Pieniä helmiä tulossa..?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jesmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hurjasti tervetuloa kaikille uusille! Meillä muutto lähenee, enkä ole hetkeen ehtinyt päivittelemään listaa, tulikin taas monta uutta kerralla :)

Kättäriltä tuli eilen kutsu ultraäänitutkimuksiin, ensimmäinen aika ei ollut oikein sopiva, täytyy koittaa, josko sitä saisi vähän muutettua. Etova olo on seurana suurimman osan aikaa päivästä, ruoista maistuvat ruisleipä, salaatti ja kylmät hedelmät :D Mies nauroi, että jos jotain mielitekoja, niin nuo on kyllä terveellisimmästä päästä. Karkkia en oo syöny juuri yhtään, enkä jäätelöä. Yleensä maistuvat kyllä, nyt ei vaan pysty..

Mielialat heittelee kovasti ja tässä vielä muuton keskellä on tullut itkeskeltyä vikat kaks iltaa, uh. Mut nopeasti on viikot menneet, täällä viikkoja kasassa jo 8+6!

Hyviä vointeja kaikille loppuviikkoon! :)

Täällä samoilla linjoilla palleron kanssa. En oo jotenkin osannut hiuslakoista ja hiuksien värjäämisistä murehtia, enemmän olen ajatellut ettei paino alkaisi putoamaan ja kaikki elimistössä varastoituneena olevat myrkyt alkais vapautua, kun tuo ruoka ei oo juuri maistunut muutamaan viikkoon.

Joo kyllä sitä vaan itseänne kiusaatte jos alatte kaikkea "kiellettyä" välttelemään. Ei saa syödä uusia perunoita eikä näkkileipääkään. Niin ja kännykkä säteilee, läppärit on pahasta. Niin ja vielä vaikeempaa teillä on sen vauvan kanssakin jos kaiken teette niin ku jossain lukee. Esim. vauvaa saa pitää kaukalossa max 45 min päivässä. Hmmm... no miten helvetissä sitä pääsis vaikka meiltä Turkuun ja takaisin kun joutuu olemaan siinä tunnin.

Eli. Tehkää niinkun omassa päässä tuntuu hyvältä älkääkä missään nimessä lukeko tai ainakaan uskoko kaikkea mitä netissä lukee, kysykää ennemmin neuvolassa.

Mulla on vähentyny meikkaaminen vaan siks ku ei jaksa vaivautua ja nyt tottakai myös siks ku meillä on pieni vauva. Raskaana ei mun mielestä muutenkaan näytä meikittömänä niin pahalta ku muuten =D "Kiellettyjä" juttujakin olen syönyt vähän jos on oikeen kovasti tehny mieli, sit on saanu sen pois mielestä. Ja taas tuli mieleen hyvä esimerkki: maksa on kielletty eli näin ollen vältellään maksalaatikkoa. No, saarioisten maksalaatikossa on 17% maksaa ja vaarallista kyseinen aine on vasta jos syödään 100% maksapihvejä useasti. Että taas se kohtuus.

Sori tuli hirvee avautuminen mutta viime raskaudessa meinas leikata kiinni kun joka puolella panikoitiin ja saarnattiin millon mistäkin. Parempi olis ollu ku olis kasvattanu ruokansa ite. Pääasia on että koitan elää terveellisesti, en juo enkä polta.

Minä olen noudattanut noita ruokasuosituksia silleen, että niitä ihan kiellettyjä en oo juurikaan syöny mutta olen esim jouluksi graavannut itse kalaa, tuorejuustoja syön ja pellavansiemenrouhettakin kohtuudella. Eli kohtuus kaikessa. Meikkejä ja lakkoja en oo koskaan ees miettiny, hiukseni värjäytän säännöllisesti. Alkoholina ja tupakan vältän luonnollisesti, huumeita en oo koskaan kokeillutkaan enkä kokeile.

Näillä eväin olen saanut kolme aivan tervettä lasta. Ei tässä elämässä kyllä mitään vois tehdä jos alkaa miettimään kovin tarkkaan että mitä voi suuhun laittaa tai minkä käyttöaineiden kanssa olla tekemisissä. Juuri kun mietitte esim kampaajia ym jotka käsittelee noita aineita päivittäin ja PALJON!

Turha stressi pois, nauttikaa elämästä ja raskaudesta terveellä maalaisjärjellä :)

Ilmoittaudun vahvuuteen! :) eli 24.2. (laskurin mukaan) / amppis / 26 / 2. lapsi / TAYS / Tampere

Toinen lapsi siis tuloillaan, esikoinen on syntynyt 3/11. Esikoista tehtiin 8 kuukautta joten tuli hienoisena yllätyksenä kun tämä toinen sai alkunsa heti. Ilolla kuitenkin odotetaan! Palasin töihin maaliskuussa joten hermostuttaa jo valmiiksi aika paljon hetki kun pitää kertoa pomolle, että vuoden vaihteen tienoilla jään taas pois. Ajattelin antaa asian hautua kesälomien ajan ja kertoa hänelle sitten joskus elokuun lopulla. Edellisen äitiyslomani aikana silloinen sijaiseni sai asiat aikalailla sotkuun ja olenkin vasta nyt saanut viimeisiä asioita oikaistua. Pelottaa siis myös se, minkälainen sijainen tällä kertaa tulee, toivottavasti edellistä ammattitaitoisempi :P

Neuvola-aikaa varaan maanantaina samalla kun mennään esikoisen kanssa hänen neuvolakäynnilleen.

Ja sen verran jäi vielä sanomatta, että edellisessä raskaudessa vaivana oli hepatoosi ja toivon, toivon ja toivon ettei tulisi kutituskurimusta tällä kertaa ja vauvakin saisi mahdollisuuden syntyä omaan tahtiinsa!

21.2 Joy87 / 25 / 2.lapsi / KYS / Kuopio

Moi kaikille!

Meille selvisi eilen ihana uutinen, että pieni poikamme (10/11) saa pikkusisaruksen helmikuussa. Koko perhe odottelee innokkaina ja onnellisina. Ensimmäinen raskaus ja synnytys sujuivat hyvin, myös vauva-aika on mennyt mukavasti. Toivon, että tämäkin raskaus etenee hyvin ja saamme pienen terveen nyytin syliin helmikuussa :)

Hei kaikille helmikuisille. Olen käynyt viikon verran foorumia lukemassa ja nyt uskaltauduin mukaan. Esikoista odotetaan ja la. 17.2, ei varmasti paljoa ainakaan la. muutu, mutta se selviää sitten myöhemmin. Viikon päästä ensimmäinen neuvolakäynti ja varhaisultra käynyt monesti mielessä mutta täytynee silti odottaa julkisen puolen ensimmäistä ultraa, odottavan aika on pitkä.. Olettekin jo keskustelleet "kielletyistä aineista" ja tietysti terveellä maalaisjärjellä pärjää, mutta itselläni ollut viikon verran päivittäin voimakasta pahoinvointia ja ruoka ei mene alas sitten millään. Eilen join vajaa litran Vitalin mehua kunnes tajusin että lisätty A-vitamiinia ja nyt mietityttää tuo A-vitamiini. Voiko tuosta kerrasta olla jotakin haittaa.. Desistä tulee 15% päivän suosituksista eli litrasta tulisi 150% päivän saantisuosituksesta ja nimenomaan raskaana ollessa A:ta pitäisi välttää..

Olikos helmivauvoja odottaville joku Facebook-ryhmä? Muistelin lukeneeni siitä eilen täältä, mutta nyt en löydä kahlaamalla tietoa.

Kivaa, kun tulee uusia! Tervetuloa kaikille :)

Pitäisi ehkä olla erikseen oma topikkinsa näille kielletyt aineet-keskusteluille, mutta laitan tämän vastauksen vielä tähän, kun tuli niin paljon kaikkea mieleen noista kommenteista. Oon ihan samaa mieltä siitä, että stressi on ihan yhtä vaarallinen sikiölle kuin ravintoaineet tai kosmetiikka. Siksipä itsekin hiukseni värjäsin, sillä nyt voin olla itseeni tyytyväinen ja siten varmasti levollisempi tämän ensimmäisen kolmanneksen aikana. Sama meikkauksen kanssa, kunhan työt syksyllä alkaa ja rusketus häviää, niin meikkipussi löytyy todennäköisesti uudestaan. Eli tottakai on mentävä sen mukaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä :)

Niinkuin joku totesikin, lapsiahan on syntynyt aina, vaikka odottavat äidit ovat kaivaneet perunansa maasta ja syöneet ne multaisina ja niin edelleen. Kuitenkin, kun tietoa tulee koko ajan enemmän, niin samalla rajoituksiakin tulee enemmän. Ainakin itse käytän aivan varmasti huomattavasti isommissa määrin erilaisia tuotteita kuin mitä äitini käytti, isoäidistä puhumattakaan. Kosmetiikan päivittäinen runsas käyttö on kuitenkin aika uusi asia, eikä sen vaikutuksia ole vielä ehditty tutkia useiden sukupolvien välillä. Lapsen kehitysvammaisuuteen kosmetiikan käyttö tuskin vaikuttaa, mutta sillä on epäilty olevan yhteys poikien aikuisiän kivessyöpään ja hedelmällisyyden vähenemiseen. Kosmetiikka on siis tällainen "uusi vaara", josta on alettu huolestua Suomessakin.

Kuten joku sanoikin, näistä asioista voi kysyä neuvoloista. Suomen neuvolalla ei kuitenkaan taida olla mitään yhtenäistä kantaa tähän asiaan. Esimerkiksi Tanskassa taas neuvoloissa esitellään kosmetiikan vaaroja samalla tavalla kuin alkoholin ja tupakankin. Itse suhtaudun jonkin verran kriittisesti sellaiseen "suomalainen neuvola"-uskoon, sillä eihän se mikään automaatio ole, että juuri meillä Suomessa olisi se tuorein ja uskottavin tieto. Musta vähän tuntuu, että täällä (kuten varmasti  monissa muissakin länsimaissa) ollaan aika varovaisia sanomaan ääneen asioita, jotka rajoittaisi naisen itsemäärämisoikeutta. Ainakin itse nostaisin äläkän, jos täällä olisi vallalla sellainen "naisen keho on vain ja ainoastaan sikiötä varten ja naisen fyysinen ja henkinen hyvinvointi on toissijaista"-diskurssi (vaikka alkoholin ja tupakan kohdalla tähän ollaan jo aika pitkälti menty, ainakin omasta mielestäni). Mutta saattaa olla, että joku päivä neuvoloissakin aletaan puhua kosmetiikasta enemmän. Ja sitten keksitään taas joku uusi vaara, josta panikoida. Onhan näitä kattokaas hyvä olla, niin aina voi tuntea syyllisyyttä jostakin :D

Mutta kaikissa artikkeleissa, joita netistä löytyy, korostetaan nimenomaan sitä, että "kohtuus kaikessa", mikä täälläkin on selvästi monella ohjenuorana. Musta vaan tuntuu, että mun oma käsitys kohtuudesta kosmetiikan käytöstä ei ollut ihan sitä mitä piti, ja siksi heivasin pois sellaisen kosmetiikan, josta oli ilman stressiä ja mielipahaa helppo luopua. Eikä mun mielestä näistä asioista ole turha huolehtia tai keskustella. Kunhan se ei juuri mene sellaiseen, että koko raskausaika menee asiaa murehtiessa. Mun on ainakin ihan hyvä näin.

Anteeksi, kauhean pitkä postaus! Älkääkä oikeasti pitäkö mua nyt jonain hysteerikkona, sillä en oo (paitsi vähän)! :D

Kiitos kaikille kommenteista hiusten värjäykseen liittyen. Aihe kosmetiikka tuotteiden käytöstä on tosiaan niin laaja, et sille vois melkein perustaa oman palstan. :-) Itse taidan käydä värjäyttää tukan raidoituksella niin saa loppu raskauden (ainakin suurimmaksi osin) viettää ilman hiusongelmaa. Muuten meikkiä käytän tosi vähän jos ollenkaan, ja hajuvedenkin vaihdoin tuoksuvaan bodysplash suihkeeseen, joka enemmän kosteuttaa ja tuoksuu juuri tarvittavan määrän. Eilisestä lähtien ollut tosi ällö ja yököttävä olo.. Ei oikein mikään meinaa maistua. Ensi viikolla pääsen ekaan ultraan naistentautien poliklinikalle jossa kävin lapsettomuuden takia. Tuntuu kivalta kun he tarjoutuivat tekemään tämän ekan ultran ja kuitenkin kyseinen lääkäri on gynekologian ylilääkäri.. Ammattitaitoa luulisi siis olevan. ;-) Onnekas84/20.2.13/ Kymenlaakso / 1. lapsi

Ihanaa nuppulilja, onnea sykkeestä  =)  Samanlaisia uutisia odottelen perjantain ultrasta...

28.2. / Milo / 36 / 2.lapsi / KOS / Vantaa

Tervehdys ja onnittelut kaikille kanssaodottajille.

Rohkenen liittyä joukkoon minäkin, 35-vuotias toista lastaan odottava vantaalainen. LA sijoittuu jonnekin helmikuun loppupuolelle (Vau-laskurin mukaan 26.2.) ja Kättärille olisi aikomus synnyttämään. Jospa tällä kertaa avautuisivat ovet Haikaranpesäänkin, johon pääsy meiltä viime kerralla torpattiin hepatoosin (sympatiat amppis) takia.

Moikka kaikille ja onnea uusille odottajille!

Onpa täällä käyty mielenkiintoista ajatusten vaihtoa esim meikeistä. Mut muistetaanhan, et jos toiset tahtoo varoo ni ei se oo mitenkään väärin. Mut kiva, et täällä sit hälvennetään toisten pelkojakin meikkejä kohtaan jos niitä vaikka sattuu löytymään. Babette, sulla oli aikalailla samoja asioita mielessä ku mulla, ja jotka vaikuttaa esim mun valintoihin. Jokainen tavallaan =)

Onko täällä muita, joilla on sellainen olo sellainen väsynyt, helposti ärtyvä, huonovointinen, itkuinen ja TYHMÄ?  Minulla on nyt ilmaantunut KAIKKI nää! Menin äsken puoli 20 nukkuu tunnin päikkärit, et jaksan nyt illalla leipoa kakun. Tunti sitten en olis jaksanu! Tää väsymys sit tekee toisaalta ärtyisäks ja esim nyt kahtena iltana oon itkeskelly kotona ja mielestäni ihan hormonien takia, esim jo valmiiks sitä etten jaksais aamulla herätä ajoissa. Huonovointisuus seuraa joka päivä. Iskee yllättäen. Hajut saa yökkimään ja esim ruuan ajatteleminen hetkestä riippuen. Tänään laitoin töissä ruokaa niin piti itseään jotenki lohduttaa siinä keittäessä et mun ei oo pakko syyä, ja rupes olo helpottaa.  Mut kaikista kamalinta on se, et tunnen itseni niiiin TYHMÄKSI! En tiedä, onko väsymys vai tekeekö hormonit, mut tunnen itseni tyhmäksi. En jotenki jaksa keskittyä ajattelua vaativiin tehtäviin: esim jonku esseen kirjoittamiseen. Kirjaakaan en jaksa lukea tai aloittaa, kun en jaksa lukea kuitenkaan! Tänään sit meni suunnistus ihan miten sattuu, ku en "jaksanu" lukee karttaa ja olinki ihan eksyksissä jo toisella rastilla. Kaiken huipuks melkein rupesin siellä metässä ITKEE!!! huh huijaa. Odotan innolla ensi viikkoa kun loma alkaa ja saan kiinnittää huomion sellaisiin asioihin, jotka nyt stressaa ku en saa aikaiseksi. Ja yritän stressiä suitsia, mut joku minun sisällä nyt aiheuttaa sitä. Ku en haluis ressata. :/

Hippu: voi niin samaistua suhun :)
Mies ei jaksais taas katella ku itkeskelen ja suutahdan pikkuasioista. Vastahan SE joutu käymää tän läpi :) Tänäänki aloin itkee ku kattelin telkkarista gorillaohjelmaa ja yks gorilla halas toista ja suukotti. Siis oikeesti, ai mitkä raskaushormonit!
Ja suutuin miehelle kun se sano et jospa pojalla(kuopuksella)ois isin geenit niin ei tulis finnejä nuoruudessa.. Ja aloin sit möksätä ja vähä itkeä tillautin et eiks äitin geenit kelpaa..
Ja huono olo seuraa mukana koko ajan, tosin tää on tuttua jo kahesta aiemmasta raskaudesta.. Jos on pitkää syömättä niin on huono olo ja jos syö niin hetken päästä on huono olo. Punanen liha ei maistu ollenkaa ja monet hajut kääntää mahan ympäri, niinku juusto(siis ihan tavallinen edam, mille sekin muka haisee :)
Tsemppiä sulle myös sen tyhmäolon kanssa, oltii sunnuntaina kaupassa ja hortoilin minne sattuu ajatuksissaa enkä tienny yhtää mitä meiän piti ostaa ja mies kysy oonko jossai aineissa(en oo koskaan käyttäny enkä käytä)josta sitten vedin taas herneen nokkaan ja olin viel enempi kujalla siel kaupassa. Kylläpä miestä nolotti :D

helsku: ihana ku jollakin muullakin on tyhjää päässä! oikeesti tuntuu, et miten voi lyödä näin tyhjää välillä. Eilenki tunsin itteni ihan älykääpiöks ku yritin yhtä tehtävää tehdä. Pikkuitkut piti tirauttaa :D Hahaha, sain kyllä hyvät naurut tuosta sun gorillajutusta. Mä oon tosin niin herkkä muutenki, et ilman raskauttakin voisin pikkusen tirauttaa :D :D Ja joo, tein just sitä täytekakkupohjaa niin sammutin vatkaimen hetkeks et onko se jo hyvää, niin mies sanoi vaan et vatkaa vaan kunnolla niin minulla keitti ja huusin et mikä ongelma sillä on :D :D

Minä oon aina ollu hyvin kaikkiruokainen, mut nyt oon kyl ihan ku joku ranttu lapsi. Ehkä minun sisässä kasvaa yks sellanen ;) Osa ruuista on sellaisia, et ei iske yhtään. Esim makaroni. Mut ootappa jos se on tomaattikastikkeessa tai jos ei tee mieli leipää metvurstilla mut heti ku siinä on tomaattia niin ;) Salaatit ja hedelmät on kyllä aika hyviä siinä suhteessa, et menee alas. Makean himo osittain kadonnut. Esim jätskiä en tänään ole halunnut. Siis tuo pakastimessa ollut, töissä kyllä puikon söin :D Niin ja kanaa paistettiin viikonloppuna niin haisi kyllä pahalle. Muutaman sekunnin se tuoksui entiselleen. Ja joo, yökkäsin tänään ku koiran suu haisi. Mies nauro et ei se nyt niin pahalle haise.

Mut siis, vaikka vauva ollu mahassa mun tietäen 2,5 viikkoa niin kyllä on elämän muuttanu! Ku ei aikuinen ihminen voi syödäkään miten aiemmin. o.O

Mietin tossa just, että mulla ei kyllä oo hajuakaan, että mitkä mun mielialan vaihtelut vois liittyä raskauteen, kun oon muutenkin sellanen, että itken ja nauran helposti. Näytän tunteeni siis aika suoraan. :)

Niin ja hiuksia ajattelin värjätä sen miten usein niitä nyt yleensäkin värjään eli ehkä parin-kolmen kuukauden välein. Välillä voi mennä kauemminkin vähän sen mukaan, että miten mies jaksaa/kerkee mua auttamaan. Kynnet käyn laittaas 5 viikon välein. :)

Moikka!

Todella varovasti liityn seuraanne.
Viime viikon torstaina plussasin, laskettu aika 25.2.
 Tämän vuoden helmikuussa oli km viikolla 8+0, ja jätti kyllä jälkensä. En vielä osaa olla iloinen raskaudesta, on niin kova huoli siitä että miten tässä käy..

Nyt siis 5+2,  puolentoista viikon päästä  eka neuvola ja 25.7 eka ultra.  Jospa tällä kerralla pääsisi neuvolaan asti :)

Takaisin