Pikkukakkosta odottavat joulukuiset <3

Moi kaikille! Mä ilmoittaudun mukaan. Toista odotan, esikoinen täyttää kuukauden päästä 3v. Lapsukaisille tulee ikäeroa 3,5v. Mulla la 6.12.14. Jännittää ihan sairaasti miten tää raskaus nyt etenee. Vieläkään en tunne olevani turvassa vaikka viikkoja "jo" 13+1.
 
Jos istukka on kohdun etuseinässä, niin se vaimentaa liikkeet. Joten ei kannata säikähtää jos ei alakaan tuntumaan.
Mä tunsin ekasta rv 18, mutta tokasta ja kolmannesta vasta rv 24, kun oli etuseinässä . Muutenkin tuntui liikkeet ihan lopussakin tosi vaimeilta, vaikka ultrassa näkyi, että kaveri potki kuin heikkopäinen.
Saa nähdä milloin alkaa nyt tuntumaan, kun istukka on esikoisen tapaan takaseinässä. Vielä ei (12+6) ainakaan tunnu, kun suolistoelohiiri ja pienet ilmakuplat.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
tääl pikkunen pitää vaihteeks matalaa profiilia tosin tänää liitoskivuiltani en ol oikei keskittyny ees kuulosteleen tuntuuko mitään. perjantaina ultra ni näkee onko vielä kaikki kunnossa. viimesiä päiviä ekaa kolmannesta tässä viedää ku tänää rv 11+2 jota vietetty kivusta itkien ku häpyluu saanu osansa taas liitoskipujen takia.
 
Siis mulla on niin sama ku Puaprulla,koko ajan pitäis olla syömässä tai iskee tosi huono olo,muuten on vähän toi etovaolo helpottanut,mutta välillä ihan yllättäen tulee sellanen olo,et kohta lentää.Luojan kiitos ei oo tarvinnu ihan sylkeä heittää.Mutta väsymys ei kyllä anna periks sitte millään.Ja tolla 13kk olis niiiiiin paljon energiaa.Onneks on keksitty Puuha Pete,sitä se jaksaa jonku aikaa katsoa,tosin nyt on saanu vähän liikaakin katsoa kun tahtois vaa jatkuvasti katsoa telkkaria.Mutta ehkä se nyt sallitaan,et saa ite hetken edes levähtää.

Jotenki nauratti,kun luin sitä kirjasta isälle ja äidille minkä neuvolasta sai,niin siinä luki,että kuuntele kehoasi ja lepää niin paljon kuin on tarve,joo-o,selkeesti kirjoitettu niille joilla eka raskaus :D
 
Hei Pruapru,mä hokasin,et meil on melkee sama LA ja molemmat synnytetään PHKS :D Ja toinen muksuki viel tulossa :D
 
Lasten suusta: Äiti, sit et saa syödä mitään vauvalle sopimatonta! Etkä saa juoda muuta kuin vettä, mehua ja maitoa. Limsaa et saa juoda, koska siinä on poreita ja vauvat EI tykkää poreista..:smiley-bounce022
 
Hellou! Täällä ilmottautuu yksi lisää mukaan :) LA 7.12 ja viikkoja nyt 15+1. Esikoinen on syntynyt toukokuussa 2012. Ikäeroa tulee lapsosille 2,5v. Tässä raskaudessa mulla ei ole ollut minkäänlaisia oireita, jos huimausta alhaisten verenpaineiden takia ei lasketa. Ensimmäisenä mua hirvittää synnytys ja toisena vasta se miten tulen pärjäämään kahden lapsen kanssa. Oikeastaan siinäkin vain se alkuaika kun vauva on pieni ja paljon tississä kiinni, 2 vuotias on kuitenkin aika meneväistä sorttia. Onhan mulla toki ukko, mutta yrittäjänä se joutuu tekee pitkiä päiviä, joten siitä nyt ei niin hirveesti loppupeleissä apua ole :D
 
Sama juttu moondance täällä, en oijein vielä ole ymmärtänyt tai keksinyt kuinka se käytännössä tehdään kun isyysloma on vietetty ja mies lähtenyt töihin (meillä hän on pois viikot ja olen yh na ma-pe) . Junioria pitäisi imettää usein, se voi kestää kauan ja esikoiselle silloin 1v10kk pitäisi keksiä tekemistä tai olla perässä juoksemassa tai muuten kieltämässä :). Miten tämä käytännössä onnistuu?? Saati sitten julkisissa paikoissa.. esikoinen on sen verran pieni ettei hän ihan omineen pärjää leikki/puuhanurkkauksissa.. onko kellään vinkkejä joka kolmatta tai neljättä jo tekee..? :)
 
Ja siis lisätään nyt vielä että tuttuni tiesi kertoa että hän teki imetyshetkistä aina esikoiselle erityisiä kirja/lukuhetkiä, jolloin esikoinen sai samalla viettäa äidin kanssa laatuaikaa. Noh joo mikäettei, mutta en näe omani kohdalla että ainakaan joka kerta toimisi, sen verran aktiivinen tapaus että epäilen mahtaako malttaa aina keskittyä kirja sessioon vaikka kuinka kirjastosta hakisi uutta kivaa luettavaa.. hmm.. tv toimii mutta kauhealta tuntuisi siihen kovasti tukeutua. Tammi-helmikuussa voi olla kovat pakkaset ja energia täytyisi pystyä johki purkaan... jos vauva on tississä kii, miten tästä selviää? :)
 
Kyllä on ollu etova olo. Pyttyä on halailtu aika tiheään ja syödä pitäis mutta mikään ei oikein maistu. Tilanne muuttu kuin taikaiskusta rv11 jälkeen. Ruoka maistuu ja huono olo jäi taakse. Ihanaa kun jaksaa touhuta esikoisen kanssa ja kämppäkin on siistinä kun jaksaa siivoilla. Keskiviikkona sikiöseulontaan. Jaiks! :)
 
Meillä vauva meni tosi nopeasti esikoisen rytmissä.
Kakkonen syntyi tammikuussa. Kun isyysloma loppui, niin sitten pyrittiin vauvan kanssa tekemään hommat, kuten ennen vauvaa.
Aamulla imetys, kun tuli lastenohjelmat, uudestaan imetin aamiaispöydässä. Nopea lounaan valmistelu, Sitten vauva vaunuihin ja esikoisen kanssa leikkarille. (Meillä ulkoiltiin säällä kuin säällä. Meille ei ole siunaantunut yhtään sellaista lasta, jonka kanssa voisi olla päivät sisällä, ilman että menee totaalisesti hermot.)
Sisääntulo oli vähän välillä ongelma. Kaikki meni hyvin jos vauva nukkui ja jatkoi unia partsilla. Silloin sai itse ja esikoinen syötyä ja laitettua vielä esikoinen päikkäreille, ennen kuin vauva heräsi.
Mutta jos vauva oli hereillä ja
nälkäinen, niin sitten pikana lapselle lounas ja imetys ruokapöydässä. Tai lapselle leipä ja hedelmä ja vauvalta pahin nälkä pois ja sitten syötiin itse rauhassa ruoka. Sitten yhdessä päikkäreille ja imetyshommiin.
Iltapäivällä välipala, imetys, vauva vaunuihin ja leikkarille.
Sitten ruuanvalmistusta ja imetystä, kun tulee lastenohjelmat ja ruoka. Taas mahdollisesti imetystä ruokapöydässä.
Imettää voi myös samalla kun lukee toiselle, tai samall kun toinen piirtelee tms. Imettää voi myös vaikka lastenhuoneen lattialla kun isompi leikkii :) sellaisen neuvon annan, ettei kannata jättää hommia rästiin. Syömisen jäljet kannattaa hoitaa heti ja laittaa astiat koneeseen välittömästi. Ulkoa tullessa vaatteet samantien paikalleen yms. Yhteen hommaan kerrallaan ei mene montaa minuuttua, vaikka vauva vähän känisisikin, se ei
Kuole, mutta jos huomaa että kaikki hommat on rästissä ja kamat ja astiat sikin sokin, niin siihen äkkiä tympääntyy ja ilta menee riitelyksi, että kuka siivoaa ja kuka hoitaa lapset..
Äkkiä tulee rutiinit ja homma alkaa sujua. Meillä 1. Ja 2. Ikäero 2v5kk ja tokan ja kolmannen 2v 2kk


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Nyt syntyy neljös ja hommat sujuu edelleen, kun pitää rutiineista kiinni. Koskaan ei ole edes tullut mieleen, että laittaisin osan lapsista päiväkotiin tms. Tekemistä ja sosiaalisia suhteita pitää olla, mutta kaikki tarvittavat virikkeet pystyy järjestämään ihan kotioloissa, tuttavien seurassa ja lähileikkarilla. Ei siihen päiväkotia tarvita :)



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kelle muulle aikovat tehdä tarkemman synnytys suunnitelman? Viime synnytyksen jälkeen vaan sanoivat, että seuraavan kerran tehdään tarkempi suunnitelma. Mitähän lie sit meinaavat?

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Olen myös menossa synnytystapa-arvioon (sitähän sä tarkoitit Moondance?).

Tällä kertaa pääsen sinne toivottavasti ajoissa, koska esikoisen synnytystapa-arvio olisi ollut vasta tiistaina ja vauva syntyi edellisenä sunnuntaina, tosin ennenaikaisesti, mutta omasta tahdostaan :wink.

Yleensä arviot tehdään kai viikolla 37. Tällä kertaa varmaan mut laitetaan sinne jo 35 viikolla. Olen ymmärtänyt, että siellä lääkäri tutkii ja yhdessä mietitään paras synnytystapa. Lähinnä siis että päädytäänkö suunniteltuun sektioon.

Mulla viimeksi neuvolalääkäri teki lähetteen sairaalaan ahtaan lantion vuoksi. Tällä kertaa sama juttu. Häntäluu oli viimeksikin tiellä ja murtui synnytyksessä. Jos päädytään alatiesynnytkseen, niin saatetaan käynnistää ajoissa, jottei vauva kasva liian isoksi.

Oliko sulla Mondance sitten jotakin häikkää viime synnytksessä, kun tuota suunnitelmaa miettivät (jälkikäteen)?
 
Mullekin vissiin tulossa synnytystapa-arvio. Esikoinen oli avotarjonnassa ja jouduttiin imukupilla avustamaan. En tiedä onko tuo nyt ihan niin merkittävä juttu että pitää arvio tehdä, mutta kyllä mä kaiken otan vastaan :) En tiedä sitten kun mulla todettu nyt myös tuo raskausdiabetes, niin siitäkin jotain ylimääräisiä tutkimuksia tulee...
 
Mulla ei varmaan mitään varsinaista synnytystapa-arviota tehdä, mutta ultraan meen 37-38 painoarvioon. Tarpeen mukaan käynnistellään sitten. Ja tämä siksi, koska esikoinen oli niin kookas ja synnytin sen takia suunnitellulla sektiolla.
 
täällä en tiä miten mulla menee, esikosta ei tehty vissii synnytystapa-arviota katottii vaa paino ja oli raivotarjonnassa. lantio tilava ja yllärinä oliki et esikko oliki "hiukka" isompi ku olettivat ku syntyi mut mitää ei onneks käyny eikä avustusta tarttettu paitti epiduraali :)
täällä tuskin tehää mitää arviota, lääkäri kattoo että onko raivotarjonta, kiinnittyn kunnol siinä kaikki, toivottavast kattoo painoa vähä tarkemmin tässä raskauden aikana pikkusella. pitää mainita et mun esikko oli kookas ku synty että osaa sit kattoa mikä on tilanne.
 
Takaisin
Top