Pienokaisen nimi?

Sähköinen Ipana-esitietolomake tuli täytettyä jo viikkoja sitten. Onhan siinä tärkeitä tietoja synnytyssairaalalle jos vaikka oiskin se neuvolakortti kotona. Kannattaa kysyä sen perään varmuuden vuoksi.

Liikelaskennasta meille ei olla puhuttu, mutta ehkä siksi, että oon joka kerta sanonut, että täällä on kova vauhti päällä- vaikkakin nyt jo hiljentynyt jonkun verran.

Mä sain viime neuvolassa eli maanantaina (35+0) ton toivomus/esitieto/hätäkastelomakkeen. Vielä en oo kyllä täyttäny sitä ku ei oo oikein toiveita, eikä sitä nimeäkään...

Liikkeitä en oo yhessäkään raskaudessa laskenu, eikä oo kyllä käskettykkään muuta ku seurata et liikkuu. Nyt menee välillä helposti se puol päivää ainakin, eikä ehi ees miettimään tuntuuko liikettä. :oops: Illalla sitten viimeistään muistaa, että onkohan liikkunu ja kun jää kuulostelemaan ni aina sieltä jotain muljuntaa alkaa tuntumaan.

Mie lasken yleensä liikkeitä vaan iltasin, kun meen nukkuu. Oon niin adhd, etten malta päivällä laskee.. Nyt menee tääki ketju sivuraiteille. :grin

Neljän suora: ei meillä ne esitietolomakkeen nimet tuu lapselle. Siihen piti vaan jotain laittaa ja jos nyt sattuisi lastenosastolle joutumaan, siellä kuulemma käytetään niitä nimiä. ja hätäkasteessa tietty, mut muuten ei oo mitään kastenimiä.

Juu, eihän ne mitään sitovia nimiä oo, mutta ei vaan viittis almanakasta ensimmäistä tytön ja pojan nimee siihen lappuun lykätä :p Sais tän nimiasian jotenkin hahmoteltua ni olis taas vähän "valmiimpi".

Jyväskylässä käyttävät pienistä, nimettömistä vauvoista esim. vastasyntyneiden teholla sitä nukkumalootassakin olevaa termiä eli "Virtanen Tyttö/Poika". Varmaan sit olis ihan hätäkasteessa annettu nimi käytössä, jos tilanne oliskin kasteen jälkeen kohentunu...

:grinNo ei meilläkään siellä rumat nimet ole vaan oikein söpöset ja kivat

Isoisoisäni katkaisi aikanaan puhevälit kylän pappiin, kun pappi valitsi hätäkasteessa vauvalle nimen, joka ei ollut tarpeeksi miehekäs... (Jouko.) Tuore isä oli itse hoitamassa jotain asioita Pietarissa ja äiti ilmeisesti liian huonossa kunnossa osallistumaan nimenvalintaan. Ei sitä hätäkastenimeä sitten voinut enää muuttaa, mutta vaaria kutsuttiin aina toisella nimellä.

Mua stressaa nyt jo nimiäisten järjestäminen. Sukulaiset ovat etenkin kesällä levällään pitkin Suomea, niin arvo siitä nyt paikka ja aika... Enkä kyllä halua pitää poikaa "nimettömänä" koko kesää!

mä oon miettiny, et jos lapsi kirkkoon kastetaan, onko pakko pitää se kastetilaisuus? vai pystyykö sen hoitaa sillai huomaamattomasti ilman kummempia toimenpiteitä ja kinkereitä....? mä haluisin vaan kahvitella sillai pienesti ilman mitään virsiä ja jeesusta, mut mies taas haluaa lapset kirkonkirjoihin... ja kyl mäki siinä mielessä, et pääsevät ripille ja saavat sit ite päättää kuuluuko vaiko eikö kirkkoon.... mut mä en jaksais niitä väkisin väännettyjä tilaisuuksia......

Vähän houkuttaisi sellainenkin, että lähetettäisiin sukulaisille tekstari: poika on nimeltään xx yy zz, kahvitellaan kun tavataan! Kun ei pätkän vertaa kiinnosta tuo aikataulusompailu, että kuka nyt on milloin missäkin (esim. veljelläni ja kälylläni on useammat häät + polttarit kesällä) ja sitten alkaa tulla mummoilta ehdotuksia, että pidetään täällä meidän mökillä (mökkien välillä ei olekaan kuin rapeat 400 kilsaa) ja äh.

Taidan miettiä kädettömän päiväni ajankuluksi juhlattomia nimiäisiä.

Mä ajattelin että ei sompailla nimiäisiä kenenkään muun aikatauluihin, vaan tulevat jos ehtivät, ei kenenkään maailma kaadu siitä jos yhdet kesäbileet jää väliin. Ois kiva saada kaikki tädit ja sedät paikalle, mutta se on ilmeisesti mahdotonta, joten kahvitellaan pitkämatkalaisten kanssa erikseen sitten kun muutenkin sattuvat olemaan maisemissa.

Mut juhlat kotona vai jossain juhlatilassa? Omat ruoat vai catering? Niitä palveluita pitäis varmaan jo varailla...

Meillä pidetään juhlat luultavasti miehen työpaikalla. Paikka on siisti ja sieltä saa halukkaat alkoholia kun se on kuitenkin ravintola. Ruokapuolen hoidan ihan ite ja varmaan siskot auttaa vähän kans. Nimeä ei kyllä oo eikä sovittua nimiäispäivää. Viimeyönä yritettiin kyllä jutella asiasta, mutta ihan liian väsyneenä!

Meillä pidetään ristiäiset varmaan kirkolla ja halukkaat saa tulla sit kahville meille. Enkä todellakaan meinaa kutsuu ku lähimmät sukulaiset ja kummit. Mieshän olis kutsunut puolet niiden suvust, mutta olin ikävä ihminen ja pistin sille stopin.

Oon jo alkanut kerätä kivoja reseptejä talteen ristiäisiä varten, mutta aika näyttää, jaksaako mitään noista alkaa värkkäämään ite. Eipä ne tarjoilut liene pääasia, pakastepullat pöytään ja jostain leipomosta loput, jos aika ja energia kuluu kokonaanvauvan hoidossa. Jonkunlaiset ristiäiskutsut täytynee lähettää, kunhan aika on tiedossa. Musta heinäkuu vaikuttaa hyvältä ristiäisten järjestämisajalta, suurimmalla osalla kun tuolloin on lomaa ja meillä melkein kaikki vieraat tulee pitkän matkan päästä. Tulkoon he, jotka pääsevät. Muut voivat tavata vauvan sitten ennen tai jälkeen ristiäistenkin. Me ollaan ajateltu lähinnä traditioiden takia kastaa kirkkoon, ollaanhan itsekin vielä tapakristittyjä. Suunnitelmana voisi olla piipahtaa kirkossa hoitamassa seremonia mahd. pikaisesti. Pappi lienee pakko kutsua kotiin kahville, mutta salaa toivon, ettei hän ehdi tulemaan, koska en tunne oloani erityisen mukavaksi kovin uskonnollisessa seurassa. Mutta jos tulisi, eipä tuo haitanne, kaipa papit on ihan sympaattisia tyyppejä yleensä. Lapsihan voi tykätäkin noista uskonnollisista jutuista ja haluta riparille yms. mukaan, päättäköön itse isompana niistä asioista. En halua erityisemmin tuputtaa mitään vakaumusta hänelle, vaikka kyllähän oma elämänkatsomus varmasti vaikuttaa perheenkin elämään. Onneks ollaan tässä miehen kanssa samoilla linjoilla oltu. Osa sukulaisista sitten on huomattavastikin uskonnollisempia, se on heidän valintansa.

Mä en uskalla olettaa et pääsis ite kauheesti vaikuttamaan ristiäisten ajankohtaan, varsinkin kun ne tullaan varmaan pitämään seurakuntatalolla. Mä laskeskelin muuten vaan alustavaa osallistujamäärää ja voi apua, siis joku 40 vierasta ainakin! Mun mielestä se on ihan hirveesti, ihan ku jotkut häät!! Mutta sukulaiset on toki kutsuttava ja kyllä mä muutaman oman ystävänikin haluan paikalle, sellaset läheiset joiden toivon olevan mukana elämässämme jatkossakin.
Toisaalta kaikkiin tuleviin bileisiin ei tulla kutsumaan moista lössiä et jos nyt sitten kerran kunnolla...?
Tarjoilut ajattelin itse toteuttaa ja kutsujakin on tosiaan tullut jo väkerrettyä, ilman tekstejä luonnollisesti. Nimiasia ei oo ihan varma mutta on meillä jokunen vahva vaihtoehto.
Edelleen peräänkuulutan sitä nimikonetta joka ehdottaisi nimiä jotka kuulostaa samalta kuin joku mistä tykkään. Esim. pidän nimestä Aino, ehdota pojalle kivaa nimeä jne. Ehkä se ei vaan oo mahdollistakaan...

No Aimo? Virossa on myös miehen nimenä Aivo? Entäs Kaino? Antto? Onhan näitä...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Me ei varmaankaan tulla pitämään minkäänlaisia nimiäisiä vauvalle. Kumpikaan meistä ei oo käytännössä ollenkaan tekemisissä sukulaisten kanssa ja mun kaverit asuu melkein kaikki jossain toisessa kaupungissa. Ei myöskään kuuluta kirkkoon niin mitään perinteisiä ristiäisiä ei sen puolestakaan tuu.

Mentiin naimisiinkiin maistraatissa niin, että paikalla oli molempien vanhemmat ja mun veli ja sitten maistraatin jälkeen käytiin syömässä ravintolassa. Ite en etukäteen kertonu kenellekkään kaverille että ollaan menossa naimisiin ja aika moni meidän tuttavista ei varmaan vieläkään tiedä että ollaan naimisissa vaikka siitä on jo 4 kuukautta. Ei vissiin oikein tykätä pitää meteliä meijän puuhista :p

Kirkolliseen kasteeseen on se oma kaavansa johon taitaa kuulua ainakin virallisesti 2 virttä, MUTTA näähän voi olla myös hengellisiä lauluja tms. Meillä on tainnu olla Maan korvessa kulkevi lapsosen tie ja Jumalan kämmenellä. Meillä tosiaan kolme lasta ja kolme pappia on ollu kastamassa :grin Näistä jäykin ja uskonnollissävytteisin oli ainut naispappi, miehet on olleet tosi rentoa seuraa, mutta huomioineet myös suvun vanhimmat ja "hartaimmat" edustajat. Mäkin ajattelin ensin, että kahvittelu papin kanssa on jotenkin jäykkää, mutta yllätyin positiivisesti tosiaan näiden miesten kanssa :wink

Mä vähän kaavailin, että meillä lapsonen kastetaan taas kotona ja toiveena on tietysti hyvä sää ni voi ulkonakin olla. On meillä kyllä katettuakin tilaa pihalla jos sataa. Hyvällä ilmalla voidaan jopa kastaa ulkona. Tarjolla kaffetta, täytekakun tapasta, voileipäkakkua ja muuta sorttia. Uskosin ja toivon sukulaisten taas auttavan leivonnassa. Nyt tuntuu, että olis kiva jatkaa päivää sitten esim. kummien ja omien sisarusten perheiden kanssa esim. grillaillen ja seurustellen rauhassa. Katsellaan nyt miltä sit näyttää kun muksu on ulkoistettu.

Ja tasan en ala kaikkien muiden aikatauluja miettimään. Tehkööt sitten valintansa minne menevät. Meille voi tulla myöhemminkin jos ei just tuolloin pääse.

Ehkä ne nimiäiset voi sitten tosiaan lätätä itselleen sopivimpaan rakoon. Jokusen kaverinkin haluan ehkä kutsua, voivat sitten jatkaa keskenään terassille jos haluavat. Mä vaan inhoan juhlajärjestelyitä. Exän kanssa kun mentiin naimisiin, en olisi halunnut juhlia ollenkaan. Oma äitini sitten painosti, että pitää olla juhlat. Kutsuttiin kourallinen ihmisiä ja mentiin maistraatista ravintolaan, mutta jotenkin mua ärsytti se koko päivän koheltaminen - etenkin kun ex ei pistänyt tikkua ristiin, vaikka meni lupaamaan anopilleen hääjuhlat...

(Nyt jos tämä nykyinen daddy-o haluaa nimiäisiä tai naimisiin, niin saa itse järjestää!)

Takaisin