Pienien ja suurten huolien ketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nurkkis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Google tai äly anto tällasen tiedon. Et voi aiheuttaa vuotoa. Olisinpa kattonu tän ennen hätäilyä 🙈

Kyllä, vaginaalinen ultraäänitutkimus voi aiheuttaa vähäistä, lyhytaikaista vuotoa tai tiputteluvuotoa. [1]
Tässä tärkeimmät asiat aiheesta:
  • Mistä se johtuu? Ultraäänianturin vieminen emättimeen voi koskettaa kohdunkaulaa, mikä voi aiheuttaa herkästi vuotavasta kohdunkaulasta tai sen limakalvolta pientä verenvuotoa.
  • Onko se vaarallista? Kyseessä on yleensä vaaraton, kevyt "tiputteluvuoto" tutkimuksen jälkeen, eikä se ole merkki vaarasta.
  • Raskaus ja vuoto: Alkuraskaudessa tehty ultraääni voi joskus aiheuttaa vuotoa, vaikka raskauden alkuun kuuluu muutenkin herkästi pientä vuotoa

Muokattu viimeksi:
Mulla tällä hetkellä isoimmat huolet liittyy jotenkin esikoiseen. Hän on vielä niin kovin pieni silloinkin, kun vauva syntyy, jos tämä raskaus menee loppuun asti. Melkein vauva itsekin 🥺 Ja jotenkin mua pelottaa, miten se muuttaa mun ja esikoisen suhdetta, kun siihen tuleekin joku "kolmas pyörä" joka tarvitsee mua 24/7. Tuntuu väärältä ja haikealta, kun haluaisin antaa kaiken ajan ja rakkauden maailmassa mun esikoiselle, ettei mikään olis häneltä pois. Hirveästi halusin pientä ikäeroa ja uutta raskautta, mutta nyt kun tässä ollaan, en voi olla miettimättä että olisko kuitenkin pitänyt vielä odottaa vähän aikaa 😔

Ja vielä lisään tuohon edelliseen, ettei huolestuta vain se vauvan syntymän jälkeinen aika vaan myös tämä raskausaika, kun tiedän etten pysty olemaan 100% läsnä esikoiselle kaiken väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Tuntuu, että menee jotain kallisarvoista aikaa hukkaan. Ensimmäinen kesä, kun hänen kanssa pystyisi oikeasti touhuamaan kaikenlaista, ja jos en sitten jaksakaan mitään 😞

Ja vielä lisään tuohon edelliseen, ettei huolestuta vain se vauvan syntymän jälkeinen aika vaan myös tämä raskausaika, kun tiedän etten pysty olemaan 100% läsnä esikoiselle kaiken väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Tuntuu, että menee jotain kallisarvoista aikaa hukkaan. Ensimmäinen kesä, kun hänen kanssa pystyisi oikeasti touhuamaan kaikenlaista, ja jos en sitten jaksakaan mitään 😞
Vähän samaistun tähän huoleen, meillä esikoinen syntynyt helmikuun lopussa 25 eli aika samanikäinen kun teillä 🥰 nyt jo iltaisin töiden jälkeen oon ihan loppu, lähinnä makoilen lattialla kun hän leikkii ja touhuilee, vaikeinta on että hänellä on nyt semmonen jakso että vaan äiti kelpaa ja pitäisi kantaa koko ajan 😅
Mutta jotenkin oon aina halunnut pientä ikäeroa. Itse olen 1,5v isoveljeä nuorempi ja aina ollaan tehty kaikki yhdessä ja samaan aikaan, yhteisiä kavereita jne. Ehkä se on vaan niin että pienellä ja isolla ikäerolla on omat hyvät ja huonot puolensa ❤️

Vähän samaistun tähän huoleen, meillä esikoinen syntynyt helmikuun lopussa 25 eli aika samanikäinen kun teillä 🥰 nyt jo iltaisin töiden jälkeen oon ihan loppu, lähinnä makoilen lattialla kun hän leikkii ja touhuilee, vaikeinta on että hänellä on nyt semmonen jakso että vaan äiti kelpaa ja pitäisi kantaa koko ajan 😅
Mutta jotenkin oon aina halunnut pientä ikäeroa. Itse olen 1,5v isoveljeä nuorempi ja aina ollaan tehty kaikki yhdessä ja samaan aikaan, yhteisiä kavereita jne. Ehkä se on vaan niin että pienellä ja isolla ikäerolla on omat hyvät ja huonot puolensa ❤️
No näinhän se varmasti on, uskon että pieni ikäero palkitsee sitten myöhemmin kun lapset on vähän isompia. Tuo eka vuosi vaan voi olla melkoista koettelemusta itse kullekin 🫣

Mä kyllä oon jotenkin valmistautunut että tämä seitsemäs raskaus joko kemiallinen joka selvinnee pian tai myöhemmin keskenmenevä. 😔 Vaikeaa luottaa yhtään kun 6 alkanutta raskautta jotka menneet kesken niin taustalla reilun vuoden sisään...

@Kali tunnistan kyllä itsekin ton huolen ettei suju hyvin loppuun asti. Lähipiirissä on ollut erilaisia raskaus- ja vauvasuruja melko paljon keskenmenoista kehitysvammoihin ja keskosuuteen, niin kyllähän nekin oman (toki vain yhden) keskenmenon lisäksi vetää vähän vakavaksi. Jotenkin toivon et rakenneultran jälkeen pelot helpottaisi. Toistaiseksi selviän päivä kerrallaan ja yritän olla liikaa ajattelematta. Takaraivossa kyllä painaa ajatus siitä, et jos raskaus ei jatku, niin luvassa on uusi ivf-hoitokierto ja jännittää et voiko se edes onnistua yhtä hyvin kuin eka (saatiin yksi alkio ❤️).

Mulla heräsi pelko tuulimunasta. 😵‍💫 Sitä mulla ei oo vielä ollut, joten se tästä vielä puuttuisi... Sitähän ei nyt voi varmaan mitenkään moneen viikkoon (jos sinne asti edes jatkuu) varmistaa edes. 😞

Mä oon oman mielenrauhan takia halunnut käydä kaikissa kolmessa raskaudessa varhaisultrassa just sen takia et sit tietää ettei ole kohdunulkoinen raskaus tai tuulimuna tms. Mut nyt kun selvis et siellä onkin yhden sijaan kaks niin tuli kyllä vähän jännät paikat siitäkin. Oon kauheesti googlaillu kaksosraskausjuttuja ja nyt sit mietin et meneekö tää sit todennäkösemminen kokonaan/osittain kesken kuin yksöisraskaus.. 😕

Luin vasta kantakirjauksia ja tajusin näin jälkikäteen, et tämä alkiohan oli aika heikoksi luokiteltu (BC). Jäi vähän epäselväksi, että mihin asti toi tulee vaikuttamaan raskaudessa, eli onkohan luokitus tässä kohtaa jo merkityksetön. Kiitin kyllä laiskuuttani, en tajunnut piinaviikoilla kuinka heikoilla ollaan 😟

Luin vasta kantakirjauksia ja tajusin näin jälkikäteen, et tämä alkiohan oli aika heikoksi luokiteltu (BC). Jäi vähän epäselväksi, että mihin asti toi tulee vaikuttamaan raskaudessa, eli onkohan luokitus tässä kohtaa jo merkityksetön. Kiitin kyllä laiskuuttani, en tajunnut piinaviikoilla kuinka heikoilla ollaan 😟
Käsittääkseni se luokitus vaikuttaa ainakin alkion kohtuun kiinnittymiseen ja siihen miten selviytyy pakastuksesta. 🤔 Mut siitä eteenpäin en kyllä tiedä, onko enää merkitystä.

Käsittääkseni se luokitus vaikuttaa ainakin alkion kohtuun kiinnittymiseen ja siihen miten selviytyy pakastuksesta. 🤔 Mut siitä eteenpäin en kyllä tiedä, onko enää merkitystä.
Sen mäkin bongasin, et raskauden alkamisen todennäköisyyteen sillä on vaikutusta.

Mua huolettaa pahoinvoinnin puuttuminen. Tää on mun neljäs raskaus, ja niistä ainoa jossa ei ole alkanut pahoinvointi vielä näillä viikoilla. Yleensä alkanut siinä jossain 5+0 ja nyt mennään muutamaa päivää pidemmällä. Lisäksi olen lukenut muilla olevan vain hyvin satunnaisia menkkamaisia kipuja, mutta itselläni ollut plussauksesta asti 24/7 kunnon jomottelut, niin tottakai sekin saa ajattelemaan pahinta.
Noh, ensi viikolla varhaisultra, sieltä saa jotain vastauksia sitten. Tsemppiä meille!

Olisi mukavaa jos olisi selkeät oireet, niin ei tarvitsisi pohtia missä mennään. Selkeä ero ollut tyttö ja poika raskauksien välillä. Olisiko jälleen siis poika tulossa.

Olisi mukavaa jos olisi selkeät oireet, niin ei tarvitsisi pohtia missä mennään. Selkeä ero ollut tyttö ja poika raskauksien välillä. Olisiko jälleen siis poika tulossa.
Oireet on kyllä siinä mielessä kivoja, että tietää, ettei ole vain omia vainoharhoja

Takaisin