Palautuminen ja vointi synnytyksen jälkeen

Miten te muut olette toipuneet sektiosta? Mulla haava on tosi siisti ja voisi sanoa että neljä viikkoa leikkauksen jälkeen niin olo suht koht normaali haavan kohdasta. Voi siis kävellä reippaasti ja nousta ja kääntyillä miten vaan ilman että tuntuu mitään kipua. Kipulääkkeitä söin pari viikkoa sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Mitään kovin painavaa en ole vielä uskaltanut nostaa, mutta toki kotona jo jos jonkinlaista tulee nosteltua. Se harmittaa kun kunnon liikuntaa ei kait saa aika pitkään aikaan harrastaa? Vai mitä te muut tiedätte asiasta? Mulla jälkitarkastus 13.8, täytyy sitten kysellä mitä saa tehdä... Kaipaisi jo kunnon hikiliikuntaa, mutta täytynee tyytyä vaunulenkkeihin :happy093. Onneksi hiki tulee ihan nukkuessakin, hih....

Täälläkin hiki virtaa öisin, yöpöydällä on ponnarinauha, jotta saan hiukset ylös ennen kuin syötän neidin, muuten niskasta valuu hiki...

Snuikkeli, mulla on kohta kuusi viikkoa sektiosta ja olo on kuin en olisi missään leikkauksessa ollutkaan. Haavan/arven kohta tuntuu ihan normaalilta eikä mahassa muutenkaan ole enää mitään tuntemuksia. Poikiakin nostelen jo syliin ihan normaalisti (esikoinen 24kg, kakkonen 18kg). Liikunnan osalta en ole minäkään vielä mitään vaunulenkkejä ja venyttelyä kummempaa tehnyt. Mun jälkitarkastus siirtyi reilun viikon päähän, joten täytyy tosiaan silloin kysyä gynen mielipidettä liikuntaan. Luulisi että kahden aiemman sektion jälkeen jo muistaisin, mutta ei... Salille kyllä ajattelin viikonloppuna suunnata, ihan kevyttä treeniä tekemään. Jotenkin itseä pelottaa että jotain mahan sisällä repeää. Spinning on toinen mitä olen suunnitellut jo lähiviikoille, kun siinä ei tule hyppyjä eikä vatsalihasten repimistä. Tämä maharöllykkä on niin kamala, että jotain pitäisi alkaa tekemään, vikat kilot ei selvästi ihan itsestään katoa...

Mariannu; mäkin juuri mietin spinningiä ja kevyttä salitreeniä. Mitään iskuja, pomppuja ja paljon vatsalihaksilta vaativaa (esim. body pump) ei parane alkaa tekemään. Pilateksen ajattelin myös ehkä aloittaa kuukauden päästä. No, täytyy nyt kysäistä lääkärin mielipidettä. Toivottavasti ois joku joka oikeasti osais sitten vastailla mun kysymyksiin... lääkäreissä kun eroa. Mitään riskejä kun en halua ottaa eli sit vaan vaunuilen jos niin sanotaan.

mulla on haava ihan ok kunnossa, mutta haavan yläpuolelta toi maha on kosketusarka... Liikunta on ollu vaan kävelyä ja kotitöitä, enkä oo esikoistakaan vielä kunnolla nostellut (16kg). Edes miehen kanssa ei mitään vielä :help Joku kynnys mulla siihen on vielä... Huoh. Ens viikolla on jälkitarkastus

Täälläkin on hiki juossut pari viime yötä. Todella inhottavaa.

Palauduttu on synnytyksestä jo ihan entiselleen. Miehen kanssa kokeiltiin petipuuhiakin tuossa yksi päivä, sekin tuntui ihan hyvältä vaikka jännitin. Jälkivuoto on siis loppunut ja toivottavasti ei enää ala uudestaan vuotamaan.

Mitäs ehkäisyä olette suunnitelleet itsellenne?
Minä otan luultavammin kuparikierukan mutta laittaavat sen vasta noin 5-6kk synnytyksestä joten sitä ennen pitäis jotain muuta aatella..

Tiedätkö, Onko tuo Hemppa joku yleinen linjaus, että laitetaan vasta tuolloin?:O mulle ei käy mikään muu ehkäisy kun kuparikierukka ja vanhan ajan "kumiukko" niin ei kyllä hirveästi innostaisi leikkiä kumeilla noin kauaa :/

No ensin nyt vielä saatava tämä masun vuokralainen täältä uloskin :D

Ehkäisyksi ajattelin sitä kapselia, kun kierukka tuntuu jotenkin epämiellyttävältä ajatukselta ja minipillereitä en muista ottaa kuitenkaan joka päivä. Nyt tosin olen jo pari viikkoa pillereitä popsinut, kun lääkäri suositteli 3kk syömään niitä ja sitten jos ne sopii niin vasta saa kapselin. Onko kenelläkään kokemusta ehkäisykapselista? Ajatuksena tuntuu aika näppärältä.. Esikoisen jälkeen söin minipillereitä ja ne ainakin sopi mulle silloin ihan hyvin. Nyt lääkäri oli sitä mieltä, että kannattaa vielä kokeilla se 3kk, vaikka aikaisemmin ne onkin sopineet.

Synnytyksestä on kohta 8 viikkoa ja palauduttu on. Pari ekaa viikkoa oli vähän heikko happi, kun hb oli tosi alhaalla. Laski 83:een synnytyksen jälkeen, kun istukka jäi kiinni ja se piti leikkurissa ottaa irti ja siinä rytäkässä meni 1,3l verta. Mutta mitään repeämiä tms ei tullut, joten sen puolesta toipuminen oli nopeaa. Vieläkin syön rautaa, hb oli 109 kun jälkitarkastusta varten katsottiin. Petipuuhatkin aloitettiin miehen kanssa kun synnytyksestä oli 3 viikkoa, jännitti vähän vaikkei repeämiä ollutkaan. Liikuntaa en ole vielä aloitellut sen kummemmin, vaunulenkkejä ja esikoisen kanssa touhuamista on harrastettu. Jumppaan olisi kyllä jo kova hinku ja voisin toki mennäkin, mutta en tiedä mihin salille sitä lähtisi :)

Owen, multa pitää ottaa PAPA-koe kun on niin pitkä aika viime kokeesta. Ja papa voitais kyllä ottaa jälkitarkastuksessa mutta siinä voi kuulemma näkyä joku muutos johtuen synnytyksestä niin siksi papa otetaan vasta 5-6kk synnytyksestä. Ja kierukka kun laitetaan, täytyy viime papasta olla alle puoli vuotta. Joten ainakin minun kohdalla tuo venyy. En tiedä onko yleinen käytäntö, voi olla että muualla laitettas jo aiemmin.
Kun tuli ihan yllätyksenä tuo kun ei noissa esitteissä mitään mainintaa oo papasta yms.. mutta toki hyvä pelata varman päälle. Minäkään en tykkää yhtään kumiukoista joten en tiiä, pitäiskö pillerit alottaa siksi aikaa että saa sen kierukan, ei kyllä yhtään huvittas alkaa niitä syömään kun eivät oikein sovi mulle. :(

Musta kyllä tuli monen vuoden jälkeen niin hormonaalisen ehkäisyn vastustaja, että ikinä ei enää. Pillereitä edeltänyt hyvä iho tuli ihan täyteen hormooninäppyä kun pillereitä yritin lopettaa, että lopulta luovutin ja jatkoin niiden syömistä. Sitten kun ne lopulta lopetin ja seuraavasta kierrosta jo onneksi raskauduin, säilyi ihokin hyvänä lopettamisesta huolimatta. Taitaa mennä meillä kumiukkojen käytöksi, vaikka se vähän rasittavaa onkin.

Mara muuten kun kirjotit siitä sepsiksestä johonkin ketjuun, mitä nyt en muista. Mutta liittyen kalvojen puhkasuun, niin määkin olen monesta paikasta lukenut, että 12h sisällä vesien menosta pitäisi olla ab-tippa menossa. Joissaki paikoissa taas lukee, että vesien menosta ootetaan 24h ennenku tehään mitään. Mitenhän tuon kans sitte on?

Tosta kierukasta, meiän kylällä on ainaki niin et jälkitarkastuksessa saa reseptin ja sit vaan ostoksille ja laitattamaan paikalleen. Mullä oli ennen raskautta pillerit käytössä mut aiheuttivatmulle 7-10 migreeniä kuussa, vaik kokeiltii kaikki maholliset merkit. Eli mulle toi kierukka on ehottomasti ykkösvaihtoehto, ja aion sen laitattaa ihan heti kunhan vaan ens viikolla saan reseptin.

Epparihaavan kanssa alkaa nyt olla jo siedettävää. Gyne totesi ettei tulehdusta ole ja että kipu johtuu todennäköisesti siitä että tikit alkaa nyt kiristää joten kohta ne sulavatkin pois. Neuvoi laittamaan Bepanthenia yöksi ja jatkamaan suihkuttelua & tarpeen mukaan kipulääkettä. Kirjoitti varoilta ab-kuurin jos haava kipeytyy enemmän tai alkaa haista niin voi sitten hakea. Nyt ainakin tuntuu että ollaan voiton puolella, joten toivottavasti ei tule enää takapakkia :)

Pippinen; mä sain antibioottia vasta synnytyksen aikana kun nousi se kuume.. :/

HUS:in ohjeissahan kotona voi olla sen 12h vesien menosta jos pystyy, tiedä sitten laittaako ne ab-tipan heti kun tulee synnärille?

Minulla on molemmat synnytykset alkaneet vesienmenolla ja esikoisesta sain olla kotona sen 12h ennen kuin piti mennä sairaalaan. Silloin ei ainakaan laitettu ab-tippaa missään vaiheessa, tulehdusarvot ja kuume mitattiin kyllä, mutta niissä ei ollut moitittavaa. Sairaalassa ehdittiin olla 3h ennen kuin esikko syntyi, joten varmaan jos pidempään olisi mennyt niin jossain vaiheessa tippa olisi laitettu.

Tässä toisessa synnytyksessä jouduin heti osastolle kun viikkoja oli sen verran vähän (36+6) ja vauva ei ollut kiinnittinyt. Silloin laitettiin ab-tippaa 6h välein, mutta sanoivat että johtuu varhaisista viikoista. Jos vedet olisi menneet 37+0 niin tippaa ei olisi kuulemma tarvittu. Molemmat lapset syntyneet kättärillä.

minäki ajattelin kapselia eli testaukseen tulee ilmeisesti ne minipillerit myöskin ensin. Laastaria oon aina ennen käyttäny..

3 viikkoa ja omat farkut menee jalkaan! Kiloja sen sijaan vielä jäljellä ja mahaa, mutta jotain muutosta tapahtunut :) Muuten on jo menty kuten ennenkin pari viikkoa, juoksu ei kyllä vielä kulkisi, enkä ole yrittänytkään.

mulla oli torstaina jälkitarkastus ja siellä todettiin ettei mun kohtu oo vielä pienentyny tarpeeks, joten kielto ainakin kuukaudeks vielä sellasiin hyppyjumppiin tai revitteleviin liikkeisiin. Resepti minipillereihin ja valkovuoto kokkareista niin saattaa viitata hiivaan, mutta pissa puhdas ja hb oli jopa 140!

Mullakin oli eilen jälkitarkastus, kaikki ok. Hinku olisi yhä kova lähteä salille tai jumppaan, mutta tuntuu että aikaa ei ole! Ei viitsisi joka illalle olla ohjelmaa, nyt on jo poikien harrastuksia ja kaupassakäyntejä. Ja viikonloppuisinkin on nyt sekä la että su esikoisen lätkätreenit, niin taitaa äidin harrastukset vielä odottaa...

Mulla jälkitarkastuksessa todettiin, että emättimen etureuna on jäänyt eteenpäin kääntyneeksi. "Lääkkeeksi" lantionohjanlihasten treeniä. Mutta enpä tullut kysyneeksi ja jäin miettimään, mitäpä, jos tuo ei tuosta palaudukaan. Tietääkö joku?

Mariannu ethän vaan pala loppuun:rolleyes:

Mä en taas tajuu kun sellasta vaal.pun vuotoo tulee taas pyyhittäessä, joskus! Johtuukohan sitä kun kohtu ei oo vielä pienentyny vai viittaako siihen hiivaan... :anyone

Takaisin