Perhevalmennus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja newi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ku luen näitä juttuja ni musta alkaa vahvasti tuntua siltä että me ei taideta "päästä" tohon perhevalmennukseen... :) :eek:

Ehkä kuitenkin kannattaa käydä ainakin kerran katsomassa tilanne ja muodostaa sitten vasta oma mielipiteensä siitä. Täällä kukin kuitenkin kertoo vain niitä omia kokemuksiaan ja niin valmennusten sisältö, pitäjät kuin osallistujatkin ovat erilaisia.

Nyt viimekerralla neuvolassa minäkin vihdoin kuulin tuosta perhevalmennuksesta. Se tulee olemaan 2 iltaa, joista eka on 12.11. ja silloin olis aiheena parisuhde ja hammasinfo. Seuraavan ajankohtaa ei tietty vielä paljastettu, kuten ei muutakaan infoa neuvolasta saa yhtään etukäteen. Kuvitteleekohan ne että raskaanaoleva ei kuitenkaan muistais enempää :) Hammasinfossa käsitellään vissiin mm. kariespakteerin vauvaan tartuttamisen välttämistä. Kerroin että mulla ei ollu lapsena ikinä reikiä (äiti olikin vissiin hypänny kaikki valmennukset mitä järjestettiin 70-luvun lopulla aikas runsaastikin), mutta th:n mukaan on se silti mullekin hyödyllinen. No ehkä mennään miehen takia ainakin. Eipäilen kyllä että oma isäni ei oo aikoinaan noissa hypänny (ovat varmaan olleetkin vain äideille, en tiedä). Mutta synnytyksessä hän on ollu kyllä mukana. En tiedä oliko sillon kovinkin harvinaista, sillä anoppi ainakin synnyttänyt yksin ja äitini äitiyskorttiin on oikein merkattu että isä mukana synnytyksessä :)

Mutta rakenneultrassa kans kysyttiin että halutaanko synnytysvalvennukseen ja sen sit järjestää synnytyssairaala. Se on vissiin vaan kertaluontoinen juttu. Mutta kaipa siitä tulee sit lisäinfoa jossain välissä. Ajattelin kyllä mennä sinnekin, vaikka sektio onkin luvassa.

meille annettii kaikki ajat kerralla. Perhevalmennus (2kertaa) 10.11 ja 17.11 synnytysvalmennys (3kertaa) 24.11, 1.12 ja 8.12 kiva ku tietää nuo ajat jo etukäteen :)

On kyllä tosi erilaisia käytäntöjä. Jyväskylän valmennukset ja ilmoittautumiset on aiheineen ihan tuolla ksshp:n netissä, aikapäiviä ennen ekojakaan kertoja. Siellä on kyllä kaikki muukin info, mitä olen ensikertalaisena keksinyt tarvita.

Me ollaan osallistuttu neuvolassa järkättävään perhevalmennukseen. Postissa tuli kutsu ja päivämäärät. Neuvolassa kokoonnutaan 3 kertaa ja sit on synnytyssairaalaan tutustuminen ja sit syntymän jälkeen jatkuu leikkipuistoissa tapaamiset.

Eka kerta tuntui aika kiusalliselta mut jotain vinkkejä synnytyssairaala-asioista tms saatiin. Katottiin rentoutus ja imetysvideo. Tokalla kerralla oli lastenhoidosta, tarvikkeista ja vanhemmuudesta sekä elämän muuttumisesta yleensä. Katottiin joku vanhemmuusvideo. Kolmannella kerralla tulee olemaan sit ite synnytyksestä ja lapsivuodeajasta asiaa. Ite kyl uskon et jokaiselta kerralta saan jotain vinkkejä kun oon ihan uuno vauvojen kanssa.

Sit mennään vielä erikseen monikkovalmennukseen, jotta saadaan kaikki mahdolliset vinkit tulevaa varten.

pitääkö perhevalmennuksiin ilmoittautua vai voiko mennä vaan? en oo löytänyt että mihin pitäis ilmoittautua? päivämäärät kyllä tiedän? Help :D

ei meillä ainakaan tarvi ilmoittautua. Neuvolassa sanottiin et sekaan vaa :) en tiiä sit miten muualla ku tuntuu muutenki olevan nii erilainen tapa joka paikkakunnalla... :)

Joo ei meilläkään tarvii varmaan ilmottautua. Me saatiin vaan aika ja paikka parerilla.

Meillä pitää ilmottautua. Osallistua voi rv 34 alkaen ja rv 28 pitää ilmottautuu.

Meille tuli kutsu perhevalmennukseen tän viikon alussa. Kertoja ja aiheita piisas, jopa kuus kertaa kaiken kaikkiaan eri aiheilla. Minä olin innoissani menossa, mutta fiiliksen latisti pahan kerran kun mies ilmoitti ettei ole todellakaan tulossa yhdelläkään kerralla mukaan :( Enhän mä voi sitä sinne väkisinkään raahata, mutta mulle tuli kyllä ihan paha mieli kun se noin jyrkästi heti kieltäyty osallistumasta. Onneks kertoja on monia, ehkä saan sen edes viimeselle kerralle mukaan suostuteltua...

Täällä se on ilmeisesti iltapäivisin, eli mulla ei mies töiden takia ees pääsis mukaan. Pitää lähempänä selvittää että monelta alkaa ja loppuu että onnistuuko niin että vien miehen töihin ja haen valmennuksen jälkeen. Voi olla muuten nihkeetä itelläkään päästä :/

Femmina jos saisit jonkun kaverin mukaan? Valmennusdoulaksi :) Voihan mies muuttaa mielensä, kun kerrot ekan kerran jälkeen, millaista oli.

Untuva onpa typerä jos on iltapäivästä. Eihän sinne pääse töissä käyvät äiditkään! Ne taas jotka on vielä edellis(t)en kanssa kotona, tuskin tarviivat valmennuksia...

Jep, tosin mikä sitten on viel iltapäivää.. Pitää sitten lähempänä selvittää tarkoittaako tuo klo 14 vai klo 16:30.

meillä on klo 15. Aamuvuoro loppuu 16 ja iltavuoro alkaa 16.. Onneks sain siirrettyä vapaat noille perhevalmennus päiville (meillä vkloppunaki töitä). Synnytysvalmennus oli 18:30.

Meillä on ollut aamuisin heti kasilta neuvolassa järjestettävä perhevalmennus, se varmaan kyl karsii niitä joilla työt eivät jousta. Meillä onneks päästään molemmat ja mies on sillee semisti innostunut. Toki kyllä mä sen sinne väkisin oisin raahannut, jos ois ollu vastaan.
Ilmoittautua piti, vaikka terkkari sanoikin et ois voinu tulla ilman ilmoittautumistakin paikalle.

No onpa outoihin aikoihin. Meillä oli noi keväällä 2013 niin, että alkoivat klo 17. Siitäkin sanoin neuvolassa, että on vähän aikainen töissäkäyville, johon täti vaan tokaisi, että nyt olisi ihan hyvä aika alkaa priorisoida menojaan uuden mallin mukaisesti. Totta tuokin, ja klo 17 alkavassa koulutuksessa ihan oikeutettu kommentti, mutta että keskellä päivää pitäisi tuollaiseen hypätä... ei varmasti kannusta kyllä isiä osallistumaan hommaan. :( Kannattaa ehdottomasti antaa palautetta järjestäjille, että äly hoi, älä jätä.

Meidän ryhmässä me oltiin se "lähimpänä laskettua aikaa" valmennukseen osallistunut pari, ja meilläkin oli silloin ekalla kerralla vielä reilusti yli kuukausi aikaa, eli ei ollut vielä äippälomat alkanut, ja siitä vielä kauhistelivat silloin että mitä näin myöhään tulettekaan. Että toivottavasti ei vauva synny ennen valmennusten loppua. (tosi kiva noin pelotella ensisynnyttäjää...)

Joo meillä on kans klo 17, mikä ihan inhimillinen aika. Ihmettelen kyllä kans noita aamu ja päiväaikoja. Ja meillä ainakin noihin tulee kaikki joilla helmikuussa LA, joten ei paljon voi itse ajankohtaa valita. Tosiaan eka kerta marraskuussa, mutta toisesta ei vielä tietoakaan. Ja ihan jännä kuulla et joillakin on monta kertaa noita. Riippunee siis paikkakunnan resursseista.

Toivotaan, että mies pystyy tulla kans. Onhan toi aamusella 3-4 tuntia kuitenki ajankohtana tosi huono.

Ja vielä jos se kestää noin kauan. Ite kuvittelin et se olis joku tunnin juttu.

Takaisin