Pesänrakennus

Eriika

Asioista perillä oleva
Oletteko huomanneet "oireita" pesänrakennusvietistä? Siivousta, sisustamista, järjestelyä, keskeneräisten asioiden saattamista loppuun jne.. Joko alkaa do to-listoja muodostumaan vai onko kaikki jo valmiina?

- - -

Mä olin puoliväliin asti aika rauhassa, mutta nyt ihan viikon sisään oon alkanu miettimään, mitä kaikkea pitää saada tehtyä ennen kuin vauva syntyy. Hieman iski jo epätoivo, että miten ihmeessä ehditään, mutta onneksi se kauhukuva hieman tasaantui.

Erikoisinta tässä on se, että aloitin puuhastelun eilen (21+1) kyllä tosiaan tärkeimmästä keskeneräisestä asiasta eli HÄÄALBUMISTA! Joo, se vauva varmaan heti haluaa kattoa sitä ku syntyy... :wink

Asialistallani on ainakin nämä ja suurinpiirtein tässä järjestyksessä (siis tärkeimmän eli albumin jälkeen):
1. kaksiosaisen kirjahyllyn läpi käyminen --> siirretään pois makkarista, jotta tulee tilaa vauvelin sängylle ja hoitopöydälle
2. pienempien hyllyköiden tavaroiden järjestely 1. kohdan kirjahyllyyn ja itse hyllyistä eroon hankkiutuminen
3. makkarin kaappien läpikäyminen --> puolet vaatteista/tavaroista aivan turhia, joten joutaa pois ja tuleehan siinä tilaa pienen vaatteille ja tavaroillekin
4. pikkutöppösten, tumppujen ja myssyn kutominen
5. isommat ostokset ja vauvan tarvikkeet: pinnasänky, hoitopöytä, vaunut, turvakaukalo, sitteri, pesukone, hoitoalusta
6. 1000 palan Disney-aiheinen palapeli, jonka haluan kehystää vauvan sängyn päätyseinälle (ennen sitä se pitäis varmaan koota :p) ---> luovuttu, ajattelinkin taiteilla itse jotain :)
7. vauvan vaatteet: hommattu ja pesty

Hoidetut asiat yliviivattu! smiley-chores003:smiley-chores004:smiley-chores007:smiley-chores011
 
Muokattu viimeksi:
Eriika: Ihana toi 6. kohdan lisäkommentti! Repesin... :grin Kyllähän siitä vois tulla super-taiteellinen teos myös niin, että länttäät vaan liimaa taustapahville ja kippaat palat päälle. Toimii, jos tulee kiire eikä vatmasti oo kenelläkään toisella samanlaista. :wink
 
Kuulostaa kyllä tutulta! :D Mullakin tollanen lista jo tossa ja osa hommista jo hoidettu. Juur kaappien läpikäymistä ja turhat vaatteet/tavarat pois ja kaikki koloset tarvii tomuttaa mihin ei oo ennen tullu edes vilkastuakaan :D Laatikkopinot tossa eteisessä odottaa että joku veis ne varastoon ja muutenkin ihan "murroksen alla" tää kämppä ollu pari viikkoo :grin Onneks vielä on rutkasti aikaa tehdä kaikki valmiiks :)
 
En nyt tiedä, että liittyykö pesänrakennukseen vai mihin, mutta saatiin kyllä viime viikonloppuna etenemään asialistalla jo vuosia ollut uuden sohvakaluston tilaus. Uusi kulmasohva olisi tulossa nyt 4-6 viikon sisään ja sitä ennen pitäisi päästä eroon vanhasta. Sitten pitäisi hommata uuteen sohvaan sopivat verhot ja matto ja... No, katsotaan vain milloin saan aikaiseksi.

Uuden tulokkaan myötä meillä kyllä menee asumisjärjestelyt muutoinkin uusiksi, kun tarttee muuttaa sekakäytössä ollut huone pikkuisen omaksi huoneeksi, minne pääsee sitten alkuvaiheen jälkeen muuttamaan omaan pinnikseensä. Meillä ollaan sen verran herkkäunisia, että esikoisen myötä jo todettin, ettei meille sovi pitkäaikainen nukkuminen vauvan kanssa samassa huoneessa. Esikoinen siirtyi omaan huoneeseensa muistaakseni jossain 3 kk kohdalla. Ja hyvä niin, onkin sitten aina nukahtanut ihan helposti omaan sänkyynsä, eikä ole tarvinnut mitään tassutteluja tai muitakaan toimenpiteitä.
 
Me tilattiin kans uus sohva, kun tämänhetkinen on hajonnu ja korjattu ties jo kuin monta kertaa... Hyvä kun muistutit, meilläkin pitäis uudet verhot ostaa olkkariin!!! On noita samoja jo kateltukin jotain seittemän vuotta, että alkaa jo riittää.
 
Olen Eriika huomannut samanlaista pesänrakennusintoa :) Olisi niin kiva jo maalailla seiniä ja ostaa hoitopyötää, söpöjä naulakoita ja seinätarroja yms! :p Mä oon jo pessyt vauvan vaatteita ja lakanoita, pinnasänky pitäisi vielä maalata, mutta koitan saada tuon mieheni innostumaan siitä hommasta :rolleyes:

Meillä kans on lista jääkaapin ovessa mitä pitää tehdä vielä ennen vauvan syntymää ja mitä tarvii vielä hankkia, ja se lista on pitkä!!! :smiley-chores007:smiley-chores011:smiley-chores020:gen045
 
Hehe. Tänään käytii Ikeassa ostamassa pari kirjahyllyä. Kaappeja oon siivoillu jo, mutta kirppispöytä on vielä varaamatta.
 
Esikoisen odotusaikaan tyhjensin, pyyhin ja siivosin kaikki vaatekaapit, keittiönkaapit, vessan kaapit yms. Pyyhin patterit ja konttasin listatkin. Maalasin kesken jääneitä remonttihommia. Mut tuo kaikki oli mun mielestä enemmän tekemisen puutetta kun pesänrakennusta. Ja sellasta hommaa, että jos et nyt tee niin ei tuu muuten ikinä tehtyy. Toki hommailin pikkuhiljaa vauvalle vaatetta ja tavaraa sitä mukaa kun sopivia sattui kohdalle.

Mites tässä raskaudessa sitten? En todellakaan siivoa yhtään ylimääräistä. :D Hyvä jos tuon yksveen kanssa saa normaalia viikkosiivoustakaan tehtyä. Aion nukkua ja levätä jokaisen ylimääräisen hetken. Tuon ukon kanssa olen tottunut siihen että mikään ei hoidu ajallaan, joten en edes "to do" -listaa tee. Rästihommia on vieläkin monen kesän takaa ilman näitä lapsiakin. :D Ainoa asia mistä aion pitää huolta että pienimmät vauvanvaatteet on ajoissa pesty ja sairaalakassi pakattu.
 
Me muutettiin kesän alussa uuteen asuntoon, niin tuli enimmät pesänrakennukset hoidettua alkuraskaudesta. En tiedä liittyykö raskauteen vai siihen, että ollaan ekassa ihan omassa asunnossa, mutta kyllä pesänrakennusvimma on ollut aika paljon voimallisempi kuin aiempien muuttojen yhteydessä. Nyt pitäis vielä ennen vauvan tuloa tapetoida vierashuone ja tietysti hommata vauvaa varten yhtä ja toista.
 
Mulla ei ole pesänrakennus päässyt vielä toteutusvaiheeseen, suunnitelmia olen vähän tehnyt ja tässä 45 neliön kaksiossa viidennen henkilön saapuminen vaatiikin vähän säätöjä..

Mutta ihaninta on, että vimma on tarttunut mieheen! Tai en tiedä onko pesänrakennusta vai mitä, mutta olin päivän poissa ja kotona oli siivottu lattiasta kattoon ja jopa ikkunat pesty. Tätä lisää!
 
Tänään tuli touhuttua ihan kunnolla ja heitettyä turhaa kampetta menemään kirjahyllystä. Osa lähti roskiin (turhia lippuja ja lappusia) ja osa (ei niin tärkeitä kirjoja) lähtee huomenna kiertoon. Kirjat viedään kirjaston kiertopisteelle. Ehkä pari tuntia menee vielä toisena päivänä tuon urakan loppuun saamiseksi. Mutta kyllä tuntuu mukavalta heittää vanhaa roinaa pois, aivan turhaa kampetta tuo hylly puolillaan vaikken edes oo mikään hamstraaja...
 
No nyt alkoi mun vouhotus! Käyn läpi joka ikisen kaapin ja laatikon, kaikki turha saa mennä roskiin/uuteen kotiin. Vauvalle raivasin kaksi leveetä hyllyä vaatehuoneesta. Siihen mahtuu vaateet, rätit, pyyhkeet, liivinsuojat yms. Tällä hetkellä siellä vasta muutama boby.. :)
 
Mut kyl mua kävi vähän naurattaa et vaatehuoneessa on kaks isoo hyllyy tyhjillään, vaan ne muutaman pienet bodyt niissä nätisti viikattuna.. :) muuten kyllä pursuaa vaatteita, minun ja mieheni. :)
 
Mulla ei oo vielä haisuakaan mihin sijoitan vauvan ja sen kamat meidän kodissa:eek:
Muutettiin tähän vuodenvaihteessa eikä vauva ollut silloin kuin kaukainen toive! Saan kyllä laittaa kaiken luovuuteni peliin kunhan minulla on aikaa. Oletan, että kerkeän äitiyslomalla o_O
 
Mulla on kyllä ihan selvät sävelet siitä mitä pitäis tehdä (vaihtaa tiettyjen huonekalujen paikkoja, tyhjentää lipaston laatikoita ja uudelleen sijoittaa niiden sisältö, kaivaa vauvan vaatteet ja kestovaipat esiin vaatehuoneen taaimmilta ylähyllyiltä pesua ja silitystä varten, jne.), mutta en saa aikaiseksi. Työt ja normaalin arjen pyörittäminen vie mehut (ja tunnit vuorokaudesta).

Tarvitsisin 2 viikon lepo- ja järjestelyloman. Ekan viikon nukkuisin ja tokan aikana laittaisin asiat ja tavarat järjestykseen. En nyt ihan sinne äitiysvapaan alkuunkaan uskaltais noita hommia jättää, kun ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Jos sitä joutuukin vaikka vuodelepoon, niin jääkin kaikki tekemättä...
 
Kiitos, Riipitii! Niinhän se on, että asiat järjestyy ja hyvin suunniteltuhan on jo puoliksi tehty, eikös... :wink Jospa toi viikko sitten aloitettu rautakuuri sais hempan ylös ja tekis musta toimeliaan teräsnaisen haukottelevan unikeon sijaan.
 
Munkin tekis mieli laittaa kaikki jo valmiiksi.. Kun ei yhtään tiedä kuinka sitten myöhemmin jaksaa. No sen verran alotettu että mummilaan koottu kehto odottamaan vierailuja. :D
 
Takaisin
Top