Tässä mielenkiintoinen artikkeli. Tosin sen ensimmäisen lause ärsyttää minua suunnattomasti, sillä se toistaa vanhaa klisettä stressistä.
Stressaaminen vähentää mahdollisuutta tulla raskaaksi. Israelilaisessa tutkimuksessa todistettiin, että pellen tapaaminen klinikalla nosti oleellisesti IVF-hoitojen onnistumisprosenttia.
www.vau.fi
Tuoreimman tiedon valossa stressi ei vähennä onnistumista ivf-hoidossa. Myöskään luomuna raskautumisesta ja ei-raskautumisesta sitä ei ole luotettavasti osoitettu, vaikka "kaikki" hokevat siitä, ettei kannata stressata. (Lähde: Satu Lindholm, Projekti vauva, luku Tutkittua stressiä)
Kohtuullinen liikunta voi myös edistää alkion kiinnittymistä. Tässä linkki blogiin, jonka kirjoittaja on laittanut lähteet väitteisiinsä.
Urheilusta alkion siirron jälkeen on tehty yllättävän vähän tutkimuksia. Sillä on eroa tehdäänkö siirto tuoreeltaan vai pakastealkiolla: tuoresiirto tehdään niin lyhyellä aikavälillä munasolupunktion jälkeen, että varovaisuutta urheillessa kannattaa ehkä edelleen noudattaa kohonneen...
www.lily.fi
Itse alkio vaikuttaa kuitenkin eniten.
Moni tekijä vaikuttaa lapsettomuuteen ja lapsettomuushoitojen onnistumiseen. Felicitas Mehiläisen asiakkaiden yleisimmin kysytyt kysymykset ja vastaukset!
felicitas.mehilainen.fi
Jostain olen myös lukenut, että C-vitamiini auttaisi, mutta en nyt löytänyt siihen lähdettä.