Ajattelin tänne kirjoittaa, jos löytyisi kohtalontovereita tai ratkaisuehdotuksia. Eli mua on alkanut kyllästyttää tämä jatkuva kylmyys (sisällä). Asutaan puutalossa, joka lämpiää täysin puulla (puilla lämmitetään vesi joka kiertää patterissa). Tämä on aika iso talo, alakerta varmaan 100 neliöitä ja myös yläkerrassa lämpiää patterit jotta talo ei mene pilalle, vaikkei siellä ollaan harvemmin. Puita pitää polttaa saavikaupalla joka päivä, ja silti on kylmä.
Aamulla tänää yläkerrassa oli +15. Ja siis ulkona on vaan pari astetta pakkasta. Melkein aina on alle +20 astetta alakerrassa, usein 18-19. Ja aamuisin 15-17. Olen itse tosi viluinen ollut aina ja tottunut asumaan asunnoissa, joissa on tosi lämmin, 22-26 astetta. Mies taas viihtyy viileässä ja hän kun hommaa ja hakee puut niin ei anna polttaa niitä liikaa. Olen itse 3 villapaitaa päällekäin ja hän on ilman paitaa shortseissa. Tässä tulee jo ero mieleen, kun eikö lämpö ole ihmisen ykkös perustarve jopa ennen ruokaa.
Joo ja
@Olive miksi miehet on tuollaisia?! Mielestäni koko ajan sohvalla ja somessa/ sohvalla ja tv:tä katsomassa / jossain lepäämässä. Koskaan eivät tee asioita heti vaan makoilevat vaan ja rämppäävät puhelinta..
Onpa epäreilua säännöstellä puita, jos itse vielä viihtyy viileässä
olisi mun mielestä reilua etsiä joku kompromissi tuossa lämpötila-asiassa, jos toinen tykkää lämpimästä ja toinen viileästä
Me asutaan kanssa vanhassa puutalossa, joka lämpiää puilla. Viime talvena kyllästyin itsekin siihen kylmyyteen, ja koska vielä ei ole mahdollisuutta rempata niin piti ottaa vanhat hyvät konstit käyttöön, eli lattioille paljon ja peittävästi paksuja mattoja ja ikkunoihin verhot, jotka pitävät vähän sitä kylmää poissa. Meillä on joka ikkunoissa täysin pimentävät rullaverhot ja lisäksi parissa huoneessa on täyspitkät ja paksut verhot. Pelkästään jo noiden rullaverhojen vaikutus oli huikea, mutta pitkät ja paksut verhot ovat toki vielä paremmat (materiaali esim. villa tai sametti). Tokihan tämä tarkoittaa sitä, että ihan kylmimpinä aamuina on täytynyt pitää verhot kiinni, mistä en itse oikein tykkää
mutta lämpö on pysynyt paremmin niin. Ja jos ikkunoista vetää niin ikkunoihinhan on ainakin ennenvanhaan laitettu jotain ikkunateippiä talveksi ehkäisemään vetoa (?) ja käsittääkseni sitä on edelleen saatavilla.
Ja meillä on nyt viimeisimpänä taklattu keittiön kylmyyttä puuhellan päälle laitettavalla kamiinapuhaltimella ja se on mahtava kapistus! Levittää lämmön ihanasti meidän keittiössä, joka ei tosin ole hirveän suuri tila.
Pukeutumisessa ihan kylmällä mullakin on pari villapaitaa päällekkäin ja jaloissa usein kahdet villasukat ilman puuvillasukkia. Joku merinokerrasto olisi varmasti vielä hyvä lisä vaatteiden alle, jos kovin paleltaa
Ja mälsäähän se on, jos kotona joudut pukeutumaan ja elämään niin, ettei vallan jäätyisi, kun eihän kotona pitäisi joutua palelemaan. Mä viihdyn kohtuullisesti viileässä, vaikkei varsinainen palelu kivaa olekaan. Ja lohduttaudun ajatuksella, että ainakaan ei ole viikkokausien helle (vaikka kesästä kovasti tykkäänkin), koska meidän talossa sitä vastaan ei voi tehdä mitään tällä hetkellä, kylmällä voi sentään lisätä vaatetta
Mutta toivottavasti miehesi vähän joustaisi kannassaan ja löytäisitte molemmille sopivan ratkaisun!