Kivaa, kun tulee uusia! Tervetuloa kaikille :)
Pitäisi ehkä olla erikseen oma topikkinsa näille kielletyt aineet-keskusteluille, mutta laitan tämän vastauksen vielä tähän, kun tuli niin paljon kaikkea mieleen noista kommenteista. Oon ihan samaa mieltä siitä, että stressi on ihan yhtä vaarallinen sikiölle kuin ravintoaineet tai kosmetiikka. Siksipä itsekin hiukseni värjäsin, sillä nyt voin olla itseeni tyytyväinen ja siten varmasti levollisempi tämän ensimmäisen kolmanneksen aikana. Sama meikkauksen kanssa, kunhan työt syksyllä alkaa ja rusketus häviää, niin meikkipussi löytyy todennäköisesti uudestaan. Eli tottakai on mentävä sen mukaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä :)
Niinkuin joku totesikin, lapsiahan on syntynyt aina, vaikka odottavat äidit ovat kaivaneet perunansa maasta ja syöneet ne multaisina ja niin edelleen. Kuitenkin, kun tietoa tulee koko ajan enemmän, niin samalla rajoituksiakin tulee enemmän. Ainakin itse käytän aivan varmasti huomattavasti isommissa määrin erilaisia tuotteita kuin mitä äitini käytti, isoäidistä puhumattakaan. Kosmetiikan päivittäinen runsas käyttö on kuitenkin aika uusi asia, eikä sen vaikutuksia ole vielä ehditty tutkia useiden sukupolvien välillä. Lapsen kehitysvammaisuuteen kosmetiikan käyttö tuskin vaikuttaa, mutta sillä on epäilty olevan yhteys poikien aikuisiän kivessyöpään ja hedelmällisyyden vähenemiseen. Kosmetiikka on siis tällainen "uusi vaara", josta on alettu huolestua Suomessakin.
Kuten joku sanoikin, näistä asioista voi kysyä neuvoloista. Suomen neuvolalla ei kuitenkaan taida olla mitään yhtenäistä kantaa tähän asiaan. Esimerkiksi Tanskassa taas neuvoloissa esitellään kosmetiikan vaaroja samalla tavalla kuin alkoholin ja tupakankin. Itse suhtaudun jonkin verran kriittisesti sellaiseen "suomalainen neuvola"-uskoon, sillä eihän se mikään automaatio ole, että juuri meillä Suomessa olisi se tuorein ja uskottavin tieto. Musta vähän tuntuu, että täällä (kuten varmasti monissa muissakin länsimaissa) ollaan aika varovaisia sanomaan ääneen asioita, jotka rajoittaisi naisen itsemäärämisoikeutta. Ainakin itse nostaisin äläkän, jos täällä olisi vallalla sellainen "naisen keho on vain ja ainoastaan sikiötä varten ja naisen fyysinen ja henkinen hyvinvointi on toissijaista"-diskurssi (vaikka alkoholin ja tupakan kohdalla tähän ollaan jo aika pitkälti menty, ainakin omasta mielestäni). Mutta saattaa olla, että joku päivä neuvoloissakin aletaan puhua kosmetiikasta enemmän. Ja sitten keksitään taas joku uusi vaara, josta panikoida. Onhan näitä kattokaas hyvä olla, niin aina voi tuntea syyllisyyttä jostakin :D
Mutta kaikissa artikkeleissa, joita netistä löytyy, korostetaan nimenomaan sitä, että "kohtuus kaikessa", mikä täälläkin on selvästi monella ohjenuorana. Musta vaan tuntuu, että mun oma käsitys kohtuudesta kosmetiikan käytöstä ei ollut ihan sitä mitä piti, ja siksi heivasin pois sellaisen kosmetiikan, josta oli ilman stressiä ja mielipahaa helppo luopua. Eikä mun mielestä näistä asioista ole turha huolehtia tai keskustella. Kunhan se ei juuri mene sellaiseen, että koko raskausaika menee asiaa murehtiessa. Mun on ainakin ihan hyvä näin.
Anteeksi, kauhean pitkä postaus! Älkääkä oikeasti pitäkö mua nyt jonain hysteerikkona, sillä en oo (paitsi vähän)! :D