Perhevalmennus

Joo kyllä muaki meinas naurattaa tuo ku synnytysvalmennuksessa aikusia ihmisiä neuvotaan miten ollaan parisuhteessa :D :)
 
Eilen oli perhevalmennuksen synnytysosuus. Miehelle tuli vähän liikaakin tietoa yhdellä kertaa, 2,5h täyttä infoo, niin ei oikeen jaksanut keskittyy koko ajan pitkän työpäivän päätteeks. Mulle tuli pari uutta tietoo, muuten pääasiassa tuttuja juttuja. Mulle oli aivan uutta ettei (ainakaan TYKSissä) enää synnytyssalissa pestä vauvaa lainkaan! Pyyhitään vaan kuivaks ja sylissä paidan alla sit koko ajan kunnes siirrytään osastolle. Jäin miettimään mitäköhän tulokas on mieltä miehen runsaista rintakarvoista... :D
Ja hämmästyin kans kun kerrottiin et välilihaleikkauksia vältetään nykyään ja TYKSissä niitä tehdään vähiten koko Suomessa! Mulla on molemmista tehty tuo ja sillon ainakin perusteltiin että mieluummin siisti leikkaushaava kuin repaleinen repeytymä. Vähän jäi kans kaivelemaan kun infon pitänyt kätilö sano et leikkaus tehdään vaan jos kätilö huomaa et synnyttäjä ei tottele vaan ponnistaa kun ei pitäis...? Ööhh, oonko mä sit ollut tottelematon synnytyksissä?
 
Janna musta noissa on vaan tieto lisääntynyt ja käsitykset muuttuneet välilihanleikkauksen vs repeemät hyödyistä/haitoista. Nykyään aika pitkälti välilihanleikkausta vältetään koska repeemissä kudokset paranee hyvin. Toki en nyt puhu pahoista repeemistä vaan juurikin noista pienistä repeemistä joita tyypillisimmin synnytyksissä tulee. Aiemmin aateltiin ehkä juurikin niin, et välilihanleikkaus paranis paremmin ja pitkään monissa paikoissa ollu vaan automaatio ilman ihmeepiä perusteluja...
 
Meidän terkkari sanoi myös tuosta, että välilihaleikkauksia tehdään nykyään paljon vähemmän kun vielä muutama vuosi sitten. Mua pelottaa kamalasti nuo repeämät, kun kaveri "sai" synntyksessä kolmannen asteen repeämän ja voi olla ettei sitä saada korjattua enää :sad001 Se on kerran jo synnytyksen jälkeen leikattu ja joudutaan vielä uudelleenkin leikkaamaan. En halua ketään tällä pelotella, onneksi noita noin pahoja repeämiä sattuu erittäin harvoin! Mutta mua itteä pelottaa :eek:
 
Välilihan leikkaus (etenkin suuremman mittakaavan sellainen) on nykyään melko harvinaista ja tehdään pääasiassa jos vauva on ahdingossa, eli siis pakkotilanteessa. Eipä itsellä olis siitä jälkeenpäin valittamista, jos vauvan hyvinvoinnista tai jopa hengestä on kyse. Se on elämää. Harmillista toki, mutta välttämätöntä niissä harvoissa tilanteissa joissa se tehdään.
 
Meillä on kyllä ollu todella hyvä perhevalmennus ja tullu kyllä paljon hyödyllistä infoa äidille ja isälle mitä tuleva tuoa tullessaan.. meillä täällä päin järjestetään 5 torstai iltaa peräkkäin (ilta aikaa) ja on ollu kyllä tosi kiva tutustuu muihin odottaviin äiteihin ja meillä on ollu muutenki tosi hyvä ryhmä ja tosi kivat ohjaajat.. Tällei ensi odottajan näkökulma asiaan on se että parempi haalia niin paljon inffoa kun mahdollista ja varsinkin ammattilaisten suusta fakta tietoo kun että lukis netistä sitä sun tätä.. me ollaan kyllä kiitollisia mun miehen kaa siitä että meillä päin on järjestetty näin kin kiva "perhe" tapaaminen.. ja se kuulemma vielä sit jatkuu 5 kertaa kun lapsi on syntyny ja tavataan taas uudestaan uusien aiheiten merkeissä ja toivottavasti samat pariskunnat on taas siellä..
 
Kuulostaapa Nanna kivalta tuo teidän perhevalmennusryhmä :) Meillä on vasta tammikuussa, ja silloinkin on vain kolme kertaa tapaamisia. Ootteko muut käyneet jo tutustumassa synnytysosastolla? Mulla on huomenna neuvola, niin pitäis muistaa kysyä koska täällä pääsee sinne tutustumaan.
 
Täällä ei enää päästä säästösyistä synnärille tutustumaan :sad001. Mut aateltiin käydä kattoo paikka miehen kans omin lupinemme eli käytännössä varmaan käydään pullakahvilla kanttiinissa.
 
Ensimmäisen synnytyksen yhteydessä sain aika paljon repeämiä (synnytys nopea, n. 4h supistusten alusta syntymään), mutta eivät onneksi olleet kovin syviä. Aika paljon jouduttiin tikkaamaan (ei suostuneet kertomaan minulle montako tikkiä laittoivat, joten päättelin, että paljon ja toki se myös kesti), mutta aika nopeasti siitä parani. Aluksi jännitti myös se, että vaurioituiko virtsaputki, kun yksi repeämistä oli tullut siihen lähelle, mutta sekin säilyi onneksi ehjänä.
 
Täälläkin oli välillä niin, ettei päässyt tutustumaan synnärille, mutta nykyään kuulemma taas pääsee :)
 
Meillä ei tosiaan ole kuin 2 perhevalmennusiltaa neuvolassa, joisra toinen ili marraskyun puolivälissä ja toinen on vasta tammikuun puolivälissä. Sit synnytysvalmennus sairaalassa vasta 19.1.
 
Mäki varasin ajan tutustumiskäynnille ja sain ajan vasta 28.1 eli abaut 3 viikoo ennen laskettuu aikaa.. hui kauhistus jos se syntyy kin aikasemmin eikä tiedä mistään mitään..
 
Itse synnytin eri sairaalassa kuin missä kävin tutustumassa. Ihan hyvin toimi, vaikka olikin jotenkin outo fiilis astua siihen aulaan ja tuskissaan kysyä "anteeksi, missäköhän päin täällä on synnytysosasto". :D Nyt tän kakkosen kanssa tarkoitus olisi mennä sinne, jossa käytiin ekalla kertaa tutustumassa, niin pitäisi paikat olla jo tiedossa, siellä ollaan ultrissakin jo käyty.
 
Just varasin ajan synnytyssairaalan vierailulle.. Nanna, meillä on samana päivänä! :-) Menossa Kättärille tutustumaan.
 
Mä meinasin jättää kaikki tutustumiset ja valmennukset väliin ja painua sitte soitellen sotaan kun sen aika on. Hitollako minä arki-iltana pääsen johkuu sairaalalle melki 40 kilsan päähän. Lähin bussipysäkki kotoota 2,5 kilsan päässä ja kahdella linja-autolla pitäis mennä. Mun kuski ei oo kotona ku viikonloppuisin. Pyh ja pah. Eiköhän se vauva ulos saada ilman valmennuksiaki?? :grin
 
Takaisin
Top