspaitoja hankin vasta sitten ihan ennen syntymää,kun varmaan tässä vielä tulee paisuttua joka suuntaan.

Pinnasuojana mä käytin vanhoja pyyhkeitä. Rullasin niitä pinnasängyn reunoille. Meillä on sellainen 50 vuotta vanha pinnasänky, joten siihen ei löydy mitään valmiina. Pieniä tyynyliinoja käytin pään alusena, koska jos vauva puklaa sängyssä, ni ei tartte sit koko lakanaa vaihtaa. Ja harso saattaa olla liian karkea posken alla. Tyynyähän vauva ei tartte.
Itkuhälyttiminä meillä on radiopuhelimet. Tosin en usko, että nyt tarvitaan, koska asutaan kerrostalossa ja en todellakaan uskalla vauvaa jättää yksin ulos nukkumaan vaunuihin. Siksipä meidän hankintalistalla on toiset ns. parvekevaunut. En ala raahaamaan noita vaunuja ees taas kolmanteen kerrokseen, kun ei edes ole hissiä.

Tutteja ja tuttipulloja kannattaa olla useampi, kun niitä joutuu välillä keittelemään. Muuten toi lista näytti oikein hyvältä.

Takaisin