Pointtihan ei ole ne erilaiset suunnitelmat tai se toisen möläyttely. Minähän saatan oman mieheni puheille vaan pyöräyttää silmiä, mutta silti katson häntä rakastavasti. Ei minun tarvitse alkaa väittelemään tai selittelemään. Ei hänkään tee sitä, kun minä olen sosiaalisesti kömpelönä jossain tilanteessa tai lauon jotain mitä ei pitäisi. Hän naurahtaa ja katsoo vuorostaan minua rakastavasti.
Samoin ne suunnitelmat... Minä olen myös ihan tavallisen vakaan elämän perään ja mieheni on suurien suunnitelmien ystävä. Minä toppuuttelen ja palauttelen maan pinnalle ja hän rohkaisee minua poistumaan mukavuusalueelta.
Näetkö, kun meillä on hyvin eri tapa nähdä samat asiat.
Syy miksi sinä näet ne esteenä, on se, että teidän välillä hiertää jotain muuta. Vaikka se yhteyden puute ja miehesi outo suhtautuminen alkoholiin.
Minä puolestani hyväksyn toiset asiat ja toiset näen jopa voimavarana, koska meillä se yhteys on kunnossa. Ja sen myötä ne muutkin jutut kuten seksielämä toimivat.
Ehkä voisitte terapiassa avata tätä, että tämä yhteydenpuute on teillä yksi kulmakivi, joka aiheuttaa noita muita juttuja. Pyydätte työkaluja ja mietitte yhdessä miten saisitte sitä parannettua. Toivon, että löydätte keinot ja mieskin ymmärtää, että kyllä naisella jalat aukeaa, jos asiat ovat kunnossa.
En tiedä onko minusta mitään apua, mutta itse olen käynyt joskus noita samoja pohdintoja läpi, kun miettinyt miksi parisuhteet menneet mönkään.
Ja siitä yhteyden ylläpidosta... Me laitamme pitkin päivää mm uutisia toisillemme, kun haluamme tietää mitä toinen on asiasta mieltä. Ei meillä enää ole aikaa monen tunnin pohdintoihin oikein mistään aiheesta, mutta yritetään pysyä kartalla toisen ajatuksista myös tässä kiireisessä taaperoarjessa. Toisinaan kompataan ja toisinaan haastetaan, mutta ei oteta toisen eriävää mielipidettä loukkauksena itseä kohtaan. Ja meitä ihan rehellisesti kiinnostaa toisen mielipide.