Palautuminen ja vointi synnytyksen jälkeen

menkat kesti sitte puoltoista viikkoo ja vielä muutama epämääränen vuotopäivä päälle. Josko nyt ois loppunu nii pääsis joskus aikuisten hommiinkin.. :hug013Hiuksia lähtee edelleen paljon mutta ehkä hermot on vähä tasottunu. Kohta 3 viikkoo tullu syötyä minipillereitä.

Mulla tuntuu kyl heti mahassa (sektion jäljiltä) jos teen jotain ihmeempää liikettä. Pari kertaa pumppasin 16kg:n esikoista sellasesta keinusta missä istutaan toinen toises pääs ja toinen toises pääs, niin sitä keinulautaa alaspäin ku likka istu siel toises pääs, nii alko heti tuntuu kurjalta.
 
Mulla oli jälkitarkastus tänään ja kaikki ok. Sain luvan alkaa liikkua normaalisti ja minipillerit "kaupan päälle". Sitä jäin vaan miettimään että kun sitä hormonia kuitenkin niistäkin maitoon erittyy, niin onko siitä haittaa vauvalle..? En hoksannut lääkärissä kysyä. Lääkkeen ohjeessa kyllä sanotaan että voi käyttää imetyksen aikana, mutta mainitaan myös että hormonia erittyy maitoon. Kyseessä Cerazette, jota mulla ei ole aiemmin koskaan ollut. Kaikesta huolimatta kun kuitenkin pienen määrän joka päivä saan lypsettyä rintamaitoakin korvikkeen lisäksi.

Kiva kun pääsee taas juoksemaan ja jumppaan! Kysyin lääkärilta alakerran palautumisesta, ja sanoi ettei mitään laskeumaa ole ja lihaksetkin löytyi. Tietysti lopulliseen palautumiseen menee aikaa ja ihan entiselleenhän se ei lääkärin sanojen mukaan tulekaan. Mutta jumppaa, jumppaa, jumppaa.. :smiley-ashamed004
 
minä taas täällä valittamassa vuodoista, taas se alko. Mä kokeilin tossa välissä jo hiivaan lääkettä ja pH:n tasapainottajaa ja kun oli vihdoin värkki toiminnassa niin mitä tapahtu, uudet menkat. 22 päivää siitä kun edelliset ja montakohan päivää tossa nyt sit oli välissä ettei vuotanu. ÄÄÄÄÄHHHHHHHH! Ja kyseessä myös tuo Cerazette ^^ kuten Eleanorilla. Ja tuohon kysymykseesi: käsittääkseni minipillerit on ainoo mitä voi käyttää imetyksen aikana.
 
Täällä nyt viikon verran eletty kierukan kanssa. Mitään oireita/ongelmia ei oo ollu. Kävin yksityisellä gynellä laitattamassa sen ja kuulemma uskomattoman hyvin palautunu lantionpohjalihakset ja alakerta muutenki. Hyvä niin. :)
 
Mulla oli viimein jälkitarkastus ja kaikki vaikutti olevan ihan kunnossa. Minipillerireseptin sain vaikka mielummin olisin ihan ilman. Pillerit on kuitenkin helpompi vaihtaa/lopettaa sitten kun haluaa kuin kierukka.

Valittelin, et mulla on nivelet välillä jäykkinä ja kipeät erityisesti polvet ja alaselkä/lantio mutta ilmeisesti aika yleistä on lääkärin mielestä. Jos ei imettämisen jälkeen helpota niin sitten tuli käsky hakeutua lääkäriin. Hankalaa vaan kun kyykistyminen ja kumartelu on välillä hankalaa.

Panoa on vielä reilu 5kg lähtöpainoon jäljellä, mutta eipä tuo haittaa, kun olin aika hoikassa kunnossa ennen raskautta, et voi vaikka tuo 5 kg jäädäkin jos ei imettäessä sula pois:)
 
19 päivää taas siitä kun edelliset alko ja taas siis alko... Mulla on virtsatieinfektio tässä nyt päällä ja mulla oli kotona antibiootteja kun jouduin keväällä vaihtaan eri antibiootit siihen korvatulehdukseen kun tää amoxin 500mg ei auttanu siihen, nyt se tähän vaivaan auttaa mutta osaisko joku kertoo kokemuksesta kuinka monta päivää niitä yleensä syödään vti:n hoitoon? mulla ois 6 päivän satsi.
Ja noi minipillerit lentää kyl mäelle, mun alapää ei oo tervettä päivää nähny ku ne alotin ja hiuksetkin lähtee päästä. Kait mä sit laastareita pyydän kun ne on ainakin ennen sopinu hyvin.
 
Mohomaha: Onpa kurja juttu! Oletko syönyt pitkään jo noita pillereitä? (eikös sinullakin ollut Cerazette?) Minulle sanottiin neuvolassa, että ne kolme ekaa kuukautta voi olla epäsäännöllistä vuotoa ja/tai tiputtelua, mutta se yleensä loppuu siihen kolmeen kuukauteen. Kovasti kannustivat vaan sitkesti käyttämään ainakin se 3kk koska sitten useimmiten kuulemma elimistö tottuu ja normalisoituu. Toki kaikella on rajansa, jos jatkuvasti on hankalaa!

Mulla on nyt eka liuska vähän yli puolivälin ja viikko sitten tuli ekat menkat jotka nyt jo ohi. Saa nähdä tuleeko pian uudestaan tai tiputtelua. Normaalisti mulla on tosi pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Tsempitystä sinulle!
 
Mohomaha mä kärsin lähes kroonisesta virtsiskestä ennen raskautta. Mulla oli tulehdus lähes kerran kuukaudessa ja söin lopulta päivittäin antibioottia estoon. Mut siis mä söin aina 3-5 päivän kuurin tulehduksen häätöön yleensä 5 päivää tais olla ja tabuja 3 päivässä. Mä en koskaan kyennyt odottamaan useita päiviä et meniskö itsestään ohi vaan olin aina kyyneleet silmissä vessassa ennen kuin sain kuurin aloitettua. Toivottavasti kierre ei ala uudestaan nytkun oon melkein vuoden ollut terveenä.
 
Vedin ne kaikki antibiootit mitä mulla oli, kiitos kuitenkin vinkeistä. Ja Eleanor en oo tollasta kuullutkaan, lääkäri sano mulle vaan että vuotohäiriöt on yleensä se syy miks ne lopetetaan, mutta ei se mitään tollasta maininnut että 3kk menee kropan totuttamiseen. Oon nyt kaks levyä syöny ja uskalsin vielä aloittaa kolmannenkin, kun luin vastauksesi. Oishan se hienoo kun loppuis toi vuotaminen, mutta jostain syystä se on vaikee uskoo että niin kävis. Let´s see.
 
^ No onpa harmi ettei sulle ole kerrottu. Mulle nimenomaan oma terkkari sanoi, että toivottavasti lääkäri mainitsi tästä, ettet luovuta heti jos tiputtelua tulee. Ei mullekaan se lääkäri asiasta mitään kertonut :rolleyes:
 
18 päivää kun edelliset alko ja taas alko. Ei luoja. Ja tuli muuten jo toinenkin antibioottikuuri vedettyä koska myös virtsatietulehdus uusiutu. Nice! Meiän seksielämä kuihtuu täysin tätä menoo. Vielä ois 2½ viikkoo jäljellä tosta 3kk minipillerisatsista.
 
Mulla kun alkoi menkat, aloitin siinä sitten pillerit. Ei mennyt kun 1,5vk ja taas alkoivat menkat ja niitä kestäneet nyt kolmatta viikkoa... Kuulemma ihan normaalia, ja nyt toisesta lätkästä viikko jäljellä.

Meillä on viimeksi ollut kahdenkeskeisiä juttuja Huhtikuussa, että silleen...
 
Täällä myös ekat menkat olleet jo ja mikäli kierto vaan about normaali on, niin kohta mennään taas.. Poitsu oli 2kk ja vkon kun alkoivat.. Eipä tarvinnut kauaa nautiskella menkattomuudesta noin raskausajan jälkeen. Onneksi ei käytetty "imetän" ehkäisyä vaan ihan oikeaa :D Ensi vkolla olisi kierukan laittokin taas edessä.. Huomenna ollaan pojan kanssa menossa siihen fyssarikäyntiin joten sit varmaan uskaltaa treenaamaan taas :) Lihakset on ihan surkastuneet ja hävinneet, ei ihme että painokin on reilu 3kg miinuksen puolella raskausajan alkuun nähden. No eiköhän ne nopeasti sieltä taas saada kehiin kunhan salille pääsee! Muuten on kyllä sektion jäljiltä jo normiolot, tuntuu että vatsakin on palautunut, mitä nyt on ruma tumma rusina vaan :D
 
Mulla nyt Cerazetten toinen liuska menossa, ja toiset menkat tuli nyt tasan 28 vrk edellisten alkamisesta. Mulla on normaalisti tosi epäsäännöllinen kierto, joten jos tälleen alkaa mennä niin ihan ok. Nämä toiset ei tosin olleet kunnon menkat ollenkaan, parina päivänä vähän kirkasta verta ja sitten vaan tuhrua. Pikkuhousunsuojilla oon pärjänny. Saa nähdä miten jatkuu.
 
Ohhoh Ancy!
Kirjotin väärin, 1½ oli jäljellä, viikko siis enää. En tajuu että vaikken vuotais mitää moneen päivää nii sit kuitenkin ku seksiä harrastaa nii veristä tuhrua tulee silti jostain ja se jää sit siihen, ei ala vuotaa sen jälkee tai mitää. Kokemuksia? Onko Eleanor teillä ollu kuitenkin elämää vällyjen välissä? En halua tungetella mitenkään, vaan tosiaan kokemuksia tälläsistä ongelmista kaipailen.
Owen mä oon miettiny että mun maha on rusinasta kaukana, kuivatettu luumu se on :oops:
 
Muokattu viimeksi:
Juu, kyllä meillä on "elämää" ollut :) Mulla ei tule veristä tuhrua tai vuotoa seksin yhteydessä/jälkeen. Nuo menkan tapaiset on tulleet ihan spontaanisti muuten.
 
Hei mohomaha ja muut ketkä syötte minipillereitä: ite aloitin aikojen alussa säännöllisen ehkäisyn minipillereillä. Just noilla Cerazeteilla. Ja mulla ne vaikutti silleen, et eka ehkä puoleen vuoteen ei tullut menkkoja ollenkaan ja sit toiset puoli vuotta tiputteli jatkuvasti.. Sitten vaihoinkin normi e-pillereihin, kun ei noissa "menkoissa" minipillereillä ollut mitään järkeä. Mut saattaahan ne toisilla toimia hyvinkin. Halusin vain kertoa oman kokemukseni noista :)
 
mohomaha mulla oli cerazette käytössä ennen raskautta ja mulla kesti kropalta puoli vuotta tottua niihin ja mulla oli myös nimenomaan vuotoa yhdyntöjen yhteydessä. mutta loppui tosiaan aikanaan vaikka olikin inhottavaa aluksi. Nyt oon taas syönyt noita jo yhden liuskan mutta menkkoja ei ole vielä kuulunut:) vois mun puolesta pysyäkin poissa vielä vähän aikaa!

Petipuuhat ei kauheasti kiinnosta ja ne muutamat kerrat, mitä ollaan harrastettu, niin ei kyllä voi kovin nautinnolliseksi kutsua, toivottavasti palautuu tuokin normaaliksi ajan kanssa...
 
Täällä ei onneksi tarvitse ehkäisystä huolehtia kun nuo tuubit napsaistiin poikki sektion yhteydessä. Menkat on olleet ihan säännölliset ja aika lailla samanlaiset kuin ennen raskautta. Makuukammarin puolella on kyllä vielä melko hiljaista, mun tekee mieli tasan ovulaation aikaan parina päivänä... Mutta kai se on parempi kuin ei mitään.
 
Hei vaan kaikille!

Ihan ensimmäiseksi: ei täälläkään ole makuukammarin puolella juurikaan elämää :wink

Mutta asiaan. Te, joille tehtiin sektio, niin kuinka olette siitä toipuneet? Tässä meikäläisellä reilu 3 kuukautta operaatiosta aikaa ja alavatsa on edelleen hiukan puutunut... Lääkäri sanoi lopputarkastuksen yhteydessä, että ihan normaalia, että tunto saattaa olla jonkin aikaa pois. Mutta näin pitkään? Mulle siis tehtiin kiireellinen sektio.
 
Takaisin
Top