Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
AnnaManna: En ainakaan tommosta suosittele, mikä mulla itelläni on :p Se on ihan tuommonen markettimalli, jossa on "hitsin kätevä" kaatonokka... Ja sen ansiosta se vuotaa aina, jos ei asetellu sitä reikää tarkasti ylöspäin. Niin ja tämä toimii vaan istualtaan. Makuulla imettäessä reikä pitää muistaa laittaa sitten sen mukaan kummalla kyljellä imettää. On kuitenkin asiansa ajanu, kun selville noista metkuista pääs :) Jos vasta suunnittelee hankkia, niin umpinaista keräyskuppia suosittelen, jos semmosia on. En aiheeseen oo kovin hyvin perehtyny. Joissakin kerääjissä (varmaan siis myös tossa mun mallissa) on kuulema ohje, ettei siihen kerääntynyttä maitoa saa antaa vauvalle. Jos kerääjä on kuitenki pesty ja steriloitu ja nänniähän vauva muutenki nuoleskelee ni en oikeen ymmärrä syytä tuohon (jos nyt ei kerääjää puolta päivää liiveissä seisota...).

Ton tyynyn kanssa on varmaan just se mihin tottuu ja minkämallinen ihminen on. Ite olen imettäny öisin makuullaan ja päivällä yleensä istualtaan ni on vähän eri kohta rinnasta käytössä. Tyynyä joskus kokeilin, mutta jotenkin vauva tuntu silloin olevan hirveen korkealla rintaan nähden, mutta olenkin aika lyhyt ja ilmeisen riippurintanen :grin

Mie en ajatellu hankkia imetystyynyä. Imetys todennäköisesti sujuu joko sängyllä tai nojatuolissa makkarissa. Sängyllä on muutenkin neljä isoa tyynyä ylimääräisenä ja sinne tuoliin "uppoaa" niin niistä tyynyistä saa varmasti hyvin tuen. Sohvallakin on tyynyjä ja iso peitto jos siinä tulee imetettyä. Ja peittoahan saa rullallekin tai vaikka naruilla päistä yhteen. Meinasin vaan laittaa harson puklu/valumasuojaksi alle jos käytän noita tavan tyynyjä tai peittoja. Ja saahan tyynyistäkin päälliset pesuun tai koko peiton pesuun jos tulee puklu tai maitoa. :)

Rintapumpun sen sijaan hankin, ite nimenomaan halusin sen jo valmiiks. Esim. jos on maidon nousun kanssa ongelmia (varsinkin jos joutuu sektioon) niin on sellainen jo kotona myös valmiina. Sit taas jos maitoa tulee liikaakin niin olishan se mukava saada omaa maitoa pakkaseen ja sit lisäruuaksi, soseiden joukkoon tai että vois tyttö jäädä isin kanssakin välillä jokuseksi tunniksi eikä tartteis korviketta antaa.

Itellä tuli pulloja, säilytysastioita ja maidonkerääjät sen rintapumpun mukana. Tosta aventin sähköisestä on tullut juuri uusi malli niin tilasin sen edellisen mallin, sitä sai tuollaisena settinä halvempana kuin uutta mallia paljaaltaan. Siin oli liivinsuojia ja nännirasvaa (lanoliinipohjaista) ja kaikkea. Muoks: Aventin maidonkerääjiin saa kaksi erilaista kantta. Toisessa on ne aukot siinä ylhäällä et niitä voi pitää koko ajan ja tosiaan antaa rinnan hengittää. Mut huono puoli on tuo et voi vuotaa jos käy makuulle. Mut on myös suljetut kannet niihin eikä mitään väliä missä asennossa on, niitä vaan ei parane käyttää pitkään ku saa ihon sit huonoon kuntoon kun ei ilma vaihdu. Imetyksen aikana hyvät.

Mulla maidontuotanto on ollut niin runsasta etten olisi selvinnyt ilman pumppua, minulla oli käsikäyttöinen, mutta haluaisin tällä kertaa sähkökäyttöisen sillä se pumppaaminen välillä ärsyttää, etenkin jos on sellainen maitokone kuin mie :D
Imetystyyny olisi ollut hyväksi, muttei ostettu viimeksi, nyt se on onneksi hankittu, ei tarvi asetella tyynyjä vauvan alle (ison vauvan kanssa se oli välillä haastavaa se asettelu sen 9 kk imetysajan, joten suosittelen tyynyä!!)..

Mulla oli imetystyyny mutta vähälle käytölle jäi. Vauvalla oli lonkkalasta joten imetysasentoja oli tasan yksi eikä siinä ollut tyynystä apua. Lastan pois saamisen jälkeen imetin sit ilman tyynyä tai jonkun sohvatyynyn kanssa... Istumiseen opettelussa se on hyvän mallinen lattialla mitä vasten voi vauva nojailla eikä haittaa jos kellahtaa sivuille kun on joka puolella pehmeä tyyny ;)

Maidonkerääjiä mulla oli pari ja niissä "tankkausvaiheissa" se oli hyvä kun toisesta suihkus samalla kun vauva imi toista. Muuten en käyttänyt.

Rintapumppua en koskaan oppinut käyttämään. Oli käsikäyttöinen. En joko osannut tai sit sillä ei vaan tullut. Olis ollut kiva saada omaa maitoa vähän hätävaraksi pakkaseen kun typy ei oppinut koskaan pullostakaan juomaan, joten oli ihan mun armoilla enkä päässyt mihinkään...

Onko kellään sellasta rintareppua tai ihme kapaloa selkään tai masun eteen, jossa voi sit vauvaa kantaa? Minkälaisia? Onko hyviä? Tuleeko ittellä selkä jne kipeäksi 8)

Mulla on kantoliina ja se jäi melkein käyttämättömäksi esikoisen kanssa. Tosi vaikea sitoa ja ei esikoinen viihtynyt siinä. Lainasin kantoliinaa kaverille ja hän päätyi samaan tulokseen.
Kannattaa varmaan testailla tuttujen rintareppuja ja kantoliinoja ennen kuin hankkii oman.
Imetystyyny oli aluksi hyvä, mutta vauvan kasvaessa tuntui liian isolta, enkä saanut enää hyvää imetysasentoa.
Mä aion panostaa tän vauvan kohdalla hyvään roskikseen. Semmoseen jossa pysyy hajut! :D

Oli pakko ostaa takki. Omat takit ei menneet enää kiinni! Jos vaikka oikeasti tuleekin talvi ja yli kaksi astetta pakkasta, niin työmatka kävellen takki auki ei oikein hotsita.

Samalla ostettiin myös Brion turvakaukalo ja siihen telakka. Ja vaunuja on katseltu myös, tosin niiden rahapuolen lupasi anoppi hoitaa, joten se ei kukkaroa rasita. Käytännössä siis kalliimpia ostettavia ei enää oman kukkaron rasitteeksi ole, kun sänky, sitteri, syöttötuoli yms. löytyi miehen siskon varastoista.

Tosin remppa pitäisi tehdä Repen tulevaan huoneeseen... Tapettivaihtoehtoja on ihan liikaa! En minä osaa päättää!

Tää shoppailuinto ei vaan ota laantuakseen, hieman ärsyttää kun olen kuitenkin ostellut jo ihan tarpeeksi vauvalle :/ Mutta pojalle tarvis 122 senttisiä "varastoon", jos alesta halvalla saa niin kai siinäkin on :D Ja arvaatteko milloin viimeksi olen ostanut itselleni vaatetta??? Ihan liian kauan aikaa sitten, 3 kk???
Aion pärjätä tän odotusajan näillä kolmilla farkuilla ja jos 10 viikon päästä tekee tiukkaa farkuissa, niin ostan vielä yhdet, paitoja onneksi on: pitkiä toppeja,kun yleensäkin niitä käytän ja isoja tunikoita.. Olenkohan muutaman paidan ostanut koko raskausaikana ja kaksi takkia :O Että vähällä tässä itse pääsee! Taas menee tää mammailu ja vauva-aika samoissa vaatteissa kun elää vaan näissä perhe ja vauvajutuissa.. Hormonit.

Niin tuosta pumpusta tuli myös mieleen, et kaikkihan ei edes heru pumpulle. Itse en saa pumpattua maitoa ollenkaan isompia määriä, ja tuon pumpun olen saanut siskolta "lainaksi".

Vartalon malli vaikuttaa tosiaan siihen imetystyynyn tarpeellisuuteen. Mulla on isohkot ja nöyrät maitosäiliöt, joten vauvan ollessa rennosti sylissä, yltää tissi suuhun ihan helposti, että imetystyyny on sikäli turha ja epämukava..

Mut nää on niin yksilöllisiä juttuja.

Kantoliina löytyy meiltä myös ja se on ajoittain käytössä. Mun selkä ei vaan kestä kovin painavien lasten kantamista, et lähinnä ihan pienillä on ollut käytössä. Meillä on vauvat olleet ekat kuukaudet ihan sylikissoja, niin on helpottanut elämistä, kun saa kädet vapaaksi.
Ihan pienillä joustavasta kankaasta tehdyt on ihan ok, ja isommilla pitäs olla sit vahvempaa ja joustamatonta. Suosittelen pitkää liinaa, sidontaohjeita löytyy paljon ja harjotus tekee mestarin, et se omin sidonta ja tyyli löytyy. Vauvat on meillä tykänneet olla siinä, mutta kaikki vauvat ei välttämättä tykkää. Ja kun on kesä tulossa, niin melko ohutkankainen trikooliina voi olla alkuun paras vaihtoehto.

Kävin tänään kaupoilla ja ostin lapsille jotain pientä mitä tarviivat ja itselleni alepaidan. Vauva ei oo saanut vielä mitään, ehkä jotain pientä käyn sit ostamassa, jos sukupuoli selviäis ultrassa parin viikon päästä. Oon suunnitellut hemmottelevani itseäni kampaajakäynnillä, mut saas nähdä ehdinkö ennen vauvan syntymistä:grin

Ton kantoliinan sidontaan löytyy apuja, kun etsiskelee oman alueen kantoliina yhdistyksiä tms. Siellä yleensä ns. tukihenkilöitä, jotka mielellään auttavat ihan kädestä pitäen. Meillä kävi MLL:n perhekahvilalla semmonen kun pyydettiin. Liina on kyllä parempi isommankin lapsen kannossa kuin vanhanmallinen rintareppu. Näistäkin muuten on jo jossakin vaiheessa höpötelty. Liinalla (ei trikoo) voi isomman mukkelon heittää sit myös selkäpuolelle matkaamaan. Ihan kätevä kapistus toi liina on meillä ollu, mutta vaatii tosiaan sen, että pääsee siihen sidontaan "sisälle". :)

oi jes! Sain koulukaverilta kaks kassia vaatteita pilkkahintaan.Nyt on pinkkii ja rimpsuu ja mekkoja meidän bebelle. Koot lähinnä 62-80 joten ihan pikkusia pitää (saa) vielä muutamia ostaa et on heti alkuunkin jotain vaatetta :grin

Siivottiin eilen romuhuone ja kodista tulikin jälleen kolmio! Nyt siellä on orpona pinnasänky joka täynnä vaatteita. Jopa lamppu puuttuu :grin Maalaus/sisustusprojekti ois tarkotus alottaa vknlppna ennen ku koulu ja arki iskee pahasti päälle mutta en osaa tehdä päätöksiä! Mitä värejä ja miten, isoja ongelmia siis!

Tänään saatiin neuvolasta sellainen kätevä listaus ihan perustarvikkeista, jotka olisi hyvä olla hankittuna jo ennen vauvan tuloa. Siis ihan lueteltuna montako mitäkin vaatekappaletta ja peruskamppeet, joita tarvitsee jo ennen kuin jaksaa itse kaupoille lähteä - näin se meille ainakin esitettiin. Loistavaa, että on edes jotain osviittaa siitä mitä pitäisi olla ettei sitten unohdu kuitenkin joku todella tärkeä juttu kokonaan. Pikkuhiljaa kaupoille siis! :)

Tollanen lista olisi kyllä täälläkin paikallaan. Heikosti tiedän et mitä kaikkee vauvatarviketta ees on olemassa.

Jos se lista ei ole yleisesti käytössä muilla paikkakunnilla, voin sen mielelläni myös jakaa täällä. Mun versiossa oli ainakin kaupungin logot näkyvillä joka nurkassa ja sanottiin että se on tehty aiempien synnyttäjien kehitysehdotusten pohjalta, joten se voi olla paikallinenkin juttu :confused: Nyt en jaksa etsiä kotiskannerin piuhoja, mutta töissä saan sen tiistaina viimeistään skannattua jos on tarvetta.

Thl:n sivuilla on lista. Ilmeisesti muut neuvolat ei oo jakanu noita lehtisiä ja kirjasia?? Meille tuli kasapäin kaikkee ekal käynnillä :o

AnnaManna89, kyllä mekin saatiin vaikka mitä vihkosta sieltä ekalla käynnillä, mutta tää lista oli eri juttu. Sellainen kotikutoisen oloinen bare essentials -ohje, joka soveltuu varsinkin näin ekaa odottavalle joka on ihan pihalla kaikesta :p

Joo lista olis täälläkin tarpeen. Mie oon niin pihalla kaikista maidonkerääjistä, imetystyynyistä sun muista rievuista ja räteistä.

Osaisko kukaan vinkata mitään hyviä nettikauppoja joista vois tilailla tarvikkeita. Lähinnä just semmosta pientä tilpehööriä niiku pulloja ja tutteja sun muita...

Takaisin