Pakastealkion siirto (PAS)

Moikka, uusi tyyppi täällä :)

Menossa on kp3 pas-kiertoa, jossa tarkoitus siirtää meidän viimeinen alkiomme lääkkeillä tuettuun luonnolliseen kiertoon, eli nyt kaksi päivää Letrozolea takana, ultra ensi viikolla ja sitten tiedetään taas lisää.

Taustalla on tekijöitä sekä minussa että miehessä. Meillä on yksi 2017 syntynyt icsi-lapsi. Toista on hoidoilla yritetty vuodesta 2020: tehty kolme icsi-hoitoa, joista jokaisesta tuoresiirto ja ensimmäisestä myös kaksi kokonaan luonnolliseen kiertoon tehtyä passia.

Viimeisimmästä (ja myös viimeisestä) hoidosta tuoresiirrosta alkoi raskaus, joka päättyi selittämättömään myöhäiseen keskenmenoon rv16 noin puolitoista vuotta sitten. Tästä hoidosta saimme yhden blaston pakkaseen, ja tätä huurunenää nyt siis toivotaan kyytiin.

Olen silloin tällöin täällä käynyt lukemassa, mutta yritän päästä kärryille! Jokunen ainakin taitaa olla parhaillaan piinailemassa, pitkää pinnaa sinne ❤️
 
Tänään potkaisi onni ja sain peruutusajan huomiselle mammografiaan. Jos mitään huolestuttavaa ei näy, olisi siirto ensi keskiviikkona.

Mutta seuraava kriisi tuli heti ilon jälkeen, kun puoliso kertoi että hänestä on alkanut tuntumaan siltä, ettei halua lasta. Ollaan yritetty 5 vuotta ja ekan vuoden jälkeen oli pieni tauko, kun hän ei ollut varma haluaako sittenkään lapsia. Se tuntui rankalta, koska itsellä toive on ollut aina selvä. En osannut odottaa tätä, koska meillä menee hyvin ja ollaan yhdessä jännitetty ja toivottu parasta. Nyt tuntuu siltä että on ihan liikaa kaikkea, enkä pysty ottamaan vastaan enempää. En tiedä mitä tapahtuu. Tuntuu ihan kamalalta.
Hyvä, että sait ajan. Voimia molempiin tilanteisiin ❤️ Voisiko miehelläsi kyse vain jostain pintaan nousevasta väsähdyksestä, kun siirto on kuitenkin konkreettinen ja iso juttu 🤷‍♀️
 
Kertoisitteko kokemuksia lääkkeellisestä pas:ista? :) Mulla on aiemmin ollut vain luonnolliseen.
Mulla lääkkeinä Progynova + Lugesteron. Oma kierto on aina näyttänyt hyvältä. Limakalvo ok, ovulaatio selkeä ja säännöllinen. Silti yksikään yritys luonnolliseen ei ole toiminut.

Lääkärin mielestä ei olisi ollut mitään syytä lääkkeelliselle pas:ille. Mutta pyysin, että tämä viimeinen tehtäisiin lääkkeelliseen, koska uskon, että jotain tässä omassa hormonitoiminnassa/kehossa on vialla. Ja kun molemmat lapset lääkkeellisistä, niin lääkäri ymmärsi toiveen.
 
Vitsi, miten piinaavaa on oviksen odottelu siirtokierrossa. Kävin kp 10 ultrassa, limakalvo oli 3mm ja vielä ei ollut valikoitunut selkeää johtofollia (mulla ovikset aina aikaisintaan kp 16/17). Seuraava ultra on maanantaina kp 16 ja tuntuu, että päivät matelee. Luonnollinen kierto kyseessä. Sitä miettii, osuuko ovulaatio huonolle päivälle tai milloin viimeistään Husissa edes pitää ovulaatio olla, että tekevät siirron. Onko teillä kokemusta, mikä on Husin linja? Haluis niin kovasti jo päästä siirtää ainoan alkion, joka elokuun punktiosta saatiin. Lääkäri oli kirjannut edellisen ultran jälkeen, että tarvittaessa OI kiertoon.
 
Meillä olis huomenna sen ainokaisen keräyksestä hedelmöittyneen ja jakautumaan lähteneen alkion siirto. Tässä on siis paljon pelissä! Voiko tässä tehdä itse mitään maksimoidakseen mahdollisuudet? Oletteko muuten lopettaneet jo siirtoon vitamiinit tms. joita ei suositella raskausaikana? Lähinnä melatoniinia ja ubikinolia mietin.
Onnea matkaan! 🌈

Liikunnan (ei liian kovan) on tieteellisesti todettu lisäävän alkion kiinnittymistä, vaikka lopulta alkion laatu on se ratkaisevin tekijä. Mutta älä siis jää sohvalle makaamaan. Minä tein PASin jälkeen paljon rauhallisia kävelylenkkejä metsässä ja muissa mukavissa maisemissa. Myös C-vitamiinista muistan lukeneeni, söin hedelmiä ja marjoja ja muistaakseni joinakin päivinä otin ihan tabletinkin.

Stressin sen sijaan ei ole todettu vaikuttavan IVF-hoitojen tuloksiin, joten älä stressaa stressistä!

Edit. I feel you, meilläkin oli ainoa alkio, mutta nyt ollaan jo loppusuoralla odotuksessa! Se on ihan totta, että joskus riittää yksi!
 
Kiitos kun sain avautua ja kiitos tuesta ❤️
Ollaan juteltu miehen kanssa nyt paljon ja jännitys ja väsymys tilanteeseen on varmasti syy tunteeseen. Ymmärrän ihan täysin, koska onhan tää rankkaa ja väsyttävää ja nyt kun tuli vielä muutakin mietittävää tähän mukaan. Tänään oli mammografia ja ensi viikon siirto siirtyy, koska näytteitä piti laittaa eteenpäin, eikä tulokset ehdi tulla 😞
 
Meillä varmistui tänään, että nega tuli viimeisestä pas:sta. Taloudellisista syistä jätetään hoidot tähän. Me ollaan kuitenkin kaksi lasta saatu hoitojen avulla kotiin asti, joten tämä pettymys kestetään paremmin, kuin joskus aiemmilla kerroilla. Muutenkin olin jo henkisesti varautunut tähän lopputulokseen. Jotenkin olen miettinyt, että ehkä meille oli tarkoitus tulla kaksi lasta, kun molemmat oli kyseisten ivf-kierrosten viimeisiä alkioita ja vielä yksi kumpaakin sukupuolta. ❤️

Tsemppiä teille muille tuleviin siirtoihin ja hoitoihin! Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että kannattaa vaan olla sitkeä, vaikka välillä alkaisi tuntua toivottomalta. Meillä esikoinen tärppäsi vasta 9. siirrosta, vaikka olin vasta reilu 30 v.
 
Tänä aamuna 1. kerta, kun en pystynyt palauttamaan mieleeni olinko laittanut lugen :Angry Face: Tein asiat väärässä järjestyksessä. Aloin pesemään hampaita siinä kohdassa, kun olisi pitänyt työntää pallero sisälle :Cross Mark:Bussissa matkalla töihin aloin pohtimaan, että mitäs siinä tapahtuikaan. Päädyin siihen, että en laittanut, koska en muistanut siihen liittyvää käsien pesua...Laitoin työpaikalle päästyä. Ajankohdallisesti ok, mutta mistään ei löytynyt tietoa onko se haitaksi. Pakkauksen ohjeissa kehotettiin ottamaan yhteyttä jonnekin jos on ottanut liikaa. Ehkäpä nyt teen jonkun ruudukon ja alan merkitä tekemisiäni ylös.
 
Hei taas! Huh, paljon on täällä ehtinyt tapahtua ja paljon haleja niille ketkä sitä tällä hetkellä tarvii! ❤️

Olen saanut selkäni taas kuntoon ja näin alkaa seuraavan kierron odottelu ens viikosta ja oviksen metsästys. Jos vaikka nyt pääsisi vähän pidemmälle. Oon pongannut ovisplussat 2 kertaa peräkkäin kp 12 kohdalle, joten toivotaan siitä osviittaa tähänkin kiertoon. 😊

Tsemppiä kaikille!
 
Täällä kp42 ja edelleen odottelen menkkoja. En tiedä oliko tämä ovuloimaton kierto. Uskoisin kyllä että lähipäivinä alkaa vuoto. Nyt ehkä pieniä menkkatuntemuksia. Kunpa päästäis siirtoon ensi kierrossa.
 
Kysymys omapolun pasiin ilmoittautumisesta! Siellä pitää merkata kierron lyhyin kesto yleensä ja pisin, mulla ollut vasta joku 6 kiertoa synnytyksen jälkeen, kerronko arvot niiden perusteella vai millasia ennen raskautta oli?
 
Kysymys omapolun pasiin ilmoittautumisesta! Siellä pitää merkata kierron lyhyin kesto yleensä ja pisin, mulla ollut vasta joku 6 kiertoa synnytyksen jälkeen, kerronko arvot niiden perusteella vai millasia ennen raskautta oli?
Mulla kun palattiin siirtojen pariin synnytyksen jälkeen, ei puhuttu koskaan synnytystä edeltävistä vaan nimenomaan sen jälkeisistä kierroista (mulla lyhentynyt parilla päivällä kierto synnytyksen jälkeen, niin mitäpä niillä vanhemmilla tiedoilla tekisikään enää).
 
Mulla kun palattiin siirtojen pariin synnytyksen jälkeen, ei puhuttu koskaan synnytystä edeltävistä vaan nimenomaan sen jälkeisistä kierroista (mulla lyhentynyt parilla päivällä kierto synnytyksen jälkeen, niin mitäpä niillä vanhemmilla tiedoilla tekisikään enää).

Joo niin mäkin aattelin 😁 kiitos! Kaikki kierrot vaan ollu vähän outoja imetyksen/sen lopettamisen takia mut en usko että pituuksillä edes väliä kun otetaan letrot käyttöön, jos jotain niin pitkät/epäsäännölliset kierrot oikeuttavat tai siis puoltavat letrojen (tai lääkityksen) käyttöä 😁🤔
 
Laitan tännekin päivitystä omaan siirtokiertoon.

Täällä käyty kp 16 ultrassa toteamassa, ettei vieläkään ole valikoitunut johtofollia. Eli ovikseen menee vielä aikaa. Kysillä ei oltu huolissaan yhtään, että se tulee kun tulee. Mutta oottelen kuumeisesti Husilta ohjeita, kun oon ymmärtänyt, etteivät he siirrä kovin myöhäisiin oviksiin alkioita. Vähän oon ehkä jo heittänyt hanskat tiskiin tän kierron osalta. Eiköhän seuraava siirto oo sitten lääkkeellinen, niin saadaan kontrolloitua oviksen ajoitusta.

Että sellasta. Päivä kerrallaan.
 
Mulla kun palattiin siirtojen pariin synnytyksen jälkeen, ei puhuttu koskaan synnytystä edeltävistä vaan nimenomaan sen jälkeisistä kierroista (mulla lyhentynyt parilla päivällä kierto synnytyksen jälkeen, niin mitäpä niillä vanhemmilla tiedoilla tekisikään enää).

Paitsi mun eka kierto synnytyksen jälkeen kun menkat alkoi oli 80päivää, ehkä en sitä laita kun tottakai se nyt oli mitä sattuu 🤔 on tämä tämänhetkinenkin ihmeen pitkä, kenties ovuloimaton..
 
Jee, ainakin pääsen aloittamaan letrot ja sit väliultra kp11 😊 sit jännäämään mihin ovis osuu...
 
6 päivää blaston siirrosta ja alkoi tiputteluvuoto. Voisikohan tää olla kiinnittymisvuotoa vai oliko tää nyt tässä? Aika runsasta on kyllä. Kp on tosin vasta 22 mutta ihan tuntuu kuin olisi kuukautiset alkamassa. Miten paljon nää lääkkeet sekoittaa kiertoa? Testipäivään olis vielä 5 päivää!
 
Takaisin
Top