Pelot ja murheet

Onko täällä muita, joilla ollut nyt tai aiemmissa raskauksissa alkuraskauden vuotoja?

Mulla tämä kolmas raskaus ja ensimmäistä kertaa vuodellut. Todella pelottavaa. Ihan kamala tunne huomata ne veret pöksyissä. Onneksi tähän asti ollut varsin niukkaa ja tullut siis vain kahtena päivänä muutaman tunnin ajan. Tänään lääkärin käynnillä todettu, että toistaiseksi kaikki vuodosta huolimatta hyvin, sikiö oikeassa paikassa ja kohdunsuu visusti kiinni. Syytä vuodolle ei löytynyt, kuulema tämä on varsin yleistä. Silti arveluttaa ja koko ajan olen kyttäämässä onko verta tullut lisää :sad001 plaah.
Mulla tuli mun toisen lapsen raskaudessa verta. Olin just käyny 12km juoksulenkillä ku huomasin. En tiennyt kylläkään olevani raskaana ja luulin niitä menkoiksi. Myöhemmin selvisi että viikkojakin oli reilusti ja terve lapsi sieltä sitten syntyi:Heartblue ainakin omassa keskenmenossa oli mahakin kouristeleva ennen ku verta edes tuli.
 
Mää en jotenki jaksais noita ruokakieltoja :sour: oon ajatellu että käytän vähän maalaisjärkeä ja en syö tai juo mitää tyhmää.. Edelliset raskaudet olin ihan hysteerinen mutta nyt en kyllä jaksa edes lukea näistä uusista kielloista :bored:
 
Mun korviin nuo uudet kiellot ei kuulostaneet pahalta.. Tai sitten oon lukenu vanhaa listaa :D laittaisko joku linkin niihin kieltoihin..
 
Mä olin tänään sen verran fiksu että ihan spontaanisti menin tyttären kanssa lounaalle syömään sushia kunnes sitten syötyäni muistin että nekin tais olla kiellettyjä. Vituttaa, en selkeesti oo sisäistänyt raskautta ja nyt tietysti oon varma että keskenmeno tulee koska aina sakotetaan huolimattomuudesta

Pitäis varmaan tatuoida ranteeseen se kiellettyjen ruokien lista.
 
Mää en jotenki jaksais noita ruokakieltoja :sour: oon ajatellu että käytän vähän maalaisjärkeä ja en syö tai juo mitää tyhmää.. Edelliset raskaudet olin ihan hysteerinen mutta nyt en kyllä jaksa edes lukea näistä uusista kielloista :bored:

Mulla vähän sama. Tupakka, alkoholi ja muut päihteet on sellaisia jotka ehdottomasti on no-no, mutta kyllä mä ehkä itselleni metukkaleivän tai pienen annoksen maksalaatikkoa suon kerran parissa kuukaudessa :hungry:
 
Mulla on tullu kans tosi paha keskenmenon pelko. En jotenki osannu odottaa tätä koska ei oltu varsinaisesti yritetty lasta enkä oo koskaan kokenu keskenmenoa (elämäni eka plussa, olis ensimmäinen lapsi). Ja aiemmin ku oon kuullu muiden raskausuutisista ni ei oo koskaan tullu mieleen aatella että voi apua sehän voi vielä mennä kesken. Nyt jotenki kokoajan kuulostelee oloa että miks ei satu vatsaan, onko siellä vielä elämää? Tuntuu että on työtä tässä että saa opeteltua semmosen hyvän ja positiivisen asenteen tähän. Oon kyllä miettiny sitä että eihän tästä tuu mitään jos oon näin huolissani koko raskauden ajan. Ja entä sitte ku lapsi syntyy, voihan sitä sillonki mennä jotain pieleen. Eli varmaan järkevintä olis opetella nyt luottamaan ja elämään rennosti uskoen parhaimpaan ja omaksumaan semmonen asenne että kaikki menee niinkuin on tarkotettu.
 
Mulla on yksi km takana ja siitä on jo useampi vuosi.
Huomaan kuitenkin nyt että tavallaan oon vielä sulkenut koko raskauden mielestäni ajatuksella "jos joku meneekin pieleen".
Odotan ensimmäistä neuvolaa ja sitä että kuulee sydän äänet, ennen sitä en oikein uskalla olla tohkeissani.
Ei mulla aiemmissa raskauksissa ole ollut tämmöstä pelkoa ja huolta.
 
Uskallankohan edes katsoa ultran ruutua huomenna. En halua katsoa mitään vauvan tarvikkeita, ajatuskin kauhistuttaa. Ankkuroidun vaan tähän ja nyt. En pysty ajattelemaan omien kokemusten jälkeen kohtua turvallisena paikkana. Mitä vaan voi tapahtua koska tahansa. En uskalla ajatella aikaa vauvan kanssa, koska sinne asti tää ei välttämättä mene. Parempi vaan elää hengitys kerralla.
 
No oli tuo se sama minkä luin.. Varmaan lakritsi tulee olemaan se suurin ongelma, mut onneksi pari kpl silloin tällöin pitäis olla ok..

Mulla kans lakritsi ja salmiakki on ne pahimmat ongelmat, tykkään varsinki salmiakista tosi paljon. Mut tosiaa eipä ne muutama sillon tällön varmasti mitää haittaa.

Esikoisen odotusaikana muistan ku jotku söi meetvurstia niin et piti sitä pakkasessa ensin pari päivää. En nyt muista mistä tää ohje oli ja onko kuinka varma et maholliset taudinaiheuttajat sillä kuolee.
 
Mua ärsyttää että meidän kunnan ultralaite on niin vanha, ettei sillä ultrata vasta kun 7+0 viikolta eteenpäin. Ja vatsan päältä vain. Hyvä kuulemma jos silloinkaan näkyy.
Viikon päästä tiistaina vasta pääsee.
Vaikka tiedän, että ultra ei muuta sitä miten raskaus menee niin silti.

Meillä eka ultra on rakenneultra rv12-rv13, ja sitä ennen vasta rv 9-10 pääsee ainoastaan neuvolaan, jossa kokeillaan kuuluuko sydänääniä. Ei siis ultraan ennen rakenneultraa. Et joissain paikoissa laitteet on vielä kivikautisempia :grumpy: Et hyvä et teillä on sentään tuollainen! :shy: Mä maksasin ilolla polimaksun jos pääsisin aiemmin ultraan, mutta ei auta kun odotella rakenneultraa jos sinne asti pääsee. :lurking:
 
Muokattu viimeksi:
Kuunvalo: tuo on totta. Sais kyllä olla joka paikassa niin että varhaisultra tehdään. Onhan se lisääntynyt kokoajan.
 
Gonza onko mahdollista että sulla on ollu kaksosraskaus ja toinen on mennyt kesken? Näitäkin olen kuullut joskus tapahtuneen. Jokatapauksessa, voimia paljon :Heartred

Tää tuli itselläkin mieleen kyllä. No, ei auta kuin odotella ja katsoa, mitä sanovat seuraavassa ultrassa. Vielä viisi päivää siihen.

Kiitos paljon kaikille tsempeistä ja sympatiasta! Nyt tuntuu, että verenvuoto olisi vihdoin hiipunut, on enää todella vähäistä. Haluaisin uskoa, että tämä on hyvä merkki :)
 
Voikohan majoneesia syödä? :facepalm: ku eikös sen valmistamiseen käytetä raakaa kananmunaa? :shifty:
 
Kaupasta ostettua majoa söisin, kotitekoista en. On aika huonoa tuuria, jos saa ruokamyrkytyksen teollisista...
 
Eihän kananmunia ole kielletty, katsoin listankin läpi eikä osunut silmään? Kotimaisissa munissa ei käsittääkseni ole merkittävää salmonellavaaraa, valvonta on hyvin tarkkaa. Raakaa kananmunaa on myös monissa makeissa leivonnaisissa, joulun aikaan piparien pikeerissä ym.
 
Mulla oli tänään pelottava ilta. Iltapäivällä alkoi verentulo kunnolla. Oli myös kipuja.
Olin heti, että tässä se nyt oli. Kaikki ajatukset oli sekaisin. Otti päähän niin perkeleesti.

No soitin Ikaalisiin päivystykseen ja kerroin tilanteen.
He tekivät suoraan lähetteen naisten polille.
Taysissa otettiin verikokeet. Hcg vastaus oli 18453.
Sen mukaan kaikki kunnossa. Odotellessa kävin vessassa ja vuoto jatkui.
Naisgyne otti mut sisälle ja sanoi että arvot hyvät ja nyt katsotaan miltä näyttää. Sisätutkimuksessa näkyi et paikat kiinni ja verentulo loppumassa.
Sitten tuli se hetki kun alettiin ultrata. Pidätin hengitystä. Gyne käänsi näytön ja sanoi katso. Siellä se sydän pamppaili. Se tunne mikä valtasi oli sanoin kuvaamaton. Mitattuna hänestä saatiin pari päivää pienempi mutta sillä ei kuulemma väliä.
Viikon päästä uusinta ultraus.

Olen niin kiitollinen tästä ihmeestä jonka ruudulta näin että toivon hänen pysyvän tiukasti kiinni.
 
Mulla oli eilen ihan kamala päivä. Oon jotenkin niin helvetin stressaantunut kaikesta mahdollisesta syömisistä lähtien. Kun ei kahvilassa tuorejuustokakkua uskalla syödä ja tuntuu että kaikki on mennyt ruoan kanssa ihan jumalattoman vaikeaksi. Mulla on ollu aiemmin syömishäiriöitä vuosia, niin silläkin nää rajoitukset ja kyttääminen aiheuttaa kahta kauheammin ahdistusta. Lisäksi nuo parit riidat jotka pyörii päässä jne, niin eilen oli semmonen stressi/ahdistusmöykky mahassa, et olin ihan varma et mä saan tällä stressaamisella vielä km.. Menin sitten illalla leffaan rauhottumaan ja kun kesken leffan pisti pari kertaa oikein kovaa vatsaan, mietin et nonni, sen mä siitä hullusta stressaamisesta saan et jotain pahaa tapahtuu. Mietin et ihan oikeasti mun syytä jos ei mene kaikki hyvin kun en kykene hallitsemaan mun mieltä yhtään. :banghead::arghh::oops:

Jotenkin nyt iskee ihan täysillä kaikki pelot ja epäilykset päälle, vaikka yritän pitää kaiken aisoissa. Mietin et olisiko siitä apua jos pääsisin aiemmin varhaisultraan ja näkisi onko kaikki kunnossa. Tää tuntuu ihan hirveältä henkisesti kun ei tiedä onko siellä ketään ja sitten kuitenkin pelkään koko ajan, et mun pahat ajatukset aiheuttaa pahaa. Kun koko ajan vaan ahdistaa. :lurking::sorry:
 
Takaisin
Top