Perhevalmennus

Mashnu, varmasti saadaan ulos. Lähinnä neuvoisin, että kannattaa käyttää tovi (jos et oo jo käyttänyt) sen miettimiseen, mitä haluat käyttää kivunlievitykseen. Koska se on ainut asia periaatteessa, johon kätilö kysyy sulta ohjeistusta, muutoinhan ne ohjeistaa sua ja kertoo kyllä kaiken. Että aiotko koittaa luomuna mahdollisimman pitkään? mites ilokaasu? epiduraali/spinaali? tai onko halua kokeilla ammetta? aquarakkuloita? tai muita noita "luonnonmukaisempia" keinoja. Voi olla haastavaa perehtyä vaihtoehtoihin synnytyspoltoissa...
 
Mashnu, et varmasti paljon menetä. Mä en sanois että paljon niistä kahdesta kerrasta viisastuin, eka kerta oli ihan supernolo parisuhdeiltama ja toinen sit niin asiatäyteinen, ettei mitään käsitelty kunnolla, vaan saatiin pino lappuja kotiin luettavaksi. Voithan sää kysyy neuvolasta, et jos ne voi lähettää sulle ne laput kotiin, kun varmaan sieltä jotain antavat.
 
TYKSissä ei enää järjestetä tutustumiskäyntejä synnärille. Ekasta mun piti mennä tutustumaan mut poika syntykin pari päivää ennen tutustumista. :) Eli hyvin pärjää ilman tutustumiskäyntiä kans. Mut tosiaan noita kivunlievityksiä kannattaa miettiä etukäteen. Mitään tarkkaa suunnitelmaa on turha tehdä mut että ainakin tietää mitä on olemassa vaihtoehtoina.
 
Mashnu, varmasti saadaan ulos. Lähinnä neuvoisin, että kannattaa käyttää tovi (jos et oo jo käyttänyt) sen miettimiseen, mitä haluat käyttää kivunlievitykseen. Koska se on ainut asia periaatteessa, johon kätilö kysyy sulta ohjeistusta, muutoinhan ne ohjeistaa sua ja kertoo kyllä kaiken. Että aiotko koittaa luomuna mahdollisimman pitkään? mites ilokaasu? epiduraali/spinaali? tai onko halua kokeilla ammetta? aquarakkuloita? tai muita noita "luonnonmukaisempia" keinoja. Voi olla haastavaa perehtyä vaihtoehtoihin synnytyspoltoissa...
Epiduraalia mä ajattelin pyytää. Mies haluu sitä ilokaasua :p niin kaipa seki siihen settiin mukaan otetaan :) Eipä mulla muuta oo ajateltuna. Niin paitsi, että en halua mitään niponassua ja herkkäkorvaista porukkaa ympärilleni ku mun kielenkäytöllä kalpenee karskitki miehet jo normaalistiki... Isäntä on vakuuttunut siitä, että pojan eka sana on v**tu.... :rolleyes:
 
Mashnu, ai teilläkin mies meinaa vetästä osansa ilokaasuista :D mun mies kans nauro että kai hänelle on oma lääkitys että kestää :D (serkkunsa oli vasta alkukuusta pökränny synnärillä)
 
Täällä kans mies aiko testata ilokaasun :) mä myös toivon ettei mun vuorolle satu olee mitää herkkäkorvasia... Siinä saa varmasti kaikki kuulla kunniansa... Miehellekki jo sanoin et antaa sit mennä toisesta korvasta sisää ja toisesta ulos, en ole oma ihana itseni sillon... :eek:
 
Ja aina on hyvä muistaa, ettei se synnytys sitten välttämättä tosiasiassa mene lainkaan niin kuin on ajatellut. Itsellä siis esikoinen syntyi n. 4 tunnissa supistusten alkamisesta ja sairaalassa pääsin heti synnyttämään, joten siinä vaiheessa ei enää olisi edes saanut mitään epiduraaleita yms. vaikken kyllä ollut niitä ajatellut ottaakaan. Mutta itse siis jotenkin siinä vaiheessa kuvittelin, että kyllä nyt ainakin ensisynnytyksessä sitten kestää tunteja enkä siksikään tajunnut lähteä sairaalaan aiemmin. Vahingosta viisastuneena soittelen synnärille varmaan heti kun supparit nyt alkavat yhtään säännöllisempinä.
 
Mua on alkanu mietityttään toi väliliha. Ekasta se repes ja oli kipee pitkään. Seuraavista kahesta se leikattiin ja oli taas pitkään kipeenä. Oisko jotain keinoo millä välttyä repeemiltä?
 
Niinushka, mä oon miettinyt samaa. Pohdin voisko välilihaa kosteuttaa jollakin öljyllä säännöllisesti ennen synnytystä jos se pehmittäis ihoa ja auttais venymään.
 
Meillä tuolla synnytysvalmennuksessa ainakin kehotettiin hieromaan juurikin tuota öljyä välilihaan, jotta siitä tulisi kimmoisampi...En kyllä muista mitä öljyä sinne suositeltiin :rolleyes: Mitä aikasemmin tälläsen tradition aloittaa niin sitä parempi kuulemma :)
 
Weledalla on ainakin joku (tosi kallis) öljy, joka on tarkoitettu välilihan hierontaan. En jotenkin tajua koko ideaa.. hieron intiimialueita, jotta ne venyy paremmin? Eiköhän luonto ole suunnitellut paikat niin että venyvät tarpeen mukaan. Luulisin että tärkeämpää on kätilön tukeminen ja ponnistusten tahdittaminen niin että vauvan pää syntyy sopivassa tahdissa paikkojen venyessä. No, en ehkä suoraan tyrmää.. voi olla että paikkojen repeäminen alkaa stressaamaan niin että itsekin ostan öljyn ja alan hieromaan intiimialuita. :grin äitiyslomallahan sitä on aikaa vaikka mihin.
 
Mä kysyin neuvolasta olisko jotain keinoa jolla vois ehkäistä repeämiä, niin se suositteli kans Ceridal-öljyn käyttöä välilihaan, ja sitä vois vielä ite koittaa venyttää sormillaan samalla kun öljyää, mutta musta se kuulosti aika epämiellyttävältä toimenpiteeltä :confused: En ala kyllä! :confused: Mutta voihan tuota öljyä kokeilla pelkästään sellaisenaan.
 
Samaa mieltä Naksu... täällä kauhee paniikki ollut jo pitkään synnytyksen vuoksi.. lähinnä tulevien kipujen vuoksi kun kivunsietokyky ei oo mikään kovin kummoinen... :/
 
Mä koitan olla lukematta noita juttuja just sen takia ettei tuu tuota paniikkia ku oon luonteeltani muutenki kauhee panikoija :eek:
 
Sama homma Newi ja Pikku Myy :confused: Kivunsietokyky mulla on aika surkea ja se aiheuttaa pelkoa ja paniikkia. Enkä ole järin innoissaan kun pitää olla toosa paljaana vieraan ihmisen edessä tuntikausia... :smiley-ashamed005:smiley-ashamed004 Vaikka juu järjellä tiedän, että hoitohenkilökunta on nähnyt jo hyvin monta muutakin synnytystä eikäpä tämä niistä varmastikaan kamalasti eroa o_O
 
Mä hain kirjastosta lainaan synnytyspelkoa käsittelevän kirjan, se vaikuttaa ihan hyvältä luettavalta :) Olikos sullakin Pikku Myy joku synnytyskirja olemassa vai muistanko väärin?
 
En oo vielä synnytys pelosta lukenu, muuten kyllä luin yhessä vaiheessa synnytyksestä vähän, mut sit oli pakko laittaa kirja kii. Toi synnytys pelosta kirjotettu kirja on kyl ollu lainaus listalla mut en oo vaa saanu aikaseks mennä kirjastoon :eek: jos huomenna muistais ku muutaki asiaa kaupunkii :)
 
Takaisin
Top